Gå til innhold

– Seriøse aktører vil betale E-moms


Anbefalte innlegg

Ser nå at det blir en diskusjon angående oljefondet og bruken av det. At vi ikke bruker mer oljepenger handler ikke bare om å være gjerrig. Det handler også om å ha en sunn økonomi uten for høy inflasjon. Problemet med å bruker for mye oljepenger er at kronen stiger i verdi, fordi mer penger i omløp gjør at hver krone blir mindre verdt. Det gjør at det ikke er attraktivt å importere fra Norge, som fører til mindre penger for bedriftene, som igjen fører til mindre arbeidsplasser.

 

Men tilbake til det det handler om. Merverdiavgift på e-tjenester. Det er viktig at norske bedrifter har like vilkår som utenlandske. Man må også huske at den utenlandske momsen først blir trukket fra før den norske blir lagt på.

 

Hva e-bøker angår, syns jeg at det, også her, skal være like vilkår, men her mellom fysisk og digital. Lydbøker f.eks. er bare unntatt merverdiavgiften om det er en papirutgave av samme boken. At det ikke er likedann for e-bøker mener jeg er tåpelig.

 

joda, kan for all del godta e-moms, men det jeg ikke skjønner er hvorfor norske aktører sliter sånn med å matche prisnivået til diverse nettbutikker utenlands, om jeg f.eks. kjøper en bok eller en bluray film på Play.com så koster den en brøkdel av hva den koster her i Norge, og en kan ikke påstå at leverandører får andre priser en det play.com f.eks gjør...

Så om norske distributører ikke hadde måtte hatt så grotesk avanse på varene sine så hadde jeg selvfølgelig kjøpt fra en norsk leverandør istedet...

 

men men, tida vil vise hvordan e-moms vil utarte seg, ikke sikkert de som selger til Norge nå gidder å betale denne avgiften og det kan være at de kutter å sende varer til norge, eller så blir det ingen endring i det hele tatt fra idag utenom at varene koster litt mer enn de gjorde før...

 

men blir fremdeles provosert over de som kaller Norge ett "Velstandsland" for det eneste stedet vi har velstand er på bok/papiret...

 

Grunnen til at norske aktører sliter med å matche prisene til utenlandske bedrifter har med å gjøre at Norge går utrolig bra i forhold til store deler av verden. Vi har på grunn av at vi har spart i gode tider, for å kunne bruke i dårlige, kommet ganske godt ut av finanskrisen. Vi har blant den aller laveste arbeidsledigheten! Her komme vi også inn på det jeg snakket om i tidligere, en krone som er verdt mye. Fordi Norge går så godt i forhold til andre land, så blir ting ofte dyrere. Fordi utenlandske aktører bruker mindre på f.eks. lønninger, blir produktene veldig billig for oss nordmenn som tjener så godt i forhold.

 

Norge er ikke bare ett "Velferdsland" på papiret, men mange av godene tar vi forgitt. Vi har f.eks gratis skole og universitet, gunstige låneordninger for dem som studerer og blant, om ikke det, beste helsesystemet i verden. Det skal ikke gå ut over deg og dine økonomisk om du er ute for en ulykke. Det er selvsagt også ting som kan bli bedre. Det er for mange som står unødvendig lenge i kø for en operasjon. Slike ting kan bli bedre, men alt i alt er Norge verdens beste land å bo i!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker hvordan politikerne tenker. Pengene skal spares til neste generasjon. Problemet er bare at neste generasjon må slite med utslitte veier (dårligere enn de vi har i dag), dårligere skoler, sykehus og aldershjem. Skal bli lett å få jobb i fremtiden i hvert fall når alt en vakker dag MÅ ordnes.

Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan politikerne tenker. Pengene skal spares til neste generasjon. Problemet er bare at neste generasjon må slite med utslitte veier (dårligere enn de vi har i dag), dårligere skoler, sykehus og aldershjem. Skal bli lett å få jobb i fremtiden i hvert fall når alt en vakker dag MÅ ordnes.

Det er ikke bare å kaste om seg med penger. Den norsk økonomien er varm nok som den er. Slenger man inn et par hundre milliarder til så koker det over

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne avgiften vil före til att priser på elektroniske tjenester fra utlandet kommer til å stige med mer enn 25%. En håplös situasjon. Prisökningen vil väre störst hos de minste aktörene, da det er de som vil kjenne den ökte arbeidsmengden mest på lommeboka (registrering hos en idiotisk side til noen obskur norsk etat som ingen har hört om för) ajourföring av VAT på norske fakturaer, periodevis (månedlig, kvartal eller årlig) innrapportering til samme obskure etat i et annet land.) Dette som kommer til å före til ökte lönnskostnader, i tillegg til mulig kostnad i kursing i norsk regelverk, samt at den 25% momsen tilagt alle produkter kommer til å före til en ökning i pris på konsumentvarer og tjenester over internett med over 25%. Hardware.no tar feil når de sier at momspåleggingen på e-tkjenester vil i verste fall före til en prisökning på opptil 25%. Prisökningen vil etter all logikk bli mer enn 25%.

 

Hos store aktörer som Amazon vil prisökningen väre närmest 25% da den ökte arbeidsmengden dette systemet har fört til vil utgjöre så liten del av de totale utgiftene til lönn, men mindre aktörer som Kristins forlag i Köbenhavn som spesialiserer seg på eböker om hage og gartnerarbeid vil trolig se en ökning i prisen på eböker til Norge i overkant av 25%.

 

Snakk om å ödelegge for de små aktörene som allerede er hardt presset av de store i konkurranse, med den påstand om at de skal forhindre konkurransevridning. Er jo hårreisende at utenlandske aktörer skal betale moms til den norske staten. Nei, få bort denne momsordningen på e-tjenester.

Endret av Magic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan politikerne tenker. Pengene skal spares til neste generasjon. Problemet er bare at neste generasjon må slite med utslitte veier (dårligere enn de vi har i dag), dårligere skoler, sykehus og aldershjem. Skal bli lett å få jobb i fremtiden i hvert fall når alt en vakker dag MÅ ordnes.

Det er ikke bare å kaste om seg med penger. Den norsk økonomien er varm nok som den er. Slenger man inn et par hundre milliarder til så koker det over

 

Jeg ser poenget ditt. Nå er ikke poenget mitt at ALT burde rustes opp samtidig. Om man hadde startet med, tja, la oss si eldreomsorgen og fått standarden opp på et skikkelig nivå så hadde jo det i hvert fall vært en start. Problemet er jo at man ikke gjør en dritt for å forbedre noe som helst, alt bare skurrer og går.

Lenke til kommentar

I mitt hode ville det være logisk at når norske produkter ikke lenger er konkurransedyktige mot utlandet så burde man senke avgiftene på dem, men neida for staten er det mer logisk å skal begynne å kreve ekstra arbeid fra utenlandske bedrifter...

 

Også klager dem når norske bedrifter flagger ut... Er helt utrolig.

Lenke til kommentar

I mitt hode ville det være logisk at når norske produkter ikke lenger er konkurransedyktige mot utlandet så burde man senke avgiftene på dem, men neida for staten er det mer logisk å skal begynne å kreve ekstra arbeid fra utenlandske bedrifter...

 

Også klager dem når norske bedrifter flagger ut... Er helt utrolig.

 

 

+1

Lenke til kommentar
Ser nå at det blir en diskusjon angående oljefondet og bruken av det. At vi ikke bruker mer oljepenger handler ikke bare om å være gjerrig. Det handler også om å ha en sunn økonomi uten for høy inflasjon. Problemet med å bruker for mye oljepenger er at kronen stiger i verdi, fordi mer penger i omløp gjør at hver krone blir mindre verdt. Det gjør at det ikke er attraktivt å importere fra Norge, som fører til mindre penger for bedriftene, som igjen fører til mindre arbeidsplasser.

 

Spørsmålet er om det er korrekt økonomisk sett å la veier, skoler, sykehus etc forfalle, det er et faktum at jo mer ting forfaller jo dyrere blir det å reparere, hvorfor skal man utsette reperasjonen idag fordi "det er for dyrt" når det vil koste langt mer imorgen?

 

Hvem skal da gjøre dette? Hva det henger mest på i Norge er arbeidskraft, ikke penger. Skal vi ta anleggsarbeiderne fra de som bygger sykehus? Skoler?

 

Det er nok av byråkrater som kunne ha godt av å gjøre en hederlig dags innsats, eventuelle trygdesnyltere kunne også blitt dømt til straffearbeid hvis de er kompetente, om de nye arbeiderne ikke har kunnskapene/ferdighetene som er nødvendige kan mange få dette via opplæring.

 

Jeg liker hvordan politikerne tenker. Pengene skal spares til neste generasjon. Problemet er bare at neste generasjon må slite med utslitte veier (dårligere enn de vi har i dag), dårligere skoler, sykehus og aldershjem. Skal bli lett å få jobb i fremtiden i hvert fall når alt en vakker dag MÅ ordnes.

 

Tror ikke det, hvis kursen holdes strak vei vil Norge enda opp som et samfunn ala Brasil eller Mexico, tror du avskummet på toppen bryr seg katten om hvordan andre har det når de selv har makt og penger nok til å leve livet?

 

Forøvrig kan de dumme massene takke seg selv om dette blir realiteten, de som ikke yter motstand får som fortjent.

 

enda en grunn til å ikke stemme sosialdemokratisk amiright? :innocent:

 

Da kan man ikke stemme på noen som sitter på Stortinget idag, "vi er alle sosialdemokrater" etc, jeg for min del har sluttet å stemme og er fornøyd med det, "demokratiet" (parlamentarismen) hører hjemme på historiens skraphaug.

 

Lenke til kommentar

Hvordan blir dette med allerede pålagt utenlandsk moms da?? Når man kjøper varer fra utlandet, over moms-fritaksgrensa, så kommer jo norsk stat og skal beregne moms og avgifter, ikke bare på varens verdi, men også alle fraktomkostninger etc, slik at det hele blir dyrere enn å kjøpe i norsk butikk - og morsomt nok er jo dette en tjeneste/vare som garantert allerede er momsbelagt der du kjøper den fra....Man burde vel i så tilfelle hatt krav på å få refundert momsen man har betalt i utlandet både for varen og frakten da?? - Men det funker jo ikke slik, og det er jeg redd blir samme greia her.

 

Du skal ikke betale dobbel moms, og du har faktisk krav på refusjon for den utenlandske momsen og nedjustert norsk moms på grunn av lavere verdigrunnlag. Det er noe papirarbeid som må til, men. Ellers hvis du kjøper for eksempel varer fra Amazon UK vil du legge merke til at prisen i kassa blir forskjellig fra på produktsiden, før du har logget deg på. Dette er fordi de trekker fra britisk moms, slik de skal gjøre.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

@Magic:

 

De aktørene vi her snakker om har allerede i dag regnskapsplikt og rapporteringsplikt i sitt eget hjemland, samt til f.eks EU. Regnskaps/butikksystemene disse bruker er alt tilpasset situasjonen med å håndtere ulike avgifter (som nevnt tidligere har dette vært EU-regler siden 2002). Jeg leverer selv momsoppgave både i Norge og EU. EU-oppgaven tar meg ca 1/2 - 1 time pr år i tillegg til den norske. Det som tar tid er å føre regnskapet, noe man uansett må gjøre.

 

@Rudd93:

 

Du har betalt moms (VAT) på spillene du har kjøpt på Steam i flere år alt.

 

@Lightningwolf:

 

Nå påvirker ikke moms norske bedrifters konkurranseevne i utlandet. Det som primært påvirker norske bedrifters konkurransevne er at vi i Norge har et høyere lønnsnivå enn i andre land. Andre skatter og avgifter er ikke markant forskjellige fra land det er naturlig å sammenligne oss med. Det eneste stedet som konkurranseevnen har vært negativt påvirket er ved leveranse av e-tjenester til norske forbrukere, dvs aktører som Wimp, eventuelle norske spillportaler med mer. Om det "nettverket" jeg arbeider i hadde utviklet en "spillportaltjeneste" så hadde vi faktisk valgt å ikke ha Norge som hovedmarked - fordi vi å Norge ville ha en konkurranseulempe.

 

PS! Nå skal jeg være direkte ufin. De fleste som utgyter sin frustrasjon her mangler fundamentale kunnskaper om hvordan skatte- og avgiftssystemer virker, hvordan de fungerer i forhold til finansiering av velferdstaten og hva som er dagens realiteter internasjonalt når det gjelder f.eks VAT (moms) på elektroniske tjenester at de burde ha holdt kjeft. Ellers så kunne faktisk norske myndigheter ha innført dette samtidig med EU i 2002. Så egentlig har man i Norge vært heldig i 9 år.

 

 

@cruzader:

 

Tror ikke det blir noen endring i priser jeg. Steam har lagt et generelt europeisk prisnivå, og da har de garantert tilpasset seg høyeste sats for VAT (moms) i EU. Den er på 25 % (om jeg ikke husker feil). Ellers så økte britisk moms (VAT) til 20 % i januar 2011 og Steam Europe er britisk selskap, så etter dine beregninger ville det da bli 52,0 i stedet for 49,99 - og ikke 56++

 

Finanskrisa med påfølgende problemer ser ut til å løfte momsnivået i EU betydelig.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er neste litt skremmende å se hvor lett media kan lede det norske folk til å tro at vi er på vei mot stupet. Utrolig hvor dumme vi er blitt. Det er ingen som setter seg inn i ting. Vi følger retningen media peker som en hjernedød lynsjemobb. Det er ikke Norge det er noe i veien, det er folkene som bor her.

 

Vær så snill å les det Bolson har skrevet før dere maler fanden på veggen i spørsmålet om moms på elektroniske varer

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Takk Bolson for en forklaring på avgiften :)

 

Til alle dere FRP-ere: Vi har det veldig fint i Norge! Jeg studerer nå gratis på høyskole og mottar 7000 pr mnd i stipend/lån. Etter hybel-leien er betalt (Studenthipnaden) har jeg 4000 igjen til mat og vås. Kanskje jeg ikke har råd til den super-kule audien som bruker en liter mila eller alle spillene jeg har lyst på, men til arbeidsledig student å være har jeg det sabla flott! :cool:

 

Tror mange av dere som klager over hvor ille Norge er tar div luksus gjenstander for gitt. Hvis man på død og liv må ha den flotteste bilen (400 000++), største huset og den nyeste telefonen er det klart man ender opp med lite når regningene er betalt. Ser man på hva man faktisk trenger tror jeg de aller fleste vil se at de renner over med penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...