Gå til innhold

Europas styrke gjennom tidene


Anbefalte innlegg

Det var ikke det jeg sa. Det jeg sa var at Norge ikke hadde førsteplassen før 1800-tallet. Og det er helt 100 % sant. Vi var ikke på topp 3 engang før det.

 

Du sa "Europa", ikke Norge. Og Norge har ikke, og har aldri hatt, noen førsteplass. Og minst av alt på 1800-tallet. (ja, jeg vet du troller).

 

Jeg kan godt sitere innlegget ditt om du fortsatt er uenig :closedeyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, jeg troller ikke, jeg skrev feil. Du har rett, jeg mente Europa :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/16th_century#Inventions.2C_discoveries.2C_introductions

 

http://en.wikipedia.org/wiki/17th_century#Inventions.2C_discoveries.2C_introductions

 

http://en.wikipedia.org/wiki/18th_century#Inventions.2C_discoveries.2C_introductions

 

Europeere, europeere, og flere europeere...

 

Nevn noen vitenskapelige oppdagelser som ikke kom fra Europa mellom 1500-1800. Nei, islamsk teologi teller ikke. Du finner ikke mange.

 

Og hvilke tre kontinenter / regioner i verden var mer fremgangsrike enn Europa på det vitenskaplige planet mellom 1500 og 1800?

 

 

EDIT:

 

Jeg fant en mer oversiktelig liste. Bla nedover fra 1500-tallet og finn én eneste ikke-europeer. Trodde ikke det jeg heller.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_scientific_discoveries#15th_century

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

India, Kina og det Osmanske riket. Og dette handler ikke om oppfinnelser som vi bruker i dag, men om det vitenskapelige og kunnskapsmessige nivået.

 

Dette var ingen liste over oppfinnelser som vi bruker i dag!!! Det var vitenskapelige oppdagelser i et bredt mangfold av disipliner: astronomi, anatomi, matematikk, fysiologi, fysikk, kjemi, biologi, geologi og kartografi (ja, der var enda flere). Det var på ingen måte begrenset til konkrete, mekaniske innretninger. Det viser intet smalt overtak fra Europa sin side, men total og entydig domninans.

Endret av Magnus_L
  • Liker 4
Lenke til kommentar

India, Kina og det Osmanske riket. Og dette handler ikke om oppfinnelser som vi bruker i dag, men om det vitenskapelige og kunnskapsmessige nivået.

 

Dette var ingen liste over oppfinnelser som vi bruker i dag!!! Det var vitenskapelige oppdagelser i et bredt mangfold av disipliner: astronomi, anatomi, matematikk, fysiologi, fysikk, kjemi, biologi, geologi og kartografi (ja, der var enda flere). Det var på ingen måte begrenset til konkrete, mekaniske innretninger. Det viser intet smalt overtak fra Europa sin side, men total og entydig domninans.

 

Du tar feil, og enhver historiker vil fortelle deg det.

 

Åpenbart vanskelig å innrømme for den hvite selvhateren tofagerl. ;)

 

Og du er en brunhater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du tar feil, og enhver historiker vil fortelle deg det.

 

I stedet for å preike bullshit, utfordrer jeg deg til å vise dokumentasjon på vitenskapelige oppdagelser av samme skala som i Europa. Det burde overhodet ikke være noe problem om "enhver historiker vil fortelle deg det". Det skal praktisk talt vrimle av kilder som sier Europa var verdens vitenskapelige skammekrok fra 1500-tallet og videre.

 

 

 

Åpenbart vanskelig å innrømme for den hvite selvhateren tofagerl. ;)

 

Det var et punkt der han var på nippet.

 

 

Jeg prøver utelukkende å bevise at Europa ikke var i noen "skammekrok" på 15-, 16- og 17-hundretallet. Ingenting annet.

 

Javel? Hvorfor det? Det er jo ingen som har hevdet det?

 

Hvis du i tillegg åpner øynene dine og ser på noe langt viktigere, nemlig vitenskap, så ser du at Europa var i skammekroken helt siden Roma falt rundt år 300, og frem til vi fant opp dampmotoren (leve engelskmenn) nesten 1500 år senere.

 

Jo. Det har du absolutt hevdet.

 

Flisespikkeri. Du skjønner poenget mitt, regner jeg med? :)

 

Men nå har han ombestemt seg igjen.

Endret av Magnus_L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sagt før at dette ikke er snakk om gadget, men om VITENSKAP. Det vitenskapelite miljøet i Europa ble holdt under av kirken fra år 7-800 og frem til lenge etter 1800-tallet. Noen vil si at det skjer fremdeles. Det førte til en enorm nedgang i vitenskapelig produktivitet og generell kunnskap i befolkningen.

 

Jeg har ikke tid til å finne kilder på noe så elementært, men jeg kan gi deg en link til wikipedia: http://en.wikipedia...._and_technology

Der finner du en kort oppsummering og videre linker.

Middelalderen varte til rundt år 1500, men det var så rundt 200-300 år før vi faktisk passerte resten av verden i vitenskap, og da var det fordi vi importerte teknologi og så bygget videre på den. Dampmotoren vil jeg si er den første virkelig viktige "europeiske" oppfinnelsen i moderne tid, og selv den var prototypet i andre verdensdeler først.

 

Hvis du har videre spørsmål får du finne noen som gidder å høre på gnålet ditt, jeg anser meg ferdig med saken, og jeg har kronet meg selv til vinner av diskusjonen med stor margin.

 

Edit: Det stemmer at jeg ikke mente at vi var i "skammekroken" frem til 1800-tallet. Vi kom etter renessansen langt mer inn i gamet, men vi LÅ FREMDELES ETTER.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Jeg har sagt før at dette ikke er snakk om gadget, men om VITENSKAP.

 

Bare for å unngå slike dumme misforståelser presiserte jeg det tidligere.

 

Dette var ingen liste over oppfinnelser som vi bruker i dag!!! Det var vitenskapelige oppdagelser i et bredt mangfold av disipliner

 

Middelalderen varte til rundt år 1500, men det var så rundt 200-300 år før vi faktisk passerte resten av verden i vitenskap, og da var det fordi vi importerte teknologi og så bygget videre på den. Dampmotoren vil jeg si er den første virkelig viktige "europeiske" oppfinnelsen i moderne tid, og selv den var prototypet i andre verdensdeler først.

 

Du møter deg selv i døra :mellow:

 

Jeg har sagt før at dette ikke er snakk om gadget, men om VITENSKAP.

 

Hvis du har videre spørsmål får du finne noen som gidder å høre på gnålet ditt,

jeg anser meg ferdig med saken, og jeg har kronet meg selv til vinner av diskusjonen med stor margin.

 

Hadde jeg vært av litt feigere natur, hadde kanskje også jeg skrevet noe sånt om jeg holdt på å tape en diskusjon.

 

Edit: Det stemmer at jeg ikke mente at vi var i "skammekroken" frem til 1800-tallet. Vi kom etter renessansen langt mer inn i gamet, men vi LÅ FREMDELES ETTER.

 

Du trenger ikke finne kilder som sier rett ut Europa lå etter resten av verden mellom 1500 og 1800 - det er nok om du finner noe som impliserer at det var slik.

 

Hvordan kan det ha seg at vi lå etter resten av verden i vitenskap, men likevel sto for all ny vitenskap? Det finnes en grunn til at siste skrik i nanoteknologi ikke kommer fra jungelen i Madagascar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

tofagerl sa også "kunnskapen din suger" fordi jeg beviste at Europa ikke tilhørte en vitenskapelig skammekrok på 15-, 16- og 17-hundretallet laugh.gif Han har ikke særlig lyst til å grunngi kritikken sin :roll:

 

Det var ikke det jeg sa. Det jeg sa var at Norge ikke hadde førsteplassen før 1800-tallet. Og det er helt 100 % sant. Vi var ikke på topp 3 engang før det.

 

Virkelig, du skrev ikke dette?

 

Google følgende imperier fra førkoloniel tid. Ikke kom her og si at europeerne var unike.

Kina (Q'in)

Mali

Aztec

Sheba

Kartago

Japan (Shogunatene)

Mongolene

 

Alle sammen var på sine måter rikere, kraftigere og ikke minst LANGT LANGT mer avansert enn Europa på det samme tidspunkt. Europa var taperen i klassen helt frem til 1700-tallet.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle sammen var på sine måter rikere, kraftigere og ikke minst LANGT LANGT mer avansert enn Europa på det samme tidspunkt. Europa var taperen i klassen helt frem til 1700-tallet.

 

Hvilket tidspunkt er det vi snakker om?

 

Europa var taperen i klassen helt frem til 1700-tallet.

 

Før du sier noe slikt, må du forklare hvorfor argumentasjonen min ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Alle sammen var på sine måter rikere, kraftigere og ikke minst LANGT LANGT mer avansert enn Europa på det samme tidspunkt. Europa var taperen i klassen helt frem til 1700-tallet.

 

Hvilket tidspunkt er det vi snakker om?

 

Europa var taperen i klassen helt frem til 1700-tallet.

 

Før du sier noe slikt, må du forklare hvorfor argumentasjonen min ikke stemmer.

:!:

 

Det var ikke jeg som skrev det, det var tofagerl som skrev det. Jeg er helt uenig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er som sagt ferdig med diskusjonen. Dere får heller fortsette å diskutere dere imellom hvor dum jeg er, mens alle som har peiling på vitenskapshistorie rister på hodet. Herregud, og drive på i dagesvis for å prøve å finne feil i et argument som dreide seg om noe helt annet... Dere burde få dere en hobby.

 

EOD

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Jeg er som sagt ferdig med diskusjonen. Dere får heller fortsette å diskutere dere imellom hvor dum jeg er, mens alle som har peiling på vitenskapshistorie rister på hodet. Herregud, og drive på i dagesvis for å prøve å finne feil i et argument som dreide seg om noe helt annet... Dere burde få dere en hobby.

 

EOD

 

loser.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

India, Kina og det Osmanske riket. Og dette handler ikke om oppfinnelser som vi bruker i dag, men om det vitenskapelige og kunnskapsmessige nivået.

 

Dette var ingen liste over oppfinnelser som vi bruker i dag!!! Det var vitenskapelige oppdagelser i et bredt mangfold av disipliner: astronomi, anatomi, matematikk, fysiologi, fysikk, kjemi, biologi, geologi og kartografi (ja, der var enda flere). Det var på ingen måte begrenset til konkrete, mekaniske innretninger. Det viser intet smalt overtak fra Europa sin side, men total og entydig domninans.

Ja, fysikk, matematikk, biologi etc.

 

Med andre ord - Kina gjorde alt grovarbeidet, europeerne gjorde finpussen. tofagerl påpeker også ganske greit selv i innlegget jeg har sitert her at dette ikke handler om oppfinnelser som vi bruker i dag, men det generelle kunnskapsmessige nivået. Og der har Kina stort sett alltid nailet oss, så lenge de ikke har blitt hemmet av maktsyke ledere.

Lenke til kommentar

Jeg er som sagt ferdig med diskusjonen. Dere får heller fortsette å diskutere dere imellom hvor dum jeg er, mens alle som har peiling på vitenskapshistorie rister på hodet. Herregud, og drive på i dagesvis for å prøve å finne feil i et argument som dreide seg om noe helt annet... Dere burde få dere en hobby.

 

EOD

Ikke alle som har peiling på vitenskapshistorie mener at Europa var i verdens skammekrok på 1500-tallet. Ta f.eks. en titt her på historiske oppfinnelser. De fleste av dem kom fra Europa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_historic_inventions#15th_century

 

Du skriver også at Europa var langt mindre avansert. Men dette var BNP per capita (regnet med historisk BNP og estimater for folketall) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_regions_by_past_GDP_%28PPP%29 http://en.wikipedia.org/wiki/World_population

 

Land

England: 1908 USD

Tyskland: 1459 USD

Japan: 1383 USD

India: 1351 USD

Frankrike: 1345 USD

Kina: 1100 USD

 

Kontinenter

Europa: 1164 USD

Asia: 1100 USD

Latinamerika: 650 USD

Afrika: 356 USD

 

Du skrev at på denne tiden så var de taperen i klassen og langt mindre avansert. Det ser ikke jeg fra dataene. Det eneste bevis du har gitt er at du tror at verdens eksperter mener det samme som deg, noe de ikke gjør. Det er ingen tvil om at Europa ikke hadde en like ledende posisjon, men det er bare tull at de var taperen i klassen.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du snakker om noe helt annet enn meg. Jeg snakker om vitenskap, du snakker om "oppfinnelser".

Jeg snakker om kunnskapsnivå, og du snakker om BMP? Det er åpenbart at du er eurosentrisk når du trekker de konklusjonene der. Ingen andre ville sett på Europa som mer vitenskapelig avansert, og det er også holdningen på verdensbasis.

 

Edit: Og det at du harper på dette så lenge etter, når du ALLEREDE har innrømmet at Europa ikke var #1, som var ditt opprinnelige argument, vitner om hvor pedantisk du er, og selvsagt hvor pedantisk jeg er... Men men :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Du snakker om noe helt annet enn meg. Jeg snakker om vitenskap, du snakker om "oppfinnelser".

Ja, det gjør jeg. Hvis det var sånn at det var lite vitenskap gjort i Europa, så burde også få oppfinnelser komme fra Europa.

 

Jeg snakker om kunnskapsnivå, og du snakker om BMP? Det er åpenbart at du er eurosentrisk når du trekker de konklusjonene der. Ingen andre ville sett på Europa som mer vitenskapelig avansert, og det er også holdningen på verdensbasis.

Du har kommet med null bevis for at Europa var taperen i klassen og at alle andre er enige. Kom med en undersøkelse som viser at 90% av forskerene mener at Europa var taperen i klassen. For det andre bruker jeg BNP til å vise at Europa er like eller mer avansert enn andre land i verden. Du sa at de andre landene var langt mer avansert enn Europa var. Ja, da bør de ha høyere BNP.

 

Ingen kan vite noe som helst om kunnskapsnivået, fordi det var ingen PISA-undersøkelse på den tiden. Morsomt hvordan du kaller meg eurosentrisk. Eurosentriske personer pleier å kalle meg enn eurohater. Selv om det ikke er sant heller.

 

Edit: Og det at du harper på dette så lenge etter, når du ALLEREDE har innrømmet at Europa ikke var #1, som var ditt opprinnelige argument, vitner om hvor pedantisk du er, og selvsagt hvor pedantisk jeg er... Men men :)

Jeg har aldri hevdet at Europa var nummer 1 på 1600-tallet. Slutt med stråmenn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...