Gå til innhold

– Seriøse aktører vil betale E-moms


Anbefalte innlegg

Siden vi så godt som er med i EU, kan vi da få tollkvoter tilsvarende?

 

Jeg fikk aldri noe svar på mitt forrige spørsmål:

Om en fra utlandet kjøper en tjeneste [digitalt produkt] fra en norsk nettbutikk, betaler kunden dobbel skatt? En til Norge, og en til sitt eget land? Eller får ikke Norge noe penger fra den betalingen?

Hva med før 1. juli, om jeg kjøpte et spill på Steam, fikk USA litt penger av det pga Valve har sine kontorer der? Er det nå slik at USA ikke får noe penger, men Norge får det istedet fordi jeg handler fra Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har betalt moms (VAT) på spillene du har kjøpt på Steam i flere år alt.

 

VAT Tax, har INGENTING med Norge å gjøre, det er en EU tax som btw Norge ikke er en del av hvis du ikke har fått det med deg. Så at steam har VAT tax har INGENTING med denne momsen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å spare på alt . der nå man trenger reparasjonene ?

Det er heller ingen unnskyldning å si at det kunne ha vær verre.

Å si at vi ( som betyr at alle ) har det bra og samtidig å bruke det som en unskyldning for å lå være å gjøre mere er et stort blindspor

 

 

jeg tillater meg å spå litt .

Noen aktør vil nok hoppe av ( de som er bilist ) .

Så vil nok Norge måtte bruke lit resurser for å få inn all e-momsen.

Da blir spørsmålet om det vil koste mere å dra inn e-momsen en det de tjener på den ?

Lenke til kommentar
Du har betalt moms (VAT) på spillene du har kjøpt på Steam i flere år alt.

 

VAT Tax, har INGENTING med Norge å gjøre, det er en EU tax som btw Norge ikke er en del av hvis du ikke har fått det med deg. Så at steam har VAT tax har INGENTING med denne momsen å gjøre.

VAT = Value Added Tax = Merverdiavgift = MVA = moms ...

 

Kjært barn har mange navn, spesielt på ulike språk.

Steam har hittil krevet inn VAT etter engelsk sats for norske kunder.

Nå vil Steam kreve inn VAT etter norsk sats for norske kunder.

 

Akkurat samme system som før - ny VAT-sats.

 

Ingen grunn til å tisse på seg av raseri, heller.

Lenke til kommentar

Til alle dere FRP-ere: Vi har det veldig fint i Norge! Jeg studerer nå gratis på høyskole og mottar 7000 pr mnd i stipend/lån. Etter hybel-leien er betalt (Studenthipnaden) har jeg 4000 igjen til mat og vås. Kanskje jeg ikke har råd til den super-kule audien som bruker en liter mila eller alle spillene jeg har lyst på, men til arbeidsledig student å være har jeg det sabla flott! :cool:

 

Det er flott det der, helt til du ender opp med forsinkelse i studiene på grunn av sykdom eller skifte av studieretning så du mister all støtte. I tillegg til at du ikke lenger får penger fra lånekassen må du faktisk begynne å betale på lånet og rentene løper. Denne endringen ble innført på slutten av 90-tallet, og både jeg og flere jeg kjenner har opplevd problemer på grunn av det.

Lenke til kommentar

Om en fra utlandet kjøper en tjeneste [digitalt produkt] fra en norsk nettbutikk, betaler kunden dobbel skatt? En til Norge, og en til sitt eget land?

Det kommer an på.

Det er 4 muligheter - norsk moms, utenlandsk moms (VAT), ingen moms, eller moms i begge land.

 

En liten nettbutikk (=med lite salg til utlandet) er ikke VAT-pliktig overfor utlandet, og det er da opp til dem om de vil trekke fra moms eller beholde den i prisene de oppgir til utenlandske kunder.

 

Jeg vet ikke om enkelte land kan ha systemer der landets borgere er pålagt å innkreve VAT av innkjøp fra utlandet (- i dette tilfeller Norge -), uansett om det er betalt moms til Norge eller ikke. (Hvis noen tror Norge har et tungrodd byråkrati, vær så god å prøve byråkratiet i EU-land eller USA, for den del.)

 

I mange tilfeller vil det ikke bli innkrevd moms verken i Norge eller utlandet.

(Jeg har selv mange ganger vært i den motsatte posisjon; som norsk kunde har jeg sluppet å betale VAT på eProdukter kjøpt fra utenlandske nettbutikker. For mange av disse vil dette sikkert fortsette på samme måte fremover. Og ettersom ingen pakker har kommet med post/budfirma, så har det ikke blitt innkrevd/betalt noen moms i Noreg heller.)

Lenke til kommentar

Til alle dere FRP-ere: Vi har det veldig fint i Norge! Jeg studerer nå gratis på høyskole og mottar 7000 pr mnd i stipend/lån. Etter hybel-leien er betalt (Studenthipnaden) har jeg 4000 igjen til mat og vås. Kanskje jeg ikke har råd til den super-kule audien som bruker en liter mila eller alle spillene jeg har lyst på, men til arbeidsledig student å være har jeg det sabla flott! :cool:

Det er flott det der, helt til du ender opp med forsinkelse i studiene på grunn av sykdom eller skifte av studieretning så du mister all støtte. I tillegg til at du ikke lenger får penger fra lånekassen må du faktisk begynne å betale på lånet og rentene løper. Denne endringen ble innført på slutten av 90-tallet, og både jeg og flere jeg kjenner har opplevd problemer på grunn av det.

Hvorfor stresse med Lånekassen når du kan boltre deg i alt det private bank- og finansmarkedet har å tilby?

Det må da være uendelig mye bedre enn disse statlige greiene?

Lenke til kommentar

Jeg fikk aldri noe svar på mitt forrige spørsmål:

Om en fra utlandet kjøper en tjeneste [digitalt produkt] fra en norsk nettbutikk, betaler kunden dobbel skatt? En til Norge, og en til sitt eget land? Eller får ikke Norge noe penger fra den betalingen?

Hva med før 1. juli, om jeg kjøpte et spill på Steam, fikk USA litt penger av det pga Valve har sine kontorer der? Er det nå slik at USA ikke får noe penger, men Norge får det istedet fordi jeg handler fra Norge?

 

Når en fra utlandet kjøper en tjeneste/digitalt produkt fra en norsk nettbutikk/leverandør skal han ikke betale norsk mva. Merverdiavgiftsloven $ 6-22

 

Steam i Europa er selskapsmessig registrert i Storbritannia pga. av avgiftregler i Europa (de som ble innført i 2002). Dog har Steam (Valve) håndtert Norge som EU-land, dvs de har ikke trekt fra VAT på det de selger til Norge. Så i realiteten har vi betalt ca 20 % ekstra til Steam som garantert Valve har puttet i egen lomme. USA har ikke fått noen av pengene direkte.

 

Du har betalt moms (VAT) på spillene du har kjøpt på Steam i flere år alt.

 

VAT Tax, har INGENTING med Norge å gjøre, det er en EU tax som btw Norge ikke er en del av hvis du ikke har fått det med deg. Så at steam har VAT tax har INGENTING med denne momsen å gjøre.

 

VAT og moms er akkurat det samme. VAT står for Value Added Tax (Moms (mva) er en "value added tax", og det heter det samme i Danmark og Sverige). VAT har man i det meste av verden, faktisk er USA et unntak. VAT er heller ikke en EU-tax, det er nasjonale skatter som de fleste EU land har hatt i en mengde år, f.eks i Danmark fra 1967. Dog har EU innført et felles regelverk slik at avgiftsystemet ikke skal hindre fri flyt av varer og tjenester i EU og gi rettferdig konkurranse. Full integrasjon skjedde først i 2006, og da gjelder destinasjonsprisnippet mer eller mindre fullt ut. Destinasjonsprinsippet betyr at det er avgiftsatsen det stedet som varen/tjenesten konsumeres som skal brukes og det er det landet bedriften skal betale avgiften til. Det finnes klar unntak i reglene av praktiske årsaker.

 

Men det er det enkelte land som setter avgiftssatsen innenfor de ytre rammer som er satt av EU, samt angir mer detaljerte regler for hva som er innenfor/utenfor avgiftsområdet og hva som har redusert avgift.

 

Steam Europa har ikke skilt ut Norge fra resten av Europa (EU) når vi har kjøpt spill derfra, derfor har de ikke trukket fra VAT (dvs VAT for Storbritannia pga at de er avgiftssmessig registrert der). Derfor har man i realiteten betalt denne avgiften i mange år. Samme gjelder Spotify (også registrert i Storbritannia) - og Spotify har faktisk ikke endret prisen selv om de så vidt jeg vet faktisk er registrert i Mva-registeret i Norge. Spotify er faktisk nødt til å registrere seg - de har nemlig en norsk konkurrent og registrerer de seg ikke kan de oppfattes som konkurransevridende og medføre andre konsekvenser. Spotify selger også produktet gjennom fysiske/andre kanaler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk Bolson for en forklaring på avgiften :)

 

Til alle dere FRP-ere: Vi har det veldig fint i Norge! Jeg studerer nå gratis på høyskole og mottar 7000 pr mnd i stipend/lån. Etter hybel-leien er betalt (Studenthipnaden) har jeg 4000 igjen til mat og vås. Kanskje jeg ikke har råd til den super-kule audien som bruker en liter mila eller alle spillene jeg har lyst på, men til arbeidsledig student å være har jeg det sabla flott! :cool:

 

Tror mange av dere som klager over hvor ille Norge er tar div luksus gjenstander for gitt. Hvis man på død og liv må ha den flotteste bilen (400 000++), største huset og den nyeste telefonen er det klart man ender opp med lite når regningene er betalt. Ser man på hva man faktisk trenger tror jeg de aller fleste vil se at de renner over med penger.

 

studielånet må du betale tilbake med masse renter, det er bare en anna metode for at staten skal tjene penger på studentene.

så etter studie tid når du ikke får deg jobb på et halvt år da, hva gjør du da?

gjerne blir sosseklient, og da lærer du hvor mye ei krone er verdt, men når du da får deg jobb og begynner å jobbe og slite 8 timer til dagen hver dag resten av ditt liv nesten for å tjene penger for å kunne overleve så må du først betale 36% skatt av de pengene, så når du handler ting så betaler du 25% på alt.

bensin betaler du 75%ish moms på

så betaler vi veiavgift som skal betale for reperasjon av veier og nye veier. men vi betaler bompenger i tillegg så man betaler dobbelt opp for veier men staten bruker ingenting av de pengene på veier, bare en iten brøkdel av de og stapper resten i kassa.

 

så når du skal regne ut hva du virkelig tjener for din jobb som du sliter deg for i 8 timer hver eneste dag så kan du ta det beløpet du tjener og gange det med 0.3 så har du den faktiske realiteten

 

FRP har ALDRI villet bruke opp pengene men vil bare bruke mer av pengene enn å sitte å pøse inn og ikek bruke noen ting

 

vi får inn over 200 milliarder kroner per år i oljefondet, vet du hvor mye av disse som brukes hvert år? 8mrd brukte de i 2008 av de. FRP ønsker å bruke 30mrd istedenfor og høres ikke det litt bedre ut som får veier skoler og sykehus fiksa???

 

eller triver du med utrolig stygge veier og bygninger som skal sikre gamle og unge som faller fra hverandre og staten løfter ikke en finger, de sier bare at ja vi må gi ungene mer skole for de lærer ikke nok mens realiteten er at de har det så dårlig på skolen at det går ikke ann å fokusere engang. mobbing får skylda (klart den har en innvirkning men den største innvirkninga av dem alle er utstyr og bygning og slikt)

 

så når du betaler 70% av dine penger til staten for at de skal holde dette landet gåanes og oppe i moderne tid og holde alt vedlike og gjøre det godt for oss så syns du virkelig at de gjør det når de må rive 2 sykhus for å kunne bygge opp 1 nytt, legge ned brannmannskap og sykebiler?

det er det vi betaler skatt for?

 

en liten realitet i øynane dine og alle andre sine:

Oljepengebruk

 

Tabellen nedenfor viser veksten i oljefondet. Denne er en kombinasjon av tilførte midler og verdistigning og avkastning på midlene. Samlet overskudd på statsbudsjettet er det som overføres til fondet. Tabellen viser også hva regjeringen foreslo av oljepengebruk i statsbudsjettet, og hva oljepengebruken endte opp som når de endelige tallene forelå i statsbudsjettet. For 2007 så vi at regjeringen nesten ikke brukte oljepenger. Siste kolonne viser forslag til merbruk utover handlingsregelen i statsbudsjettet.

 

 

talekort_oljefondet-1.gif?size=614x800

 

FrP blir beskyldt for å ville "bruke opp hele oljefondet". Dette er langt fra sannheten. De siste årene har FrP i sine alternative statsbudsjetter foreslått følgende ytterligere bruk av oljepengene utover regjeringens forslag:

 

talekort_oljefondet-2.gif?size=614x800

 

 

skatt og avgifter:

 

Den rødgrønne regjeringen

 

  • Har økt matmomsen og andre avgifter på mat og drikke.
  • Har økt drivstoffavgiftene.
  • Har økt skatten på jobbtelefon.
  • Har ikke fjernet formuesskatten, noe som var en forutsetning for skattereformen.
  • Har økt ligningsverdiene på bolig hvert år siden de kom til makten, med 25 prosent det første året og 10 prosent de andre årene. Dette øker formueskatten for mange.
  • Har redusert toppskatten for de høyeste inntektene. "Mer til de som har mest fra før" var altså bare argumentasjonsteknikk.
  • Har økt formuesskatten og arveavgiften for næringsdrivende ved inngangen til en nedgangsperiode (høsten 2008).

Ikon-mellom-tekst_17x133.png?size=17x133FrP vil

 

  • Innføre et flatere skattesystem og lavere skattenivå med høyt bunnfradrag.
  • Fjerne formuesskatten, arveavgiften og dokumentavgiften.
  • Fjerne muligheten til å kreve inn eiendomsskatt.
  • Redusere bilrelaterte avgifter.
  • Redusere toll og avgifter på mat og drikke.
  • Øke skattemessige avskrivningssatser.

 

 

kaptein:

du mener det er så kjekt som den rødgrønne regjeringen styrer det?

 

Slutt for Døgnbemmanet Brannstasjon i en by der 14000 innbyggere hører til og brannstasjonen er nermeste for 4 forskjellige komuner, altså hele dalane distriktet

 

Advarer mot tøffere tider

 

++++

mange flere slike saker rundt om i landet

 

og vi har nesten 4000mrd på bok hvis ikke mer allerede

 

er du stolt over staten kanskje?

skam og patetiskt er det. skulle hatt ris på raua skulle de

Endret av DrHawkins
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du har betalt moms (VAT) på spillene du har kjøpt på Steam i flere år alt.

 

VAT Tax, har INGENTING med Norge å gjøre, det er en EU tax som btw Norge ikke er en del av hvis du ikke har fått det med deg. Så at steam har VAT tax har INGENTING med denne momsen å gjøre.

VAT = Value Added Tax = Merverdiavgift = MVA = moms ...

 

Kjært barn har mange navn, spesielt på ulike språk.

Steam har hittil krevet inn VAT etter engelsk sats for norske kunder.

Nå vil Steam kreve inn VAT etter norsk sats for norske kunder.

 

Akkurat samme system som før - ny VAT-sats.

 

Ingen grunn til å tisse på seg av raseri, heller.

 

 

Du har betalt moms (VAT) på spillene du har kjøpt på Steam i flere år alt.

 

VAT Tax, har INGENTING med Norge å gjøre, det er en EU tax som btw Norge ikke er en del av hvis du ikke har fått det med deg. Så at steam har VAT tax har INGENTING med denne momsen å gjøre.

 

VAT og moms er akkurat det samme. VAT står for Value Added Tax (Moms (mva) er en "value added tax", og det heter det samme i Danmark og Sverige). VAT har man i det meste av verden, faktisk er USA et unntak. VAT er heller ikke en EU-tax, det er nasjonale skatter som de fleste EU land har hatt i en mengde år, f.eks i Danmark fra 1967. Dog har EU innført et felles regelverk slik at avgiftsystemet ikke skal hindre fri flyt av varer og tjenester i EU og gi rettferdig konkurranse. Full integrasjon skjedde først i 2006, og da gjelder destinasjonsprisnippet mer eller mindre fullt ut. Destinasjonsprinsippet betyr at det er avgiftsatsen det stedet som varen/tjenesten konsumeres som skal brukes og det er det landet bedriften skal betale avgiften til. Det finnes klar unntak i reglene av praktiske årsaker.

 

Men det er det enkelte land som setter avgiftssatsen innenfor de ytre rammer som er satt av EU, samt angir mer detaljerte regler for hva som er innenfor/utenfor avgiftsområdet og hva som har redusert avgift.

 

Steam Europa har ikke skilt ut Norge fra resten av Europa (EU) når vi har kjøpt spill derfra, derfor har de ikke trukket fra VAT (dvs VAT for Storbritannia pga at de er avgiftssmessig registrert der). Derfor har man i realiteten betalt denne avgiften i mange år. Samme gjelder Spotify (også registrert i Storbritannia) - og Spotify har faktisk ikke endret prisen selv om de så vidt jeg vet faktisk er registrert i Mva-registeret i Norge. Spotify er faktisk nødt til å registrere seg - de har nemlig en norsk konkurrent og registrerer de seg ikke kan de oppfattes som konkurransevridende og medføre andre konsekvenser. Spotify selger også produktet gjennom fysiske/andre kanaler.

 

VAT på STEAM, da det var STEAM vi snakket om har ikke en dritt med Norsk moms å gjøre, det er ikke regulert der av den Norske stat, nordmenn skal heller ikke betale VAT som er 17.5% (sist jeg sjekket) og ikke 25% og ingen "stat" har egentlig rettighetene på den.

 

VAT (som i EU VAT da jeg skriver VAT OG IKKE MOMS ELLER MVA!) har ikke en dritt med Norsk E-moms å gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så når du betaler 70% av dine penger til staten for at de skal holde dette landet gåanes og oppe i moderne tid og holde alt vedlike og gjøre det godt for oss så syns du virkelig at de gjør det når de må rive 2 sykhus for å kunne bygge opp 1 nytt, legge ned brannmannskap og sykebiler?

det er det vi betaler skatt for?

 

Arbeidsledighet trygd, det er få andre land i verden som kan måle seg det man får i Norge. Om du i morgen faller ned fra en stige og skader ryggen så hardt at du aldri mer kan jobbe igjen vil du få reparert ryggen din tilnærmet gratis (selv om operasjonen koster i nærheten av en million). Motta et månedlig beløp som er nok til ha en ok bil, leilighet og spise ut en gang eller to i måneden.

 

Forbruker rettigheter, Har du noen gang tenkt på hvor mye rettigheter du har som en forbruker her til lands? Staten lønner forbrukerrådet og en haug med andre råd og tilsyn som vi alle setter pris på.

 

Bredbånd og telefoni, selv om Norge er et kronglete land har vi en av best utbygde nettverk og tele-infrastrukturene i verden. Noe staten (vi) har betalt for.

 

Kultur, idrett og kultur er er sponset av staten gjennom norsk tipping og div andre systemer. Uten dette ville Norge vært et trasig land.

 

Utdanning, all utdanning er gratis i Norge.

 

 

Vet alt ikke er rosen rødt og mye som kan gjøres bedre og på andre måter, men mye gjøres også riktig. At vi har en sterk stat er supert, bare se hvordan andre land i Europa har det om dagen.

 

 

I morgen skal jeg ut på byen og har ingen problemer med å betale litt ekstra på polet for å veie opp skadene det påfører. God helg! :)

Lenke til kommentar

så når du betaler 70% av dine penger til staten for at de skal holde dette landet gåanes og oppe i moderne tid og holde alt vedlike og gjøre det godt for oss så syns du virkelig at de gjør det når de må rive 2 sykhus for å kunne bygge opp 1 nytt, legge ned brannmannskap og sykebiler?

det er det vi betaler skatt for?

 

Arbeidsledighet trygd, det er få andre land i verden som kan måle seg det man får i Norge. Om du i morgen faller ned fra en stige og skader ryggen så hardt at du aldri mer kan jobbe igjen vil du få reparert ryggen din tilnærmet gratis (selv om operasjonen koster i nærheten av en million). Motta et månedlig beløp som er nok til ha en ok bil, leilighet og spise ut en gang eller to i måneden.

 

Forbruker rettigheter, Har du noen gang tenkt på hvor mye rettigheter du har som en forbruker her til lands? Staten lønner forbrukerrådet og en haug med andre råd og tilsyn som vi alle setter pris på.

 

Bredbånd og telefoni, selv om Norge er et kronglete land har vi en av best utbygde nettverk og tele-infrastrukturene i verden. Noe staten (vi) har betalt for.

 

Kultur, idrett og kultur er er sponset av staten gjennom norsk tipping og div andre systemer. Uten dette ville Norge vært et trasig land.

 

Utdanning, all utdanning er gratis i Norge.

 

 

Vet alt ikke er rosen rødt og mye som kan gjøres bedre og på andre måter, men mye gjøres også riktig. At vi har en sterk stat er supert, bare se hvordan andre land i Europa har det om dagen.

 

 

I morgen skal jeg ut på byen og har ingen problemer med å betale litt ekstra på polet for å veie opp skadene det påfører. God helg! :)

 

NAV er noe dritt, 90% av alt NAV utbetaler skulle ikke vært utbetalt.

 

Bredbånd og telefoni? Kødder du med meg nå? DET BETALER VI FOR MED PENGENE VI BRUKER PÅ BREDBÅND OG TELEFONI, sist jeg sjekket var ikke det gratis i Norge. Og nei vi er ikke verdensmestere der heller, Japan er det og det er ett par andre land som er bedre også. Nettverket i Norge er forresten ikke så bra selv om det er fiber noen steder i Oslo og andre storbyer + Nordnorge (som BTW ikke gir noen fuckings MENING!) selv om gjennomsnitts hastigheten i Norge er 6,7(?) mbit så er det STORT skille, vi har de som har fiber som drar opp dette snittet nå enormt, også har vi en gruppe med noen semiheldige (VDSL osv..) som også drar opp snittet så har vi resten av Norge som sitter på ADSL og får ikke mer en 1-3 mbit på ustabile linjer.

 

Kultur og idrett? Wow, vi har ikke gratis idrettstilbud i Norsk skole ungdom/barn som andre land har til og med USA, det sier litt om hvor dårlig det er her når USA har det! USA!!! WHAT?! Og Norsk tipping er ett firma eid av staten som har profitt, wow ja ett firma med profitt som ønsker reklame sponser ting ja det var imponerende.

 

All utdanning er gratis? Ikke sist jeg sjekket og eneste jeg har lagt merke til er at den nylig er blitt billigere.

 

Jeg er ingen fan av alkohol eller billig alkohol men hvordan du presenterte det hørtes latterlig ut. Du har altså ikke noe imot å betale en avgift for å skade DEG SELV? Du mener den er "fair" siden du skader deg selv? Ehmm...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe undervisning er gratis , annen undervisning må man betale for.

så må mange betale for overnattingen der skolen er.

De aller fleste må likevel betale for undervisningsmaterialet som også er en del av undervisningen.

Enste unntaket er barne og ungdomsskolen.( med mindre det er enderet de siste årene) skjøt ikke alt er gratis der heller

Lenke til kommentar

så når du betaler 70% av dine penger til staten for at de skal holde dette landet gåanes og oppe i moderne tid og holde alt vedlike og gjøre det godt for oss så syns du virkelig at de gjør det når de må rive 2 sykhus for å kunne bygge opp 1 nytt, legge ned brannmannskap og sykebiler?

det er det vi betaler skatt for?

 

Arbeidsledighet trygd, det er få andre land i verden som kan måle seg det man får i Norge. Om du i morgen faller ned fra en stige og skader ryggen så hardt at du aldri mer kan jobbe igjen vil du få reparert ryggen din tilnærmet gratis (selv om operasjonen koster i nærheten av en million). Motta et månedlig beløp som er nok til ha en ok bil, leilighet og spise ut en gang eller to i måneden.

 

Forbruker rettigheter, Har du noen gang tenkt på hvor mye rettigheter du har som en forbruker her til lands? Staten lønner forbrukerrådet og en haug med andre råd og tilsyn som vi alle setter pris på.

 

Bredbånd og telefoni, selv om Norge er et kronglete land har vi en av best utbygde nettverk og tele-infrastrukturene i verden. Noe staten (vi) har betalt for.

 

Kultur, idrett og kultur er er sponset av staten gjennom norsk tipping og div andre systemer. Uten dette ville Norge vært et trasig land.

 

Utdanning, all utdanning er gratis i Norge.

 

 

Vet alt ikke er rosen rødt og mye som kan gjøres bedre og på andre måter, men mye gjøres også riktig. At vi har en sterk stat er supert, bare se hvordan andre land i Europa har det om dagen.

 

 

I morgen skal jeg ut på byen og har ingen problemer med å betale litt ekstra på polet for å veie opp skadene det påfører. God helg! :)

 

har du tenkt på at vi sitter i 2011 og ikke i 1960?

 

disse tingene du nevner her er standard den dag i dag, det er noe alle skal ha uansett hva.

land har forskjellige helse ordninger og "nav" ordninger men til og med USA som sitter 4000mrd dollar i gjeld har sosialkontor (du får til og med se det på cops)

bredbånd? dette er privat og ikke statlig og er også en ting som er så standard den dag i dag at alle har det.

forbruker rettigheter? hva, så du sier at vi mennesker har rettigheter er en pluss ting i fra staten? hell no. vi skulle hatt mye mer rettigheter enn det vi har i fra utganspunktet nettopp fordi jens stoltenberg er like mye homosapiens som det jeg er og han er ikke noe mektigere enn det jeg er. det er bare slik at han er mektigere i denne verden som igjen styres av mennesker som er akkurat like mye som det meg og deg er. hverken mer eller mindre.

utdanning: har du tenkt på at skolene er så dårlige og falleferdig at de detter snart sammen? har du tenkt på at statlige skoler er nesten gratis ja, du har så og så mange år med gratis skole, etter det må du betale.

en lav sum riktignok men alikavel ikke gratis.

 

polet: hmm skadene det påfører deg og dine nermeste eller kanskje kostnadene det koster staten å sette inn politi for å hente deg inn i ei celle?

 

har du tenkt på ordtaket: det skulle da for F bare mangle...

det ordtaket er det vi sier i 2011. nettopp pga de tingene du kommer med der er standard.

 

det du sier er nesten det samme hvis jeg sier: vi skal være glade vi bare har tak over hodet, alt interiør og innhold er bare pluss og ikke noe vi trenger eller må ha...

 

og ja enig med Rudde93. bredbånd er noe vi betaler av lønna våres, det er også noe vi betaler moms på. det er ikke gratis.

Nav ytelsene er veldig gode å ha, veldig lette å utnytte for de som driter oppi om de er fattige eller hva men alikavel så utrolig gode å ha så ingen bor på gata (vel nesten da) fordi som jeg prøver å formidle til deg her så er tak over hodet og mat på bordet og strøm, internett og alt anna standard i dag og er noe alle skal ha

 

nav betaler riks tv og internett for deg også hvis du er under dem

 

når jeg ser at jeg sitter igjen med absolutte minimum 50% av pengene mine som jeg tjener på hardt arbeid så skal jeg gledelig betale noen ekstra kroner for et spill eller ei flaske vin ;)

så lenge det er 70% rett tilbake til staten så kan de gå å henge seg for min del

 

Piracy for life if this continues

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

kaptein:

du mener det er så kjekt som den rødgrønne regjeringen styrer det?

 

Slutt for Døgnbemmanet Brannstasjon i en by der 14000 innbyggere hører til og brannstasjonen er nermeste for 4 forskjellige komuner, altså hele dalane distriktet

 

Advarer mot tøffere tider

 

Lokalt selvstyre kanskje?

 

staten sitt ansvar å gi kommunene penger så nei, ikke lokalt selvstyre. lokale vil ha ambulansene. jeg kan finne artikler fra samme avis av flere partier som vil beholde både brannstasjonen og sykebilene men staten gir ikke kommunene nok penger, det er der det ligger

Lenke til kommentar

NAV er noe dritt, 90% av alt NAV utbetaler skulle ikke vært utbetalt.

 

Bredbånd og telefoni? Kødder du med meg nå? DET BETALER VI FOR MED PENGENE VI BRUKER PÅ BREDBÅND OG TELEFONI, sist jeg sjekket var ikke det gratis i Norge. Og nei vi er ikke verdensmestere der heller, Japan er det og det er ett par andre land som er bedre også. Nettverket i Norge er forresten ikke så bra selv om det er fiber noen steder i Oslo og andre storbyer + Nordnorge (som BTW ikke gir noen fuckings MENING!) selv om gjennomsnitts hastigheten i Norge er 6,7(?) mbit så er det STORT skille, vi har de som har fiber som drar opp dette snittet nå enormt, også har vi en gruppe med noen semiheldige (VDSL osv..) som også drar opp snittet så har vi resten av Norge som sitter på ADSL og får ikke mer en 1-3 mbit på ustabile linjer.

 

Staten er med på å betale for bredbånd utbyggingen der det ikke lønner seg for private aktører.

 

Når det kommer til hastighet er det de færreste av oss som trenger 50/50 linje , selv om ingen inkludert meg selv ville takket nei. Dog ser problemet med ustabile og elendige linjer. Ifølge en undersøkelse Cisco gjorde i 2010 er vi rangert som nr 11 av de landene som var med i undersøkelsen ( http://www.hardware.no/artikler/vi_henger_etter/78951 ) noe jeg vil si er veldig bra med tanke på topografien og desentraliseringen i Norge som gjør utbygging dyrt.

 

Kultur og idrett? Wow, vi har ikke gratis idrettstilbud i Norsk skole ungdom/barn som andre land har til og med USA, det sier litt om hvor dårlig det er her når USA har det! USA!!! WHAT?!

 

Har du noen gang holdt på med idrett? Når jeg spilt innebandy for noen år tilbake betalte vi et tre sifferet beløp en gang i året. Greit , det er ikke helt gratis men heler ikke noe å rope elg for heler.

 

Angående kultur , hørt om frifond? Har venner som har fått bevilget penger til instrumenter gjennom ordningen.

 

All utdanning er gratis? Ikke sist jeg sjekket og eneste jeg har lagt merke til er at den nylig er blitt billigere.

 

Tør jeg spørre hvilken utdanning du har tatt? Min erfaring er i alle fall at den er gratis (unntak av skolebøker som nå nylig er gratis for vgs elever). Kan ikke huske at foreldrene mine fikk noen form faktura i posten for barne/ungdom/videregående-skolen. På høgskole må man betale en avgift til studentskipnaden på noen hundre pr semester samt bøker - kjempe dyrt...

 

 

Jeg er ingen fan av alkohol eller billig alkohol men hvordan du presenterte det hørtes latterlig ut. Du har altså ikke noe imot å betale en avgift for å skade DEG SELV? Du mener den er "fair" siden du skader deg selv? Ehmm...

 

Du har fått med deg at alkohol i store mengder er helseskadelig ikke sant? Synes det da er greit at vi som drikker det må være med på å betale for eventuelle skader det påfører , se på det som en forsikrings-pot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...