Gå til innhold

Begynne å drikke kaffe


Anbefalte innlegg

Jeg er blitt 18 år gammel og har fått meg sommerjobb på et sted der alle er 35+ år gamle, bortsett fra en annen vikar på min alder. Der har de en kaffemaskin der de ansatte kan forsyne seg med mange typer kaffe. Problemet er at jeg bare liker kakaoen fra den maskinen. Og nå som jeg har fått meg en anstendig og godt betalt jobb der jeg jobber med andre voksne mennesker, så vil jeg gjerne føle meg litt voksen. Dessuten må jeg av og til jobbe på ugunstige tider da det kan være godt med litt koffein.

 

Jeg har prøvd meg litt fram med forskjellige ting fra kaffemaskinen. Svart kaffe maker noe så infernalsk bedritent, og jeg har aldri klart å drikke en hel slurk. Jeg har klart å tvinge i meg et par kopper med lys kaffe blandet med melk og krem, og da på god tid. (Jeg husker ikke navnet.)

 

Hvordan skal jeg venne meg til å drikke kaffe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå vet jeg ikke hva slags kaffe automat du har på jobben, men på den jeg har så er det et valg som heter choco espresso e.l det er en kopp sjokolade med en espresso på toppen

 

det skal også sies at har du kun smakt kaffe et sted og du synes det smakte "bedritent" så kan det godt hende at det stemmer, det er ofte jeg fyller kaffe rundt på bensinstasjonene og selvom de som regel har bra kaffe så hender det nå og da at kaffen har fått feil blandings forhold og vil dermed smakke møkk :p

 

beste kaffen lager jeg selv med å ta 2-2,5 spise skjeer med kaffe i en bodum presskopp

kaffe merke jeg bruker nå heter Lõfbergs lila, og den er jeg godt fornøyd med

 

etd: jeg startet vel å drikke kaffe når jeg var rundt 15-16 tipper jeg, så noe senere i forsvaret ble jeg helt avhengig ute på kalde øvelser av snus og kaffe som dagens høydepunkt, videre har jeg vel lagt meg opp for vane at når jeg kommer på jobb så starter jeg dagen med en kaffe

 

etd2: espresso!

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

kanskje du kan smake iskaffe, eller noe med litt mindre kaffesmak. jeg har totalt falt for starbucks sin iskaffe, den har mye sjokoladesmak itilegg.

kan jo prøve å drikke deg vant på kaffesmaken hvis det er en "bi-ingrediens" på en måte, som med iskaffe :)

kanskje liten tidsfrist forsåvidt, men kan jo alltids prøve :!:

Lenke til kommentar

Prøv med mye melk først og begynn med gradvis mindre melk.

 

Eller vær mann og tving det i deg til du liker det, eller at det ser ut som at du liker det.

 

Eller dropp kaffen hvis du ikke synest det smaker godt.

Det minst voksne jeg kan tenke meg er noen som gjør noe de ikke liker (eller strengt tatt behøver å gjøre), bare for å følge strømmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dra på en skikkelig coffeshop (kommer ikke på norsk ord i farten). Jeg har personlig bare drukket kaffe ca. 7-8 ganger. Jeg har likt cappucinoen fra coffeshopen, som jeg har kjøpt 3 ganger, mens jeg har kastet fra meg alt av kaffe jeg har kjøpt på 7-eleven. Tviler på at kaffen på den automaten er særlig god.

Lenke til kommentar

Svelg det ned. Synes ikke det er så godt, men det er oppkvikkende og godt med noe varmt av og til. Etterhvert blir du vant med smaken.

 

Drit i det der tullet med sukker og melk. Jeg drakk kaffen svart fra begynnelsen, og vente meg til den mye fortere på den måten. Foretrekker kaffen så svart som mulig. :cool:

Lenke til kommentar

Eg drikk ikkje kaffe til dagleg og har heller ikkje tenkt å byrje med det. Har derimot ikkje noko problem med å ta ein kopp dersom behovet er der (trøtt på eit kurs). Prøvde eit par gonger med fløyte og sukker, men det hjalp ikkje stort. Gjekk difor rett på svart kaffi utan noko oppi, det gjekk heilt fint.

Lenke til kommentar

Jeg har smakt kaffe noen ganger før, og det har alltid smakt like ille. Etter at jeg ble myndig, har jeg fått tilbud om øl til middagen på lørdagene, og kaffe i familieselskaper. Ølet har jeg ingen problemer med, men jeg føler meg dårlig, uerfaren kanskje, når jeg er den eneste voksne mannen som ikke drikker kaffe. Jeg skal lære meg å drikke kaffe og andre vonde ting, selv om jeg ikke liker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å like kaffe er rett og slett en vanesak. Jeg er på din alder, og begynte å drikke kaffe regelmessig for rundt et år tilbake. Jeg begynte å drikke det fordi det fristet, det var liksom så "voksent", så litt av samme grunn som deg. Hvordan jeg begynte å like det? Jeg drakk det, rett og slett, svart kaffe. Du kan jo også legge til litt sukker og evt melk for å bli litt vant til smaken...

Lenke til kommentar

Drikker bare kaffi på jobb, lager svært skjelden eller aldri kaffe hjemme. Det kan være greit å begrense det.

 

Svart kaffi fra maskin kan variere voldsomt på kvalitet, så det er slett ikke sikkert den er god i utgangspunktet.

 

Jeg for min del startet tilvenningen med sukker, og har drukket mer eller mindre siden jeg var 17. Kutt ut sukkeret etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Frysetørket kaffe og Rett-i-koppen (evt. med melk) var det som ledet meg på riktig spor. Forsøk også en klype salt eller to i kaffen, det demper den bitre smaken.

 

(For øvrig er effekten av koffein litt oppskrytt når det gjelder å holde seg våken. Jobber selv natteskift på deltid, og selv om jeg drikker en del kaffe til vanlig, er det ikke noe problem å klare seg en natt uten, snarere tvert i mot.)

Lenke til kommentar

Jeg drikker espresso hver dag etter middag. Begynte med det i fjor. Er 15 år.

 

nå vet jeg ikke hva slags kaffe automat du har på jobben, men på den jeg har så er det et valg som heter choco Expresso e.l det er en kopp sjokolade med en expresso på toppen

 

det skal også sies at har du kun smakt kaffe et sted og du synes det smakte "bedritent" så kan det godt hende at det stemmer, det er ofte jeg fyller kaffe rundt på bensinstasjonene og selvom de som regel har bra kaffe så hender det nå og da at kaffen har fått feil blandings forhold og vil dermed smakke møkk :p

 

beste kaffen lager jeg selv med å ta 2-2,5 spise skjeer med kaffe i en bodum presskopp

kaffe merke jeg bruker nå heter Lõfbergs lila, og den er jeg godt fornøyd med

 

etd: jeg startet vel å drikke kaffe når jeg var rundt 15-16 tipper jeg, så noe senere i forsvaret ble jeg helt avhengig ute på kalde øvelser av snus og kaffe som dagens høydepunkt, videre har jeg vel lagt meg opp for vane at når jeg kommer på jobb så starter jeg dagen med en kaffe

 

Det heter espresso.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Eller vær mann og tving det i deg til du liker det

 

This.

 

Jeg har en facebookfeed full av jenter som ser ut til å utelukkende definere seg selv utifra at de liker te og kjipe bøker (OBSOBS, humoristisk overdrivelse, men ja, jeg snakker om deg Jane Austen), og observerer daglig mennesker som prøver å fronte seg selv som "kaffeelskere" (aka, kakao med en dråpe kaffe).

 

Som en (sikkert barnslig :tease: ) reaksjon på dette, har jeg sverget at jeg ikke skal drikke kaffe før jeg drikker den like vart som natten. Og liker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...