Gå til innhold

– Spel er for dyre (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er teit hvis du kun ser på hvordan prisen føles, ja. Prisen føles grei fordi du får flere timer med underholdning, og det er nettopp dette argumentet de bruker for å forsvare den, men i realiteten er de 1 1/2 timene mange ganger dyrere enn de 20..

Hvor mye det koster å lage/produsere en film kontra ett spill er ikke så veldig relevant for denne diskusjonen. Det er salgsprisen pr kopi/enhet som teller. Film er (i de fleste tilfeller) billigst i innkjøp, ny pris ved lansering, enten i form av leie, kino eller eie, selv om eie blir billigst i lengden. Men spill blir billigst i pris pr time. Så det kommer an på hvordan man velger å måle det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb

Så lenge folk kjøper spillene kan man nok klage så høyt man bare vil på prisen uten at det hjelper. En stille protest hvor man faktisk IKKE kjøper spill er nok mye mer effektiv (om nok folk deltar på den da, som er en annen sak..).

Nå har det vært mye prat om timer her, og sånn jeg ser det sikter vel kanskje Bethesda til andre spill som er like dyre som deres, men leverer en MYE mindre innhold. Kom til å tenke på en morsom anmeldelse av Angry Joe av spillet Kane & Lynch 2: Dog Days hvor det blir understreket at det her er et fullpriset spill som varer i 4 timer. Vet ikke hvor mye dette kostet i Norge da det kom ut, men blir ikke overrasket om det kostet 600 som betyr timepris på 150. Mer enn det jeg tjener i hvert fall...

På en side har jo Bethesda et poeng som leverer spill med 60+ timer innhold til samme pris, men samtidig syns jeg det å si "Dere er dårlige, så dere fortjener ikke like mye som oss" er å synke litt lavt.

Fikk litt mindre lyst til å kjøpe Skyrim nå kjente jeg, men er jo forsåvidt det eneste AAA-spillet jeg har planer om å skaffe i år så... Kanskje Owlboy og Bastion leverer nok alikevel :)

Lenke til kommentar

Kane & Lynch 2 har dog en ganske stor flerspillermodus, og kan nok også spilles gjennom på nytt.

 

Uansett blir det søkt å sitte og regne på hvor mange kroner man betaler per time. Det er kanskje noe man tenker på når man er 16, men når man kommer litt opp i åra, er spørsmålet heller hvilke opplevelser som er verdt å bruke de få timene man har av fritid på.

Lenke til kommentar

Dette er ikke tull. Ser prisen på PS3- og XBox360-nyheter og grøsser, glad over å ha en PC. Prisen for maskinvaren er selvsagt langt høyere, men du verden hvor mye mer den kan brukes til også. For øvrig ikke meningen å starte DEN diskusjonen her. Nye titler til PC kan man nesten alltid finne på play.com til £25, dessverre akkurat for mye til å unngå 200-kronersgrensen, men her havner de også ofte på tilbud til under £20 et halvt år før noen norsk nettbutikk vurderer å fire prisen ned fra de veiledende 399,-. Før ventet jeg ofte med å kjøpe spill til CDON eller PK hadde et eller annet skuddårlig megasalg, der jeg kunne gjøre et kupp mellom 100 og 200 kroner for et en gang stort spill. Nå går det faktisk an å få spill til en rimelig penge, før det er totalt utdatert. Lavere priser gir definitivt bedre salg, som igjen gir mindre piratvirksomhet, men om de må gå så lavt at det til syvende og sist går opp i opp? Håper ikke det.

Lenke til kommentar

Kan godt hende dette er nevnt før, men grunnen til at konsollspillene "alltid" er litt dyrere er fordi selskapene må betale konsollprodusentene for å bruke deres plattform. Dette fordyrende leddet blir borte når man utvikler til PC. Allikevel virker det som om de fleste foretrekker å betale litt mer for den mer komfortable konsollopplevelsen. Det har også utjevnet seg en god del, for på begynnelsen av 90-tallet måtte man gjerne ut med både 700 og 800 for et nintendo-spill, noe jeg kan gjette på tilsvarer det samme som at ett spill skulle kostet rundt tusenlappen i dag.

Lenke til kommentar

Eg synest at det er heilt horibelt ! Spill burde ikkje koste 599,- fordi visst du samanliknar det med at du for eksempel kjøper 4 spel for 599,- så har du allerede brukt 2396,- på spel og det er nok til å for eksempel kjøpe ein ny PS3 som billigast kostar 1990,- på nettet. Eg kjenner også mange som unngår å kjøpe mange spill til sin nye konsoll fordi det er så dyrt. Og tenk over det du har sikkert over 20 spel til PS2'en som du har som sikkert kosta like mykje som ca. 7 spel på PS3. og det var SELVFØLGELIG IKKJE mulig å spele PS2 spel på PS3'en... !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...