Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?


Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

  1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

    • Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33


Anbefalte innlegg

Indignert? Alt ligger vel i hvordan en kommer inn i diskusjonen mentalt sett. Tolkningen din samsvarer ikke med min.

 

Jeg har gode venner som er psykisk handicappede så joda jeg gjør det selv. Men TØR du!?

 

Tør... :roll: Tror du jeg er interessert?

 

Du kan da se helt tydelig i flere av hans innlegg at han regelrett håner dem og synes at de er mindreverdige. Hele diskusjonen går også ut på deres livskvalitet, noe som er ekstremt vanskelig å kunne si noe (KORREKT) om hvis man ikke ønsker å tilbringe tid med dem. De med downs kan gjøre akkurat det samme som alle oss andre, og de gjør det, men TS ser jo bare på dem som siklende tullinger som ikke har noen nytte for seg overhode og som lider, uten å være villig til å ta kontakt med dem for å se om dette stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kom det endelig fram hva som er din mening i denne saken! Du bryr deg katta om de "stakkars" barna det gjelder men vil bli skånet for å se det du selv har uthevet i teksten over!

 

Sett i gang og fortell hvordan du trekker den konklusjonen.

 

Når det gjelder kostnad for samfunnet så er dette en helt annen diskusjon og det har du selv påpekt at ikke skal være et tema i denne linken. Utgiftene for samfunnet er jeg fult klar over da jeg har mitt yrke innen denne brukergruppen. Når det er sagt så er det mange andre som også er en stor utgiftsgruppe for samfunnet så da er vi over på en helt annen diskusjon.

 

Nei, jeg har ikke sagt at det er en annen disksujon. Jeg har sagt at det er et argument som veier mindre, men at det er til stede.

 

Dette lar jeg bli siste ord i denne diskusjonen som du ikke ønsker skal være en diskusjon i det hele tatt men en tråd der alle skal si seg enig med deg og hvis noen er uenige så bruker du helt utrolig barnslige metoder overfor de det gjelder! Er du kun ute etter en avstemming så kan vi bare svare på den og unnlate å si noe mer om emnet!

 

Igjen noen latterlige skriverier. Jeg vil ha en seriøs diskusjon, men det er jo umulig så lenge du befinner deg i tråden! Her er det kun du som har vært useriøs! Og det er ingen grunn til å forvente at folk skal endre mening bare fordi du kommer med linker eller forteller at du jobber med handicapede. Som sagt jobber jeg selv med barn og har tenkt svært mye på hvor mye mer du kan gi friske barn og på hvor mye mer de kan få ut av livet. At folk med dawns syndrom som ikke forstår seg på diagnosen kan være lykkelige er dermed ikke noe argument i det hele tatt. Ikke før de selv faktisk kan være 100% klare over hva slags diagnose de egentlig har og hvordan det hemmer dem. Deretter må de bli klare over hvilke begrensninger de har i livet og hva slags liv de kunne hatt dersom de ikke hadde hatt diagnosen.

 

Jeg unner ingen å bli født med den slags lidelse nei og det er et ENORMT mysterium for meg at du og noen andre kan gjøre det! Tenk på hva dere tvinger dem til å bli født inn i... Det er ingen som ber om å komme til verden, ingen som ber om å bli født. Når de blir tvunget inn i verden så bør minstekravet være at de skal få lov til å bli født friske og raske!

 

Prøver å legge ut linken igjen da det nok var noe som ikke kom med: Håper du tar deg tid til å lese den i din travle hverdag.

 

http://www.vl.no/samfunn/marte-med-downs-har-ikke-jeg-rett-til-a-leve-/

 

http://www.vl.no/folk/marte-onsker-seg-tv-sendt-unnskylding-fra-jens/

 

Nøyaktig hvor vil du med disse linkene? Er det meningen at de skal være rørende eller noe slikt? Det eneste jeg fant av interesse var dette fra den andre linken:

 

– Folk tar meg ikke på alvor. Jeg kommer for eksempel ikke inn på visse skoler, og det er vanskelig å få jobb.

 

Så hva var det egentlig du ville ha fram med disse linkene? Gjøre et poeng utav hva slags du liv du ønsker å dømme enkelte folk til?

Siden du ikke selv forstår hva jeg vil med disse linkene så får jeg prøve å forklare det for deg. Det jeg vil med disse linkene er at faktisk et menneske som selv har downs og som dermed er den beste til å bedømme hvordan hun har det som må leve med det selv sier noe om det. Men det er du jo tydligvis ikke i stand til å ta inn over deg, du mener jo at de ikke har selvinnsikt i det hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men at trådstarter så enkelt og greit i flere innlegg slår fast at mennesker som ikke er her inne og kan forsvare seg selv (de med downs) har et uverdig og mindreverdig liv DET er helt saklig og legitimt? Ok - greit det er forskjell på folk!

 

Alvorlig talt... :roll: I trådene om konflikten i Midtøsten, er det der forventet at israelere og palestinere skal delta så de kan forsvare sine synnspunkter? I tråden om opprøret i Libya, er det der forventet at både lojale til opprørerne og lojale til Gaddafi skal delta så de kan forsvare sine handlinger? I tråden om republikanske motkandidater til Barack Obama ved det kommende valget i USA, er det der forventet at kandidatene såvel som Obama selv skal delta så de kan forsvare sine synnspunkter? Hvor har du det fra at det må være personer med downs syndrom her i tråden for at vi skal kunne diskutere det? Om det finnes brukere som har downs syndrom eller du kjenner noen som du kan overtale til å registrere seg så sett i gang. Men ikke forvent at det skal endre min mening om saken at mindre intelligente folk med en psykisk hemning skal delta her og snakke om hvor fint de har det når de ikke aner hvor fint de kunne hatt det.

 

Abortmotstandere? Hvem er det som har skrevet her som er det?

 

Hva vil du ellers si at du og de andre nei-tilhengerne har markert seg som? Godt mulig at du har skrevet at du er for selvbestemt abort i et innlegg som ikke var ment til meg. Siden jeg har fått så mange svar her har jeg knapt brydd meg med de innleggene som ikke har vært til meg.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke det vi diskuterer noe flere av oss har sagt flere ganger.. det vi er så sterkt i mot er trådstarters utrolige evne til å kommentere at de som har downs ikke har et leveverdig liv! For det har de og de gir også utrolig tilbake til samfunnet - om en ikke økonomisk men så er det vel heller ikke bare det som teller i et så rikt land som vårt? Kjenner forøvrig også mange andre såkalt "velskapte" som heller ikke gjør særlig økonomisk nytte for seg og dermed er en byrde for samfunnet.

 

Hva annet enn å være en byrde er det de med downs syndrom gir tilbake til samfunnet? Venter spent...

Lenke til kommentar

Du kan da se helt tydelig i flere av hans innlegg at han regelrett håner dem og synes at de er mindreverdige. Hele diskusjonen går også ut på deres livskvalitet, noe som er ekstremt vanskelig å kunne si noe (KORREKT) om hvis man ikke ønsker å tilbringe tid med dem. De med downs kan gjøre akkurat det samme som alle oss andre, og de gjør det, men TS ser jo bare på dem som siklende tullinger som ikke har noen nytte for seg overhode og som lider, uten å være villig til å ta kontakt med dem for å se om dette stemmer.

 

Håner... :!: Nå er jeg virkelig spent. Hvor kan du vise til dette?

 

Og jeg har som sagt møtt og tilbragt litt tid med noen. Samt noen med lignende diagnoser.

Lenke til kommentar

Siden du ikke selv forstår hva jeg vil med disse linkene så får jeg prøve å forklare det for deg. Det jeg vil med disse linkene er at faktisk et menneske som selv har downs og som dermed er den beste til å bedømme hvordan hun har det som må leve med det selv sier noe om det. Men det er du jo tydligvis ikke i stand til å ta inn over deg, du mener jo at de ikke har selvinnsikt i det hele tatt.

 

De linkene dine beviser som sagt ikke noe som helst bortsett fra at hun er dømt til et vanskeligere liv enn en frisk og rask person. At hun er fornøyd med livet er heller ikke relevant da hun ikke aner hva hun går glipp av ved å ha dette syndromet. Hun kommenterer at uten det hadde hun ikke vært seg, men det hun ikke vet er at hun hadde vært langt bedre.

 

Husker forøvrig en sak i Marker komune tror jeg det var for flere år tilbake (tror det var i år 2000 eller 2001) der noen utviklingshemmede ved et dagsenter skulle miste lønen sin. (Lurer på om det ikke var folk med downs syndrom). De fikk en oppmuntringslønn på 5 kr. i timen, men som ordføreren sa var de egentlig ikke verdt det. Resultatet ble at Wenche Foss kom og hadde en debatt på tv med ham. Fulgte ikke så veldig mye med på saken, men som sagt var ikke de utviklingshemmede og den jobben de gjorde verdt lønnen på 5 kr. i timen da det fantes viktigere ting å prioritere i komunen. Kan se om jeg finner saken, men husker døyten av hvilken avis det var og det er vanskelig å finne artikler når det er såpass mange år siden.

Lenke til kommentar

Siden du ikke selv forstår hva jeg vil med disse linkene så får jeg prøve å forklare det for deg. Det jeg vil med disse linkene er at faktisk et menneske som selv har downs og som dermed er den beste til å bedømme hvordan hun har det som må leve med det selv sier noe om det. Men det er du jo tydligvis ikke i stand til å ta inn over deg, du mener jo at de ikke har selvinnsikt i det hele tatt.

 

De linkene dine beviser som sagt ikke noe som helst bortsett fra at hun er dømt til et vanskeligere liv enn en frisk og rask person. At hun er fornøyd med livet er heller ikke relevant da hun ikke aner hva hun går glipp av ved å ha dette syndromet. Hun kommenterer at uten det hadde hun ikke vært seg, men det hun ikke vet er at hun hadde vært langt bedre.

 

Husker forøvrig en sak i Marker komune tror jeg det var for flere år tilbake (tror det var i år 2000 eller 2001) der noen utviklingshemmede ved et dagsenter skulle miste lønen sin. (Lurer på om det ikke var folk med downs syndrom). De fikk en oppmuntringslønn på 5 kr. i timen, men som ordføreren sa var de egentlig ikke verdt det. Resultatet ble at Wenche Foss kom og hadde en debatt på tv med ham. Fulgte ikke så veldig mye med på saken, men som sagt var ikke de utviklingshemmede og den jobben de gjorde verdt lønnen på 5 kr. i timen da det fantes viktigere ting å prioritere i komunen. Kan se om jeg finner saken, men husker døyten av hvilken avis det var og det er vanskelig å finne artikler når det er såpass mange år siden.

Jeg kan ikke forstå at hvordan det å ikke være kan være bedre en å være til og være lykkelig og fornøyd? Du har en utrolig merkelig logikk i så måte? Når det gjelder mangelen på oppmuntringspenger så er det heller en skam en noe å bruke som forbilde. Hadde mange av de som går på trygt fått etter viktighet av hva de yter så hadde det blitt ytters smalhans for utrolig mange flere en de psykisk utviklingshemmede her i landet men fortsatt trodde jeg at det ikke var det økonomiske som var hovedsaken i tråden din?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå at hvordan det å ikke være kan være bedre en å være til og være lykkelig og fornøyd? Du har en utrolig merkelig logikk i så måte?

 

Jeg trodde jeg hadde forklart deg mitt syn på dette nå... De vet ikke hva de går glipp av. At de er lykkelige kan så være, men tror du de ville vært det om de var 100% klar over sin egen tilstand og hva som skiller dem fra friske mennesker?

 

De blir rett og slett snydd for et fullverdig liv når de blir født med en diagnose som downs syndrom!

 

Når det gjelder mangelen på oppmuntringspenger så er det heller en skam en noe å bruke som forbilde. Hadde mange av de som går på trygt fått etter viktighet av hva de yter så hadde det blitt ytters smalhans for utrolig mange flere en de psykisk utviklingshemmede her i landet men fortsatt trodde jeg at det ikke var det økonomiske som var hovedsaken i tråden din?

 

Jeg sa ingen ting om at det var et forbild. Det var en sak jeg kom til å tenke på. Og nei, det med økonomi og samfunnsbyrde synes jeg ikke rangerer høyest på noen måte, men jeg vil nå si at det er et argument selvom det er et langt mindre enn det vi har diskutert her så langt.

 

Men om vi skal bruke litt tid på å diskutere økonomi og samfunnsbyrde ang. dem med downs syndrom, hva mener du om det?

Lenke til kommentar

Nå fant jeg et par artkler om saken, men desverre står det ikke hvilke syndromer dem det gjaldt hadde. Det står bare " de psykisk utviklingshemmede":

 

Tommy er ikke verdt fem kroner

 

Psykisk utviklingshemmede Tommy Skogheim (27) har på en måned fått timelønna redusert fra fem til null kroner. Kommunen skal spare penger.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/02/06/310838.html

 

Utviklingshemma får ikkje løn

 

I går vedtok formannskapet i Marker Kommune i Østfold at dei utviklingshemma mistar time-løna si på fem kroner. Pengane har vore ei oppmuntring for arbeidet på Lilleveien Arbeidssenter.

 

http://nrk.no/programmer/radioarkiv/her___na/1683928.html

Lenke til kommentar

Fant et par til nå, men det står desverre fremdeles ikke et ord om hvilke diagnoser det var snakk om:

 

Vil vurdere lønnskutt på nytt

 

- Jeg vil vurdere saken på nytt, sier ordføreren i Marker kommune etter at det er kommet sterke reaskjoner på at de psykisk utviklingshemmede i kommunen mister lønna.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=5053480

 

Sjofelt mot Tommy

 

Wenche Foss (83) raser mot Marker kommune som tirsdag vedtok å fjerne timelønnen på fem kroner til de utviklingshemmede som jobber ved Dagsenteret.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=290041

Lenke til kommentar

Fant et par til nå, men det står desverre fremdeles ikke et ord om hvilke diagnoser det var snakk om:

 

Vil vurdere lønnskutt på nytt

 

- Jeg vil vurdere saken på nytt, sier ordføreren i Marker kommune etter at det er kommet sterke reaskjoner på at de psykisk utviklingshemmede i kommunen mister lønna.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=5053480

 

Sjofelt mot Tommy

 

Wenche Foss (83) raser mot Marker kommune som tirsdag vedtok å fjerne timelønnen på fem kroner til de utviklingshemmede som jobber ved Dagsenteret.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=290041

Det går nok heller ikke på noen bestemt diagnose da aller fleste psykisk utviklingshemmede samles i samme "bås" (dagsenter/arbeidssenter) og egentlig er det vel uvesentlig hvilken diagnose de har? Det som gjelder denne saken er at akkurat downs er noe som "enkelt" lar seg teste ved en prøve ganske tidlig i svangerskapet, mens mange av de andre psykiske lidelsene (som ofte er langt verre en downs) først viser seg når barnet er født eller at det er en fødselsskade, så noen garanti for å føde friske raske barn vil man uansett ikke ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå at hvordan det å ikke være kan være bedre en å være til og være lykkelig og fornøyd? Du har en utrolig merkelig logikk i så måte?

 

Jeg trodde jeg hadde forklart deg mitt syn på dette nå... De vet ikke hva de går glipp av. At de er lykkelige kan så være, men tror du de ville vært det om de var 100% klar over sin egen tilstand og hva som skiller dem fra friske mennesker?

 

De blir rett og slett snydd for et fullverdig liv når de blir født med en diagnose som downs syndrom!

 

Når det gjelder mangelen på oppmuntringspenger så er det heller en skam en noe å bruke som forbilde. Hadde mange av de som går på trygt fått etter viktighet av hva de yter så hadde det blitt ytters smalhans for utrolig mange flere en de psykisk utviklingshemmede her i landet men fortsatt trodde jeg at det ikke var det økonomiske som var hovedsaken i tråden din?

 

Jeg sa ingen ting om at det var et forbild. Det var en sak jeg kom til å tenke på. Og nei, det med økonomi og samfunnsbyrde synes jeg ikke rangerer høyest på noen måte, men jeg vil nå si at det er et argument selvom det er et langt mindre enn det vi har diskutert her så langt.

 

Men om vi skal bruke litt tid på å diskutere økonomi og samfunnsbyrde ang. dem med downs syndrom, hva mener du om det?

Der mener jeg helt klart at det er en økonomisk "byrde" for samfunnet, på lik linje med alle de menneskene (alt for mange) som går på trygd i Norge i dag, MEN at Norge er et så rikt land at jeg mener vi har råd til å ha et slikt mangfold. Personlig vil jeg heller at mine skattepenger går til psykisk utviklingshemmede en til friske raske ungdommer som ikke gidder å gjøre et arbeidsslag! Og ja.. jeg er i over 100 % jobb så jeg betaler skatt :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går nok heller ikke på noen bestemt diagnose da aller fleste psykisk utviklingshemmede samles i samme "bås" (dagsenter/arbeidssenter) og egentlig er det vel uvesentlig hvilken diagnose de har? Det som gjelder denne saken er at akkurat downs er noe som "enkelt" lar seg teste ved en prøve ganske tidlig i svangerskapet, mens mange av de andre psykiske lidelsene (som ofte er langt verre en downs) først viser seg når barnet er født eller at det er en fødselsskade, så noen garanti for å føde friske raske barn vil man uansett ikke ha.

 

Hva mener du om saken?

Lenke til kommentar

Forøvrig er det en enorm økning i befolkningsveksten her på kloden og mange som ikke har velferdsordninger:

 

Det burde vært markert som sorgens dag

 

På mandag er det forventet at barn nummer syv milliard blir født .– Det er er en utrolig dyster situasjon, sier Harald Kryvi, professor i biologi ved Universitetet i Bergen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7850420

 

FN: Mer enn 5 milliarder mangler velferdsordninger

 

Over to tredeler av verdens befolkning lever uten noen form for sosiale sikkerhets- og trygdeordninger, ifølge FN.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7852898

 

Verdt å tenke over disse verdensproblemene før man argumenterer for å la det bli født folk med psykiske problemer som vil trenge ekstra oppfølging og ekstra ressurser...

Lenke til kommentar

Det går nok heller ikke på noen bestemt diagnose da aller fleste psykisk utviklingshemmede samles i samme "bås" (dagsenter/arbeidssenter) og egentlig er det vel uvesentlig hvilken diagnose de har? Det som gjelder denne saken er at akkurat downs er noe som "enkelt" lar seg teste ved en prøve ganske tidlig i svangerskapet, mens mange av de andre psykiske lidelsene (som ofte er langt verre en downs) først viser seg når barnet er født eller at det er en fødselsskade, så noen garanti for å føde friske raske barn vil man uansett ikke ha.

 

Hva mener du om saken?

Trodde vel egentlig jeg har vært ganske klar i min mening om saken så forstår ikke hva du mener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Abort kan bli likestilt med drap

 

Innbyggerne i den amerikanske delstaten Mississippi går i dag til valgurnene for å stemme for eller imot en lovendring som sier at et befruktet menneske-egg er en person.

 

Den foreslåtte lovendringa innebærer at et befruktet egg allerede ved unnfangelsen har rettigheter som en hvilken som helst annen borger.

 

Dette medfører blant annet at abort vil bli forbudt, fordi det vil bety et drap på et menneske. Abort vil også være forbudt i tilfeller der en kvinne har blitt gravid som følge av incest eller voldtekt.

 

8. november kan den amerikanske delstaten bli den første deltaten i USA som definerer et befruktet egg som et menneske gjennom den såkalte lovendringa kalt «Personhood.»

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7867447

 

Galskap, enkelt og greit galskap! Nå handler det jo ikke først og fremst om fostre med downs syndrom, men om alle mulige fostre. Og tar man seg tid til å lese gjennom artiklen ser man alle de problemene og farene dette vil by på. At de vil bli født langt flere med psykiske problemer som downs syndrom nevnes ikke, men det vil jo også bli en del av problemet. Sånt rent bortsett fra at de er et angrep på demokratiet at ikke kvinner selv skal få velge om de ønsker å føde eller ikke. Som det nevnes vil det skape problemer for dem som har opplevd incest eller voldtekt og slik blitt gravide. Det vil også skape problemer for dem som ikke ønsker å få et barn med downs syndrom eller andre, lignende diagnoser. Synes derfor artiklen passet inn her selvom den ikke primært retter seg inn mot abort av fostre med downs syndrom.

Lenke til kommentar

Der mener jeg helt klart at det er en økonomisk "byrde" for samfunnet, på lik linje med alle de menneskene (alt for mange) som går på trygd i Norge i dag, MEN at Norge er et så rikt land at jeg mener vi har råd til å ha et slikt mangfold. Personlig vil jeg heller at mine skattepenger går til psykisk utviklingshemmede en til friske raske ungdommer som ikke gidder å gjøre et arbeidsslag! Og ja.. jeg er i over 100 % jobb så jeg betaler skatt :thumbup:

 

Sent svar, men hadde glemt tråden og dermed dette ubesvarte innlegget før jeg fant artiklen jeg nettopp la ut. Dessuten har jeg vært opptatt med andre tråder. Men nok en gang er sammenligningen din komplett latterlig! Folk som går på trygd gjør det av forskjellige saker og så og si alle sammen ønsker en fast jobb. Da får du heller angripe det inkompente systemet i både NAV og Arbeid med bistand som har ansvaret for enorme køer der knapt noen som ønsker å komme ut i arbeidslivet kommer noen vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...