Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

prosjekt for vidrekommende: PWM styring basert på en 555 timer: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

 

Godt forslag, jeg skal legge den til i førstepost når jeg får litt bedre tid.

Er det noen som har prøvd å bygge den kretsen?. Jeg prøvde å bygge den, dog brukte jeg BUZ11 istedet for den MOSFETen som var i skjema. Tenkte det ville virke, men det gjorde den ikke. Noen som kanskje vet hvorfor?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... Tenker på slik at jeg får justert ned hastigheten på en vifte. Det fungerer ikke med en motstand, siden den da ikke rører på seg, ...

Det kommer jo an på hvor stor motstanden er. Hvis spenningen blir for lav så klarer den den ikke å starte.

Hvor stor motstand man trenger kommer an på viften, dvs hvor mye strøm den trekker.

Prøv deg fram mellom 40 - 80 Ohm.

 

 

Jeg fant fram en på 100ohm, 5V spenning. Den bråker formye, så lurer på om den kankje fungerer på 4V eller med en slags pwm kontroller.

Lenke til kommentar

 

Er det noen som har prøvd å bygge den kretsen?. Jeg prøvde å bygge den, dog brukte jeg BUZ11 istedet for den MOSFETen som var i skjema. Tenkte det ville virke, men det gjorde den ikke. Noen som kanskje vet hvorfor?.

 

Hvilken last har du til mosfeten? Hvilken drivspenning brukte du til a) 555'en b) til motoren/mosfeten?

Sjekk verdien på R2.

 

Hvis du har for lav spenning på 555'en så vil du ikke klare å åpne mosfeten helt.

 

Har du felles jord mellom 555-kretsen og mosfeten?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet hvor jeg kan skaffe en vga kontakt/kobling som er ment for og loddes fast på kretskort.

 

Det skal være av den tynne typen som vist på bildet og ikke den standard tykke.

 

 

97505124.JPG

 

 

Jeg har både googlet og sjekket på ebay og elfa.se. Men det var bare noen få selgere på ebay som hadde den tykke typen og ikke den tynne.

 

 

 

Jeg har tenkt og fikse et Asus 7300 se for en billig penge. Så jeg ønsker helst ikke og betale over 100kr for koblingen.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Fant en del her, men de fleste har minimum antall på 1000 osv... Kan jo selvfølgelig prøve deg. :p

 

Takk takk. :)

 

Hvis det ikke går og bestille bare en er minsteorderen på den du fant på 100. Men bestiller jeg 100 slike kan jeg selge de på ebay senere :p

 

Har forresten loddet av den gamle kontakten i dag.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har et spørsmål. Jeg skal bytte noen led pærer på en 230mm stockvifte i kabinettet mitt. Jeg fikk med 12v motstandere med pærene som går på 3v som er det samme som de orginale pærene.

 

Jeg lurer på om jeg kan bare lodde de nye pærene på uten og bruke motstanderen jeg fikk tilsendt.

 

Jeg skal forresten bytte fra røde til blå.

Lenke til kommentar

Røde LED har typisk 1.7V, mens blå har 4.5V. Det er viktig å få med seg at dette ikke er forsyningspenning, men spenningen som er bestemt av LED'en selv.

 

Hvis du har en krets med LED og motstand, forsyningspenning 12V, så er typisk motstand ca 500 ohm for 20 mA.

Når du bytter til blå LED så vil strømmen bli redusert til 15 mA. Det vil da antagelig lyse svakere.

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Er det noen som har prøvd å bygge den kretsen?. Jeg prøvde å bygge den, dog brukte jeg BUZ11 istedet for den MOSFETen som var i skjema. Tenkte det ville virke, men det gjorde den ikke. Noen som kanskje vet hvorfor?.

 

Hvilken last har du til mosfeten? Hvilken drivspenning brukte du til a) 555'en b) til motoren/mosfeten?

Sjekk verdien på R2.

 

Hvis du har for lav spenning på 555'en så vil du ikke klare å åpne mosfeten helt.

 

Har du felles jord mellom 555-kretsen og mosfeten?

Beklager noe sent svar.

Jeg prøvde først å koble til en LED, 30mA If max på MOSFETEN der viften er tegnet i kretsen. Belastningen var på ca. 27,7 mA (beregnet), brukte 5V spenning i hele kretsen.

Alle motstandene var rett, sånn nogen lunde. Det var +/-5% på dem da.

Fellesjord på alt.

 

Det virket som om 555-kretsen ikke leverte utgang i det hele tatt (brukte et scop-meter til å sjekke dette), og jeg prøvde å bytte til en annen 555-IC jeg hadde liggende.

 

 

 

Samtidig tenkte jeg det kunne være fint å oppdatere førsteposten med linker til litt programvare.

Det jeg vet om av programvare (som er gratis) for å lage koblingsskjema er:

 

PC|Schematic Automation 40. Denne er for ordinære styretavler, ikke kretskort. Denne er ikke tidsbegrenset og har alle funksjoner fra fullversjonen, men du kan ikke sette ut mer enn 40 symboler og 200 koblingspunkt. Hjemmesiden deres har også en haug med kom-igang guider. Krever registrering for nedlasting.

 

KiCad. Denne er for kretskort. Det er FOSS og gratis, og virker på Windows, Linux og Mac OS X. Har ikke brukt dette programmet så mye, dog er det lettfattelig å komme i gang (på Ubuntu i alle fall) med enkle skjema.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med fotbrytere?

Vurderer en forbryter på søyleborremaskinen. Er det direkte farlig å kjøpe Kina?

http://www.ebay.com/itm/AC-220V-10A-Black-Nonslip-Plastic-Foot-Switch-VFS-201-/350484164710?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item519a7bf066

 

Eller burde jeg gå for noe skikkelig kvalitet? Den er bare på 500W.

 

Eller mekke en relekobling, slik at det ikke er 230V i pedalen?

 

 

Og er det noen som har erfaring med varmeelement i PCB etseveskebeholderen?

Lenke til kommentar

Jeg ville koblet et rele eller en kontaktor over fotbryteren, da får du allpolig brudd. Det er ikke helt bra for en elektromotor å miste bare en fase.

Dessuten har jeg en misstanke om det kommer til å dras en lysbue inni bryteren når du bryter med stor last. (kvalitets)Kontaktorer har vanligvis gnistfangere for å unngå slitasje på kontaktpunktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...