Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Tips: Gå for en 1TB Western Digital Caviar Black til ca 700kr, og lag en 200GB første-partisjon til å ha OS+programmer+spill på, og så en stor partisjon til å lagre masse data på etterpå. Du vil da få en short-stroke effekt på OS-partisjonen, som vil gi deg en del høyere les/skriv, lavere accesstime, og høyere IOPS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De minste harddiskene (med SATA-tilkobling) man får tak i nå er ~250 GB. De koster fra ~300 kr + frakt.

 

Men det koster svært lite ekstra for mer kapasitet. "Overskuddskapasiteten" er som GullLars sier ikke bortkastet. Den kommer deg til gode i form av bedre ytelse hvis du partisjonerer disken slik han forklarer.

 

Mitt stalltips er Seagate Barracuda 7200.12 500 GB som koster fra 325 kr. De få tikroningene den koster mer en en 250 GB harddisk mener jeg er vel anvendte penger selv om du aldri vil ta i bruk den ekstra plassen.

 

PS. Ellers så anbefaler jeg deg å legge inn en annonse med "ønskes kjøpt" på bruktmarkedet. Da kan du få tilsvarende disker ennå billigere. Særlig hvis du finner en selger som bor nært deg slik at dere slipper fraktkostnaden. Det kan altså være lurt å oppgi hvor i landet du holder til.

Lenke til kommentar

Et lite harddisk spørsmål her. Skal gå til innkjøp av nye harddisker og har tenkt litt på å kjøpe 3 stk 1 tb disker og sette opp raid for første gang. Akkurat nå har jeg 2 stk 320 gb og 1 stk 1 tb. Det jeg lurer på er om at jeg kan bruke den 1 tb disken jeg har sammen med de 3 diskene jeg skal kjøpe og sette opp et raid 5. Sånn som jeg har skjønt det så vil vil ingen data gå tapt dersom en harddisk ryker. En vil bare trenge å erstatte denne? I tillegg vil ytelsen være litt bedre enn diskene hver for seg? Grunnen til jeg vil sette opp et raid er delvis fordi musikksamlinga begynner å bli såpass stor at dersom en harddisk krasjer så vil jeg slite. Lurer også på om jeg kan hele tiden utvide raidet med flere disker etterhvert.

Lenke til kommentar

Om du kan utvidde RAIDet vil avhenge av RAIDkontrolleren din. RAID-5 er bra for lav-ytelse og høy kapasitet som i bulk lagring slik jeg mistenker du skal. Om du derimot skal ha noe med høy ytelse og kapasitet ikke er fult like viktig kan du få bedre ytelse og lik eller bedre sikkerhet med RAID 1+0. (Alså tror jeg RAID5 er best for deg)

Du kan bruke disken du har fra før, men du kommer til å miste alt som er på den når den settes i RAIDet, med mindre du har en kontroller som kan bruke den som seed-disk (at innholdet på den disken brukes som innholdet i RAIDet).

Hva slags RAID kontroller har du?

Lenke til kommentar
Om du kan utvidde RAIDet vil avhenge av RAIDkontrolleren din. RAID-5 er bra for lav-ytelse og høy kapasitet som i bulk lagring slik jeg mistenker du skal. Om du derimot skal ha noe med høy ytelse og kapasitet ikke er fult like viktig kan du få bedre ytelse og lik eller bedre sikkerhet med RAID 1+0. (Alså tror jeg RAID5 er best for deg)

Du kan bruke disken du har fra før, men du kommer til å miste alt som er på den når den settes i RAIDet, med mindre du har en kontroller som kan bruke den som seed-disk (at innholdet på den disken brukes som innholdet i RAIDet).

Hva slags RAID kontroller har du?

Det blir mest lagring av hd filer, musikk, bilder osv. Ser for meg at jeg kjøper 3 stk Samsung F3 og setter disse sammen med den Samsung F1 1 tb disken jeg har fra før. Vil ytelsen bli mye svekket og vil dette gå hardt utover prosessoren? Skjønner at jeg mister alle filene på disken jeg har, det går bra. Må jeg sette opp raidet i forbindelse med OS installasjon og kan jeg sette opp to raid. For eksempel 2 stk 320gb som systemdisk i Raid 1 og 4 stk 1 tb i raid 5.

 

Det jeg fant ut om raid kontrolleren:

 

Intel Matrix Storage Technology Support RAID 0,1,5,10

JMicron® JMB363 SATA & PATA controller:

 

Hovedkort: Asus P7P55D PRO

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Dersom du bruker ICHxR (intel matrix) vil RAID-5 gå noe ut over prosessoren og levere begrenset ytelse, men du vil nokk fortsatt være begrenset av ytelsen mot andre kilder og ikke være flaskehalset av RAIDet. Dersom RAIDet blir degradert (disk krasj) vil ytelsen bli elendig, og rebuild vil ta veldig lang tid på TB disker.

Du kan fint kjøre 4 disker i RAID-5 og 2 i RAID-1 som to forskjellige arrays, men for all del IKKE BRUK JMICRON. Bruk heller den til å koble til DVD og andre saker.

 

Hvis du vil ha mer grundig info og hjelp med RAIDet kan du poste i RAID tråden. Der er det folk med mye mer erfaring på RAID enn meg ;)

Lenke til kommentar

Heisann :)

 

Sitter på en MacBook Pro som begynner å bli ganske full med en liten harddisk på 160GB og en WD Passport på 250GB og har tenkt å kjøpe en større stasjonær harddisk på 1,5-2TB (helst 2) :roll:

 

Det jeg lurer på er hvilken harddisk andre anbefaler? Jeg jobber litt med film og har skjønt at jeg bør ha 7200rpm og firewire tilkobling.

 

Jeg har sett på en WD Studio (liker den e-ink skjermen) 1,5TB til 1300,- på Pckiosken.no og en 2TB til 1800,- på Amentio.

 

Er disse gode kjøp, eller bør jeg velge noe annet som er bedre/billigere?

Jeg skal bruke den til lagring av film/bilder/programmer/o.l. og back-up. Bør jeg da evnt. partisjonere den og i hvor mange/mye?

 

Takker for alle svar :grin:

Lenke til kommentar

Har maskina di eSATA-port? I så fall så er det klart bedre enn både USB og Firewire.

 

7200 rpm er ikke viktig til redigering av film. Film er en meget sekvensiell last og trenger dermed ikke den ekstra IOPS-ytelsen. 5400 rpm-disker har omtrent like bra sekvensiell ytelse som 7200-variantene.

 

Buffalo har en 1,5 TB med eSATA til 1190 kr + frakt

 

Egentlig synes jeg prisen er for høy i forhold til at man får løse 1,5 TB-disker for 749 kr (5400 rpm) og boks med eSATA-tilkobling og strømforsyning for noen få hundrelapper. De som har plass til to disker er kanskje ekstra interessant? (f.eks for Raid0 3 TB eller Raid1 speiling med 1,5 TB)

 

Partisjonering er unødvendig, men hvis du liker å organisere dataene dine ut over flere stasjonsbokstaver i stedet for i mapper så kan det være en idé likevel.

Lenke til kommentar

Mac har ikke eSata på bærbare enda men det kan løses via ExpressCard, krever da et innstikkskort.

eSata er totalt overlegent alt annet enn USB 3, som ikke er klart enda.

 

Docking løsninger med eSata er veien å gå selv på bærbare maskiner.

(det finnes løsninger som ikke er stort større enn en vanlig 2.5" USB disk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...