Gå til innhold

Dette betyr den nye loven for deg


Anbefalte innlegg

Fins snart ikke en eneste fordel med og gjøre noe lenger. Er det noe som staten syns de tjener for lite på, så legger de til avgifter eller moms. Er det noe som kan være positivt for folket, så må de gjøre det de kan for å gjøre det til en mindre positiv ting. Får en sterk følelse av maktløshet, om alle verdens ledere hadde blitt myrdet i dag, hadde jeg brydd meg fint lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig lite av avgifter som hentes inn går direkte til noe som helst. (heldigvis), staten har sine inntekter (inkludert moms), og sine utgifter (inkludert helsevesenet). Om man antar samme utgifter, så må eventuelt frafall av en inntekt dekkes opp av andre inntekter.

 

Og til de som protesterer, hva er dere uenig i?

 

1. At e-produkter ikke er fritatt for moms generelt? Isåfall hvorfor (akkurat med bøker er jo argumentet at det er mildt sagt underlig at e-bøker er momsbelagt, men ikke vanlig, men mtp andre produkter?)

 

2. At e-produkter fra utlandet ikke er fritatt for moms, isåfall hvorfor?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registerer mange beklagelser , men ingen svar på/tanker om post #24.

 

Hvor mange av dere er villige til å betale 1000 kr for en liten legetime? 20 000 kr for et par dager på sykehus? Skolepenger på høyskole og universiteter? Ingen lønn under sykdom?

 

Hva om dere blir alvorlig syke og trenger ett nytt organ? Lurer på hvor mye en hjertetransplatasjon ksoter i USA for eksempel.

 

Dere skjønner hvor jeg vil hen. :)

 

Vil du ha et svar, Marantz? Her:

 

At de ikke har gratis helsevesen dras alltid inn som skrekkeksempelet på hvor forferdelig det er å bo i USA. Men det finnes forsikringer mot slikt. Hvis du har en grei jobb betaler arbeidsgiver denne for deg. Faktum er at den gjennomsnittlige amerikaner har større kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann. Det betyr at amerikanerene (etter å ha betalt i dyre dommer for hjertetransplantasjonene sine) fortsatt har råd til mer materielle goder enn oss nordmenn. Dette til tross for at de ikke vant i oljelotto slik som oss. Mye av dette skyldes nettopp det sinnsyke norske avgiftsystemet som du så uvitende forsvarer.

 

Og når det gjelder skolepenger. Jeg har studert i California, og det kostet riktig nok litt, men lokale innbyggere betaler kun ca 12.000 kr kvartalet (36.000 i året) for å studere i UC-systemet. Kjøper du en mustang til $20.000, har du allerede spart inn en hel master-utdannelse i forhold til avgiftene du hadde betalt for bilen i Norge.

 

USA er stort sett bare kjipt for de late, de dumme, og tapere generelt.

 

EDIT: Og det er jævlig mye billigere å kjøpe spill på steam i usa :thumbup:

Endret av HertugRolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glimrende vedtak!

 

Ingen andre en meg som er enig? Hvorfor i all verden skal ehandel ikke være underlagt moms? fordi du må betale litt mer for steam spillet ditt? det er grunnen?

 

folk er rare

 

hilsen flittig bruker av ehandel som håper og se flere norske aktører på markedet

 

En veldig enkel grunn: Fordi Europa per dags dato ikke har en felles momsdatabase eller tilsvarende.

Det er veldig veldig veldig mye strev å legge til momstøtte for hvert enkelt land, så bare noen få gidder.

Problemet er ikke MVA, men:

1. Som nevnt, Norge vil bli isolert pga det ekstra arbeidet

2. Butikkene i utlandet du kjøper fra er fortsatt ikke underlagt norsk forbrukerrettslov

Vis jeg kjøper noe over nettet, FORLANGER jeg å i det minste få den fulle beskyttelsen fra forbrukerloven, VIS jeg betaler moms på det, det er rett og rimelig.

Lenke til kommentar
Faktum er at den gjennomsnittlige amerikaner har større kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann.

 

Før, eller etter alle forsikringen er betalt, og justert mot levekostnadene?

Og er det justert mot luksusvarer? F.eks bil?

 

USA er stort sett bare kjipt for de late, de dumme, de fattige og tapere generelt.

 

Og der var den fikset.

 

Og vi er alle enige om at vi Nordmenn lider av alt for store statelige utgifter.

Lenke til kommentar

EU satt for noen år siden på e-moms. Men pågrunn av dette var miljømessig bedre ble momsen på 8%. I norge tuter vi avgårde med en moms på 25%.

 

Ser for meg at flere aktører kommer til å forlate norge pågrunn av dette. Steam har f.eks kjørt 8% eu moms nå i lengre tid.

 

Selv om staten norge sier disse kronene skal gå til miljø satsing, så må dette være tomme og inkompitente ord for dette får jo folk til å kjøpe varen fysisk. Noe som vil si økt utslipp i verden....

Da kunne man heller ha kommet med at disse pengene skal øremerkes f.eks vei, jernbane etc.

Lenke til kommentar

Glimrende vedtak!

 

Ingen andre en meg som er enig? Hvorfor i all verden skal ehandel ikke være underlagt moms? fordi du må betale litt mer for steam spillet ditt? det er grunnen?

 

folk er rare

 

hilsen flittig bruker av ehandel som håper og se flere norske aktører på markedet

 

I utganspunktet er jo dette en god ide. Men du kjenner vell Ola Dunk?

Viss ikke husk på følgende.

Fysiske varer er momsfrittat om beløpet på varen er under 200kr.

Fysiske varer som bøker er fritatt moms, men om du sparer miljøet og kjøper elektronisk skal du da betale moms.

 

Pengene skal gå til miljøet, men ender opp med at ola nordmann kjøper fysiske varer. Noe som øker miljøutslippene. (selv om norge er lite, handler vi MYE)

 

Du må ikke glemme at reglene omfavner også.

Webtjenester som domenregistering/webhosting.

backuptjenester, fjernhjelp ++++

Altså alt du betaler for av nettjenester.

Lenke til kommentar

Virker son tomme avgifter er alt regjeringen kan. Jeg har ikke noe i mot å bidra til fellesskapet, men å ha en avgift bare for å ha en avgift blir for dumt! Hvorfor finnes da tax-free? For meg fremstår norske politikere som en gjeng tullinger som endelig har skjønt at oljen ikke vil være evig..

 

Godeste Sigbjørn har like mye kontroll over økonomi som jeg har over månen. Jeg kan faktisk ikke huske sist vi hadde en finans-minister som ikke fikk jobben pga kameraderi?

På tide å innse at Norge ikke er verdens navle, og at det er grunnløst å "stenge ute" utenlandske aktører fra det norske marked..

Lenke til kommentar
Faktum er at den gjennomsnittlige amerikaner har større kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann.

 

Før, eller etter alle forsikringen er betalt, og justert mot levekostnadene?

Og er det justert mot luksusvarer? F.eks bil?

 

USA er stort sett bare kjipt for de late, de dumme, de fattige og tapere generelt.

 

Og der var den fikset.

 

Og vi er alle enige om at vi Nordmenn lider av alt for store statelige utgifter.

 

Jukse med quotes: not cool! Hvis du er smart og arbeidsvillig kan du komme deg opp av fattigdom i USA. De er et av landene i verden med høyest sosial mobilitet.

 

På kjøpekraft: Å spørre om det er justert mot levekostnader gir ingen mening. "Levekostnader" er jo ting du nettopp kjøper. Og selvsagt er det ikke justert for luksusvarer som biler nei. Men stort sett alle i norge og usa svømmer i det du vil kalle luksusvarer, så det spiller egentlig ingen rolle når man snakker om industriland. Men også matvarer er svært mye billigere i USA enn Norge ja.

 

Poenget mitt var egentlig at det er et paradoks at Norge er verdens rikeste land, mens innbyggerne har mindre kjøpekraft enn USA som er et langt mindre rikt land målt i BNP per innbygger. Dette viser bare at Norge er svært ineffektivt. Mye av dette skyldes at staten drar inn enorme summer i avgifter og bruker dem på subsidiering og overføringer og dermed legger et lokk på økonomien. Samtidig brukes goså sinnssyke summer på byråkrati og ansatte i staten som ikke genererer noe som helst annet enn papirbunker som blir lagret i dype kjellere. Og så har man selvfølgelig også menneskene som bruker tiden sin på å pønske ut planer for å presse mest mulig penger ut av befolkningen, og kommer opp med lover som denne.

Lenke til kommentar

Det er for meg besynderlig at så mange tror dette er en parti-politisk avgjørelse. EU har hatt moms på digitale varer i flere år allerede. Dette gjelder også i USA der de opererer med moms på tvers av statsgrenser.

 

Nei, dette er noe som ville skjedd uavhengig av hvilke partier som er i regjering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja.. det er godt å se at Norge ikke henger etter USA i å vedta halv-korrupte lover på vegne av næringslivet, da. Siden vi har hatt slik en lei tendens her i landet til å vedta helhetlige lovforslag som justeres i forhold til de eksisterende forskriftene og alt det der. Heller enn at nye forskrifter legges på toppen av de gamle, så lenge det er en sjanse for at dette tjener en næringslivspartner i Norge.

 

Slik at i dette tilfellet kunne vi jo ha risikert å få en import-grense som gir mening i 2011 (heller enn i 1970, slik det er nå), samtidig som import-lovgivningen kunne bli formalisert slik at man ikke lenger trenger en egen distributør i Norge for å ha regnskapet i orden.

 

Men det kunne jo ikke skje - for da ville norske aviser bli mindre konkurranse-dyktige når det gjelder handel av aviser og bøker som KOSTER MER ENN 200 KRONER STYKKET!!!!! AAAARRGGGHH!!

 

Fankens nisse-land. Hvem er det som har vært på ferde denne gangen, da? Ville noen vedgå seg skyldighet - eller må man studere dok8 arkiv for å få halet ut et hint om hvilken knot-skalle som skal stemmes ut ved neste valg?

Lenke til kommentar
Faktum er at den gjennomsnittlige amerikaner har større kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann.

 

Før, eller etter alle forsikringen er betalt, og justert mot levekostnadene?

Og er det justert mot luksusvarer? F.eks bil?

 

USA er stort sett bare kjipt for de late, de dumme, de fattige og tapere generelt.

 

Og der var den fikset.

 

Og vi er alle enige om at vi Nordmenn lider av alt for store statelige utgifter.

 

Jukse med quotes: not cool! Hvis du er smart og arbeidsvillig kan du komme deg opp av fattigdom i USA. De er et av landene i verden med høyest sosial mobilitet.

 

Det er ikke juks, fordi vis man først har havnet på bunn er man ille ute.

Litt mindre I Norge, men fortsatt ille ute.

Hvorfor har man det da bedre i USA som fattig kontra Norge?

Og har ikke norge høyere sosial mobilitet?

 

På kjøpekraft: Å spørre om det er justert mot levekostnader gir ingen mening. "Levekostnader" er jo ting du nettopp kjøper. Og selvsagt er det ikke justert for luksusvarer som biler nei. Men stort sett alle i norge og usa svømmer i det du vil kalle luksusvarer, så det spiller egentlig ingen rolle når man snakker om industriland. Men også matvarer er svært mye billigere i USA enn Norge ja.

 

Fordi å tjene 3 kroner dagen høres latterlig ut, men vis du kan ha en bolig, strøm, vann, og mat for den summen, så lever du godt.

Dermed så MÅ det justerers i forhold til hva det koster å leve. Ellers så får du helt latterlige resultater, som f.eks at Nordmenn har "20-40x ganger mer kjøpekraft i det lokale nærmiljøet", som om dette ikke en gang er sant.

 

Poenget mitt var egentlig at det er et paradoks at Norge er verdens rikeste land, mens innbyggerne har mindre kjøpekraft enn USA som er et langt mindre rikt land målt i BNP per innbygger. Dette viser bare at Norge er svært ineffektivt. Mye av dette skyldes at staten drar inn enorme summer i avgifter og bruker dem på subsidiering og overføringer og dermed legger et lokk på økonomien. Samtidig brukes goså sinnssyke summer på byråkrati og ansatte i staten som ikke genererer noe som helst annet enn papirbunker som blir lagret i dype kjellere. Og så har man selvfølgelig også menneskene som bruker tiden sin på å pønske ut planer for å presse mest mulig penger ut av befolkningen, og kommer opp med lover som denne.

 

Jeg er enig meg deg på dette.

En ineffektiv og korrupt stat er en ineffektiv og korrupt stat.

På en annen side så er ikke problemet at vi har en stor stat, problemet er kun dekadensen.

Dagens norske stat er en korrupt stat under korrupte AP, og velgere som ikke bryr seg, samt andre partier som også er dekadente.

Kontrast: Vis du påstår at stor stat == korrupt stat, så vil jeg ha empiri.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at stor stat => korrupt stat, men stor stat => ineffektiv stat. Staten har monopol på å være staten og er derfor dømt til å være ineffektiv egentlig uansett størrelse. Men jo større, jo flere ledd ineffektivitet, jo mer penger går tapt i ineffektivitet. Det sier jo også seg selv at en stor stat er et tap fordi staten i seg selv ikke genererer noe av verdi.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at stor stat => korrupt stat, men stor stat => ineffektiv stat. Staten har monopol på å være staten og er derfor dømt til å være ineffektiv egentlig uansett størrelse. Men jo større, jo flere ledd ineffektivitet, jo mer penger går tapt i ineffektivitet. Det sier jo også seg selv at en stor stat er et tap fordi staten i seg selv ikke genererer noe av verdi.

 

USA har jo verdens mest ineffektive helsevesen, har de ikke? Det er nok neppe ekslusivt for statlige ting å være ineffektivt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du er en av de som tror at dette vil gi flere norske e-tjeneste aktører?

Som sagt, det har ingenting med konkurranse å gjøre, men å hente inn mest penger til statskassa.

Ja, kanskje en av hensiktene er også å fremre flere norske e-tjenester, men igjen det er også for å få mer penger til statskassa.

 

Nei, det er for å gjere norsk næringsliv konkurransedyktig.

 

Ta f.eks Dropbox som leverer ein nettsky teneste. Dei tar $250 i året for 100GB produktet sitt. Desse $250 går rett i lomma på Dropbox, du betaler ikkje moms til verken Noreg eller USA.

 

Så har du eit norsk selskap. Ola Online Backup. Han leverer ein like bra teneste som Dropbox, som drives like effektivt og priser seg likt.

 

Men for dei $250 så går $50 i moms til staten(når det kjem til norske kunder). Ergo Ola Online Backup har mykje mindre margin. Alternativa er å flytta bedrifta til utlandet eller å leggja heilt ned. Resultatet er uansett mindre arbeidsplasser her i Noreg og mindre penger til sosiale ordninger som skule, helse osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...