Gå til innhold

RyanAir, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange som har sterke meninger og fordommer mot Ryanair, spesielt om de ikke har reist med dem. Ryanair er forskjellig og det er ikke for de reisende som ikke klarer ta vare på seg selv eller lese informasjonen de får.

 

-"pitch" for setene er 30", men da de ikke har lomme på ryggen tilsvarer benplassen andre fly med ca. 32". På økonomi får du altså ikke bedre benplass hos noen andre.

-Du må betale for all mat og drikke ombord, i likhet med fx SAS.

-Du må sjekke inn online og skrive ut boardingkort, eller er det 400 kr per pers per vei i gebyr.

-De tar kredittkortbegyr i likhet med SAS, men de oppgir først pris uten dette begyret og du må betale gebyr per person per vei. Om du har det sjeldne Mastercard Debit kan du slippe betalingsgebyret.

-Unntatt for de laveste annonserte prisene kommer det også andre gebyrer/skatter til tillegg til annonsert pris.

-Cabin crew er veldig flinke og hyggelige.

-De har fly som i snitt er 3 år gamle, mot 16(?) hos SAS.

-Ja, innredningen har grelle farger.

-Seteyggen er fast. Bra for de som er lei av å få passasjeren forran i fanget, ikke bra for de som ikke klarer sitte rett lenge.For meg gikk dette utmerket til Spania.

-Man må sjekke hvor flyplassen faktisk ligger og om man faktisk lett kommer seg til og fra flyplassen når de flyr.

-Det er dyrt å måtte sjekke inn bagasje.

-Det er ett kolli håndbagasje og det er de velgig nazi på. Ikke snakk om en plastpose eller håndveske ved siden av og de er ikke redde for å måle om håndbagasjen ikke er for stor slik at den må sjekkes inn ved gaten til ekstra høyt gebyr.

-Det er fri seating, og du kan betale litt ekstra for å slippe først ombord. Har opplevd at nesten alle har betalt ekstra for priority boarding og også at jeg slapp inn først selv om jeg ikke hadde betalt for dette.

-De er som oftest presise og spiller av en latterlig fanfare når de lander i tide.

 

Klarer du komme deg gjennom dette kan du få turer til ett par hundrelapper til mange steder i Europa.

 

 

Edit: glemte "ikke"

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryanair er som å ta bybussen i Oslo. Ikke forvent noenting. Fungerer helt greit.

Og et stikkord går igjen. Gebyrer... Det gebyrfrie kortet finnes knapt i Norge, men jeg mener man kan kjøpe Mastercard gavekort hos Narvesen for å kunne finne en vei ut av det.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Narvesen og 7eleven har SpendOn gavekort som er basert på Visa, det er Mastercard Debit som man kan bruke gebyrfritt på Ryanair.

 

Mastercard Debit finnes i 2 varianter: en som kan fylles på og gavekortvarianten som ikke kan fylles på. I Norge kjenner jeg kun til den siste varianten og det hos postbanken/DnbNor. Kortene er pålydende 200 til 5000 kr og koster 50 kr i tillegg. Det er store gebyrer om man prøver å ta ut kontanter med kortet.

 

Ellers ser Net+ Prepaid Mastercard fra Neteller ut til å være populær blandt norske gamblere. Man må velge hvilken valuta kortet skal være i og da er kortbetaling i samme valuta gebyrfri så lenge man ikke stopper bruke kortet i mer enn 14 måneder. Om det skjer vil gebyrer spise opp restbeløpet. Ellers prøver jeg finne ut hvordan man kan få overført penger til kortet fra Norge uten gebyrer, klarer man det kan man spare endel hos Ryanair og muligens også hos Norwegian. Kortet kan også være en grei backup om man er et sted hvor det er forbudt å bruke norske kredittkort.

Lenke til kommentar
-Det er ett kolli håndbagasje og det er de velgig nazi på. Ikke snakk om en plastpose eller håndveske ved siden av og de er ikke redde for å måle om håndbagasjen ikke er for stor slik at den må sjekkes inn ved gaten til ekstra høyt gebyr.

Dette stemmer, husker når jeg var i london tidlig i år. Måtte betale ekstra fordi jeg hadde med meg en pose fra tax-free :/

 

Og de har disse metallgreiene for å sjekke om håndbagasjen din kan være med på flyet. De er non nazier på det jaa..

 

Edit: Landet i Gatwick, var ik no stress å komme seg til byen..

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Stemmer alt det robertaas sier over. Jeg fløy med RyanAir 4 ganger i fjor (Mallorca og London) uten noen problemer.

 

Det er ikke noe negativt ved å fly til Stanstead i stedet for Heathrow når man skal til London. Det går både buss og tog fra flyplassen inn til sentrum.

 

Skal til Kos neste uke og Mallorca senere i sommer. Det eneste som er litt pes er at det ikke er seating og man må stå i kø for å komme inn i flyet. Pass også på at evt. kofferter som sjekkes inn ikke veier mer enn 15 kg. Det finnes vekter du kan sjekke dette på inne på flyplassen.

 

 

Lenke til kommentar
Pass også på at evt. kofferter som sjekkes inn ikke veier mer enn 15 kg. Det finnes vekter du kan sjekke dette på inne på flyplassen.
Dette er de utrolig strenge på, men anbefaler å sjekke dette før du drar til flyplassen, hva gjør du hvis kofferten veier 5kg mer? Kjipt å betale ekstra..
Lenke til kommentar
Pass også på at evt. kofferter som sjekkes inn ikke veier mer enn 15 kg. Det finnes vekter du kan sjekke dette på inne på flyplassen.
Dette er de utrolig strenge på, men anbefaler å sjekke dette før du drar til flyplassen, hva gjør du hvis kofferten veier 5kg mer? Kjipt å betale ekstra..

 

Jeg reiser som regel sammen med dame og barn, så vi pleier bare å fordele litt rundt på koffertene dersom en veier mer enn 15 kilo. Dessuten går det å overføre noe til håndbagasjen (dersom den er stor nok).

 

 

Har gått helt greit så langt! :)

 

 

Lenke til kommentar

Skal du sjekke inn mye bagasje begynner virkelig gebyrene å dra på hos Ryanair. Du kan betale dobbelt så mye for å sjekke inn 2 kolli, men maksvekten som er den samme er da for de 2 kolliene samlet.

 

La oss si at noen betaler 40 euro for 2 innsjekkede kolli og at de antar det er 2*20 kg kilo uten å ha sjekket det. På flyplassen får de vite at de burde lest at det var 15 kg totalt for begge koffertene og vips så har de kanskje 25 kg overvekt til 20 euro per kilo eller 500 euro totalt... og det bare for reisen én vei.

 

Så Ryanair er bare for de som leser alt som står med små skrift og kan ta vare på seg selv. En gang jeg reiste med Ryanair snakket jeg med et par som hadde gått i nesten alle gebyrfellene. Jeg takket dem for at de hadde sponset min billige tur.

Lenke til kommentar

Jeg synes ryanair var helt flott. Det så kanskje ikke direkte pent ut inne i flyet, men ellers var det veldig bra. Vi hadde helt ubevisst fått high priority-billetter, så vi slapp køene og kunne velge sitteplass før alle andre. (anbefaler alle som kan velge sitteplass å sette seg langt bak i flyet, det er som regel småbarnsforeldre som sitter helt foran) ...

 

Servicen var så som så, jeg måtte be den samme mannen om spypose fire ganger før jeg endelig fikk det, men det er jo ikke sikkert at alle er som han.

Lenke til kommentar

Jeg synes ryanair var helt flott. Det så kanskje ikke direkte pent ut inne i flyet, men ellers var det veldig bra. Vi hadde helt ubevisst fått high priority-billetter, så vi slapp køene og kunne velge sitteplass før alle andre. (anbefaler alle som kan velge sitteplass å sette seg langt bak i flyet, det er som regel småbarnsforeldre som sitter helt foran) ...

 

Servicen var så som så, jeg måtte be den samme mannen om spypose fire ganger før jeg endelig fikk det, men det er jo ikke sikkert at alle er som han.

 

Uff da. Selv har jeg heldigvis aldri fått bruk for en spypose i fly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...