Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt 2 stk 150GB WD Raptor-disker i mange år som systemdisker.

 

Begge 2 er nå på tur å dø sakte men sikkert av et stadig økende antall bad blocks.

Jeg søkte om RMA på begge. De er noe over 4 år gamle (kjøpt 10/2006), siden de skule vært dekket av 5 års garanti regnet jeg med at dette var grei skuring.

Fikk beskjed fra forhandler at importør kun betalte 102,- pr disk i erstatning.

Kan dette være riktig?

Noen som har erfaring med WD og deres garantiordninger?

Skulle egentlig ha visst dette før jeg gikk til innkjøp av nye disker sist, da hadde jeg ikke valgt WD.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har et spørsmål relatert til harddiskkabinetter. Saken er at jeg har en disk stående i en maskin jeg bruker som en filserver til backups. Disken i denne vil jeg nå flytte ut av maskinen og inn i et kabinett med USB siden jeg må bruke denne maskinen til noe annet nå.

 

Er det stor forskjell på disse eksterne kabinettene, eller er det bare å kjøpe det billigste jeg finner? Det er forresten snakk om en Samsung F1 (Tror det, men er ikke sikker. Har ikke disken her.)1TB SATA på 3.5".

 

Ellers kom jeg over en der man kan sette inn to disker og kjøre de i RAID. Fungerer disse, eller er det bare tull? Tenkte i såfall at jeg kan bruke den til å lagre filer på og i allefall ha en liten sikkerhet mot diskkræsj.

Lenke til kommentar

Det er forskjeller på eksterne kabinetter:

  • Kosmetiske (utseende)
  • Kjøling (noen er aktive, andre passive, noen tette, noen med luftehull)
  • Grensesnitt (USB2, USB3, eSATA)
     
    For ditt bruk vil jeg anbefale den billigste du finner med brukbart med luftehull for passiv kjøling. Om du alltid har god tid når du tar backup og er fornøyd med 30MB/s overføring går du for USB2. Om du har maskiner med USB3 eller eSATA og ønsker å få 70-120MB/s overføringshastighet (som er ca det disken klarer(?)) går du for et av de, men de koster litt mer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

For sekvensiell ytelse er det helt klart Raid0 som gjelder.

 

Med tanke på dagens priser og fokus på sekvensiell ytelse ville jeg styrt unna Black edition og heller valgt to stk 2 TB 5400/5900 rpm disker i Raid0.

 

Jeg skal ha en stor disk for lagring av filmer etc. Mediacenter, rett og slett.

 

Hvilken disk? Leser at flere ikke anbefaler WD sine green power disker som spinner opp og ned mellom 59-7200rpm. Stemmer dette?

 

Stillegående er jo stikkordet, 2TB må jeg ha, men hvilket merke. Samsung F3?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

WDs Green disker er ikke anbefalt i RAID sammenheng er nok det du har lest.

 

Som enkeltstående disker er WD helt uproblematiske, stille og OK hastighet.

Den spinner ikke mellom 5900-7200rpm, den er på 5400rpm.

 

Alternativer er Seagate Green (som er 5900rpm) og Samsung F4, sistnevnte har vist seg å fungere godt i raid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
<br />WDs Green disker er ikke anbefalt i RAID sammenheng er nok det du har lest.<br /><br />Som enkeltstående disker er WD helt uproblematiske, stille og OK hastighet.<br />Den spinner ikke mellom 5900-7200rpm, den er på 5400rpm.<br /><br />Alternativer er Seagate Green (som er 5900rpm) og Samsung F4, sistnevnte har vist seg å fungere godt i raid.<br />
<br /><br /><br />

 

Takk for gode svar!

 

Da kjører jeg på.

 

MEN: Samsung F4.. er jeg bare blind eller finner jeg den ikke på f.eks komplett.no?

Lenke til kommentar

Har nå tre Samsung F4 2TB på vei i posten. Tenkte å sette dem opp i Openfilers software-raid-5 for bruk som lagringsserver i tillegg til Jotta som speiler hele serveren. Noen som har tanker om dette oppsettet? Målet er å ha forholdsvis slagferdig lagring av personlig data og CD/DVD-arkiv.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Til filmer, musikk og sånt (alle filer over 1 MB) er det sekvensiell ytelse som gjelder. 5400 rpm-diskene yter generelt like bra som 7200 rpm-diskene til det bruksmønsteret. Jeg har ikke lett etter nøyaktige specs og tester på Samsung F4 men det er uansett ikke store ytelseforskjeller på sånne disker.

 

Redigert: Samsung skriver 250 MB/s, noe jeg tror er bare tull. Det riktige er nok rundt 130 MB/s på starten av disken og rundt 90 MB/s på slutten av disken. Det er god ytelse, takket være hele 667 GB/plate.

 

Redigert igjen: Her er noen som har testet den.

 

hd204uihdtuner.png

 

For ordens skyld så trenger du ca 4,5 MB/s for å spille av full-HD 1080p uten at det hakker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...