Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vurderer endelig få byttet ut mine gamle Raptor-X 150 (raid 0) med et par friske SSD-disker av ca samme størrelse. Diskene skal kjøres i Raid 0 som boot/c-drive på et "godt gammelt" ASUS P6T6 WS Revolution (Intel X58 Express / Intel ICH10R).

 

Er det Intel® X25-M SSD 120GB G2 som gjelder? Eller er det andre alternativer i samme pris/størrelsesklasse som egner seg bedre? Eller kan jeg gå for noen billigere som yter like bra?

Lenke til kommentar

Vil bare kime inn og støtte opp Simen1 her.

Jeg vil også si at 3x C300 i RAID-0 er akkurat passe for å makse ICH10R på les, både sekvensiell og IOPS. Du ender da rundt 600-650MB/s sekvensiell og i overkant av 100k IOPS (400MB/s+).

Skriv ender opp rundt 200-220MB/s, og med skriv IOPS rundt 50k (200MB/s). Med mindre du har andre RAID i maskinen ville du ikke merke det om du hadde hatt mer tilgjengelig i daglig bruk, eller selv hard multitasking.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nice, hvilket hovedkort har du? CPU og RAM?

Post resultater i SSD Benche tråden når du får det opp og fungerende.

Test med AS SSD.

Står i profilen min ;) (Asus P6T6 + Core i7 980 ee + 12gb 1600Mhz)

 

Er oppe og kjører fint nå i trippel-raid. Kun kjørt windows-rating (som endte på 7,8 for første gang - kom aldri over 5,9 før med gamle diskene). Men - du så stille det ble med disse diskene! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe, min windows rating (WEI) stoppet på 7.7 pga CPU og RAM. GPU ga 7.8, og SSDene 7.9

Det var med Phenom II x6 @ 4,4Ghz, 2,6Ghz NB+HT, og DDR3 @ 1333mhz CL9 (8GB).

 

Etter litt klokke testing ser det ut som jeg kommer til å gå for 4,2 eller 4,0Ghz CPU, 2,86Ghz NB+HT, og 1400-1440mhz DDR3 CL9 for 24/7 setup.

 

Post scores i SSD benche tråden så vi får se. Kjør gjerne winsat disk også.

Lenke til kommentar

Minimum 100GB? Mener du totalt eller pr disk?

Jeg vil anbefale å se på enten C300 eller en SandForce basert SSD.

Etter det jeg forstår har du 5 ledige kontakter på ICH10R.

Jeg vil foreslå 3-4R0 av 64GB for 192-256GB total kapasitet til ca 4000kr (inkludert frakt). Det vil makse ytelsen til ICH10R for les.

Lenke til kommentar

Tenkte 100GB per disk ja, men det blir antageligvis i dyreste laget ser jeg.

 

Har 4 ledige kontakter sett bort i fra de to kontaktene til diskene som nå antagelgivis har sviktet, så 4 stk 64GB SSD-er er jo absolutt en mulighet. Ser diskene du nevnes anbefales flere ganger i tråden, så skal absolutt kikke nærmere på de. Takk for svar :)

 

Edit: Om jeg har skjønt det rett finnes det flere fabrikanter som lager C300/baserer seg på C300, er det noen fabrikanter som bør styres unna?

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

LSI 9260-8i. Takler både SSDer bra og HDD RAID med redundans (5 og 6), og koster ikke alt for mye.

 

Om du ikke trenger over 600-700MB/s båndbredde og 100k IOPS, og ikke trenger RAID 5/6 er egentlig ICH10R helt relevant. AMD SB850 er også bra, og klarer opp til 1100-1200MB/s og 100k IOPS.

 

RAID kontrollere er liten vits i å vurdere før du passerer 4 SSDer i RAID-0, eller skal ha RAID 5/6 med HDDer. Eventuelt om du allerede har fylt opp alle porter og trenger fler.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

PCen min forteller meg at harddisken min er i ferd med å bryte sammen, og må erstattes. Tenkte jeg skulle gå for en SSD denne gangen, sånn at jeg forhåpentligvis slipper lignende problemer i fremtiden, og har funnet en jeg synes virker grei (kom gjerne med andre anfelaninger om dere vet om noe bedre). Men siden jeg ikke har noe særlig peiling på dette vil jeg bare forsikre meg om at den passer i den laptopen jeg har. Regner med at 2,5" er riktig for en laptop, men jeg er litt usikker på disse ATA greiene. Det står at den SDDen har SATA2 og at grensesnittypen er Serial ATA-300. PCen min har, ifølge Device Manager, Intel 5 Series 4 Port SATA AHCI Controller. Noen som kan fortelle meg om disse er kompatible?

Endret av Dr. B. Rumlebass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...