Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Hvordan fikser elektriske lokomotiver dette?

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_locomotive#Electric_locomotive_types

 

Spm: kan jeg bruke en 10A enpolet bryter på en 16A kurs? Skal kun være til et taklys, ikke noe stikk.

Og, kan man koble en stikk inni en vegg med isolasjon uten å bruke en veggboks (rød type)?

 

1. Ja, så lenge lasten er fast tilkoblet og kjent (<10A), kan du det.

2. Nei, Du må ha veggboks.

Lenke til kommentar

1. Ja, så lenge lasten er fast tilkoblet og kjent (<10A), kan du det.

2. Nei, Du må ha veggboks.

 

takk for svar. bruker PFXP kabel så benytter ikke rør, noen veggbokser du anbefaler som kan monteres forfra? Kommer ikke til bak veggen. så på denne men spørs om den er å få tak i på ikke-grossister.

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Hvor viktig er det med jording på en vanlig pc? Har hatt en del problemer på strømnettet som gjør at pc'en skrur seg av, og lurer på om kanskje jording kan løse dette. I dag var strømnettet så ustabilt at pc'en skrudde seg av sikker 20ganger og forsterkeren gikk i protection mode.

Lenke til kommentar

Hvis det er pga. ustabil spenning så hjelper det lite med jording. Jordingen skal beskytte deg mot støt fra f.eks. kabinettet pga. feil i datamaskinen.

En on-line UPS kan derimot hjelpe deg ved underspenning og overspenning.

 

Hvis situasjonen er slik du beskriver den bør du kanskje kontakte kraftselskapet ditt om du ikke alle rede har gjort det. Det skal ikke være slik.

Lenke til kommentar

Tanken min med jording var at kanskje strømforskyningen har sin eget overspenningsværn eller beskyttelse som jeg ser for meg trenger jord for å fungere, men jeg er kankje på villspor. Sterkstrøm er ikke mitt felt akkurat.

 

Vil et overspenningsvern kunne hjelpe på? UPS blir fort en del dyrere.

 

 

Har ringt kraftselskapet og fikk beskjed om at de hadde registrert ujevnheter, men at de regnet med det gikk seg til av seg selv. Da ender det med at jeg er stuck med dårlig strømnett til "det har gått seg til".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om overspenningsvern hjelper noe særlig, da dette er designet for høye statiske pulser på linja.

Det at maskinen skrur seg av, og at forsterkeren går i protection mode tyder mer på at spenningen er for lav. Hadde den vært for høy ville du nok ha luktet/hørt at komponenter i nevnte enheter gikk i stykker, og lyspærer i huset ville også tatt kvelden.

 

Men jeg er bare en elektroniker, og ikke elektriker, så jeg vet egentlig ikke hva problemet er.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet bruker overspenningsvern spoler(inductor på Engelsk) som jeg mener treger ned forandringer i strømmen, litt som kondensatorer. Tankegangen min da er at spenningsfall treges ned såpass at spennigen på utgangen ikke rekker å synke nok til å skape problemer for pc'en.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet bruker overspenningsvern spoler(inductor på Engelsk) som jeg mener treger ned forandringer i strømmen, litt som kondensatorer. Tankegangen min da er at spenningsfall treges ned såpass at spennigen på utgangen ikke rekker å synke nok til å skape problemer for pc'en.

Jeg trodde at overspenningsvern var bygd opp som et høypassfilter? Det gjøres i alle fall det i strømforsyningsdelen i forsterkere spesielt.

 

Og hvis han ikke legger merke til at lyset dimmer ned og opp igjen over et par mikrosekunder, så burde i alle fall kondensatorene i forsterkeren klare å holde forsterkeren gående en stund. (Jeg snakker millisekunder.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...