Gå til innhold

Flere skyttere i Utøya-massakren.


Anbefalte innlegg

hva jeg synes er ekstremt rart er hvordan politiet sin inkompetanse ikke blir mer kritisert..

 

hadde mitt barn blitt drept imens politibetjenter står og ser på samt nekter folk redde barn i nød hadde jeg hvertfall ikke vært så stille som de etterlate er..

 

mulig det igjen bare er en Norsk greie der man bare godtar bli rævpult begynner jo bli ekstremt vanlig..

Hvordan i alle dager kan du si noe sånt?

 

De gjorde akkurat det de skulle gjøre. Det kalles etterpåklokskap å tenke over hva man kunne gjort annerledes i etterkant.

 

Det er forbanna lett for oss å fortelle hvordan de skal gjøre ting. Om du hadde vært der selv, tror jeg neppe du hadde sagt det der.

De rykket inn når de skulle. Jeg vet ikke hvor mye du har lest om hva de selv har sagt, men det lyser ut av innlegget ditt at du sitter med relativt lite informasjon om saken fra politiets side.

 

 

Jeg kjenner folk høyt oppi militæret / FSK med 3-4 turer i Afghanistan som ler seg ihjel av inkompetansen som ble vist de har fortalt meg i dybde mye om denne saken sitt taktiske bilde..

Ikke minst har jeg fulgt alt av det som er kommet ut i media.

 

 

De var opptil flere betjenter som kunne rykket ut med en sivil båt istedet kommanderte de vekk folk osv dette var lenge før delta var på plass, når man vet unge mennesker drepes så skal man villig ofre sitt liv..Hadde lett gjort det selv men nå er Nordmenn såpass kastrerte at vi får nesten ikke eie våpen så hva skulle jeg gjort kastet stein? Mitt liv er faen meg ikke mer verdt en ungdommene på utøya synd ikke politibetjente som først dukket opp tenkte det samme..

Endret av Dani46
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner folk høyt oppi militæret / FSK med 3-4 turer i Afghanistan som ler seg ihjel av inkompetansen som ble vist de har fortalt meg i dybde mye om denne saken sitt taktiske bilde..

Ikke minst har jeg fulgt alt av det som er kommet ut i media.

 

 

De var opptil flere betjenter som kunne rykket ut med en sivil båt istedet kommanderte de vekk folk osv dette var lenge før delta var på plass, når man vet unge mennesker drepes så skal man villig ofre sitt liv..Hadde lett gjort det selv men nå er Nordmenn såpass kastrerte at vi får nesten ikke eie våpen så hva skulle jeg gjort kastet stein? Mitt liv er faen meg ikke mer verdt en ungdommene på utøya synd ikke politibetjente som først dukket opp tenkte det samme..

Så du mener at det som skjedde 22. juli er noe dagligdags som er en selvfølge at samtlige politimenn skal vite nøyaktig rutine på?

 

Dette var en svært særskilt situasjon, og noe vi ikke er vant med. De gjorde det beste de kunne, og vi kan i grunn ikke annet enn å ta lærdom av det. Vi tjener ingen ting på å gå rundt og være sure for at de gjorde det de mente var best der og da. Det å være hevngjerrig har aldri lønnet seg.

 

Og hvordan mener du at vi kan sammenligne konfliktene i Afghanistan med 22. juli-tragedien i Norge? Målet var jo å gjøre minst mulig skade, og de var på dette tidspunktet usikre på hvor mange skyttere det var, samt hvor han befant seg, og om det var flere bomber på øya. Jeg tror ikke du, eller noen andre som ikke var der, noen gang kan forstå hvor mange tanker hver enkelt politimann hadde i hodet.

 

Vær heller glad for at så mange mennesker overlevde. Det er jeg.

Jeg har aldri vært så glad for å se vennene mine igjen.

Det er selvfølgelig synd at det var noe slikt som skulle til, men man må prøve å se det positive i det, og ta lærdom av det.

Lenke til kommentar

DET VAR KUN 1 SKYTTER!!!

 

Hvorfor er det ingen av de som var på utøya som kan si noe om det for det var jo de som var tilstede der?

 

De hørte skyting fra flere steder? Dette kan forklares med at Breivik hele tiden beveget seg og alt som er på utøya som fjell og byggninger vil få lydene til å høres ut som de kommer fra flere steder og når de var så lite bevisste på om det var en eller to skyttere så kan de ikke ha vært noe mer bevisste på hvor lydene kom i fra.

[...]

Mine venner som var der har sagt at de så 1-2 flere, grunnet retningen skuddene kom fra.

I tillegg har de gitt detaljerte beskrivelser om den ene personen. Anonymt kledd, ca 1.80, brunt hår, grønn genser osv.

 

Jeg må beklage, jeg har slitt veldig med disse Utøya-greiene siden det skjedde, og fikk beskjed av psykolog om å holde meg unna inntil jeg var klar. Så om dette er mye repost av noe slag, så beklager jeg det, men jeg har virkelig ikke lyst til å lese igjennom 40 sider for å sjekke at det jeg skriver ikke er noe som er skrevet tidligere. Det jeg vil nå er rett og slett å bli med i diskusjonen rundt temaet igjen, da jeg tror det kan være godt for meg å prate om slikt igjen.

Glad for at du bidrar. Jeg setter pris på det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 8 venner og 4 bekjente på den øya, hvorav 5 sier de har sett en til to personer til, og 3 beskriver detaljert om en person. En annen beskriver detaljer om den tredje personen. Men kan jo ikke vite om det faktisk stemmer, - de var jo i sjokk. Men jeg har også vanskeligheter for å tro at de kan beskrive så detaljert som de har gjort om disse to personene; hvor de sto, hvilket våpen de brukte, hvilken retning de gikk, klær og høyde, osv.

 

Dette var vel med på å gjøre meg ekstra redd når jeg skulle i minnessamlinga til bestekompisen min, ettersom at det var nærmere 1000 mennesker der, og vi på det tispunktet enda ikke visste hva som var formålet med terrorhandlingene. Jeg fryktet at de en til to personene skulle dukke opp, og er svært glad for at det var godt bemannet med politifolk tilstede under minnessamlinga.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 8 venner og 4 bekjente på den øya, hvorav 5 sier de har sett en til to personer til, og 3 beskriver detaljert om en person. En annen beskriver detaljer om den tredje personen. Men kan jo ikke vite om det faktisk stemmer, - de var jo i sjokk. Men jeg har også vanskeligheter for å tro at de kan beskrive så detaljert som de har gjort om disse to personene; hvor de sto, hvilket våpen de brukte, hvilken retning de gikk, klær og høyde, osv.

 

Dette var vel med på å gjøre meg ekstra redd når jeg skulle i minnessamlinga til bestekompisen min, ettersom at det var nærmere 1000 mennesker der, og vi på det tispunktet enda ikke visste hva som var formålet med terrorhandlingene. Jeg fryktet at de en til to personene skulle dukke opp, og er svært glad for at det var godt bemannet med politifolk tilstede under minnessamlinga.

 

Hei. Jeg er kun realistisk og mener på ingen måte at de du kjenner eller at noen som var på Utøya den dagen bevist farer med løgner,eller er feige. Men påstanden/opplevelsen om at det var flere skyttere er mest sannsynlig feil i følge andre vitner TVbilder/bilder/videoer og opplysninger som har blitt frigitt.

 

Jeg tror at årsaken til at enkelte mener de så flere skyttere kommer av "psykiske" årsaker.

Hvis du spør kameratene dine så vil jeg tro at de i utgangspunktet tok det som en selvfølge at det måtte være mer enn en person. Det er mest logisk. Hadde alle 700 på øya vært helt bevist på at det kun var en skytter, og handlet helt rassjonelt(kaldt) så ville de kunne stoppet ABB selv.

Men jeg er rimelig sikker på at de fleste trodde de ble jaktet på av flere terrorister og ikke en enslig hvit normann i politiuniform.

 

Det du sier med at du ikke viste hva som var formålet med terrorhandlingene når du var på minnestunden sier faktisk litt om hvor lite fornuftig tankegangen er når vi er under press og påvirkningen en slik opplevelse har på et menneske.

 

Å tro at politiet tilbakeholder info. eller at de bare tror det var en uten å vite helt sikkert er litt for absurd. Hadde de hatt mistanke om at det var fler så ville det vært offentlig.

Ingen grunn til å tilbakeholde det.

 

Å lage uriktige konspirasjonsteorier som for enkelte vil bety at saken ikke er oppklart er ikke til de etterlattes beste tror jeg.

Lenke til kommentar

Problemet til de som mener at de var flere skyttere er følgende: Rent bortsett fra å myrde hjelpeløse barn så gjorde ikke Anders Behring Breivik noe spesielt. Utøya er liten, og han kunne fritt bevege seg i det enorme kaoset som oppstod. Han bryter ingen av fysikkens lover, for å si det sånn. Og derfor trenger vi virkelig solide bevis for å kunne si at det var flere skyttere. Noe jeg ikke tror det var.

 

 

 

PS: Så i denne saken er vitneobservasjoner gyldig? Merkelig, for enkelte debattanter i Holocaust-tråden mener at vitner ikke kan stoles på. Snedig.

Forskjellen ligger i at Utøya faktisk hendte.

Sirkelargumentasjon er den desperates virkemiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Edit: lurer på hva som er forskjellen på et privat og profesjonelt vitne.

Et profesjonelt vitne er en person som vitner som fagperson. Altså f.eks. en lege som har gjennomført obduksjon av ofre i saken.

 

Et privat vitne er en privatperson som tilfeldigvis har sett noe som er relevant for saken. Han er der som privatperson, og ikke fordi han jobber med noe som er relatert til saken han vitner i.

Lenke til kommentar

Problemet til de som mener at de var flere skyttere er følgende: Rent bortsett fra å myrde hjelpeløse barn så gjorde ikke Anders Behring Breivik noe spesielt. Utøya er liten, og han kunne fritt bevege seg i det enorme kaoset som oppstod. Han bryter ingen av fysikkens lover, for å si det sånn. Og derfor trenger vi virkelig solide bevis for å kunne si at det var flere skyttere. Noe jeg ikke tror det var.

 

 

 

PS: Så i denne saken er vitneobservasjoner gyldig? Merkelig, for enkelte debattanter i Holocaust-tråden mener at vitner ikke kan stoles på. Snedig.

Forskjellen ligger i at Utøya faktisk hendte.

Sirkelargumentasjon er den desperates virkemiddel.

Idioti er klovnens virkemiddel.

 

Edit: lurer på hva som er forskjellen på et privat og profesjonelt vitne.

Et profesjonelt vitne er en person som vitner som fagperson. Altså f.eks. en lege som har gjennomført obduksjon av ofre i saken.

 

Et privat vitne er en privatperson som tilfeldigvis har sett noe som er relevant for saken. Han er der som privatperson, og ikke fordi han jobber med noe som er relatert til saken han vitner i.

Joda, det ble redegjort for tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 8 venner og 4 bekjente på den øya, hvorav 5 sier de har sett en til to personer til, og 3 beskriver detaljert om en person. En annen beskriver detaljer om den tredje personen. Men kan jo ikke vite om det faktisk stemmer, - de var jo i sjokk. Men jeg har også vanskeligheter for å tro at de kan beskrive så detaljert som de har gjort om disse to personene; hvor de sto, hvilket våpen de brukte, hvilken retning de gikk, klær og høyde, osv.

 

Dette var vel med på å gjøre meg ekstra redd når jeg skulle i minnessamlinga til bestekompisen min, ettersom at det var nærmere 1000 mennesker der, og vi på det tispunktet enda ikke visste hva som var formålet med terrorhandlingene. Jeg fryktet at de en til to personene skulle dukke opp, og er svært glad for at det var godt bemannet med politifolk tilstede under minnessamlinga.

Interessant at såpass mange deler oppfatningen. Vet du om noen av de tenkte så langt at de satt i gang videokameraet på mobiltelefonen sin i alt oppstyret?

 

Noen er jo dømt til å ha gjort det og jeg synes det er merkelig hvor lite av den slags som eksisterer på nettet.

Lenke til kommentar
Interessant at såpass mange deler oppfatningen. Vet du om noen av de tenkte så langt at de satt i gang videokameraet på mobiltelefonen sin i alt oppstyret?

Det siste du tenker på når en desperado går rundt og henretter alle han ser er at du må få filmet. Du tenker på å overleve. Dessuten la folk igjen telefonene sine da de svømte avgårde, og de som tok det med fikk det sannsynligvis ødelagt av vannet.

 

Og til slutt: Ville du ønsket å dele bilder av dine døde venner med hele verden?Trodde ikke det, gitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde 8 venner og 4 bekjente på den øya, hvorav 5 sier de har sett en til to personer til, og 3 beskriver detaljert om en person. En annen beskriver detaljer om den tredje personen. Men kan jo ikke vite om det faktisk stemmer, - de var jo i sjokk. Men jeg har også vanskeligheter for å tro at de kan beskrive så detaljert som de har gjort om disse to personene; hvor de sto, hvilket våpen de brukte, hvilken retning de gikk, klær og høyde, osv.

 

Dette var vel med på å gjøre meg ekstra redd når jeg skulle i minnessamlinga til bestekompisen min, ettersom at det var nærmere 1000 mennesker der, og vi på det tispunktet enda ikke visste hva som var formålet med terrorhandlingene. Jeg fryktet at de en til to personene skulle dukke opp, og er svært glad for at det var godt bemannet med politifolk tilstede under minnessamlinga.

Interessant at såpass mange deler oppfatningen. Vet du om noen av de tenkte så langt at de satt i gang videokameraet på mobiltelefonen sin i alt oppstyret?

 

Noen er jo dømt til å ha gjort det og jeg synes det er merkelig hvor lite av den slags som eksisterer på nettet.

 

Normale mennesker vil mest sannsynlig ikke tenke på å filme mens man selv er i livsfare. Og det passer jo meget bra, for da kan du si det er merkelig at det ikke finnes mobilopptak som beviser at det er flere skyttere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå var det heller ikke bare mennesker på Utøya som fikk med seg at det pågikk skyting der ute, men ja, det er merkelig om ingen fant på å filme eller gjøre lydopptak. Ah, så om noen hadde funnet på å filme så hadde de vært unormal og derfor skal vi bare la det ligge der. Mhm. Fornuftig. (herpderp).

 

Hva slags rutiner hadde politiet rundt dette med mobiltelefonene til de som ble berørt på Utøya? Ble de samlet inn?

 

Btw Neptjune, det finnes heller ikke opptak som beviser at det finnes kun en skytter heller, om du har noe slikt så må du mer enn gjerne fremlegge det. :tease:

Lenke til kommentar

 

Interessant at såpass mange deler oppfatningen. Vet du om noen av de tenkte så langt at de satt i gang videokameraet på mobiltelefonen sin i alt oppstyret?

Det siste du tenker på når en desperado går rundt og henretter alle han ser er at du må få filmet. Du tenker på å overleve. Dessuten la folk igjen telefonene sine da de svømte avgårde, og de som tok det med fikk det sannsynligvis ødelagt av vannet.

 

Og til slutt: Ville du ønsket å dele bilder av dine døde venner med hele verden?Trodde ikke det, gitt.

Vi snakker ikke om å "dele bilder av mine døde venner", men f.eks videoopptak hvor man hører lydsignaturen til de forskjellige våpnene som ble benyttet og hvorvidt de overlapper hverandre slik som flerfoldige vitner hevder.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg er kun realistisk og mener på ingen måte at de du kjenner eller at noen som var på Utøya den dagen bevist farer med løgner,eller er feige. Men påstanden/opplevelsen om at det var flere skyttere er mest sannsynlig feil i følge andre vitner TVbilder/bilder/videoer og opplysninger som har blitt frigitt.

Care to elaborate?

Lenke til kommentar

Btw Neptjune, det finnes heller ikke opptak som beviser at det finnes kun en skytter heller, om du har noe slikt så må du mer enn gjerne fremlegge det. :tease:

Det finnes derimot tonnevis av spor og bevis for at det var kun en skytter, samtidig som det ikke finnes noen spor av flere skyttere.

 

Åpenbart at CIA står bak.

Rart hvordan de som tviholder på myndighetenes versjon appellerer til følelsesmessig, intetsigende svada hele tiden.

Men det er jo du som tviholder på myndighetenes versjon, er det ikke?

 

Fordi den appellerer til deg følelsesmessig? Du liker svada?

Endret av Griffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vi snakker ikke om å "dele bilder av mine døde venner", men f.eks videoopptak hvor man hører lydsignaturen til de forskjellige våpnene som ble benyttet og hvorvidt de overlapper hverandre slik som flerfoldige vitner hevder.

Det er videoer som er publisert. Flere har blant annet vært vist på norske avisers nettsteder.

Lenke til kommentar

Nå var det heller ikke bare mennesker på Utøya som fikk med seg at det pågikk skyting der ute, men ja, det er merkelig om ingen fant på å filme eller gjøre lydopptak. Ah, så om noen hadde funnet på å filme så hadde de vært unormal og derfor skal vi bare la det ligge der. Mhm. Fornuftig.

Du mener filmer som dette?

Nå har jeg ikke hørt på noen av dem da jeg sitter på jobb, men regner med at du kan høre våpen-signaturen og skille de evt. forskjellige skytterne og våpnene fra hverandre...

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...