Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

prosjekt for vidrekommende: PWM styring basert på en 555 timer: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html

Man kan lage en tilsvarende krets med transistorer også, hvis man ikke har 555 slengende i deleboksen. Den har riktig nok ikke full PWM fra 0 til 100 prosent, men fra ca 10 til 90 hvis man matcher komponentene litt. Dette holder lenge til vifter o.l. Den leverer også en rimelig bra firkantbølge ved 12 volt.

Beklager skjemaet. Tok helt enkelt et bilde av notatblokka mi.post-260108-0-62347500-1316794896_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Noen som vet hvor jeg kan skaffe en vga kontakt/kobling som er ment for og loddes fast på kretskort.

 

Det skal være av den tynne typen som vist på bildet og ikke den standard tykke.

 

 

97505124.JPG

 

 

Jeg har både googlet og sjekket på ebay og elfa.se. Men det var bare noen få selgere på ebay som hadde den tykke typen og ikke den tynne.

 

 

 

Jeg har tenkt og fikse et Asus 7300 se for en billig penge. Så jeg ønsker helst ikke og betale over 100kr for koblingen.

 

Hvis noen her husker at jeg spurte om dette for en stund siden så startet jeg opp det lille prosjektet igjen. Og i går natt sendte jeg en mail til en selger der om jeg kunne kjøpe 5 stk av disse kontaktene.

 

Her er mailen jeg fikk tilbake:

 

Good day!

Yes,d-sub connector 15 pin we have;

Drawing in accessories,please find;

Please confirm the drawings, I will give you the offer.

 

Kan noen her hjelpe meg og tyde dette litt? Han snakker om bekreftelse av noe tegninger. Hva mener han med dette? :hmm:

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

@WilliamAR: har du fått noen vedlegg i den mailen din da? Tegninger for eksempel? I så fall, ser tegningene ut som den type kontakt du vil ha?

 

Han har ikke sendt med noen tegninger/vedlegg med mailen.

 

edit*

 

Han ville at jeg skulle gi han produktnummeret på den spesifikke kontakten.

 

Da ser det ut som at det ordnet seg.

 

Tegningene står jo på nettsiden der. Kanskje de bare vil ha deg til å bekrefte at det er kretskortmontert kontakt du ønsker, mulig de opplever at folk ikke sjekker godt nok og bestiller feil type?

 

Nja, var mer slik at han hadde en kontakt nr 2 som var nesten prikk lik. Bare med tykkere pinner.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Hei. Jeg er helt ny på elektronikk og har lyst til å starte prosjekt.

 

Jeg har sett slike bevegelses/touch sensitive mekanismer på f.eks lysbrytere, ps3 konsollen og på wiimoten for å nevne noen.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan de nevnte mekansimer helt fungerer og hadde håpet på å få litt hjelp med dette. Slik jeg ser det er motion sensor (lysbrytere) mest interessant da. Ellers er jo innretningen på ps3 blue ray drevet også snasent, men jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer.

 

Jeg har lyst til å lage en switch eller knapp til en elektronisk innredning med spenningskilde på 3v.

Finnes det noe som er aktuelt for dette spennings skala?

 

Siden jeg er helt fersk på området er jeg ute etter noe som ikke er så alt for komplisert å sette sammen.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobber med en oppgave på skolen som går ut på å koble et trafikklys på et Bread Board/Project Board, for så og programmere den med en mikrokontroller. Har fått til alt nå (både programmeringen og montasje), men mangler en liten høytaler som lager pipelyder når det grønne fotjengerlyset lyser.

 

Noen som vet hva slags komponent jeg kan bruke som høytaler? Læreren er syk så jeg kan ikke spørre han heller.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...