Gå til innhold

Guide: Elektronikkens verden – Del 1


Anbefalte innlegg

Fin guide det her enkel og grei, syntes dog at ikke hele funktionaliteten ble tatt fram når det gjelder transistoren, det er riktig forklart at den funker som en bryter iforhold til digital elektronikk,

det som ikke nevnes er jo dens bruksområder innen analog elektronikk.

i og med at en av de store fordelene er at den kan variere "ut" spenningen i forhold til signalet inn på basen (ikke bare av og på), som gjør at transistorer er en viktig komponet i blant annet forsterkere.

ja det kan vel med fordel sammenlignes med en av disse:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Potensiometer

 

Og greia med å bruke transistor som forsterker er vel å bruk inn-signalet til å styre transistoren slik at signalet blir gjenskapt på ett kraftigere utgående signal? Noe som gjær en transistor basert AM radio til noe av det enkleste en kan lage, eller?

 

Nja er litt mer avansert enn som så, du må blant annet ha en bære bølge som du igjen legger lydsignalet på.

Ellers så er du ikke langt unna med teorien ;)

 

Hva mener du med bærebølge? Er det dc strømmen som signalet svinger om du mener?

En bærebølge er et sinus signal med en gitt frekvens feks. 1 Mhz

Am står for amplitude modulasjon, lyd signalet endrer amplituden peak to peak

( høyden på signalet)

Så nei det er ikke en svingnig rundt en dc spenning

Link til animasjon som viser hva jeg mener:

Modulasjon

Endret av Hazukichan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Sikkert bare jeg som ikke klarer å skjønne noe i kveld...

 

Men under Ohms lov:

 

Over motstanden på 600 Ω vil det ligge 9 V, mens det kun ligger 3 V over motstanden på 200 Ω. Det er nyttig å vite dette, fordi du da kan koble deg til på hver side av disse motstandene for å få ut nettopp 9 V eller 3 V.

 

Det står altså at det går 12 V ut, så gjennom en motstand som bremser med 9 V, så en med 3 V...

Vil det ikke da gå 0 V ut av den andre motstanden?

Og man kan enten koble seg til 12 V eller 3 V som går ut av den første motstanden?

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som er problemet her er egentlig hvordan du ordlegger deg. Spenning er ikke noe som kommer inn eller ut av noe. Det er bare en forskjell i spenningsotensiale som vi sier ligger "over" motstanden.

 

Altså differansen mellom oversiden og undersiden av motstanden. I dette tilfellet kan det være lettere å se på strøm som vann som går gjennom et rør. Vannet vil måtte passere en trangere passasje (den største motstanden), noe som igjen vil øke trykket gjennom denne. Trykket er i denne sammenligningen spenningen. I den mindre motstanden så vil ikke trykket være like stort, fordi røret har en videre passasje, og gir ikke like mye motstand til vannet. Ergo synker trykket (spenningen).

Vanntrykk i seg selv sier ingentin om man ikke har noe vann. På samme måte som at spenning i seg selv ikke kan gjøre noe som helst arbeid om det ikke går en strøm.

For det er nettopp strømmen som går gjennom en motstand, og er en strøm av elektroner. Så strøm kan du si går inn og ut av motstander, og strømmen i en seriekrets vil da av samme grunn være lik. (like mange elektroner inn, som går ut)

Håper det hjalp litt på forståelsen. :yes:

 

 

 

 

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Sikkert bare jeg som ikke klarer å skjønne noe i kveld...

 

Men under Ohms lov:

 

Over motstanden på 600 Ω vil det ligge 9 V, mens det kun ligger 3 V over motstanden på 200 Ω. Det er nyttig å vite dette, fordi du da kan koble deg til på hver side av disse motstandene for å få ut nettopp 9 V eller 3 V.

 

Det står altså at det går 12 V ut, så gjennom en motstand som bremser med 9 V, så en med 3 V...

Vil det ikke da gå 0 V ut av den andre motstanden?

Og man kan enten koble seg til 12 V eller 3 V som går ut av den første motstanden?

 

Kirchoffs andre lov om delspenninger: "Summen av alle delspenninger i en seriekrets er lik spenningen som er tilkoblet kretsen".

 

Det vil si at om du tilkobler enda mer til kretsen, så vil delspenningen over de to første motstandene synke tilsvarende. Du kan måle spenningspotensialet på forskjellige steder i kretsen (måler man mellom pluss-tilførsel og mellom R1 og R2 får man i eksemplet 9V og måler man fra mellom R1 og R2 og minus-pol får man 3V), men idet du kobler til mer til kretsen vil dette endre seg.

 

Edit: Hvis jeg ikke tar helt feil, så vil vel spenningen over R1 endre seg om man parallellkobler inn en motstand der. Strømmen gjennom kretsen vil fordele seg likt mellom R1 og den nye motstanden, og de vil også ha lik spenning over seg, men spenningsverdien vil endre seg, fordi dette "leddet" i kretsen nå vil ha en annen motstand enn tidligere. Stemmer ikke det, folk som husker mer enn meg?

 

For å forenkle litt: Det du måler er spenningspotensialet mellom to punkter. "Over" (altså foran og bak) R1 får du 9V og "Over" R2 får du 3V. Måler du "Over" R1 og R2, måler du direkte på pluss og minus i dette tilfellet, og du får 12V.

 

Forøvrig:

 

Skulle du gjøre feilen å koble en polarisert kondensator på feil polaritet vil den eksplodere. Dette resulterer i mye klin
Ikke glem at elektrolytt lukter død og faen. Da jeg gikk elektrofag grunnkurs, klarte han på pulten ved siden av å koble inn en 2200 mikrofarads kondensator (ca på størrelse med et C-batteri. Litt mindre) feil vei i en strømforsyning, sikringen gikk tre ganger før læreren ba ham kortslutte sikringen for å se hva som skjedde da.

 

Enden på visa ble et høyt smell, alle vinduer på vidt gap samt fri resten av dagen (dette var rundt kl 1200 og vi hadde skoledag til 1500). Det lukter så innihelvetes grisebinge og spy at det er helt usaklig. Eneste verre jeg har vært borti var når jeg var med og monterte et brannvarslingsanlegg i et kufjøs.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...