Gå til innhold

– Seriøse aktører vil betale E-moms


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja, dette kom jo ikke akkurat som noe sjokk, selv ikke før lovforslaget ble kjent. Vi har sakte men sikkert blitt snytt for friheten vår.

 

Vi er ikke lenger frie og vi har ikke vært det på lenge, hvis du tror at du er fri så er du blind.

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke kun Norge, men verden generelt. :p

Endret av xxTJxx
Lenke til kommentar

Rart at folk blir så oppkavet. E-moms er faktisk innført i hele EU, for flere år siden. E-moms er også noe som er anbefalt av OECD. For de fleste aktører med noe størrelse på omsetning, som Spotify, Steam, Amazon etc er dette heller ikke særlig problematisk å håndtere. De har alt systemene på plass (for å håndtere moms i EU) og det å registrere seg tar vel en 5 - 10 minutter.

 

Klart man kan diskutere moms på E-bøker, men da bør man være klar over at Norge er et av de få europeiske land som ikke har moms på bøker, aviser og tidskrifter. Sverige har moms både på fysiske bøker og e-bøker, samme gjelder Tyskland.

 

Hovedhensikten med E-moms er ikke nødvendigvis penger i statskassa, men faktisk å gjøre konkurransevilkår mellom land like. For å få til det må man bruke destinasjonsprinsippet på omsetningsavgifter - dvs at alle aktører som selger i et marked blir pålagt samme avgifter uansett hvor "produksjon" skjer. At det også i en verden hvor digitale tjenester/produkter øker og globalisereser er viktig å opprettholde skatteprovenyet skal heller ikke kimses av. Velferdsamfunnet er faktisk avhengig av at skattegrunnlaget ikke smuldrer bort over tid.

 

Ellers så bryr norske myndigheter seg svært lite om alle småaktørene og vil neppe legge særlig med ressurser i å prøve å forfølge disse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser nå at det blir en diskusjon angående oljefondet og bruken av det. At vi ikke bruker mer oljepenger handler ikke bare om å være gjerrig. Det handler også om å ha en sunn økonomi uten for høy inflasjon. Problemet med å bruker for mye oljepenger er at kronen stiger i verdi, fordi mer penger i omløp gjør at hver krone blir mindre verdt. Det gjør at det ikke er attraktivt å importere fra Norge, som fører til mindre penger for bedriftene, som igjen fører til mindre arbeidsplasser.

 

Men tilbake til det det handler om. Merverdiavgift på e-tjenester. Det er viktig at norske bedrifter har like vilkår som utenlandske. Man må også huske at den utenlandske momsen først blir trukket fra før den norske blir lagt på.

 

Hva e-bøker angår, syns jeg at det, også her, skal være like vilkår, men her mellom fysisk og digital. Lydbøker f.eks. er bare unntatt merverdiavgiften om det er en papirutgave av samme boken. At det ikke er likedann for e-bøker mener jeg er tåpelig.

 

joda, kan for all del godta e-moms, men det jeg ikke skjønner er hvorfor norske aktører sliter sånn med å matche prisnivået til diverse nettbutikker utenlands, om jeg f.eks. kjøper en bok eller en bluray film på Play.com så koster den en brøkdel av hva den koster her i Norge, og en kan ikke påstå at leverandører får andre priser en det play.com f.eks gjør...

Så om norske distributører ikke hadde måtte hatt så grotesk avanse på varene sine så hadde jeg selvfølgelig kjøpt fra en norsk leverandør istedet...

 

men men, tida vil vise hvordan e-moms vil utarte seg, ikke sikkert de som selger til Norge nå gidder å betale denne avgiften og det kan være at de kutter å sende varer til norge, eller så blir det ingen endring i det hele tatt fra idag utenom at varene koster litt mer enn de gjorde før...

 

men blir fremdeles provosert over de som kaller Norge ett "Velstandsland" for det eneste stedet vi har velstand er på bok/papiret...

Lenke til kommentar

Det innførest moms på e-tjenester for å skape like vilkår for utenlandske og norske selskap.

Samtidig ser man ingen grunn til å frita norske e-tjenester for moms.

 

Bare meg som ser den?

 

Forøvrig, så har det aldri vært et konkurranseproblem heller, e-tjenester er elektroniske, og kan selges fra hvilket som helst land, om man er norsk eller ikke.

Lenke til kommentar

Morsomme her er momsen er for å hjelpe norske aktører etc etc ved å få opp prisene på det som kommer inn...

Hmmmm, men vent litt er det konkurranse på for eksempel Valve sin Damp?

Ikke det? Hvordan skal en norsk aktør klare å lage sin egen steam sak uten å bli overkjørt av Ventilen fra Uniten Bløff?

Lenke til kommentar

Qweel har et godt poeng, det er alt for høye skatter på biler, med vektlegging på helt feil kriterie. Flere hestekrefter på en standard bil gir mindre utslipp enn tilsvarende bil med svak motor. Det er selvsagt noe annet når man kommer opp over ett visst nivå, men f.eks. biler med motorer som gir 160-300 HK burde være unntatt fra disse ekstreme HK-avgiftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare tull. At noen skriver en "lov" (noen velutformede ord på et papir) betyr ikke at de som ikke infinner seg etter det er skurker.

Mennesker er født i frihet og skal derfor ikke være regulert på denne måten.

 

Folk i det lavere samfunnsjiktet må få det inn i hodet at det er folket som har makten og ikke de få på toppen av samfunnspyramiden.

 

http://www.youtube.com/watch?v=p6F8RjO1PhM

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Dette vil ikke funke, ettersom vi er alene om dette tullet. Ingen andre land krever MVA/VAT fra våre internasjonale e-tjeneste tilbydere.

 

Vi er ikke alene. Selger man elektroniske tjenester til EU-land så må man registrere seg og betale moms. Reglene ble innført alt i 2002 gjennom Council Directive 2002/38/EC og ble forsterket i 2008 gjennom Council Directive 2008/8/EC.

 

Jeg siterer (mine uthevinger):

Council Directive 2002/38/EC, in force from 1st July 2003, changes the EU rules for charging Value Added Tax (VAT) on the supply over electronic networks (i.e. digital delivery) of software and computer services generally, plus information and cultural, artistic, sporting, scientific, educational, entertainment or similar services. From now on, these services will be taxed in the country where the customer resides rather than where the supplier is located.

 

For the purpose of the Directive, the services concerned are defined as "electronic services" or "electronically supplied services". The changes in their tax treatment will eliminate a long-standing competitive distortion by ensuring that both non-EU suppliers and EU suppliers are subject to the same VAT rules when they are providing electronic services to EU customers.

 

From 1st July 2003, EU suppliers will no longer be obliged to charge European VAT when selling on markets outside the EU.

 

When a non-EU supplier sells to business customers in the Union (at least 90% of this market), there will in practice be no change and the VAT implications will be handled by the acquiring company in the EU under self-assessment arrangements.

 

For the non-EU supplier whose EU customers are non-business individuals or organisations, there will now be an obligation to charge and account for VAT on these sales just as EU suppliers have to do.

 

Dette er identiske regler med de man får/har i Norge.

1. Destinasjonsprisnisppet gjelder - dvs at momssatsten i mottakerland skal brukes.

2. Innen B2B er det mottaker som håndterer registering og betaling av moms - noe so er realiteten i Norge i dag.

3. Innen B2C er det selger som håndterer moms, og moms skal betales til mottakerlandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, for noe tilbakestående tiltak. Glad for at jeg flytter fra Norge på slutten av måneden. På høy tid med en dyp forandring i norsk politikk, kjenner jeg... Men så lenge nordmenn finner seg i alt og lar være å protestere andre steder enn på nettet blir dette aldri virkelighet.

Lenke til kommentar

Hvordan blir dette med allerede pålagt utenlandsk moms da?? Når man kjøper varer fra utlandet, over moms-fritaksgrensa, så kommer jo norsk stat og skal beregne moms og avgifter, ikke bare på varens verdi, men også alle fraktomkostninger etc, slik at det hele blir dyrere enn å kjøpe i norsk butikk - og morsomt nok er jo dette en tjeneste/vare som garantert allerede er momsbelagt der du kjøper den fra....Man burde vel i så tilfelle hatt krav på å få refundert momsen man har betalt i utlandet både for varen og frakten da?? - Men det funker jo ikke slik, og det er jeg redd blir samme greia her.

 

Kan aldri tenke meg at USA eller andre store nasjoner med store kommersielle aktører vil godta å miste momsinntekt fra tusener av salg til nordmenn fordi denne "gevinsten" isteden skal til norge....Enten blir det slik at når man skal velge "shipping" så finner man ikke Norway i listen, alternativt når du velger "Norway" som land, får du beskjed om at tjenesten ikke er tilgjengelig, eller så legges prisen på med 25% av hva den allerede var.

 

Jeg tror mao. at varene/tjenestene man kjøper allerede er momsbelagt der man kjøper dem, og at norsk moms vil komme som en 25% prisøkning på toppen.... Dermed blir alt vesentlig dyrere. Det kan kanskje virke ut som lite, men med en 100,- her og der i alskens tjenester som plutselig skal bli 125,-, så ender man fort opp med et par hunderlapper i manko hver mnd, og tusenlapper i året....

 

......og jeg finner det hårreisende at staten skal behandle e-bøker anderledes enn vanlige bøker. Når staten ønsker å fremstå som miljøvennlig, måtte vel det motsatte vært langt bedre - altså MVA på vanlige papir-bøker og fritak på elektronisk bok (sistnevnte bevarer skogen, forurenser mindre i produksjon/duplisering for ikke å snakke om transport...)

 

Sittende regjering er helt på bærtur som vanlig.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere virkelig at hele jævla landet har 500kr å punge ut pr spill bare fordi dere har en godt betalt jobb?

 

Tror jeg til de grader ikke - selv om de fleste faktisk har det (ellers hadde ikke nordmenn kjøpt det antallet av dyre mobiltelefoner som vi gjør). Ellers så betaler vi faktisk moms på mye av nedlastbare spill i dag, rett og slett fordi aktører som f.eks Steam forholder seg til EU-regler og således beregner moms (VAT) innen EU. Men pengene går altså ikke til Norge. Steam er registrert som selskap i Storbritannia, og fra 4.1.2011 regner de 20 % moms (VAT) på spill som selges til Norge. Men pengene går rett i kassa til Steam. Forskjellen blir altså 5 %, dvs at et spill som i dag koster 500 kr blir 25 kr dyrere teoretisk sett. Dog er det mest sannsynlig at Steam priser spillene sine på det europeiske markedet etter den høyeste momssatsen i EU, som er 25 %. Er dette tilfellet blir det neppe prisendring.

 

En del aktører har ikke regnet inn europeisk moms ved salg av slike tjenester til Norge. Men hvilke er det vanskelig å vurdere. Selgerne er faktisk ikke forpliktet til å spesifisere moms på salg til forbrukermarkedet, dvs B2C salg. De var/er heller ikke forpliktet til å trekke fra moms (VAT) ved salg til Norge (gjelder uansett om du er lokalisert i EU eller utenfor EU).

 

Og noen har ikke brydd seg om EU-reglene som ble innført i 2002 i det hele tatt. De bryr seg neppe om norske regler heller.

 

@Maztermin:

 

Så vidt jeg vet medførte ikke innføring av dette i EU i 2002 noen økning i piratkopiering. Faktisk har Norge som ikke har hatt moms på slike tjenester, og i tillegg større kjøpekraft, mer piratkopiering enn de snittet i EU.

 

@An10Bill:

 

Nå vil ikke andre land tape noe på dette. F.eks er ikke Steam Europa (registert i Storbritannia) forpliktet til å betale den britiske stat moms for salg av spill til Norge eller rapportere dette inn. Dette er generelle internasjonale regler (OECD/WTO). Ingen aktører i EU eller andre land som har VAT (moms) er pålagt å regne moms på salg til land utenfor EU eller sitt eget land. USA har ellers ikke VAT, de har Sales Tax som er en annen type salgsavgift og som aldri kan legges på global handel.

 

Til alle sammen

 

Man burde kanskje sette seg bedre inn i hvordan momsregler er mellom ulike land før man utgyter sin misnøye. Som næringsdrivende har jeg forholdt meg til disse reglene siden 2002 (selger tjenester til EU-området og kjøper tjenester fra samme).

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor tells ikke e-bøker som bøker? Bøker har ingen momsavgift så hvorfor skal e-bøker ha det?

 

Fordi det er definert som en tjeneste og ikke en vare. Grunnen til dette er muligheten for bruk av DRM på ebøker/epublikasjoner som i realiteten medfører at du i realiteten ikke eier produktet - men bare leier dette. I tillegg medfører epublikasjoner et betydelig avgrensingsproblem da eboka kan innholde andre typer media som musikk, film etc. Musikk, film etc er ikke fritatt moms i fysisk innpakning. Noen andre grunner er det også.

 

Så skal man også være klar over at avgiftsfritaket på bøker, aviser og tidskrifter er et særnorskt fenomen. I EU, som det er naturlig å sammenligne oss med er det moms (VAT) på bøker med mer. Avgiftsfritaket er også spesifikt knyttet til det fysiske eksemplaret.

 

Den enkle løsningen på dette er å gjøre som i Tyskland og Sverige. Ha moms på begge deler - dvs fjerne avgiftsfritaket på bøker, aviser og tidsskrifter. Enklest blir det om man legger lav sats, f.eks 8 eller 14 % på hovedvekten av varer/tjenester innen kulturområde ( jeg er klar over definisjonsproblemet). Og så legger man 25 % på alt med DRM.

Lenke til kommentar

Artig hvordan unggutten i FRP klarer å si noe som er stikk imot det hans stortingsrepresentant sier i Dagbladet i dag. Tybring-Gjedde vil innføre brukeravgift på biblioteker. Nok en gang et eksempel på hvordan FRP snur kappa etter vinden og ikke klarer å ha en samlet politikk.

 

Dagbladet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fins det ein reset knapp ein plass? Det er jo kaos og økonomi systemet skulle vore tilbakestilt til minimum lønn pr time. Folk får ikkje med seg det store bilde og alt blir berre dyrare og lønna følger etter, evig rundans når det burde ha stoppa ein plass!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...