Gå til innhold

Prisen for AMDs åttekjerners FX er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kan ikke fatte at et av HK firmaene ikke bare lager et HK med utbyttbar North/Southbridges sånn at vi kan slutte å ta fra hverandre hele PCen hver gang vi vil bytte plattform :/"

 

De prøvde på dette en gang i tiden

http://en.wikipedia.org/wiki/Slot_A

http://en.wikipedia.org/wiki/Slot_1

 

Største problemet er at skulle de gjøre noe sånt i dag vil den bare ende opp som flaskehals igjen.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke helt Lightning_hh. Slot 1 og Slot A hadde både nordbro og sørbro på hovedkortet.

 

Erfaringene fra den gang var blant annet at man ikke kunne kjøle prosessoren fra begge sider så det argumentet falt i fisk. Et annet problem som dukket opp var signalkvaliteten. En slot gir ganske mye dårligere signalkvalitet enn en sokkel. LGA-sokkel gir vist bedre signalkvalitet enn ZIF. Fastloddede prosessorer (BGA-variantene) gir vist ennå bedre signalkvalitet. Signalkvalitet blir stadig mer kritisk ettersom klokkehastigheten på bussene øker. Derfor vil man gå over til bedre sokler etter hvert. Slot er ute av det spillet for lenge siden.

 

Særlig etter at minnekontrolleren (deler av de tidligere nordbroene) ble flyttet til prosessoren så har det blitt behov for stadig flere ledere/tilkolbinger til hovedkortet samtidig som kravet til signalkvalitet har steget. Man kunne kanskje tenkt seg minneporter eller fastloddet minne på slot-modulene men man ville fortsatt slitt med båndbredden til resten av systemet.

 

Strømtilkobling kan også bli et problem i og med at spenningene har sunket og strømstyrken økt. Slot gir mer variable spenningsfall enn sokkel og økt strømstyrke gir større spenningsfall. Dermed blir spenningen mer uforutsigbar.

 

Så jeg må nok skuffe deg om du hadde håpt at slot skulle komme tilbake.

 

Om det er noen trøst så håper jeg vi snart ser ram på prosessoren. Enten i flere lag oppå selve prosessorkjernen eller ved siden av slik som blant annet skjermkort til bærbare har hatt i mange år. Siden mengden naturlig nok vil begrenses ganske mye kan det tenkes at det dukker opp først i enten de minste bærbare PCene eller blir implementert som en stor L4 cache. Per i dag er 0,5 - 4 GB de mest aktuelle størrelsene som er mulig å dytte inn på så liten plass. Her er et forslag til hvordan det kan se ut under lokket til prosessoren dersom man bruker 8 brikker a 4 Gbit for å gi 4 GB ram på prosessoren:

 

post-3851-0-33240300-1308214743_thumb.png

 

Med det samme jeg var innom samsungs ram-sider så oppdaget jeg at vi går mot slutten av DDR3-æraen.

 

products01_overview_02.jpg

 

Mon tro om Enhanced Bulldozer "Komodo" (ny sokkel i 2012) kommer med DDR4? :dribble:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

...

 

Mon tro om Enhanced Bulldozer "Komodo" (ny sokkel i 2012) kommer med DDR4? :dribble:

 

 

Det er nesten ingen ytelsesforskjell mellom ddr2 (800 MHz 128 bit cl4) og ddr3 (1333 MHz 128 bit) på amd dragon platformen(phenom ii). Det var hvertfall ikke det når de var klokket rundt 3 GHz. Er det noen brikker som trenger >2 GHz ram så er det Llano og Trinity.

 

Anandtech fant ut at en økning fra 1333 MHz til 1866 MHz (40%) ga 20% til 30% bedre grafikk ytelse(med amd Llano). AMD trinity burde være enda mer sulten på båndbredde.

 

Legger til: Poenget var altså at når phenom ii klarer seg nesten med 800 MHz ram, burde 1866 MHz holde for zambezi.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Magefølelsen sier meg at Komodo får integrert GPU og at den blir utstyrt med råere minnebåndbredde. Muligens i form av DDR4 og muligens i form av flere minnekanaler. Alle deler peker i retning av at AM3+ sokkelen erstattes i 2012.

 

Etter hvert vil de nok endre på Opteron-soklene (C32/G34) og lage Opteron basert på Komodo.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke AMD vil implementere 3 minnekanaler men gå rett til 4. (Konkurrenten LGA2011 får 4 og AMDs G34 har allerede 4).

 

I følge Samsungs diagram regner jeg med de første modulene starter på DDR4-1866. De glemmer forsåvidt DDR3-800 så jeg tror det kan dukke opp DDR4-1600 som nedre terskel også. DDR4-2133 og 2666 tror jeg blir en vanlige hastigheter i 2013-2014. Mot slutten av DDR4 sin levetid (2016?) tror jeg vi kan se både DDR4-3200 og 3733.

Lenke til kommentar

Da kan ikke komodo være mainstream slik som dagens phenom II modeller kan regnes som i dag, deneb/thuban er heller ikke laptop cpuer. Å doble minnebredden vil vel føre til dyrere hovedkort, og føre til at man må ha 4 brikker for å utnytte det(eller?). DDR4 vil ikke være "quad data rate"? Hadde vært noe med 7 GHz effektiv frekvens. Vi får håpe på delt L3 cache mellom cpu og gpu som SB, og støtte for sideport gddr5(for komodo og trinity).

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Komodo er plassert i high end desktop-kategorien i veikartet. Jeg vil tippe et utvalg modeller i prisklassen 2000-4000 kr +/- avhengig av så mangt.

 

DDR4 vil fortsatt holde seg til Double Data Rate (DDR), men i en ny generasjon med høyere frekvenser. Det står litt om nyhetene her. Noe jeg ikke hadde fått med meg er at de går bort fra kanal-begrepet og innfører point to point. Dvs. 1 minnemodul per "kanal".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...