Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?


Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

  1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

    • Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33


Anbefalte innlegg

Og jeg vet at jeg hadde kommet til å klart det.

 

Jeg tror du ville blitt en kjempegod mor. Etter hva jeg har lest av innleggene dine ser det ut som du vil gi barnet mye omsorg. Jeg forstår begge sider i denne saken, men hvis vi ser det fra barnets side; jeg quoterer igjen.

 

Medfødte hjertefeil (flere typer; kan som regel opereres). En del har dessuten misdannelser i mage-tarmkanalen. Hyppigheten av leukemi og infeksjoner er økt.

 

Tror du foreldre som velger abort tenker mest på seg selv, eller tenker de på barnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg vet at jeg hadde kommet til å klart det.

 

Jeg tror du ville blitt en kjempegod mor. Etter hva jeg har lest av innleggene dine ser det ut som du vil gi barnet mye omsorg. Jeg forstår begge sider i denne saken, men hvis vi ser det fra barnets side; jeg quoterer igjen.

 

Medfødte hjertefeil (flere typer; kan som regel opereres). En del har dessuten misdannelser i mage-tarmkanalen. Hyppigheten av leukemi og infeksjoner er økt.

 

Tror du foreldre som velger abort tenker mest på seg selv, eller tenker de på barnet?

 

Jeg er mamma :) Men om jeg blir gravid igjen en gang kommmer jeg ikke til å velge annerledes da heller :)

Lenke til kommentar

Nå ønsker ikke jeg meg barn overhodet, men det hadde vært ekstra ille med en "Downser". Ganske stor reduksjon i livskvalitet hos foreldrene, litt avhengig av hvor funksjonsfrisk vedkommende blir.

 

Hvis man føler at dette ikke er noe man er i stand til å gjøre så vil det rette være å ta abort eller gi barnet bort, uavhengig om det er snakk om barn med hemninger eller ei. Den som kjenner deg best er deg selv.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne utviklingen? Er det noe dere ville gjort? Jeg er mann og er ikke i noen situasjon der jeg skal ha barn og det tviler jeg på blir aktuelt iallefall på flere år, men personelig ville jeg ha støttet å fjerne fosteret og heller få et nytt og friskt barn senere fremfor å la noen bli født og ta ansvaret for en med et slikt syndrom. For et friskt barn blir livet mye bedre for både barn og foreldre. Hva med dere? Og hvorfor?

Jeg er mann og har tatt beslutningen å ikke lage barn. Årsaken er at jeg har et arvelig syndrom, som på langt nær er like alvorlig som Downs Syndrome. Det er likevel potensielt alvorlig nok, til at barnet vil kunne lide på grunn av det. Hvor store problemer man får er veldig tilfeldig, alt fra hvor man knapt merker det, til at man dør av det. Jeg anser det som mitt ansvar, å gjøre det som står i min makt for å ikke lage barn som jeg vet vil lide - da barnet selv ikke har valget. Beklageligvis, var det sterkt medvirkende til at et langvarig samboerforhold gitt heden, selv om hun var informert om dette på forhånd.

 

Jeg anser det som foreldrenes ansvar å sørge for at deres barn ikke lider, og å bevisst føde et barn med alvorlige misdannelser eller sykdommer som påfører barnet unødvendig lidelse - anser jeg som uansvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det litt annen situasjon for folk flest kor det skjer tilfeldig. Garantert videreførte sjukdommer er ikkje det samme.

 

Ingenting er garantert. Du mener nok hvis man har høyere mulighet for å få ett barn med en sykdom?

Vel, hvis man har en arvelig sykdom og man vet om den så er det større sannsynlighet for å oppdage at fosteret har det så man får tatt en abort, enn hvis en kvinne med en 'tilsynelatende sykdomsfri' slekt blir gravid.

 

Edit: Forøvrig så er det ingen som har en 'sykdomsfri slekt'.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Da burde ingen få barn overhode, for slike sykdommer ligger i alle sine gener.

 

Jeg syntes du tar det litt ut av sammenhengen her.

 

Det som NikkaYoichi skrev var

Jeg anser det som foreldrenes ansvar å sørge for at deres barn ikke lider, og å bevisst føde et barn med alvorlige misdannelser eller sykdommer som påfører barnet unødvendig lidelse - anser jeg som uansvarlig.

 

Du kan ikke sammenligne det å kanskje arve en sykdom og bevisst vite at barne får en sykdom. Her er det snakk om foreldre som bevisst føder et barn med downs syndrom.

Lenke til kommentar
Medfødte hjertefeil (flere typer; kan som regel opereres). En del har dessuten misdannelser i mage-tarmkanalen. Hyppigheten av leukemi og infeksjoner er økt.

 

Tror du foreldre som velger abort tenker mest på seg selv, eller tenker de på barnet?

 

Og om de så får en hjertefeil (som mest sannsynlig kan opereres), og har misdannelser i mage-tarmkanal, og større sjanse for leukemi og infeksjoner, er det sånn at de ikke kan ha et bra liv?

 

Mvh en hvor far har arvelig hjertefeil, som har en tarmsykdom, som i tilegg til at det florerer av kreft i familien også har større sjanse for å få kreft pga akkurat det, samt infeksjoner da. Om jeg i ettertid kunne valgt om de skulle tatt abort eller latt meg leve om de kunne fått vite det i forkant fremdeles hadde valgt livet. Og det vet jeg at begge foreldrene mine hadde valgt, også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Absolutt respektabelt synspunkt, men eg har ein nagende følelse av at folk flest ikkje vil være begeistret over å høre at deres ufødte barn har downs eller andre seriøse handikapper.

 

Kva ein velger da, gitt muligheten og antagelsen at dette er første gang, er veldig vanskelig å svare på for andre. Sjøl par overveldet med lykke over ideen om å få eit bar vil få eit markant knekk på lykkestolpen der.

 

Det er sjeldent vanskelig å ta sjukdommer som forekommer sent i livet veldig alvorlig, spesielt siden mange vil fokusere på at barnet skal ha ein fantastisk oppvekst.

 

Men sjøl dei med downs har eg merket at ikkje virker så muntre i lengden slik ein gjerne ser dei for seg. Som folk flest er dei med downs veldig unike mennesker sjøl seg i blant. Kjente ein som vokste opp til å bli veldig uavhengig fra familien. Det var veldig imponerande, men han var skremmende ydmyk og ønsket sterkt å være i fred fra folk flest.

Lenke til kommentar

Absolutt respektabelt synspunkt, men eg har ein nagende følelse av at folk flest ikkje vil være begeistret over å høre at deres ufødte barn har downs eller andre seriøse handikapper.

 

Såklart. Jeg har ingen problemer med at de som vil får vite om deres ufødte barn har downs og dermed tar abort, men det jeg har problemer med er det faktum at noen har problemer med folk som ikke gjør det, som sier at de er dårlige foreldre, mennesker eller lignende og at de med downs eller andre seriøse handicap/sykdommer ikke kan leve et bra liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei Glimti.

 

Dette er et ganske tabubelagt tema, særlig for de som har barn med downs syndrom eller kjenner noen som har. Noen vil nok kanskje si at de er imot det, men innerst inne mener de kanskje noe annet.

 

Jeg lurer litt på om de i denne tråden som svarer imot egentlig vet hva det innebærer å ha downs syndrom.

 

Fra Wikipedia:

Personene er i tillegg kortvokste, har hyperfleksible ledd og som regel lavere muskelspenning enn normalt. I tillegg til det karakteristiske utseende har mange med Downs syndrom medfødte hjertefeil (flere typer; kan som regel opereres). En del har dessuten misdannelser i mage-tarmkanalen. Hyppigheten av leukemi og infeksjoner er økt. Personene har tendens til luftveisinfeksjoner, ofte med nedsatt hørsel som følge. Hypotyreose (lavt stoffskifte) kommer iblant snikende, og det er vanskelig å oppdage.

 

Personer med Downs syndrom viser forsinket utvikling, både psykisk og fysisk, og for tidlig aldring med demens er vanlig.

 

Tenk dere om hva slags lidelser barnet egentlig får.

 

Problemer med tale:

Barn med Downs syndrom kan også ha store problemer med å forme ord verbalt. Dette henger ikke sammen med forståelsen av ordene eller evnen til å skjønne hva andre sier. Manglende verbal tale, eller store problemer med verbal tale, kan føre til at barnet blir undervurdert i forhold til sine evner. Det kan også skape frustrasjon ved ikke å bli forstått.

 

Her går det på psyken til barnet. Å føle seg misforstått.

 

Har ikke lest igjennom hele tråden, men leste igjennom de første sidene. Ser det er veldig mange som ikke forstår at noen i det hele tatt kan tenke seg å velge abort. Jeg tror ikke dere helt forstår hva barnet egentlig gjennomgår i oppveksten sin og i resten av livet.

 

Det er egentlig ganske så egoistisk av dere å være imot abort i en slik sak. Dere tenker på deres egen samvittighet, at dere ikke kan leve med å ha "drept" et barn. Dette er ikke drap. Dere vil heller at barnet skal bli født med en rekke feil og lidelser. Det er ikke deres liv, det er barnets liv. Tenk over det.

 

Ekstremt godt innlegg! Nå tror jeg ikke bare at de vil ha ren samvittighet ved å ikke frata fosteret livet, men vise noe for seg selv samtidig siden de sier at de vil klare å ta seg av barnet gjennom hele oppveksten. Dette vet de selvfølgelig ingen ting om på forhånd og skulle de misslykkes blir det bare enda værre for barnet som de alt har dømt til et vanskelig og redusert liv!

 

Jeg ville aldri ha vært med på å dømme noen til å bli tvunget inn i et slikt liv! Husk at ingen har bedt om å komme til verden.

Lenke til kommentar

Eg har ingen formening om kva som er rett og gale å gjøra med downs barn. Dette er eit valg eg meiner mor og far helst skal kunne ta. Nå vil jo ikkje alltid ene eller andre valget være perfekt, og eg meiner det absolutt er kvinnen som til sist har ordet her.

 

Så de skal kunne velge å tvinge en annen til å bli født inn i et liv med psykisk handicap og andre plager!? Da burde de vel samtidig selv bli utsatt for noe som kan gjøre dem hjerneskadde som feks. slangegift slik at de selv må igjennom noe av det samme som barnet...

 

Når det angår implikasjonene ved nokon form for abort så gir eg mer lit til dei som lever i dag. Det som kunne vore vil ikkje alltid bli, både på godt og ondt.

 

Hvilke implikasjoner? Hva er det du vil ha fram her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...