Gå til innhold

– Spel er for dyre (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker bare når jeg var ung å kjøpte meg " Goof Troop " til snes kosta ca 6-700kr. Spillte det i lag med min storebror i co-op. 5 timer varte spillet :(

 

Som sagt lavere pris= ført at flere hadde kanskje kjøpt et spill. Jeg kjøper nå av og til dvd filmer som e på 59-99kr blir sånn impulse kjøp når det e så bilig. 299-399kr hadde vært en fin pris klass for de fleste spill.

Lenke til kommentar

Hmm.. Nei, generelt synes jeg ikke spill er for dyre. Enkelte distributører tar seg grovt betalt, men i dag så krever det ikke så alt for mye innsats å skaffe seg spill til en anstendig pris både når det gjelder fysisk eller digitalt.

 

Når det kommer til enkelte spill som har for stor kjærlighet til DLC derimot.. Om det skal presses ut et halvferdig produkt, så får prisen gjenspeile at spillet ikke inneholder alt som strengt tatt skulle vært der ved utgivelsen. Fullpris for spillet og for så å betale mer i ettertid misliker jeg sterkt, spesielt når innholdet skulle vært der til å begynne med.

 

L.A. Noire er et nyere og greit eksempel på hva jeg mener her, de ekstra sakene er ikke et tillegg og det virker på meg som ganske klart at de skulle vært der til å begynne med. Med Rockstar Pass var ikke prisen allverden, men poenget er der uansett.

Lenke til kommentar
Men med dagens lønnsnivå er 500-600 kr. er en helt grei pris i forhold til underholdningsverdien. Leter man litt rundt finner man så og si alle spill til under 450 kr. Venter man 6-12 mnd. etter lansering koster de fleste spillene 150-300 kr. og det er det i alle fall ikke noe å klage på...

Enig. Tror det siste spillet jeg betalte 600 kroner for var i 2007 (Lost Odyssey), nå om dagen kjøper jeg nesten aldri noe som koster mer enn 300. Stort sett er det meste tilgjengelig for 20-25 dollar eller 100-250 kroner hvis man har tid til å vente litt.

Lenke til kommentar

Relativt i tid? Nei. Spill har aldri vært billigere.

Relativ til film f.eks.? Absolutt. Sist jeg sjekket brukte man ca. to ganger så mye på en hollywoodproduksjon. Allikevel er film 3-5 ganger billigere for forbruker.

Ikke en veldig god sammenligning, filmer varer 1 1/2 time, spill varer mye lengere, selv ungår jeg korte spill da jeg ikke liker å sette meg inn i det og så være ferdig dagen etter.

 

Nå er det litt rart at skjefen i Bethesda klager på dette da spillene deres har hat en meget lav timepris for meg :)

 

Ja korte spill bør være billigere, men har ingen problem med å betale for kvalitet.

En idee jeg tenker på hadde vært om det hadde vært vanskelig med en demo versjon i Steam, du laster ned hele spillet men med en egen exe fil med en sperre max 3 timer, kun første to levels eller lignende.

Når du kommer dit kan du bare avslutte, gå på steam og betale og laste ned ny exe fil og fortsette.

 

Hovedproblemet for meg er ikke prisen men at 400 er litt for mye å risikere på et spill du kansje liker. med en demo merker du dette fort, derfor jeg kjøpte dragon age 1 og ikke 2.

Lenke til kommentar

Relativt i tid? Nei. Spill har aldri vært billigere.

Relativ til film f.eks.? Absolutt. Sist jeg sjekket brukte man ca. to ganger så mye på en hollywoodproduksjon. Allikevel er film 3-5 ganger billigere for forbruker.

Ikke en veldig god sammenligning, filmer varer 1 1/2 time, spill varer mye lengere, selv ungår jeg korte spill da jeg ikke liker å sette meg inn i det og så være ferdig dagen etter.

Den er teit hvis du kun ser på hvordan prisen føles, ja. Prisen føles grei fordi du får flere timer med underholdning, og det er nettopp dette argumentet de bruker for å forsvare den, men i realiteten er de 1 1/2 timene mange ganger dyrere enn de 20..

Endret av formkake
Lenke til kommentar

Helt enig med Todd på dette. Betaler GLADELIG 600 kr for Skyrim og lignende spill. Men ikke over 300 kr for CoD spillene..

Du får mye mer ut av et massivt spill slik som RPGene til bethesda i forhold til FPSene til Activision o.l

Du får kanskje litt mer ut av spillet i multiplayer. men det er forsatt latterlig ensidig føler jeg iallefall. :)

Lenke til kommentar

Helt enig med Todd på dette. Betaler GLADELIG 600 kr for Skyrim og lignende spill. Men ikke over 300 kr for CoD spillene..

Du får mye mer ut av et massivt spill slik som RPGene til bethesda i forhold til FPSene til Activision o.l

Du får kanskje litt mer ut av spillet i multiplayer. men det er forsatt latterlig ensidig føler jeg iallefall. :)

 

Betaler med glede 600-700,- for ett spill hos gamestop hvis jeg får god kundebehandling og service for pengene over innkjøps prisen. Går man til Elkjøp får man det for 399-499,- Rett og slett for at de presser prisen så langt ned i grøfta som mulig slik at de tjener så vidt på det etter innkjøpsprisen. For hovedsaklig skal spillene bare trekke kunder i håp om at enn kjøper en litt dyrere TV eller PS3 fks...... Dette kalles markedsføring for lett lurte kunder. Men de bommer også hvis noen bare kommer for spillet. Slik er det i en dagligvare butikk også, her i byen selger RIMI øl som de taper penger på i håp om at de som kommer for ølen kjøper dyr snaks ved siden av. Gamestop selger ikke TV så de setter opp for å få fortjensete selv. Derfor forstår jeg at folk vil klage litt når prisen kan nærme seg 700,-. Men de må jo slikt hvis de skal lønne personalet :)

Endret av Mikejensen
Lenke til kommentar

Økt bruk av digital distribuering gjør at prisene man ser på PC fort virker billigere enn på konsoll. De fleste nye konsollspill koster vel 600. Er det noe jeg misliker med priser er det når folk bare forandrer dollartegnet til et eurotegn og bare nyter lett-tjente penger.

 

Folk som "gamer" på iPhone burde også innse at spill til andre plattformer ikke koster 10 kroner. Blir alltid irritert på folk som synes 200 kr er mye for et bra lagd PC spill.

Lenke til kommentar

Irriterrende at Steam gikk over fra dollar til euro for å tjene mer penger! Spillene var betydeligere billigere før, ser at selskapets mål er å tjene penger. Men dette skiftet virket veldig grådig, istedenfor å sette opp prisene litt eller noe.

 

Steam tjener ikke mer penger. Vi betaler 25% norsk moms på spillene vi kjøper fra Steam, noe vi har gjort lenge før den nye loven tredde i kraft. Ikke skyld på Steam. Skyld på norge og europa.

Lenke til kommentar

Folk som "gamer" på iPhone burde også innse at spill til andre plattformer ikke koster 10 kroner. Blir alltid irritert på folk som synes 200 kr er mye for et bra lagd PC spill.

Jeg blir mer irritert av hovne utgivere som mener at spillet de utgir er "next generation" og utrooooolig bra, men egentlig ikke bidrar til noe nytt, virker billig lagd og egentlig er å spytte i trynet.

Spesielt digital distribusjon.

 

 

Bethesda kan ta seg en bolle etter denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=QFuUdMsPsK0

Endret av chokke
Lenke til kommentar

PC/Computer spill er billige fordi disse spillene går rask ned i pris!

 

XBOX360/PS3/Wii spill er dyre fordi de går nesten aldri ned i pris! Gå inn på Spaceworld i Norge på butikken og Zelda: Twilight Princess koster fortsatt 499 kroner! Det er absurb og den eneste måten å få spillet billigere på er å kjøpe det gjennom nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...