Gå til innhold

Dette betyr den nye loven for deg


Anbefalte innlegg

Ser det er flere som henger seg opp i det med fritaket for bøker. Det dere må få med dere da, er det som står om at norske e-bedrifter har moms i dag. utenlandske e-bedrifter har dermed en konkurransefordel over norsk næringsliv. Om bøker skal være fritatt eller ikke blir en annen diskusjon.

 

Om kjøpekraft: Det er gjennomført undersøkelser på dette. I 2005 lå USA 19% foran oss på en måling. I 2010 var Norge på andreplass i Europa, en vesentlig klatring siden 2005. Det er vel ikke urimelig å anta at Norge har passert USA i kjøpekraft (PPP) siden 2005. USA har jo hatt stor effekt av finanskrisen, noe Norge ikke har hatt.

 

Så lenge man klarer seg i USA er nok mye veldig fint, men jeg oppfatter likevel ikke USA som mer rettferdig enn vårt samfunn; Hva om man f.eks. blir født inn i en fattig familie? Da er man på forhånd dømt til å gå på en dårligere skole, få dårligere helseoppfølging i oppveksten, kanskje foreldrene ikke har råd til å sende deg på universitet, mv. Jeg vil hevde at Norge er et langt mer rettferdig og egalitært samfunn slik sett. Det er også andre fordeler med å ha det refordelingssystemet (trygdesystemet) vi har. I og med at alle er garantert en viss minsteinntekt i Norge blir grunnlaget for kriminalitet langt mindre, noe alle tjener på, også de rike og vellykkede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel helt greit dette...hvis man er imot denne endringen så er det vel egentlig MVA generelt man er imot. Og da har man løftet diskusjonen opp på et annet nivå? :hmm:

 

Hvorfor er det greit å betale moms på momsfrie produkter (bøker/aviser)? Fordi det kommer som en strøm av elektroner i stedet for fraktet av diesel-lastebiler og laget av trær? Ser ikke hvorfor det er greit men...

 

Alle synes det er rart med spesiltilfellet bøker, men folk klager ikke bare på e-bøker, de klager på at e-produkter generelt får moms, hvorfor? Hvorfor skal disse fritas når fysiske produkter ikke fritas?

 

AtW

Du har helt rett her. Gir ikke mening å klage på det med mindre en ønsker en litt annen modell enn 1970 grensene for personlig import vi opererer med akkurat nå.

Lenke til kommentar

Registerer mange beklagelser , men ingen svar på/tanker om post #24.

 

Hvor mange av dere er villige til å betale 1000 kr for en liten legetime? 20 000 kr for et par dager på sykehus? Skolepenger på høyskole og universiteter? Ingen lønn under sykdom?

 

Hva om dere blir alvorlig syke og trenger ett nytt organ? Lurer på hvor mye en hjertetransplatasjon ksoter i USA for eksempel.

 

Dere skjønner hvor jeg vil hen. :)

 

 

Kan love deg at den norske stat tar inn nok penger i form av skatt på inntektene våre , du kan ikke sammenligne direkte USA med Norge når vi i gjennomsnitt betaler ca 30% av lønna vår direkte til staten for å ikke snakke om alle pengene som forsvinner indirekte via mva på produkter og tjenester + hele den haugen med avgifter på alt mulig (veiavgifter , strømavgifter , eiendomsavgifter , Pusteavgifter (C02) ) etc etc.

 

Ps , Sist gang jeg var til legen min på St. Olavs kostet det meg faktisk 325Kr for 5 minutter , timesprissen der ble med andre ord 3900Kr (utifra tiden det tok mellom hver pasient vil jeg si han tok ca 6 i timen ).

 

Uansett dette er enda et godt eksempel på avgifter der staten faktisk finner ut at OI, HER KAN VI TJENE PENGER , GENIALT! ^_^

Lurer egentlig på hva som skjer med friske oppegående mennesker når de blir politikkere , er jo tydelig at sunn fornuft forsvinner.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan Norge skal informere samtlige e-butikker i verden om at vi har innført en ny merverdiavgiftspolitikk som er helt unik i verdenssammenheng.

 

Tror du virkelig Dole's E-puppies i Brasil følger med hvem som betaler ham via PayPal for den elektroniske skjermspareren hans, enda mindre mva satsene i Norge...

 

Enda mer sannsynlig at Norge noen sinne vil kunne kjøre en sak mot Dole i Brasil for å innkreve mva han skulle ha samlet inn for Norge?

 

Seriøst, dette er så latterlig at jeg synes bare det er morsomt. Fjern mva på tjenester... En tjeneste har ikke en merverdi på samme måte som en videresolgt vare. Hele konseptet er blåst.(Sorry, dette bare måtte ut)

Endret av rozon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Enda mer sannsynlig at Norge noen sinne vil kunne kjøre en sak mot Dole i Brasil for å innkreve mva han skulle ha samlet inn for Norge?

 

Jepp, lurer på hvordan Norsk avgiftspolitikk blir mottatt world wide?

Tipper flere "selskaper" i Nigeria finner på noe lurt nå.. ^^

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan Norge skal informere samtlige e-butikker i verden om at vi har innført en ny merverdiavgiftspolitikk som er helt unik i verdenssammenheng.

 

Tror du virkelig Dole's E-puppies i Brasil følger med hvem som betaler ham via PayPal for den elektroniske skjermspareren hans, enda mindre mva satsene i Norge...

 

Enda mer sannsynlig at Norge noen sinne vil kunne kjøre en sak mot Dole i Brasil for å innkreve mva han skulle ha samlet inn for Norge?

 

Seriøst, dette er så latterlig at jeg synes bare det er morsomt. Fjern mva på tjenester... En tjeneste har ikke en merverdi på samme måte som en videresolgt vare. Hele konseptet er blåst.(Sorry, dette bare måtte ut)

 

 

En enkel måte å håndheve dette på (noe som sikkert blir innført ) er at det er forbrukeren som betaler rett i kassa til staten når man kjøper via nettbank. Skal love deg at denne avgiften greier vi ikke å snike oss unda...

 

 

Lenke til kommentar

 

En enkel måte å håndheve dette på (noe som sikkert blir innført ) er at det er forbrukeren som betaler rett i kassa til staten når man kjøper via nettbank. Skal love deg at denne avgiften greier vi ikke å snike oss unda...

 

Hvem i h*** kjøper via nettbank? Selv betaler jeg stort sett med visa. Og hørt om paypal, moneybookers osv? Skal love deg at denne avgiften greier vi i de fleste tilfeller å snike oss unna.

Lenke til kommentar

 

Alle synes det er rart med spesiltilfellet bøker, men folk klager ikke bare på e-bøker, de klager på at e-produkter generelt får moms, hvorfor? Hvorfor skal disse fritas når fysiske produkter ikke fritas?

 

AtW

 

Her er vel svaret "fordi de er kjøpt i utlandet". Tjenester fra utenlandske servere blir nok uansett hvordan man vrir og vender på det et spesialtilfelle som ikke passer inn i de gamle produktklassene. Men man kan argumentere for at man faktisk kjøper og betaler en tjeneste i utlandet på lik linje som om man fysisk var i utlandet når man betaler for tjenesten. Der er det ganske høye grenser for hva du må fortolle på vei inn i landet. Her er det vel snakk om moms fra første krone.

 

Det er rimelig håpløst for firma som play.com eller mindre internasjonale firma, dersom de må forholde seg til 195 forskjellige momslovverk. Det mest ekstreme tilfellet er nok dersom en enkeltperson selger spesialtilpassede logoer og har i snitt en kunde i hvert land. Når man tenker på hvor jævlig staten klarer å gjøre ethvert skjema, blir dette raskt en umulig oppgave.

 

Jeg er ganske sikker på at dette vil medføre at noen firma fjerner Norge fra listen over land de betjener.

 

Og sånn jeg leser artikkelen her, skal man faktisk betale moms i Norge dersom man skal bruke tjenesten fra Norge, selv om det er en tysk tjeneste betalt over disk på Mallorca med en amerikansk betalingstjeneste som benytter ditt VISA-kort fra din sveitsiske bankkonto. Umulig å håndtere, men økonomene gliser nok likevel om de tar 60% av transaksjonene gjort fra Amazon og de andre store.

 

Dette er i likhet med innføring av MP3-loven, en lov som bidrar til å gjøre gråsonen rundt 'strengt tatt ulovlig' til en komfortabel sone for store deler av befolkningen. Jeg tror generelt at politikere skal være forsiktig med å innføre økende mangel på respekt for lovverk. Spesielt når det virker urimelig, og her er det mange som synes dette er urimelig.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svært så mye syting det var her da! Noen skal til og med flytte fra Norge. Lykke til med å finne et land som ikke har MVA(eller VAT som det heter på engelsk).

 

MVA er ikke en ny ting. Du har bare ikke betalt det for alle online tjenester før. Steam har vel hatt MVA ganske lenge, såvidt meg bekjent.

 

Selvfølgelig burde utenlandske og norske butikker, online og fysiske, likestilles. Det må da alle skjønne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Svært så mye syting det var her da! Noen skal til og med flytte fra Norge. Lykke til med å finne et land som ikke har MVA(eller VAT som det heter på engelsk).

 

MVA er ikke en ny ting. Du har bare ikke betalt det for alle online tjenester før. Steam har vel hatt MVA ganske lenge, såvidt meg bekjent.

 

Selvfølgelig burde utenlandske og norske butikker, online og fysiske, likestilles. Det må da alle skjønne.

Din logikk: jeg må betale norsk mva. på kebaben jeg kjøpte i Tyrkia.

Skal jo tross alt likestilles med alle kebabsjappene her i landet.

Lenke til kommentar

"Vi må ha like konkurransevilkår, sier finansminister Sigbjørn Johnsen "

 

hva faen har moms med konkuransevilkår å gjøre????

moms er bare en intekt til statskassa. det har null og niks å gjøre med konkurranse.

bøker har ikke moms, men e-bøker har???? hvor er logikken?

import reglene til norge er ganske klare.. over 200 spenn = moms, under 200 = null moms.

de fleste ebøker koster 20-30kr... ergo: null moms.

 

henger ikke på greip dette her.

må være en forsinka aprilspøk... en dårlig en sådan

Lenke til kommentar

Det var da påfallende hvor negative folk er til denne loven. "Staten skal ha ditt, staten skall ha datt!" "Jævla Staten, tar alle pengene mine!" "Jeg hater Staten!"

 

Newsflash:

Staten er deg! De pengene staten tar inn, er noe som går tilbake til folket i form av utdanning, trygd, pensjon, helse, infrastruktur osv.

 

Dere er barnslige unger hele gjengen! Økonomien er en smule mer omfattende enn "Lise har 25 kr. Lise vil ha is som koster 21 kr. Hvor mye har Lise igjen?"

 

 

Totalt sett vil denne loven føre til at MVA går til Norge i stedet for andre land.

 

 

Slutt å vær så jævla egoistiske, og innse at Norges sosialistiske "alle for én"-holdning er grunnen til at Norge er rangert verdens beste land!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det var da påfallende hvor negative folk er til denne loven. "Staten skal ha ditt, staten skall ha datt!" "Jævla Staten, tar alle pengene mine!" "Jeg hater Staten!"

 

Newsflash:

Staten er deg! De pengene staten tar inn, er noe som går tilbake til folket i form av utdanning, trygd, pensjon, helse, infrastruktur osv.

 

Dere er barnslige unger hele gjengen! Økonomien er en smule mer omfattende enn "Lise har 25 kr. Lise vil ha is som koster 21 kr. Hvor mye har Lise igjen?"

 

 

Totalt sett vil denne loven føre til at MVA går til Norge i stedet for andre land.

 

 

Slutt å vær så jævla egoistiske, og innse at Norges sosialistiske "alle for én"-holdning er grunnen til at Norge er rangert verdens beste land!

Igjen, bevis at mva. er øremerket velferdsstaten Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...