Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har 2 pc lignende 230V vifter på 18W og de er det altfor mye power for det jeg skal bruke de til.

Jeg har lest at noen har god erfaring med å bruke dimmer til slakke av på farta.

Akkurat så kom jeg på at jeg kan seriekoble de og da gikk det litt for sakte.

Noen som har forslag til dimmer/spenningsregulator jeg kan kjøpe?

 

Viftene er ganske lik denne.

CFB23012038HS.JPG

Lenke til kommentar

vurderer å lage en komplett saltvannsakvarie-kontrollstasjon med følgende muligheter

 

- Fullstendig automatisk

- justerer nivåer av sporstoffer automatisk

- automatisk styrt ph

- automatisk vannskifte/ tilsetting av salt osv

-returpumpe til akvarie fra sump styrt av frekvensomformer (danfoss vlt2800)

- ultralydsensor i sump og akvarie for nivåmåling

-dimming av led mellom morgen, dag, kveld, nattlys

 

og mange flere funksjoner.

Alt styres fra touch skjerm.

 

Har lagd en liste over projsektet, og om jeg begynner med det så ender det på rundt 18-20.000

 

 

Nå er ikke 230V AC vifter designet for å kunne dimmes, så det spørs om du får det til å virke.

 

Kommer an på motoren i viftene. Mindre aksialvifter består som regel av en skyggepols-motor ( AC slik som i dette tilfellet) Ellers er det børste og børsteløs for DC.

Du kan justere turtallet på denne men siden den er enfaset så kan man ikke benytte frekvensomformer til dette, men du kan legge inn motstand for å justere turtall. Tungvint måte men.. Du kan alltids se om du finner potensiometre som tåler litt.

Endret av LithitiumS
Lenke til kommentar

Jeg har 2 pc lignende 230V vifter på 18W og de er det altfor mye power for det jeg skal bruke de til.

Jeg har lest at noen har god erfaring med å bruke dimmer til slakke av på farta.

Akkurat så kom jeg på at jeg kan seriekoble de og da gikk det litt for sakte.

Noen som har forslag til dimmer/spenningsregulator jeg kan kjøpe?

 

Viftene er ganske lik denne.

CFB23012038HS.JPG

 

Du kan teste med å koble en diode i serie med viften. Det går ca 78 mA ved 230V/18W, så hvis du finner en diode som tåler 80mA+, så burde denne teoretisk sett senke hastigheten med 50%. Det er en start i alle fall :)

Lenke til kommentar

Du kan teste med å koble en diode i serie med viften. Det går ca 78 mA ved 230V/18W, så hvis du finner en diode som tåler 80mA+, så burde denne teoretisk sett senke hastigheten med 50%. Det er en start i alle fall :)

Vifta er sannsynligvis en ren AC-motor, dvs induktiv last. Hva tror du skjer når du seriekobler denne med en diode?
Lenke til kommentar

Vifta er sannsynligvis en ren AC-motor, dvs induktiv last. Hva tror du skjer når du seriekobler denne med en diode?

Man vil miste enten øvre eller nedre del av sinusen, kommer an på hvilke vei dioden står.

Effektmessig vil da motoren konsumere i gjennomsnitt 9 watt.

Ut ifra videoen linket til nedenfor, så skal det i alle fall redusere noe, da personen i denne videoen har laget et justerbart triggering pulse "PSU". Jeg vet også at dimmere bruker dette på 230V lys for å dimme ned lysmengden. Dette gjøres ved å bruke en liten krets med en transistor som avgjør hvor stor del av sinusen som skal være aktiv. Fordelen med dette i stedet for en motstand er at transistoren forbruker omtrent bare effekt idét den bytter fra inaktiv til aktiv, og vice versa, mens motstanden vil hele tiden fungere som en ren konsumerer i kretsen, og vil generer mye varme.

 

Jeg sa også teoretisk, men det kommer selvfølgelig an på luftmotstand og viftebladkonstruksjon også. Det kan være at motoren klarer å gå på maks hastighet fordi det ikke er nok som bremser den ned.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, så kommer det helt an på motoren. Det kan være at den trenger en negativ sinus også, for å trekke i positiv retning når rotasjonen er på positiv side av magneten(e), for så å komme på negativ side av magnetene da sinusen må være positiv igjen.

 

Jeg vet ikke hvor mye Deppss vil bruke i penger for å teste dette.

Lenke til kommentar

Har prøv å seriekoble 2 vifter og det vil i mine tanker få halvert farta da "230V / 2 = halv fart (115V)" Dette gir vel samme effekt som å sette på en diode da den halverer sinius kurvegreiene?

Da ble det FOR lite fart. Har rota rundt på nettet for å finne en løsning på dette og da kom jeg over DENNE.

Synes den ser yppelig ut til å kontrollere rpm på viftene da jeg tror den ikke tukler noe med kurvegreier eller har noe med induktiv saker :p

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

vurderer å lage en komplett saltvannsakvarie-kontrollstasjon med følgende muligheter

 

- Fullstendig automatisk

- justerer nivåer av sporstoffer automatisk

- automatisk styrt ph

- automatisk vannskifte/ tilsetting av salt osv

-returpumpe til akvarie fra sump styrt av frekvensomformer (danfoss vlt2800)

- ultralydsensor i sump og akvarie for nivåmåling

-dimming av led mellom morgen, dag, kveld, nattlys

 

og mange flere funksjoner.

Alt styres fra touch skjerm.

 

Har lagd en liste over projsektet, og om jeg begynner med det så ender det på rundt 18-20.000

Spennende prosjekt. Ikke så ille pris heller i forhold til det utstyret du har tenkt å bruke.

Har du tenkt å bruke industriell type touch-skjerm?

 

 

Kommer an på motoren i viftene. Mindre aksialvifter består som regel av en skyggepols-motor ( AC slik som i dette tilfellet) Ellers er det børste og børsteløs for DC.

Du kan justere turtallet på denne men siden den er enfaset så kan man ikke benytte frekvensomformer til dette, men du kan legge inn motstand for å justere turtall. Tungvint måte men.. Du kan alltids se om du finner potensiometre som tåler litt.

Du kan bruke frekvensomformer om du har mer enn én motor du skal regulere. Da fordeler man det bare over flere faser. Men det er jo en lite lønnsom løsning i så liten skala som Deppss tenker på.

Hvis man uansett kan justere turtallet med spenningsregulering så er jo det billigere enn en f.omf. til en tusenlapp eller to.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg vet ikke om det passer helt her men jeg tar sjansen siden det var vanskelig å finne et annet sted .

Hva kommer det av at min trådløse vær stasjon ( Biltema modell) i perioder mister forbindelsen med ute delen.

Etter en stund opprettes forbindelsen igjen

Med perioder så mener jeg at det kan gå måneder mellom hver gang dette skjer.

Når det skjer så kan den "koble" inn og utt forbindelsen hele tiden

 

jeg har også bytte batterier på ute delen uten at det så til å gjøre noen forskjell

De "gamle" batteriene viste heller ingen tegn til å være dårlige da jeg målte dem

 

Riktignok har jeg bruket de samme batteriene siden 20 agust 2011 etter at den jeg fikk i gave noen måneder tidligere begynte å tulle .

 

Det er heller ikke satt opp noe utstyr som skal kunne forstyrre

 

 

Er det noen av dere som har en ide hva som foresaker dette ?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal bytte 2 stk 25A smeltesikringer med automatsikringer. Hva trenger jeg da? 1-polet? 2 polet?

 

Det er imellom hovedsikringen og resten av sikringene. Såvidt jeg har forstått det så er disse kun for å steppe ned i sikringsskapet for å beskytte hovedsikringen.

 

Hvordan er det å gå fra 25A til 32A her, når hovedsikringen er på 35A?

Lenke til kommentar

Du følger fortsatt selektivitet, men er du sikker på at kabelen er dimensjonert for det og ikke 25A?

Hovedfunksjonen til Sikringen er jo for å beskytte kabelen, og dersom du øker størrelsen på sikringen uten å vite om kabelen er dimensjonert riktig så har du i grunn falsk beskyttelse.

 

Du går for en 2pol B-automat.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finnes det noen enkel måte å senke spenningen fra 5 til 3 volt? Har planer om å feste en lite usb port på et trådløst tastatur jeg har liggende slik at jeg bare kan koble det til usb når jeg har en kontakt i nærheten. Hadde også en idè om muligheten for et 3 volt oppladbart batteri og en bitteliten ladekrets om det er mulig å få plass til.

 

Tastaturet det er snakk om er et Ace C5, så det er ikke mye plass det er snakk om.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...