Gå til innhold

Dette betyr den nye loven for deg


Anbefalte innlegg

Man må heller ikke glem at det er forsatt en del personer som ikke får jobb.

Men det er altså ikke arbeidsplasser det henger på

 

De er ikke tvil om at landet trenger private bedrifter , likevel så vil regjeringen helst at alle jobber i det offentlige.

Det vil de slettes ikke. De vil, i dette tilfellet, at ikke norske bedrifter skal ha mer avgifter enn andre.

 

jeg ser det ikke slik .

 

Hadde regjeringen kunne bestemme alt så hadde de bestem at alle skulle jobbe på offentlige arbeidsplasser .

Grunnen til det er at det er i sjeldent at en privat bedrift får lov til å gjøre noe for en offentlig bedrift.

 

Det er i hvertfall slik at regjeringen tror at de offentlige kan gjøre alt og gjerne bedre en de private.

Man vet at det er ikke slik.

Det er nok derfor man hele tiden hører påstanden om at de private koster så mye penger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hadde regjeringen kunne bestemme alt så hadde de bestem at alle skulle jobbe på offentlige arbeidsplasser .

Grunnen til det er at det er i sjeldent at en privat bedrift får lov til å gjøre noe for en offentlig bedrift.

 

 

For noe tull, har du noe som helst erfaring angående dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde regjeringen kunne bestemme alt så hadde de bestem at alle skulle jobbe på offentlige arbeidsplasser .

Grunnen til det er at det er i sjeldent at en privat bedrift får lov til å gjøre noe for en offentlig bedrift.

 

 

For noe tull, har du noe som helst erfaring angående dette?

 

AtW

greit ,du tror meg ikke.

 

Har du lest resten av argumentasjon min der regjeringen tror at de offentlige gjør så mye bedre jobb en de private ?

Lenke til kommentar

greit ,du tror meg ikke.

 

Har du lest resten av argumentasjon min der regjeringen tror at de offentlige gjør så mye bedre jobb en de private ?

I mange tilfeller gjør de faktisk det. Vinmonopolet, helsevesenet, politi. Dette er viktige ting hvor vi trenger ordentlig kontroll, se på adecco-saken om hvor feil det kan gå når private får oppgaver de ikke er egnet.

 

Jeg går utifra at du ikke vil ha et privat militær, politi eller vegvesen?

 

Ikke missforstå, private bedrifter skal absolutt finnes, det er ikke regjeringens mål å fjerne alt av private aktører. Jeg skulle gjerne ha likt å se en seriøs kilde du kan vise til som sier at dette faktisk er regjeringens ønske.

Lenke til kommentar

greit ,du tror meg ikke.

 

Har du lest resten av argumentasjon min der regjeringen tror at de offentlige gjør så mye bedre jobb en de private ?

I mange tilfeller gjør de faktisk det. Vinmonopolet, helsevesenet, politi. Dette er viktige ting hvor vi trenger ordentlig kontroll, se på adecco-saken om hvor feil det kan gå når private får oppgaver de ikke er egnet.

 

Jeg går utifra at du ikke vil ha et privat militær, politi eller vegvesen?

 

Ikke missforstå, private bedrifter skal absolutt finnes, det er ikke regjeringens mål å fjerne alt av private aktører. Jeg skulle gjerne ha likt å se en seriøs kilde du kan vise til som sier at dette faktisk er regjeringens ønske.

 

Fra tid til annet får man det inntrykket .

 

for forsette så må det bli lit OT

Jeg husker at det var lit rabalder der de private barnehagene ikke fikk like mye i støtte som de offentlige .

Her var det også noen som var lit forferdet over at de private klarte seg med mindre penger en de offentlige.

Da var det snakk om å pålegge de private å ha flere ansatte.

 

 

Men så har jo også de offentlige gjort mye rat som ikke er bra

 

Om det er private eller offentlige foretak som gjør jobben spiller ingen rolle så lenge de faktisk kan jobben sin.

 

Telenor ( televerket ) er blir privat

vegvesenet er jo mer elle mindre privat nå . det er ihvertfall mange private aktører som gjør jobben.

 

Privat politi er ikke så ille så leng man har klarhet i hva de skal gjøre

Man har jo noen private sykehus ( som forøvrig mangler pasienter ) mens det offentlige sykehusene har lit for mange

 

Ellers så er det viktig at viktige tjenester blir kontrollert om de funger slik det er ment de skal fungere .

Dette mangler man i stor grad.

 

 

Slik det funger i dag er momsen bare noe tull så skal tynne enda mere penger ut av oss

Lenke til kommentar

Fra tid til annet får man det inntrykket .

 

for forsette så må det bli lit OT

Jeg husker at det var lit rabalder der de private barnehagene ikke fikk like mye i støtte som de offentlige .

Her var det også noen som var lit forferdet over at de private klarte seg med mindre penger en de offentlige.

Da var det snakk om å pålegge de private å ha flere ansatte.

 

 

Men så har jo også de offentlige gjort mye rat som ikke er bra

 

Om det er private eller offentlige foretak som gjør jobben spiller ingen rolle så lenge de faktisk kan jobben sin.

 

Telenor ( televerket ) er blir privat

vegvesenet er jo mer elle mindre privat nå . det er ihvertfall mange private aktører som gjør jobben.

 

Privat politi er ikke så ille så leng man har klarhet i hva de skal gjøre

Man har jo noen private sykehus ( som forøvrig mangler pasienter ) mens det offentlige sykehusene har lit for mange

 

Ellers så er det viktig at viktige tjenester blir kontrollert om de funger slik det er ment de skal fungere .

Dette mangler man i stor grad.

 

 

Slik det funger i dag er momsen bare noe tull så skal tynne enda mere penger ut av oss

 

Vegvesenet blir finansiert av det offentlige, hvordan i all verden tror du veiene vi har her til lands hadde vært om det var private aktører som skulle gå i overskudd på de? Å bygge veier er dyrt, veldig dyrt.

 

Telenor er statelig eid, så akkurat det blir vell en blanding.

 

Privat politi hadde bare avlet mennesker som hadde missbrukt sin stilling. I Norge får ingen andre enn politi eller militær ha våpen for selvforsvar, og det fungerer utmerket.

 

Denne kontrollen må jo være statlig, og kontroll koster penger. Er det offentlig slipper vi mange av disse kontrollene.

 

Og momsen er ikke tull, det er en viktig inntekt for det offentlige som vi absolutt trenger.

Lenke til kommentar

Hadde regjeringen kunne bestemme alt så hadde de bestem at alle skulle jobbe på offentlige arbeidsplasser .

Grunnen til det er at det er i sjeldent at en privat bedrift får lov til å gjøre noe for en offentlig bedrift.

 

 

For noe tull, har du noe som helst erfaring angående dette?

 

AtW

greit ,du tror meg ikke.

 

Har du lest resten av argumentasjon min der regjeringen tror at de offentlige gjør så mye bedre jobb en de private ?

 

Nei,jeg tror deg ikke, har du noe som helst erfaring med dette? Hva vet du om hvor mye det offentlige setter bort til private bedrifter?

 

Jeg leste resten av "argumentasjonen" din også, jeg valgte å ikke kommentere den delen, fordi det er grunnløs spekulasjon fra din side, uten dekning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men fortsatt blomstrer norsk økonomi og næringsliv, rart det der.

Det var da et blomstrende bilde, som ikke dekker at det årlig er et høyt antall konkurser i landet.

jeg driver selv et foretak, og har drevet et med 75 ansatte tidligere. Det er lite oppmuntrende

tiltak å spore fra staten — heller det motsatte. Med en gang man ansetter øker arbeidsbyrden betraktelig.

Lenke til kommentar
Men fortsatt blomstrer norsk økonomi og næringsliv, rart det der.

Det var da et blomstrende bilde, som ikke dekker at det årlig er et høyt antall konkurser i landet.

jeg driver selv et foretak, og har drevet et med 75 ansatte tidligere. Det er lite oppmuntrende

tiltak å spore fra staten — heller det motsatte. Med en gang man ansetter øker arbeidsbyrden betraktelig.

Du burde kanskje etablere deg i et annet land slik at du får noe å sammenligne med?

 

OECD har vel "kåret" Norge til et av de landene det er enklest å etablere og drive næringsvirksomhet i, og OECD har vel aldri vært kjent for å "fremme sosialismen" her i verden.

Lenke til kommentar

Hadde regjeringen kunne bestemme alt så hadde de bestem at alle skulle jobbe på offentlige arbeidsplasser .

Grunnen til det er at det er i sjeldent at en privat bedrift får lov til å gjøre noe for en offentlig bedrift.

 

 

For noe tull, har du noe som helst erfaring angående dette?

 

AtW

greit ,du tror meg ikke.

 

Har du lest resten av argumentasjon min der regjeringen tror at de offentlige gjør så mye bedre jobb en de private ?

 

Nei,jeg tror deg ikke, har du noe som helst erfaring med dette? Hva vet du om hvor mye det offentlige setter bort til private bedrifter?

 

Jeg leste resten av "argumentasjonen" din også, jeg valgte å ikke kommentere den delen, fordi det er grunnløs spekulasjon fra din side, uten dekning.

 

AtW

 

jeg ser tendenser på at det nettopp er slik jeg beskriver det.

om det ikke er meningen at det skal bære slik gjør de i hvertfall lite for hindre det

Lenke til kommentar

Hvordan skal de håndheve dette om jeg abbonerer på en utenlandsk nettjeneste? Skal staten kreve inn dette? Hvordan får de i så fall vite det? Gjennom banken min? Får de lov til det? Skal jeg betale den(haha)?

 

Ser ingen som har presentert en løsning på dette og ikke F om jeg gidder lese hele den tørre blekka nå...

 

Noen som vet mer og kan opplyse meg?

 

Du trenger ikke å lese noen tørr blekke, det holder å lese artikkelen du kommenterer under. Jeg siterer den:

 

Det er selgeren som skal ta seg av avgiftsbehandlingen når du konsumerer produktet her i Norge. Prisen du kjøper produktet for, er det du betaler. Det er selgerens ansvar å registrere seg i merverdiavgiftsregisteret, og betale deretter.

 

Det ser ut til at det har gått sport i kommentarfeltet å misforstå, krisemaksimere og regelrett frifantasere rundt dette.

 

Når det gjelder selve loven, så ser jeg den som rimelig uproblematisk. Vi betaler moms når vi importerer alt annet til landet, så hvorfor skal vi ikke også gjøre det på digitale tjenester? Moms generelt kan selvsagt debatteres i det vide og det brede, men at vi her har fått gjort momsinnkrevingen konsekvent er det vel liten tvil om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder selve loven, så ser jeg den som rimelig uproblematisk. Vi betaler moms når vi importerer alt annet til landet, så hvorfor skal vi ikke også gjøre det på digitale tjenester? Moms generelt kan selvsagt debatteres i det vide og det brede, men at vi her har fått gjort momsinnkrevingen konsekvent er det vel liten tvil om.

 

Nå betaler vi strengt tatt ikke moms på bøker og ei heller på varer som koster mindre enn 200 kroner.

Lenke til kommentar

Nei, bøker har vi vel for lengst blitt enige om er ullent, men det er jo bare en bitteliten del av dette. 200 kroners tollgrensen på fysisk import er der kun fordi det for så lave beløp vil koste mer å kreve inn enn det tjenes inn, det samme kan ikke sies for digitale tjenester.

Lenke til kommentar

Nei, bøker har vi vel for lengst blitt enige om er ullent, men det er jo bare en bitteliten del av dette. 200 kroners tollgrensen på fysisk import er der kun fordi det for så lave beløp vil koste mer å kreve inn enn det tjenes inn, det samme kan ikke sies for digitale tjenester.

Hvis en bare endrer lovverket til at det alltid er selger som skal stå for fortollingen av varer som skal sendes til Norge, så er det ingen forskjell på om det er en digital eller fysisk vare. (Tollvesenet må hatt en meget heftig reduksjon i utgiftene ved å kreve inn moms, siden 200-kroners grensen har vart i 30-40år(?))

Lenke til kommentar

Det er fortsatt forskjell på digitale og fysiske varer, lovverket for fysisk import er uendret så vidt jeg har forstått. Fortolling av fysiske varer må fortsatt gjøres av speditør eller kunden selv. At 200-kroners grensen godt kunne vært justert kan selvsagt diskuteres, men blir litt tangentielt til denne artikkelen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...