Gå til innhold

Dette betyr den nye loven for deg


Anbefalte innlegg

"Vi må ha like konkurransevilkår, sier finansminister Sigbjørn Johnsen i en pressemelding sendt ut spesielt for dette emnet."

 

Betyr dette at Staten tar ansvar for at vi får samme

reklamasjonsrett som om vi handler en fysisk vare i Norge???

 

Jeg opplever stadig et helvete med spill fra Steam. Sist var DIRT2

som ikke ville fungere med PS2 controller. Codemasters support

var ikke særlig interessert i å hjelpe, og Steam fraskriver seg

ethvert ansvar for spill produsert av 3.part.

 

Mange spill mister også støtten for Online gaming. Ett eksempel

er DIRT fra Codemasters, der serverene er lagt ned. Har man kjøpt

dette spillet for å spille Online, har man blitt lurt, og man har

etter kjøpsloven krav på å få kjøpet hevet. Skal jeg betale moms,

vil jeg ha samme forbrukerrettigheter som om jeg hadde handlet i Norge!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært så mye syting det var her da! Noen skal til og med flytte fra Norge. Lykke til med å finne et land som ikke har MVA(eller VAT som det heter på engelsk).

 

MVA er ikke en ny ting. Du har bare ikke betalt det for alle online tjenester før. Steam har vel hatt MVA ganske lenge, såvidt meg bekjent.

 

Selvfølgelig burde utenlandske og norske butikker, online og fysiske, likestilles. Det må da alle skjønne.

Din logikk: jeg må betale norsk mva. på kebaben jeg kjøpte i Tyrkia.

Skal jo tross alt likestilles med alle kebabsjappene her i landet.

Nei, du betaler tyrkisk MVA på den.

Lenke til kommentar

Jeg vill rette en takk til de IDIOTENE på tinget... De har nå laget en regel som er umulig å gjenomføre...

 

Firma x finner ut at den nye regelen er der... De legger på 25% i "MVA" og aldri betaler inn noe som helst til Norge... 25% profitt!!!!

 

Norge har ikke noen form for juridisk mulighet for å ta dem da de er registrert og driver i et land utenfor Norge.... Hva skal Norge gjøre? Begynne å snoke i all trafikk på nettet for å finne folk som handler? Send ut interpol for å rotfylle knerne på de som driver nettbutikken med sirup?

 

Eneste DUSTENE på tinget har gjort er å drive prisen opp med 25% og belønnet dem med mere profitt!!!

 

Er flau av at det er mulig å lage slike regler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja diktatur landet Norge rider igjen, eller diktatur regjeringen.

Slike ting blir vedtatt bare fordi det ikke påvirker de som vedtar det.

200kr grense og sånn ca alle avgifter er bare latterlig, satans land som bare skal melke sin egne innbygger for så å bare salte ned pengene.

 

Greit nok, det har vel vært oppe til diskusjon, men var vel like mye eller like lite som når DLD blei vedtatt, trodde dette var ett land der folk bestemte, kalles det ikke demokrati?

Mulig jeg tar feil, who kows.

Lenke til kommentar

E-bøker er bøker, så jeg tror ikke dette vil få betydning for e-bøker. Momsfritak gjelder allerede i utgangspunktet, og rokkes neppe av dette.

 

Det er jo nettopp det det gjør, det har vært rimlig klar og tydelig info om at det vil være moms på ebøker.

 

AtW

 

Hm. Må sjekke ut dette. Det er jo i så fall en merkelig og uforsvarlig inkonsekvens her. Vanskelig å tro at det er mulig, og vil egentlig ha problemer med å tro det etter at jeg ser det også. Moms er ok, men det er jo liksom unntak på bøker...

Lenke til kommentar

Mht. e-bøker virker det som om begrunnelsen er at e-bøker, fordi de er digitale, ikke er bøker. Dette bryter med den konvensjonelle forståelsen av bøker som det intellektuelle innholdet i dem. For å være helt konsekvent: Hvis ordet "bok" ikke defineres ved det intellektuelle innholdet, hvordan argumenterer de for at det skal være ulovlig å laste ned slike ting gratis? Hva slags type ting er en ebok, hvis det ikke er en bok, definert som et intellektuelt innhold?

Lenke til kommentar

e-bøker bær under alle forbehold være billigere en den tilsvarende papirutgaven når det gjelder tekst og bilder.

hvis dise e-bøken også inneholder video så blir det nok vanskelig å forsvare billigere pris.

 

normalt er det lengt mere arbeid å lage en bok i papir en i elektronisk format. det må¨man ha fordeler av

Lenke til kommentar

 

 

Så ikke ut til at Amazon hadde lagt på noe når jeg var innom å sjekket priser på BD filmer der, men det kommer vel. Får kjappe meg å legge inn en del bestillinger nå.

 

Bluray-plater affiseres ikke av denne loven overhodet.

 

AtW

 

Det var godt å vite.

 

Elektronikk har man lenge betalt moms på fra Amazon, til Norge, pga 200,- grensen.

Så teoretisk hvis de nå (ikke bare amazon) tar vekk original momsen, og kun legger til norsk, så skal det faktisk bli billigere å handle fra utlandet. For man får vel ikke 200,- tollen oppå dette igjen?

Lenke til kommentar

 

 

Så ikke ut til at Amazon hadde lagt på noe når jeg var innom å sjekket priser på BD filmer der, men det kommer vel. Får kjappe meg å legge inn en del bestillinger nå.

 

Bluray-plater affiseres ikke av denne loven overhodet.

 

AtW

 

Det var godt å vite.

 

Elektronikk har man lenge betalt moms på fra Amazon, til Norge, pga 200,- grensen.

Så teoretisk hvis de nå (ikke bare amazon) tar vekk original momsen, og kun legger til norsk, så skal det faktisk bli billigere å handle fra utlandet. For man får vel ikke 200,- tollen oppå dette igjen?

 

Det gjelder produkter som leveres elektronisk, type, bøker, spill, flickr, spotify og alt annet man bare downloader, får du et produkt i posten så er alt som før (selv om det er et spill, en bok elelr hva somhelst)

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg går ut fra at alt blir som før .

 

f.eks hvis man mottar et gavekort på en viss verdi som gir meg en gratis nedlasting . så er det gratis.

ellse på en annen måte gavekortet er inkludert moms

 

Da jeg handlet hos Cdon så så det ingen ting om ex/inkl. moms der , hverken på fysisk produkt eller nedrustning .

Lenke til kommentar

Ikke noe problem... Her kan ikke regjeringen håndheve en DRITT.

Problemet med denne MVAen er at her har regjeringen og kompani lagt ut en gulerot for firmaer som Amazon.

De betaler akkurat 0 kroner og 0 øre til Norge, men de ekstra % de legger på går rett inn som "Ekstra bonusinntekt" mens i deres bøker til Norge har aldri kjøpet skjedd.

 

Dette er hva avgiften betyr i praksis og hva som skjer, heldigvis finnes det måter å betale på som gjør at man er anonym også.

Faktisk en god del metoder å skjule hvem som betaler, og for de som vil begynner BitCoin å komme seg, resultatet med BitCoin er at det er nesten umulig å skatte, håndheve og kontrollere.

Lenke til kommentar

Det mest komiske med denne loven er at den er ment å "stille like konkurransevilkår".

 

Problemet med dette er at e-produkter har SVÆRT små transportutgifter, som igjen gjør at de ofte havner i land med lav skatt og gode muligheter for å drive "bissniss".

 

Realiteten er at de store internasjonale selskapene som leverer e-produkter er så store at de etterpåkloke og klagende norske bedriftene aldri vil ta dem igjen. Å bruke MVA for å skape bedre vilkår for bedrifter i norge kontra utenlandske aktører fungerer bare ikke. Begynn med å lette på skatten til små bedrifter som sliter ræva av seg for å gå i 0.

Endret av Judgement
Lenke til kommentar

Hvem i h*** kjøper via nettbank? Selv betaler jeg stort sett med visa. Og hørt om paypal, moneybookers osv? Skal love deg at denne avgiften greier vi i de fleste tilfeller å snike oss unna.

 

Tja, om du har et Visa kort , Paypal , moneybrooker eller annen form for betalingsmåte så må jo pengene komme fra en eller annen plass og du må også være registrert med en del personopplysninger. Skattemyndighetene kommer sannsynligvis til å sjekke hvilke transaksjoner enkeltpersoner gjør til slike tjenester og dermed så kan det jo fort bli "morro" .

 

Nettbanken din er dessuten relevant siden de fleste visa transaksjoner jeg har gjort (via feks amazon.uk) trenger at den blir godkjent noe man må gjøre med personlig sikkerhetskode og passord.

 

Uansett så er det langt større kontrol på valutatransaksjoner i dag enn det var for et par tiår siden.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...