Gå til innhold

– Seriøse aktører vil betale E-moms


Anbefalte innlegg

Skatte og avgifts nivået er helt klart for høyt her i landet. Men det FRP glemmer når de skriker og hyler etter lavere bilavgifter, alkohol og tobakk etc, er å differensiere mellom skatter og avgifter som har en virkning på folks konsum (lavere alkohol forbruk, bilbruk og røyking), og skatter som har en skadelig virkning på økonomien. De mangler evnen til å prioritere de avgiftene som virkelig trenger å kuttes i. Det er viktig å se på helheten i makro økonomien når man snakker skattepolitikk.

 

Her er noen eksempler:

 

* Arbeidsgiveravgift - en skatt på å ansette folk. Fører til mindre nye arbeidsplasser, og bedrifter blir mindre lønnsomme og mer konkurranseutsatt. Vi har dog lav arbeidsledighet i Norge, så det er kanskje ikke den første avgiften å redusere.

 

* Moms på e-bøker. En skatt på litterær utvikling, og indirekte subsidiering av miljøbelastende transport, trykking, salg og produksjon av bøker på papir. Er negativt stimulerende i forhold til befolkningens kompetanse nivå, lese og skriveferdigheter, og miljøkostnader. Med hensyn til miljøet burde papirbøkene og aviser på papir hatt moms, mens de elektroniske variantene burde være momsfrie.

 

* Moms på mat og strøm. Avgift på basis levekostnader. Øker prisen på å leve og bo her i landet. Fører til en usosial fordelings profil og mer fattigdom. Høye strømpriser er også skadelig for konkurranseutsatt industri. Redusering av disse bør ha svært høy prioritet.

 

* Moms på diverse håndverker / vasketjenester. Disse sektorene er i stor grad plaget med svart arbeid. Derfor vil en redusering av momsen her ikke bare redusere prisene, men stimulere skatteinntekten.

 

* Moms på servering / restaurantbransjen. Prisene er uforholdsmessig dyre, og er skadelig for turistnæringen.

 

I tillegg er det viktig å ta i betraktning at redusering av moms senker konsumprisen, og temperaturen i økonomien. Dermed har man også mer handlingsrom til å bruke mer av oljepengene (akkurat på det punktet har FRP et poeng).

 

Men for å komme tilbake til trådens tema. Momspolitikken på bøker og e-bøker er snudd helt på hodet i forhold til det den burde å vært. Det er for meg helt uforståelig at bøker skal være fritatt for moms, mens e-bøker får moms.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bodd der ett år nå og både chase og Bank of America krevde Amerikansk personummer. (og Target og walmart forresten, Prepaid)

 

Jeg brukte Wells Fargo. Adresse var heller ikke noe problem, var på flyttefot når jeg ordnet med kontoen så jeg kunne plukke opp visakortet og papirer hos min nærmeste filial om jeg ønsket. Dette var da i september/oktorber i fjor.

Lenke til kommentar

det er ifølge FN det beste stedet og bo, men vi har latterlige høy skatt på stort sett alt, ta bil som et eksempel, i Norge er det nesten 100% skatt tillegg til nybil prisen, i Massachusetts i USA er det 2.5%

 

Selv om Norge angivelig er verdens beste land å bo i betyr jo ikke det nødvendigvis at alt er gull og grønne enger.

 

Men du mener kanskje det er forferdelig at Norge har, f.eks, en mye bedre bilforsikring enn England (mye dyrere, mangelfull og mer kompleks forsikring, spør hvilken som helst bank som har peil), for ikke å nevne at England har samme (og til tider dyrere) bensin-pris som i Norge, samtidig som de tjener i snitt halvparten av det Ola Nordmann får for samme jobb.

 

Det er en grunn til at det er billigere i flere andre land, og det er nettopp på grunn av kjøpekraft og BNP, i Norge er det flere steder "dyrt" nettopp fordi vi har råd til det, så vidt jeg husker har det også blitt funnet ut at Nordmenn er blant de som betaler minst for mat hvis man tenker på hvor lenge vi må jobbe for et brød (o.l), ikke det inntrykket man får gjennom Media og FrP, men slik er det altså.

 

Jeg hadde en fin samtale med en Kanadier på flyet til Gatwick for en del måneder tilbake, og han var helt oppgitt over sine naboer i sør som ikke skjønte at ved skatt vil det gagne samfunnet på sikt, og at man får igjen ved hjelp av helsetjenester (du vet, den helseforsikringen vi har som er blant verdens beste, hvor USA ligger relativt håpløst langt nede).

 

Det mange Amerikanere og Nordmenn virker å ha til felles er at de ikke er fornøyde før de ser at innskuddet til bankkontoen er større enn den pleier å være.

Med det sagt er det ikke slik at jeg aksepterer alt regjeringen/politikere gjør, men det er ingen tvil i min verden om at mange nordmenn sutrer for den minste ting, og vil ha det slik de har det i et kapitalistisk land på randen av økonomisk dommedag.

 

problemet her i landet er at det er mange som ikke har nok til livets opphold før alle avgiften er betalt.

skal de bli helt ignorert i diskusjonen

 

Jeg klarte å kjøpe filmer og dataspill i en studentperiode hvor jeg levde på 1600 kroner i måneden, og jeg er her fortsatt den dag i dag.

Ja det er mange som lever under fattiggrensa i Norge, men ærlig talt så er vel e-moms det siste de burde bekymre seg for.

Jeg tenker de fleste der i gården vil bruke tid og bekymringer på å prøve å skaffe jobb, eller utdanning.

 

Her er jo at en god del av de som sliter ikke er skikket til å jobbe ( av flere årsaker ) .

 

problemet her er at man får et bilde av de som skal styre landet og gi penger til de nødvendige formålene ( som det så fint heter ) sløser dem bort i mye tull og vass , men de som betaler inn disse må spare på de pengen de har igjen.

Det er slik ting man blir forbannet av .

 

Man betaler sin skatt .

Så føler man at de som tjener mest her i landet ikke betaler den skatten de burde.

Det skjer uansett hvem som regjerer

 

De som opprører folket er at en person som f.eks har 250 tusen i årslønn må betale ca 50% skatt av lønna , mye i avgifter o.s.v og må samtidig betale både for bil, bensin flyreiser o.s.v

Men sen som jobber i regjeringen har 1,5 millioner i årslønn får dett gratis.

her ser man hva mye av skattepengene blir brukt til.

 

Svert lite av det blir brukt til det som en normal person vil kalle nødvendige tiltak.

Nå kan det variere fra kommunene til kommunen men det gjelder også staten.

 

samtidig så mases det stadig om at man må betale mer fordi det er for lite penger.

Man ser også at stat og kommunene ikke vil bruke penger på f.eks gressklipping på kommunale lekeplasser.

De har brukt opp pengene på leker i stedet

 

Man få det innrykker at av de pengen man betaler inn så går mye til å lønne stastrådene.

mye bli sløst bort

og halvparten skal spares

til slutt har ikke Norge råd til de mest elementære oppgavene.

Da blir folk bed om å stille opp på dugnad eller å betale mere til tros for at man har betalt mere en nokk

 

 

jeg kunne ha hold på lenger , men det er ikke noe poeng

 

 

 

 

Kort fortalt så reagerer folk nå så mye av de sure skattepengen blir brukt ti bare tull og man må betale en gang til når de nødvendige oppgaven skal gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, for noe tilbakestående tiltak. Glad for at jeg flytter fra Norge på slutten av måneden.

Til et land uten moms, håper jeg (for din del)?

Blir det Hviterussland, Sudan eller Nord-Korea?

Så i din verden har alle landene som har moms også moms på nettbaserte utenlandske tjenester? Og dette på hele 25%? Reality check, please.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...