Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Det hørtes ikke bra ut. Selv er jeg veldig fornøyd med grønne disker til serverbruk. Har selv 2stk Samsung F4 som spinner 24/7, serveren har stått så og si hele tiden siden diskene kom ut. Jeg er hvertfall veldig fornøyd og vurderer å røske til meg noen stykk til før butikkene går tom for Samsung disker.

 

Samsung F4 var ikke aktuelle da jeg kjøpte disker etter at jeg leste at de hadde en firmware bug som gjør at det er fare for korrupte data dersom en SMART-forespørsel sendes akkurat når det foregår en skriveoperasjon. Jeg monitorerer SMART med noen minutters intervaller så dette er et høyst reelt scenario. Dette regner jeg med at er ordnet i nye utgaver?

 

F4 benytter også sektoremulering (4k > 512k) men har så vidt jeg vet ikke en slik mekanisme Seagate LP har i form av å garantert sørge for data-alignment så man slipper å tenke på dette i bl.a linux og opensolaris.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk opp igjen disken som datt ut. Det viser seg at den har gått fra 0 (i går) til 153 reallokerte sektorer i ett jafs. Med andre ord returneres denne. Før jeg sjekket SMART-dataene trodde jeg et øyeblikk det var dårlig kabling siden disken kom opp igjen etter at jeg tok den ut og satte den inn i en annen maskin (jeg byttet disken med en gang i serveren uten ytterligere feilsøking)

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Marsboer, hvilken programvare benytter du for dine SMART rutiner?

 

Jeg kjører Debian GNU/Linux 6.0 med pakken smartmontools installert. Deretter settes smartd opp til å kjøre short selftest på diskene ukedag 1-6 (et par minutter) og extended test (gjerne 2 timer med innebygget test) den 7 dagen.

I tillegg overvåkes diskene med noen minutters intervaller for abnormale endringer i smart-verdier. smartd er satt opp til å maile min gmail-adresse om noen av testene skulle feile eller tilsvarende. Mailvarsling fikk jeg altså flere ganger med den første disken som feilet regelmessig på extended-testene, noe som gjorde at jeg var klar over at denne måtte byttes lenge før den i det hele tatt ble så ille at jeg byttet den.

 

I tillegg får jeg mail fra mdadm, dvs Linux software RAID, i RAID6 konfigurasjon i mitt tilfelle, med en gang det oppstår en feilsituasjon. Med andre ord ble jeg umiddelbart varslet på gmail, som igjen vil si min android-mobil, av både smartd og mdadm når den siste disken feilet under drift.

 

Med smartmontools og mdadm og korrekt oppsatt mailsending skal det utrolig mye til før det skjer noe med disksystemet som er unormalt eller overraskende uten at du får det med deg.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg aner ikke, men ser i hvert fall en enkel (og i mine øyne god) løsning: Kjøp 7k-utgaven. ;)

 

Eventuelt bestill fra USA.

Selvom kjøp fra USA kan være billigere selv etter moms/toll, betaler jeg heller litt ekstra for god norsk forbrukerkjøpslov. Reklamasjon til utlandet tar bare lang tid og er noe jeg helst vil unngå da jeg skal ha nokså mange disker og sjansen er relativt stor for at en eller flere streiker.

 

Jeg har derimot kjøpt andre ting i USA, f.eks raidkontrolleren da den var utrolig mye billigere å kjøpe der. SAS Expander og kasse fra Storbritannia. Sjansen for at disse streiker er ganske mye lavere.

 

7K er en god løsning. Men potensial for mindre støy, varme og vibrasjon oppveier ytelsestapet (ytelsen vil være mer enn nok uansett) og vel så det.

 

Vet du eller noen andre når >3TB diskene ruller ut? Hadde vært topp å handle 3T disker til ~tusenlappen!

Lenke til kommentar

Venter selv på at Seagate skal komme med noen grønne (5400/5900rpm) disker på 3TB. Hadde først håpt på Samsung, men da de desverre ble slukt av Seagate så får jeg håpe de får ut fingeren. 2 TB begynner å bli veldige billige, men jeg er avhengig av 3TB i 2 bay Nas.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann, jeg tenker å kjøpe en ekstra disk for å ha spill på. Har nå en 120 GB SSD med OS og spill, men den er litt liten. Hørte at spill ikke hadde noe stort poeng av å være på SSD siden de lastes inn i ram uannsett, correct me if I'm wrong.

 

Ser da etter en 7200RPM disk som er stille, rask og driftsikker. Noen forslag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg byttet ut mine 8 stk Seagate 2TB LP disker med 8 stk WD RE4 2TB disker. Seagatene tålte ikke 24/7 med jevn belastning (lett konstant aktivitet, ikke av den tunge intensive typen). Etter at 2 av seagatene feilet etter omlag fire måneder og at annen rimelig disk av typen Samsung F1 1TB feilet i et annet oppsett har jeg omsider skjønt at jeg må betale for skikkelige saker. I samsungens tilfelle var det den eneste som ikke var en WD Black Edition. Jeg kjøpte den for å spare et par hundrelapper kontra Black Edition, men fikk det igjen i trynet da den daua mitt under en RAID-rebuild hvor den var under hard belastning i timesvis.

Mine WD Raptorer og WD Black Edition har surret år etter år og jeg betaler derfor det hvite ut av øyet for 24/7 diskene til WD i håp om at disse takler brasene like bra. Hver gang jeg har spart noen kroner på disker har jeg fått angre på det senere, så det viser seg ikke overraskende at man får det man betaler for.

 

Mulig det er innbildning men filserveren føles enda mer snappy selv over flaskehalsen gigabitnettet utgjør.

 

Jeg kjører oppsettet i software RAID6 på Linux. Med 8 disker vil maksimal teoretisk ytelse ligge på tilsvarende striping med 6 disker.

 

Med 8xSeagate 2TB LP fikk jeg rundt ~450MB/s lesing og ca det samme på skriving når jeg har sørget for å eliminere RAM-caching.

Det er da gledelig å se at RE4 her gruser på med ~750MB/s både lesing og skriving på samme test og samme server.

 

Dette er en helt sekvensiell test med dd og er således "hjemmebane" for low power disker med lavere rotasjon. Jeg vil tro forskjellene kan bli enda større under hardere mer tilfeldig belastning.

 

750MB/s vil også si at hver aktive disk (6 av diskene per stripe) leser og skriver med ca 125MB/s. Med andre ord kan det se ut som om Linux sin software RAID6 løsning faktisk er transparent ytelsesmessig i mitt oppsett og med denne typen belastning.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Kan fortelle at jeg får 730Mb/s gjennomsnittlig lesehastighet med 8x samsung f4 2tb i raid 6. Areca 1880i hardware raid i windows WHS 2011.

 

Får nok litt raskere hastighet hvis jeg putter kontrolleren i ubuntuserveren og kjører ext4 som jeg gjør med de andre arrayene. NTFS er ikkje evig raskt :p

 

 

Lenke til kommentar

Hei.

 

Skal ha ny ekstern harddisk til den nye iMac'en min, men blir ikke helt klok på dette med eSata, firewire osv.

 

Enkelt og greit, har noen erfaringer med LaCie og kanskje spesielt denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638495 ?

 

Skal brukes til å lagre bilder, og det er viktig at det går fort å overføre fra minnekort til harddisk.

 

Hvor mye raskere er eSata og firewire 800 i forhold til usb 2.0 som jeg har på min gamle data?

 

Mvh. Ole Edvin Tangen

Lenke til kommentar

på papiret er USB 2 raskere enn Firewire 800 men i prakis er Firewire litt raskere. Det er egentlig marigane forskjeller så jeg ser ikke for meg at det er så store forskjeller i praktisk bruk. eSATA er jo en ganske nyere standard enn de to andre så jeg regner med den er raskere selv om jeg ikke har hørt noe om dette i praksis. sjekk denne siden for sammenligning av eSATA og USB 2. husk at ikke eSATA leverer strøm så kjøper du en ekstern HDD med eSATA må denne bruke en ekstern strømkilde, feks en usb-port eller egen adapter.

Lenke til kommentar

e-sata er selvfølgelig det raskeste da dette ER sata :) Det blir altså ikke noen flaskehals for vanlige harddisker, da de skjeldendt kommer over 170MB/s ved les og skriv. sata 2 takler ca 280 MB/s. Så da er det bare eventuelle ssder som får flaskehals av e-sata (sata 2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...