Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Låsen til ytterdøren "gikk i stykker".


-Léon-

Anbefalte innlegg

(I hate skrive emnetittle)

 

I helga (lørdag) når jeg skulle ut av leiligheten min merket jeg at låsen til ytterdøren ikke reagerte da jeg prøvde å gå ut. Så jeg ble mer eller mindre innestengt i min egen leilighet ;p

Ringe til en låsesmed på søndagen og han kom å fikset alt, han nevnte også at siden jeg bor i et blokk og sikkert er med i et boretslag så kunne jeg sende regningen til de, siden han mente at de skulle dekke slike kostnader.

Stemmer dette?

 

Hadde vært helt utrolig hvis det var mulig, for jeg er litt redd for at det vil koste litt.

Var vist noe inni selve låsen som var gåen, husker ikke helt hva fyren sa som var gale. Men ingenting jeg kan ha forårsaket, tror eg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eier en leilighet.

Okey, planen var egentlig bare å ligge fakturaen i styret sin postkasse med et lite brev/forklaring. Siden jeg ikke var så sikker på om dette var noe jeg måtte dekke selv eller om dette var noe brl skulle ta hånd om.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Er svært usikker på dette:

 

§ 5-12. Vedlikehald o.a. frå andelseigaren

 

(1) Andelseigaren skal halde bustaden i forsvarleg stand.

 

(2) Andelseigaren skal halde ved like slikt som vindauge, røyr, leidningar, inventar, utstyr, apparat og innvendige flater i bustaden.

 

(3) Vedlikehaldet femner òg om nødvendig reparasjon eller utskifting av slikt som røyr, leidningar, inventar, utstyr, apparat, tapet, golvbelegg, vegg-, golv- og himlingsplater, skiljevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmar, men ikkje utskifting av vindauge og ytterdører til bustaden, eller reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, berande veggkonstruksjonar og røyr eller leidningar som er bygde inn i berande konstruksjonar.

 

(4) Vedlikehaldsplikta gjeld òg utbetring av tilfeldig skade.

 

(5) I vedtektene kan vedlikehaldsplikta fastleggjast annleis enn det som går fram av paragrafen her. Ein andelseigar kan òg gjere avtale med laget om anna fastlegging av plikta.

 

Merk at i 2) så er ikkje dører/lås nevt som ting som du som andelseigar skal halde vedlike.

Merk også at 3) omtaler utskiftning av ytterdører.

 

Eg er derfor i tvil om dette er noke som går på fellesutgiftene eller om det er noke som du sjølv må syte for.

Lenke til kommentar

Fikk regningen i posten idag, de skal ha ca 6500,-

Så håper virkelig at BRL kan ta seg av den regningen, eller mener at det er noe de skal/kan ta seg hånd om.

Du har vel ikke fått en null for mye i regningen. Det var en himla pris for å ordne/skifte en lås. Du får jo en sydentur for disse pengene.

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må være ærlig at jeg fikk litt sjokk når jeg såg prisen, jeg antok at det ville bli tusen+++ men ikke så mye.

De skulle ha 3360 for "døgnservice/utrykkning", kan skrive resten om det er til interesse.

 

Holder på å skrive et lite brev til styret i brl nå.

 

Men får vel sikkert et svar fra de at jeg burde tatt kontakt med de først, slik at de kunne si et firma jeg burde tatt kontakt med -_-

Og lurer på hvor mye det kostet meg egentlig for at min nøkkel skulle passe i den nye låsen, om det er noe som er veldig vanskelig å få til eller ei. Selv om det tok svært kort tid etter han fikk brutt opp låsen til han hadde installert en ny.

 

Hadde egentlig planer om å ringe de på mandag morning, i 7-8 tiden men siden jeg begynte 9 og det er egentlig ikke mulig for meg å komme for seint, uansett om jeg ringe i forveien. Ferieavikling så er manko på folk på jobben :/

 

 

Fikk regningen i posten idag, de skal ha ca 6500,-Så håper virkelig at BRL kan ta seg av den regningen, eller mener at det er noe de skal/kan ta seg hånd om.
Du har vel ikke fått en null for mye i regningen. Det var en himla pris for å ordne/skifte en lås. Du får jo en sydentur for disse pengene.G :)

Jau :/

 

Det var en helt hinnsides pris ja..Får vel en ny dør, med ny lås billigere..

Ja, skulle nesten bare ha gjort det istedenfor.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Jeg bor i borettslag (OBOS) og her er døren til leiligheten vårt eget ansvar. Vil tro det er slik hos de fleste.

 

Har alle som bor hos dere samme dør? Er det krav til at alle dører skal være like/se like ut (f.eks like navneskilt)?

Etter det jeg har sett så er alle dørene like i blokken. Navneskilt har de ikke satt noe fokus på.

 

Med om man skal være litt mer spesfikk, når du sier døren er deres ansvar, betyr det låsen også? ;P

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...