Gå til innhold

Den store Nintendokaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du gjort det unødvendig tungvindt for deg selv, og ikke satt deg godt nok inn i hvordan junctionsystemet fungerer, og hvordan du kan bruke det til din fordel.

 

Sist gang jeg spilte brukte jeg knapt nok GF i kamp, av andre grunner enn å få litt variasjon og kanskje absorbere angrep fra fienden. Ellers brukte jeg vanlige angrep og en del magi, faktisk er FF8 et av de FF spillene hvor jeg finner support magi mest nyttig.

 

Limit breaks er jo fortsatt nyttige, og disse har jo ganske lange animasjoner, men her er det tross alt bakt inn litt interaksjon, med Zell sin som det beste eksemplet. Limit breaks er uansett utrolig overkill hvis en først har en god junction "build", så jeg bruker dem først og fremst mot slutten av spillet hvor fiendene får en del mer HP.

 

Det har blitt laget så mange myter rundt FF8 av folk som aldri satt seg ordentlig inn i hvordan ting fungerer i spillet. FF8 har sin store store problemer, men det er først og fremst pga. skaleringen på fiender, som gjør det alt for enkelt å få ujevnt styreforhold. Ikke på pågrunn av drawing, lange animasjoner, junction og alt det andre folk elsker å klage over.

 

Dette var selvsagt en overdrivelse, men noen av GF-ene er jo så gode at man til tider ikke trenger å stresse med junction-systemet i det hele tatt, og det at de absorberer angrep var for meg ofte den beste måten å ta bosser på om jeg var litt for lite levlet. Når det er sagt synes jeg FF8 er et meget godt spill (også bedre enn sin forgjenger og alt av rpg-er på feks n64), og til tross for at det kanskje ikke er det best balanserte spillet i verden, så likte jeg veldig godt hele den draw- og junction-mekanikken.

 

Hvordan virker forresten dette med at fiendene skallerer etter deg? Mener å huske at det var noen områder (spesielt før jeg fikk Odin) som jeg hadde litt problemer, og da var løsningen nesten alltid å bruke GF-ene for å absorbere angrep på bossene. Bossen på militærbasen er et eksempel. Som sagt vet jeg ikke hvordan fiendene skallerer, men etter Final Fantasy VI har jeg gjort det til en vane å alltid spille med de lavest levlede karakterene - siden man aldri vet når man får bruk for flere grupper (var ihvertfall logikken), så kanskje det har gjort at jeg måtte spille spillet litt anerledes og "ineffektivt"? Er uansett ikke interessert i å kritisere FF8, det er et glimrende spill, men de lange animasjonene er for lange :)

 

Iwata slapp Pokebomben! Selv har jeg enda aldri spilt et Pokemon-spill - kanskje det endelig er på tide?

 

Hva synes folk forøvrig om at spillet endelig er i 3D? Det så ganske bra ut etter min mening - men litt trist er det jo at de sprite-baserte rpg-ene er i ferd med å dø :(

Lenke til kommentar

Hva synes folk forøvrig om at spillet endelig er i 3D? Det så ganske bra ut etter min mening - men litt trist er det jo at de sprite-baserte rpg-ene er i ferd med å dø :(

Det var på tide egentlig. Jeg skulle ønske at de dro det enda lenger, for det ser fortsatt ut som om at en beveger seg i et rutenett. Grafikkmessig ser det ikke direkte fantastisk ut, men det er noe som de forhåpentligvis vil finpusse på etter hvert som spillet nærmer seg lansering.

 

Nå må jeg bare gjøre meg ferdig med Black 2 først...

Lenke til kommentar

Dette var selvsagt en overdrivelse, men noen av GF-ene er jo så gode at man til tider ikke trenger å stresse med junction-systemet i det hele tatt, og det at de absorberer angrep var for meg ofte den beste måten å ta bosser på om jeg var litt for lite levlet. Når det er sagt synes jeg FF8 er et meget godt spill (også bedre enn sin forgjenger og alt av rpg-er på feks n64), og til tross for at det kanskje ikke er det best balanserte spillet i verden, så likte jeg veldig godt hele den draw- og junction-mekanikken.

 

Hvordan virker forresten dette med at fiendene skallerer etter deg? Mener å huske at det var noen områder (spesielt før jeg fikk Odin) som jeg hadde litt problemer, og da var løsningen nesten alltid å bruke GF-ene for å absorbere angrep på bossene. Bossen på militærbasen er et eksempel. Som sagt vet jeg ikke hvordan fiendene skallerer, men etter Final Fantasy VI har jeg gjort det til en vane å alltid spille med de lavest levlede karakterene - siden man aldri vet når man får bruk for flere grupper (var ihvertfall logikken), så kanskje det har gjort at jeg måtte spille spillet litt anerledes og "ineffektivt"? Er uansett ikke interessert i å kritisere FF8, det er et glimrende spill, men de lange animasjonene er for lange :)

 

 

En trenger ikke å bruke junction noe særlig, tidlig i spillet, men da blir en jo også sittende der å spamme eviglange GF angrep til kjedsomheten tar tak i en.

 

Med skalering mener jeg at fiendene sin level tilpasses det nivået laget ditt har. Er laget ditt i lv 15 vil fiendene være i lv 15. Det betyr i praksis at det ikke er noen vits i å bruke tid på tradisjonell grinding, fordi fiendene uansett tilpasses til nivået ditt. Så det går egentlig ikke an å være for lite levlet, snarere tvert imot er det en fordel å ha lav level fordi du da også holder nivået på fiendene nede. Det er riktignok enkelte fiender som er låst til level 100, men forskjellen på lv. 8 og 100 er relativt liten.

 

For alt ligger i junction systemet, på både godt og vondt. Det er der du får overtaket på fiendene med å bruke et godt oppsett.

Men som sagt på både godt og vondt, det har seg nemlig slik at du til tross for lav level, enkelt kan få tak i høy-lv magi (thundaga f.eks.), noe som gir massiv økning i stats, og dermed gir deg et utrolig stort overtak ovenfor fiendene.

 

Så en kan da sitte der i lav level, og sloss mot fiender som er i lav level, men pga. et godt junction oppsett kan en ha karakterer som samtidig er så sterke, at de tilsvarer fiender i X antall høyere levler. Hvis en virkelig utnytter systemet kan en ha et lag i lv8, som er omtrent like sterke som i lv. 100 (forkjellen er ubetydelig).

 

Disse forskjellene vil alltid jevnes ut mot slutten når fiendene er låst til lv100, men det er jo bare snakk om maks 5-10% av spillet. Resten av spillet blir en dans på roser.

 

På samme måten kan en få problemer hvis en bruker tid på å levle, men ikke bygger opp et godt junction oppsett. Da kan du fort ende opp med karakterer i lv. 50 som sliter skikkelig.

 

Så det er her problemet til FF8 ligger, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor spillet har tradisjonelle levler i det hele tatt. Det er bare forvirrende, og gir spillet en ujevn vanskelighetsgrad.

 

Nå håper jeg bare denne forklaringen var sånn passe forståelig.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Det var en glimrende forklaring! Og om jeg forstod deg riktig så skallerer fiendene etter laget du til enhver tid bruker, og ikke gjennomsnittet i gruppen din?

 

Jeg satt meg nok ikke like dypt inn i det som det du har gjort noen av gangene jeg har spilt spillet, men jeg merket jo også at junctioning var den virkelige måten å bli bedre på. For meg fikk det dessverre også den kjedelige konsekvensen at jeg ikke ville bruke annen magi enn den jeg direkte draw-et fra fiendene, fordi enhver bruk av magi senker dine egne stats - dermed ble det mye fysiske angrep og GF's.

 

Må ellers si at jeg håper Square Enix (eller noen andre) tør å satse på et slikt system som dette igjen. Det var kanskje ikke perfekt, men det var veldig, veldig forfriskende!

Lenke til kommentar

Synes selve pokemonsene så bedre ut enn terrenget og det rundt, men det kan jo være videoen også. Jaja, bare å glede seg, har bestemt meg for at jeg skal spille et Pokemon-spill snart, så kan like godt starte med dette!

Grafikken ville nok sett bedre ut på en 3DS(XL) hvor bildet ikke er så oppblåst. Uansett, Fennekin, I choose you! Dette blir day 1 purchase. Og som sagt tidligere, de har fortsatt 8-9 måneder på seg til å jobbe med spillet.
Lenke til kommentar

Det var en glimrende forklaring! Og om jeg forstod deg riktig så skallerer fiendene etter laget du til enhver tid bruker, og ikke gjennomsnittet i gruppen din?

 

 

Nå vet jeg faktisk ikke helt hvordan nivået til fiendene regnes ut. Om det er gjennomsnittet i gruppen eller etter den karakteren i høyest level, eller noe helt annet.

 

Det at en kan bruke opp magien, er nok et av de ankerpunktene mange har mot FF8, som også jeg må gi etter, å si at ikke fungerer helt optimalt. Jeg har som oftest mye ekstra magi som jeg ikke bruker i junction, men det er fortsatt enkelte typer magi jeg unngår å bruke i kamp, til tross for at jeg kanskje kunne hatt bruk for dem.

 

Det spørs om de ikke burde skilt mellom magi som brukes i kamp, og magi som bruker i junction. At magi i kamp ble bestemt ut fra hvilke GF karakteren bruker, eventuelt at en kunne ha kjøpt magiformler i butikk, slik som i mange av de eldre FF spillene. Så kunne en ha denne junction-magien som et separat system.

 

Men ja, systemet i FF8 er egentlig ganske kult, når en først kommer seg forbi fallgruvene utviklerne har lagt ut. Hvis de hadde fjernet de tradisjonelle levlene, og gjort noen modifikasjoner her og der, tror jeg det virkelig kunne vært et ekstremt bra system, som på mange måter motvirker grinding, selv om en til gjengjeld må "farme" litt magi her og der.

 

Det er vel egentlig et typisk eksempel på at FF-serien har vært god til å prøve nye konsepter innenfor et tradisjonelt oppsett, men at sluttresultatet ofte er litt underutviklet.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig grunnen til at jeg er en stor fan av Final Fantasy. Hva spillene vektlegger går gjerne litt opp og ned, og er dermed også mer eller mindre appellerende, men det at de alltid er flinke til å skape nye systemer gjør at det alltid er spennende å teste ut. Selv om de selvsagt ikke alltid treffer helt blink :)

Lenke til kommentar

Det var på tide egentlig. Jeg skulle ønske at de dro det enda lenger, for det ser fortsatt ut som om at en beveger seg i et rutenett. Grafikkmessig ser det ikke direkte fantastisk ut, men det er noe som de forhåpentligvis vil finpusse på etter hvert som spillet nærmer seg lansering.

 

Nå må jeg bare gjøre meg ferdig med Black 2 først...

 

Det er ikke så vanskelig. Jeg må fullføre White, White 2, HeartGold og Pokemon Conquest før det nye til 3DS. Spørs om rekker det da alle Pokemonspillene tar hos meg fra 30-90 timer pr.stk

Lenke til kommentar

Junction-systemet i FF8 er absolutt interessant og det er synd at det ikke er blitt gjort mer ut av siden. Dessverre fikk det dårlig ord på seg fordi drawingen var gjort altfor tidkrevende; at det ikke var godt gameplay å måtte bruke 15-20 minutter på drawing hver gang det dukket opp en ny spell kan man vanskelig være uenig i. Men det er jo ikke verre enn å øke antallet magier man mottar hver gang man bruker draw, og så kunne man fint gitt ut et nytt spill med dette systemet. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at dette ikke ble gjort i utgangspunktet, da det ikke tjener noen som helst hensikt å bare kunne drawe 3-4 spells om gangen foruten å dra ut tiden.

Lenke til kommentar

Hmm jeg får lett 8-9 per draw, litt færre på noen av de mer unike magiene. Høy magi stat på karakteren som drawer betyr alt. Jeg har ihvertfall ikke brukt noe mer tid på draw enn på grinding i andre rollespill, antagelig mindre.

 

Uansett er det slik at den beste måten å få mye magi raskt er å foredle diverse items, og hvis en tar seg tid til et par runder kort her og der, og tar i bruk card abilitiy blir det enda enklere, litt for enkelt egentlig. Kortspillet er jo mye av grunnen til at en kan ødelegge hele balansen i spillet allerede på første disk.

Lenke til kommentar

Det jeg syntes er kjipest med Pokemon og Pokemon spillet er at de tiden introduserer en hel bøttevis med nye Pokemon, hele pokkers tiden...

 

Om de bare kunne holdt seg til Pokemonene fra Red og Blue og kanskje til og med Gold og Silver så hadde det vært ok. De kunne kanskje introdusert et par nye unike og spesielle for hvert nye spill så det var noe nytt og unikt, men sånn som de holder på nå så dreper de universet for sånne som meg som syntes det er smått latterlig hvordan de 15(1) første Pokemonene fra Red og Blue er nærmest totalt ukjent i senere spill og serier. Så de Pokemonene du blir kjent med og knytter deg til forsvinner jo sporenstreks med nye generasjon og du må plutselig sette deg inn i et helt nytt kavaleri av Pokemon som har en lei tendens til å bare bli mindre og søtere for hver generasjon.

 

 

Hadde vært så mye bedre om de fokuserte på gameplay, omgivelsene og historiebiten uten å måtte komme med 100-200 nye Pokemon for hver bidige generasjon, jeg har rett og slett null interesse for å lære å kjenne disse nye Pokemonene i Z og Y som jeg ikke kan noe som helst om. Gi meg Charizard, Magmar og de gode gamle badassene som jeg lærte å elske tilbake i tiden og ikke en bunke med helt nye som jeg overhode ikke har noe forhold til og som jeg ikke gidder å få noe forhold til da jeg vet at 99% av de er borte til neste generasjon uansett.

 

Hvordan forklarer de dette i henhold til historien? Hele førstesesongen, og tildels andre sesongen så var det jo hele tiden snakk om at det var så spennende å se om man klarte å oppdage et par nye, ukjent og sjeldne Pokemon osv.. Alt la jo opp til at de 150 kjente Pokemonene var stortsett alt som eksisterte, men at det kanskje fantes en liten bunke av ukjente der ute som enda ikke var oppdaget. Men det viste seg altså at det har hele tiden vært godt over 600+ Pokemon der ute hele tiden og at Professor Oak egentlig hadde null peiling på hva han snakke om?

Lenke til kommentar

Var innom min nærmeste Elkjøp.

Eneste Wii U spillene de hadde var mainstream pakken som jeg liker å kalle de. Assassins Creed 3, FIFA 13 og Call Of Duty Black Ops II. Selvom jeg kjøpte to av disse spillene på lansering og AC 3 idag, så kjøpte dem bare for de var på en ny konsoll. Hadde aldri kjøpt de viss ikke :)

 

Absolutt ingen av de andre spillene som er til Wii U hadde dem.

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Hmm jeg får lett 8-9 per draw, litt færre på noen av de mer unike magiene. Høy magi stat på karakteren som drawer betyr alt. Jeg har ihvertfall ikke brukt noe mer tid på draw enn på grinding i andre rollespill, antagelig mindre.

 

Uansett er det slik at den beste måten å få mye magi raskt er å foredle diverse items, og hvis en tar seg tid til et par runder kort her og der, og tar i bruk card abilitiy blir det enda enklere, litt for enkelt egentlig. Kortspillet er jo mye av grunnen til at en kan ødelegge hele balansen i spillet allerede på første disk.

 

Og dette kortspillet og foredlingen var ting jeg aldri satt meg skikelig inn i - og sikkert hovedårsaken til at min spillopplevelse tross alt ble ganske ulik din :) Jeg har en greie når jeg spiller slike spill ved at jeg alltid sparer på nesten alt mulig som jeg ser ikke kan kjøpes i butikker (arvet etter FF4 hvor magi-items som kjent er notorisk sjeldne), og mener å huske at disse foredlingsskillsene ofte var avhengig av slike items? Hvis ikke var jeg bare n00b og gadd ikke bruke systemene godt nok. Tror dog jeg gjorde det mot slutten, da jeg hadde makset ut en del av de beste spellsene for junctioning på flere av karakterene mine.

Lenke til kommentar

Det Ramguy skriver om Pokemon ovenfor er forøvrig veldig forståelig - det virker som om det er alt for mange pokemons å holde rede på nå for tiden. Samtidig er vel nettopp ditt forslag - å bare gi oss en nostalgitripp med det samme gamle - nettopp det Nintendo (og andre) hyppigst får kritikk for å faktisk gjøre i serier som Zelda og Mario? Selv om jeg personlig ikke er enige i disse kritikkene, så illustrerer dette at Nintendo og andre selskaper med dedikerte fans (tenk Resident Evil, Final Fantasy osv) aldri helt kan unngå backlash - det vil nemlig alltid være noen av fansene som heller skulle sett serien fornye seg enten mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Synes 3d grafikken kler pokémon bra, og det er virker nå ganske smakfullt implementert uten å gjøre for mye ut av seg.

 

Siste pokémon spillet jeg spilte var Ruby (?første spillet til DS?), og da følte jeg som RamGuy også at det var for lite fokus på de pokémonene som jeg kjente fra rød/blå/gull/sølv. Jeg synes det burde vært en bedre mix av gammelt og nytt, ihvertfall når spillet ellers er så likt som de gamle.

 

Samtidig er det en vanskelig balansegang. Uten mange nye pokémons ville det krevd mange fler drastiske forandringer i den grunnleggende formelen, noe som igjen er risikabelt, og kan ødelegge noe av den opprinnelig appellen til spillet.

 

Den nye 3D grafikken gjør ihvertfall at spillet virker litt mer vitalt, og forhåpentligvis er det mer nytt enn som så, uten at jeg forventer noe stort hopp.

 

Jeg har en greie når jeg spiller slike spill ved at jeg alltid sparer på nesten alt mulig som jeg ser ikke kan kjøpes i butikker (arvet etter FF4 hvor magi-items som kjent er notorisk sjeldne), og mener å huske at disse foredlingsskillsene ofte var avhengig av slike items?

 

Det er jo enkelte ting som er svært sjeldne, og som trengs til å oppgradere til de beste våpenmodellene, men de fleste ting kan trygt brukes. En må se det an litt, hvis en ved å foredle får 100 stykk av en av de sterkeste magiene , bør en kanskje la være å bruke akkurat den tingen.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig. Jeg må fullføre White, White 2, HeartGold og Pokemon Conquest før det nye til 3DS. Spørs om rekker det da alle Pokemonspillene tar hos meg fra 30-90 timer pr.stk

Tror det har litt å gjøre med at jeg må være i det riktige humøret for å spille turbaserte spill. Pokemon kan tære på tålmodigheten av og til.

 

3DS ser for øvrig ut til å få et kjempeår i år. Monster Hunter, Fire Emblem, Mutant Mudds 2, Shantae and the Pirate's Curse, Nano Assault EX, Animal Crossing, Pokemon, Luigi's Mansion 2. Jeg tror det blir en bra opptur fra 2012, som var et helt ok år for maskinen.

Lenke til kommentar

Mer info om Pokémon X og Y

Gematsu

 

> In addition to existing Pokemon' date=' there will be a large number of completely new Pokemon. The additions will bring the total number of Pokemon in the franchise from the current 649 to over 700.

[b']>[/b] Because of Pokemon X and Y, the Pokemon anime, movies, card game, and merchandise will “break into a new dimension.”

> People around the world will be able to simultaneously experience “Real Play.” (I’m assuming this is referring to the game’s global October release.)

> The game will utilize the 3DS to its maximum abilities to leverage its overwhelmingly beautiful presentation.

> The game uses an innovative communication system that makes it feel as if you are playing with other players around the world.

> The bonds between players and Pokemon will deepen, and Pokemon will become stronger with the new battle structure.

> Everyone will enjoy the game’s scenario and music.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...