Gå til innhold

Guide: Elektronikkens verden – Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fint å ta opp det som er helt grunnleggende for forståelsen av det mange HW-lesere driver med.

Feks.

Kondensatoren har jo mange bruksområder. Føler at man blander sammen enkelte av bruksområdene med kondensatorens egenskaper her.

Rent pedagogisk er det vel best å starte med egenskapene, for så å nevne hvordan dette utnyttes i noen av de viktigste bruksområdene ?

Transistoren er en forsterker.

Man kan styre en stor strøm ved hjelp av en liten. Dette utnyttes i uendelig mange bruksområder.

 

Så bør man også passe seg for å legge opp til misforståelser.

Det er helt grunnleggende at strøm er noe som forbrukes. Det blir feks. helt feil å si at et batteri gir 1 amp. Det er eventuell last man kobler til batteriet som er årsak til strømmen.

 

Jeg tror det blir lettere å forstå hvis men begynner med å forklare egenskapene til hver enkelt komponent, særlig hvis de som leser det har tolmodighet til å vente med å få en full forståelse av bruksområdene.

Det tar tid å få en hehetlig forståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske greit fortalt, men syns de regne eksemplene deres ble litt dårlige på slutten :)

 

Kondensatorer er ting man ikke bør tulle med, spesielt ikke elektrolytt kondensatorer som er fylt med syre. Vi lagde en bjt(bipolar junction transister) forsterker med kondensatorer som skulle filtrer bort frekvensene vi ikke ville ha med i signalet vårt. Det vi ikke tenkte på var at kondensatoren som sto på utgangstrinnet(der lasten, høytaler skulle kobles på) ikke var dimensjonert etter spenningsforsterkningen vår. Det resulterte i en liten eksplosjon som kunne endt ganske ille i og med at vi var tre studenter med hue over det lille kretskortet vårt.. :)

Lenke til kommentar

Fint om dere også laget en med vekselstrøm. Det skaper jo litt problemer når man får RMS verdier, harmonics, VSIer og CSIer.

Dersom noen tilfeldigvis går på NTNU vil jeg anbefale kompendiet i diesel elektrisk fremdriftsmaskineri. Fantastisk god innføring i basic elektro skrevet for folk som ikke skal gå videre innen den retningen men trenger å forstå likestrøm og vekselstrøm i generatorer, motorer og eltavler. Et av de beste fagene jeg tok.

Før jeg tok faget syntes jeg all elektro var gresk men etterpå har jeg aldri hatt problemer med å forstå hvorfor et system er som det er.

Lenke til kommentar

Fin guide det her enkel og grei, syntes dog at ikke hele funktionaliteten ble tatt fram når det gjelder transistoren, det er riktig forklart at den funker som en bryter iforhold til digital elektronikk,

det som ikke nevnes er jo dens bruksområder innen analog elektronikk.

i og med at en av de store fordelene er at den kan variere "ut" spenningen i forhold til signalet inn på basen (ikke bare av og på), som gjør at transistorer er en viktig komponet i blant annet forsterkere.

ja det kan vel med fordel sammenlignes med en av disse:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Potensiometer

 

Og greia med å bruke transistor som forsterker er vel å bruk inn-signalet til å styre transistoren slik at signalet blir gjenskapt på ett kraftigere utgående signal? Noe som gjær en transistor basert AM radio til noe av det enkleste en kan lage, eller?

 

Nja er litt mer avansert enn som så, du må blant annet ha en bære bølge som du igjen legger lydsignalet på.

Ellers så er du ikke langt unna med teorien ;)

Lenke til kommentar

Fin guide det her enkel og grei, syntes dog at ikke hele funktionaliteten ble tatt fram når det gjelder transistoren, det er riktig forklart at den funker som en bryter iforhold til digital elektronikk,

det som ikke nevnes er jo dens bruksområder innen analog elektronikk.

i og med at en av de store fordelene er at den kan variere "ut" spenningen i forhold til signalet inn på basen (ikke bare av og på), som gjør at transistorer er en viktig komponet i blant annet forsterkere.

ja det kan vel med fordel sammenlignes med en av disse:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Potensiometer

 

Og greia med å bruke transistor som forsterker er vel å bruk inn-signalet til å styre transistoren slik at signalet blir gjenskapt på ett kraftigere utgående signal? Noe som gjær en transistor basert AM radio til noe av det enkleste en kan lage, eller?

 

Nja er litt mer avansert enn som så, du må blant annet ha en bære bølge som du igjen legger lydsignalet på.

Ellers så er du ikke langt unna med teorien ;)

 

Hva mener du med bærebølge? Er det dc strømmen som signalet svinger om du mener?

Lenke til kommentar

"Kondensatorens oppgave er å samle opp elektrisk strøm, for så å sende det ut igjen når spenningen forsvinner."

Dette er en veldig mangelfull beskrivelse. Hovedpoenget med en kondensator er at den leder vekselstrøm, men ikke likestrøm.

 

Korrekt, rettet opp det første avsnittet med en todelt beskrivelse nå. Takk.

 

Flott guide, men med fare for å være pirkete...

 

Ta for eksempel et batteri som gir ut 9 Volt og 1 Ampere.

 

Vil det ikke være kretsen som eventuelt trekker 1 Amp, og strøm kilden vil levere 1 Amp om den har kapasitet til det? På et strømadapter til for eks routeren vil det vel stå strømmen adapteret kan levere og spenningen den leverer, men routeren vil trekke det den trenger utifra den totale resistansen og om adapteret ikke klarer å levere strømmen den trenger vil den ikke fungere skikkelig (eller i det hele tatt). Altså adapteret leverer ikke det den kan med mindre kretsen krever det. Edit: Mens spenningen er konstant.

 

Arrester meg om jeg tar feil, det er lenge siden jeg kunne dette...

 

Riktig, litt feil formulering fra min side. Rettet opp sitatet og slang inn et par anførselstegn. Takk.

 

selv om det er grunnlegende elektronikk så bør man også ta med integrerte kretser i sin enkle form

 

Integrerte kretser io sin enkleste form kommer i del 3 av artikkelserien :-)

 

 

Jeg antar at det er dere som tegnet kretsen; Hvilket program ble brukt?

 

Går på elektro, og hadde vært kjekt til øving ogsånt.

 

Crocodile Clips, som jeg nå ser har blit døpt om til Yenka. Genialt program som er enkelt å bruke. http://www.crocodile-clips.com/en/Crocodile_Technology/

 

Veldig fint å ta opp det som er helt grunnleggende for forståelsen av det mange HW-lesere driver med.

Feks.

Kondensatoren har jo mange bruksområder. Føler at man blander sammen enkelte av bruksområdene med kondensatorens egenskaper her.

Rent pedagogisk er det vel best å starte med egenskapene, for så å nevne hvordan dette utnyttes i noen av de viktigste bruksområdene ?

Transistoren er en forsterker.

Man kan styre en stor strøm ved hjelp av en liten. Dette utnyttes i uendelig mange bruksområder.

 

Så bør man også passe seg for å legge opp til misforståelser.

Det er helt grunnleggende at strøm er noe som forbrukes. Det blir feks. helt feil å si at et batteri gir 1 amp. Det er eventuell last man kobler til batteriet som er årsak til strømmen.

 

Jeg tror det blir lettere å forstå hvis men begynner med å forklare egenskapene til hver enkelt komponent, særlig hvis de som leser det har tolmodighet til å vente med å få en full forståelse av bruksområdene.

Det tar tid å få en hehetlig forståelse.

 

I del 2 av guiden vil jeg gå mer inn på mye av dette, der flere av komponentene blir satt i system (Likerettere, temperaturstyrt bryter, strømforsyning)

 

 

 

 

 

 

 

Ganske greit fortalt, men syns de regne eksemplene deres ble litt dårlige på slutten :)

 

Kondensatorer er ting man ikke bør tulle med, spesielt ikke elektrolytt kondensatorer som er fylt med syre. Vi lagde en bjt(bipolar junction transister) forsterker med kondensatorer som skulle filtrer bort frekvensene vi ikke ville ha med i signalet vårt. Det vi ikke tenkte på var at kondensatoren som sto på utgangstrinnet(der lasten, høytaler skulle kobles på) ikke var dimensjonert etter spenningsforsterkningen vår. Det resulterte i en liten eksplosjon som kunne endt ganske ille i og med at vi var tre studenter med hue over det lille kretskortet vårt.. :)

 

Hehe, jeg har gått på den samme smellen tidligere. Kondensatoren er en komponent jeg skal gå nærmere igjennom i del 2 av guiden når det skal snakkes om nettopp likerettere.

 

Fint om dere også laget en med vekselstrøm. Det skaper jo litt problemer når man får RMS verdier, harmonics, VSIer og CSIer.

Dersom noen tilfeldigvis går på NTNU vil jeg anbefale kompendiet i diesel elektrisk fremdriftsmaskineri. Fantastisk god innføring i basic elektro skrevet for folk som ikke skal gå videre innen den retningen men trenger å forstå likestrøm og vekselstrøm i generatorer, motorer og eltavler. Et av de beste fagene jeg tok.

Før jeg tok faget syntes jeg all elektro var gresk men etterpå har jeg aldri hatt problemer med å forstå hvorfor et system er som det er.

 

I del 2 av guiden skal jeg gå innom grunnleggende teori rundt vekselstrøm, men ikke lenger enn effektivverdi/amplitudeverdi. Dette er en guide som tar for seg grunnleggende elektronikk, så jeg vil rett og og slett ikke gå alt for dypt til verks på slike ting. Men, det er definitivt en god idé for en egen serie artikler! :-)

 

 

 

 

Ellers takk for alle hyggelig kommentarer! :-)

 

 

 

Lenke til kommentar

God artikkel dette.

 

Her er eit verktøy eg anbefalar til alle som har nokon som helst intensjon om å lære bort elektronikk:

http://www.falstad.com/circuit/

 

Sjølv går eg på elektronikk på NTNU og eg må innrømme at denne vesle applet'en på nokon felt gav betre forståelse for komponentar og konsept enn mange førelesningar og øvingar eg har hatt!

 

Den inneheld eit hav av ferdige kretsar som illustrerer dei fleste komponentar og oppsett ein kan ønske seg, og ein kan byggje eigne kretsar og eksperimentere på ein intuitiv og enkel måte.

 

Me modellerte ein gitarpedal i dette programmet for eit byggeprosjekt, og fekk langt meir utav denne enn gjennom dei verktøya me har tatt i bruk i undervisninga.! Mao passar den også utmerka for prototyping! (Opp til eit visst kompleksitetsnivå sjølvsagt) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En helt forferdelig artikkel som fort kan smadre Gud-estatusen jeg har opparbeidet meg som "elektronikk-ekspert" i mange år... :thumbup: Hehe, ja, slik er det faktisk til en viss grad med oss som jobber med elektronikk hver dag, sikkert andre bransjer og.

Men alvorlig, en flott og lærerik artikkelen, veldig bra om mange ønsker å lære mere om dette. Det er utrolig hvor mye en kan spare på å tenke litt selv !

Lenke til kommentar

Kretsanalyse-vit.assen i meg får litt krampe av noen av formuleringene, men alt i alt en grei artikkel.

 

"Kondensatorens oppgave er å samle opp elektrisk strøm, for så å sende det ut igjen når spenningen forsvinner."

Dette er en veldig mangelfull beskrivelse. Hovedpoenget med en kondensator er at den leder vekselstrøm, men ikke likestrøm.

Nåja. Det er for så vidt en vanlig brukt egenskap, men først og fremst er kondensatoren et energilager. Selv om kondensatorer har sin rolle i vekselspenningsnett, så er nok rollen som filter og energilager mer interessant i småelektronikk.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...