Gå til innhold

– Microsoft kjøper Skype


Anbefalte innlegg

Bra at facebook ikke endte opp med den, (eller apple). Jeg tror Google kanskje kunne fått en bedre tjeneste enn MS vil få til.

 

Men slik jeg har forstått det fra sist gang Google snuste på Skype i 08 var at det var kundene det var snakk om å kjøpe, for programmet Skype bruker peer to peer for å sende datatrafikk noe google aktet å gå vekk fra da google har datacenterkapasiteten til å håndtere en serverdistribuert VoIP tjeneste.

 

Eneste er om MS kommer til å ta betalt for skype, for Google vill gjort det gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes jo tilleggstjenester til Skype som Skype tjener noen slanter for. F.eks. at du kan motta samtaler fra telefonapparater SkypeIn, samt at du kan kjøpe muligheten for å ringe ut til telefonapparater også.

 

Skype er en stor aktør, som Microsoft sikkert sikler på, slik at de kan tjene noen kroner på det folk er villige til å betale for. Det er vel ingen hemmelighet at Skype er en veldig populær tjeneste.

 

Ellers har vi jo konkurrerende protokoller som også går rimelig greit, hvor flere aktører tjener penger på VoIP.

 

Ett eksempel på en meget utbredt protokoll er SIP.

 

Det ser altså ut til at VoIP ikke lar seg kvele av monopoldannelse.

 

Dessuten, så er Skype proprietært og om Microsoft kjøper det så endrer jo ikke det noenting. Så til de som frykter at uff, store stygge Microsoft kjøper det opp, så er Skype-protokollen proprietær fra før. Ingen forandring.

 

Vi har mange store selskaper som forsøker å vokse seg større. F.eks. Coca Cola company. Det er likevel ett stort rom for konkurranse selv om de er vanvittig store.

 

Ikke glem den omveltningen Coca Cola står ovenfor når folk blir mer og mer helsefokuserte. Folk vil ha sunnere varer, ikke sukker, vann, farge og aroma. Alternativt sukker, vann, farge, aroma og kanskje 2 % fruktjuice.

 

Dessuten betyr smaken mye. Mange Coca Cola-produkter kan nok få en ganske tøff omgang juling av en del naturlige ingredienser. Det kommer helt sikkert til å finnes opp andre kunstige smaker også. Altså det utvikler seg.

 

Se bare hvordan VoIP utvikler seg nå når vi kan bære VoIP med oss i mobiltelefonene og alltid være tilgjengelige. Det vil få ringvirkninger som at folk vil lete etter det billigste datapakke-abonnementet. Prisen på datatrafikk vil helt sikkert falle som en følge av økt VoIP-bruk og videostreaming på denne plattformen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor så negativ? Live skulle ikke vert noe problem. Google gjør det samme, bare de kaller det ikke noe spesielt tror jeg. De samler mange tjenester under samme mailen som jeg synes er bra. Liker bedre at MS skulle kjøpt det en at Facebook skulle ha kjøpt det. Vill ikke ha facebook overalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dessuten, så er Skype proprietært og om Microsoft kjøper det så endrer jo ikke det noenting. Så til de som frykter at uff, store stygge Microsoft kjøper det opp, så er Skype-protokollen proprietær fra før. Ingen forandring.

Det ligger i kortene at Skype for Linux avsluttes og dermed ekskluderer alle Linux-brukere fra brukernettverket til Skype. Med dette oppkjøpet blir det altså klart at man MÅ ha Windows for å bruke Skype i framtida og alle kontaktene på lista står ovenfor valget om å enten la seg ekskludere eller godta at man MÅ ha Windows for å bruke programmet.

 

Så jo, dette forandrer mye.

 

Ja, Skype har proprietær protokoll fra før, men de har hatt klient for Linux og dermed vært tilgjengelige på kryss av plattformer. Selv om Linux-klienten kom veldig sent og var dårlig. Nå forsvinner alt håp om bedring.

 

På tide å finne et åpnent og fritt alternativ før man sitter ennå mer fast i garnet.

Lenke til kommentar

Dette engasjerer tydeligvis mange, men jeg tror nok ikke det kommer til å endre seg så mye som folk tror.

 

Skype kommer nok ikke til å forsvinne som følge av dette, merkevaren er for sterk slik den er.

Det kommer garantert til å bli støtte for Skype direkte i MS programmer, men den frittstående klienten vil neppe forsvinne.

 

Om det hadde vært bedre med Google enn MS er jeg usikker på, men er glad det ikke er Facebook som kjøpte de, da kunne vi kanskje snakket mer om døden for Skype, eller i det minste det lille vi hadde igjen av personvern.

 

Jeg venter og ser hva de finner på, de har nok en snedig plan for å få dette til å fungere som businessmodell, noe Skype ikke helt har klart selv.

Lenke til kommentar
Dessuten, så er Skype proprietært og om Microsoft kjøper det så endrer jo ikke det noenting. Så til de som frykter at uff, store stygge Microsoft kjøper det opp, så er Skype-protokollen proprietær fra før. Ingen forandring.

Det ligger i kortene at Skype for Linux avsluttes og dermed ekskluderer alle Linux-brukere fra brukernettverket til Skype. Med dette oppkjøpet blir det altså klart at man MÅ ha Windows for å bruke Skype i framtida og alle kontaktene på lista står ovenfor valget om å enten la seg ekskludere eller godta at man MÅ ha Windows for å bruke programmet.

 

Så jo, dette forandrer mye.

 

Ja, Skype har proprietær protokoll fra før, men de har hatt klient for Linux og dermed vært tilgjengelige på kryss av plattformer. Selv om Linux-klienten kom veldig sent og var dårlig. Nå forsvinner alt håp om bedring.

 

På tide å finne et åpnent og fritt alternativ før man sitter ennå mer fast i garnet.

Sikkert fornuftig å fiske med flere enn ett garn, helt klart.

 

Jeg ser faren med at Linux kan miste videreutvikling av Skype-klienten. Men kommer de til å våge å stenge trafikken på de versjonene for Linux som er i bruk? Jeg tror det ville skapt overskrifter ihvertfall om så skjedde.

 

Dessuten er jo ikke Linux eneste plattformen som ikke er Microsoft-spesifikk. Skal de våge å stenge Skype for Mac-bruker, Symbian, Andros, iOS også videre i samme vending da?

 

Om de gjør dette vil jeg tro folk blir forbannet, og Microsoft taper penger. Skype-trafikken genererer jo penger også fra de andre operativssystemene/plattformene, så hvorfor så redd for at Linux står i "bullseye" av blinken?

Jeg vet at Microsoft ikke liker å utvikle for Linux, som er en stor konkurrent til deres Windows-operativssystem. Men, her ser vi likevel ett produkt som allerede har etablert seg på Linux med suksess. Inntjeningspotensiale ligger i økt Skype-trafikk, og dermed tipper jeg at å kutte Linux-støtten skader inntjeningspotensialet litt. Microsoft jager jo helst etter mest penger for sine aksjonærer sånn i utgangspunktet. Om Linux ga dem noen ekstra slanter i lommen utgjør vel knapt en trussel for Microsoft.

 

EDIT:

Ser noen kom meg litt i forkjøpet på å ramse opp noen Skype-klient plattformer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er en viss risiko med Microsoft bak rattet av Skype, for at pessimistene får rett i sine antakelser, vi ser den.

 

Men, tør Microsoft å kutte den strømmen av penger som Skypebrukerne fra Linux utgjør? Det er ett vesentlig spørsmål.

Endret av G
Lenke til kommentar

MS liker å presse folk over til Windows om de kan.

Men, folkeflukten er igang allerede.

Mange vil forlate skuta når MS kommer ombord og jeg har allerede begynt å gjøre klart til å forlate svineriet.

Er det en ting jeg vil ha minst mulig av, så er det Windows Live søpplet.

 

Jeg skyr innkjøp av spill for det står "Games for Windows Live" på da jeg vet disse er søppel i oppsett.

Eneste Live jeg eier er Dirt 2, men dette har jeg ikke betalt for heller da siden det var bundlet med skjermkortet.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det finnes mange flere Mac-brukere på Skype enn hva det finnes brukere under Linux.

 

Det vil bare gjøre skaden større for inntjeningen til Microsoft å kutte denne brukergruppen. Jeg vil tro at sjansen for at det skjer er betraktelig lavere enn for Linux.

 

Dessuten er Mac såpass nært Linux i OS-struktur, at en kanskje vil se at Linuxbrukerne klarer å tilpasse Mac-versjonen til å kjøre under Linux, eventuellt å tilpasse Linux til å kjøre Mac-versjonen??

Endret av G
Lenke til kommentar
Mener du at OS X-klienten også forsvinner?

Nei, det skjer neppe med det første. (ref MSOffice), men man kan jo se for seg at de trenerer lansering av nye versjoner for OSX eller at visse funksjoner bare fungerer under Windows.

 

Dessuten er jo ikke Linux eneste plattformen som ikke er Microsoft-spesifikk. Skal de våge å stenge Skype for Mac-bruker, Symbian, Andros, iOS også videre i samme vending da?

Samme svar som over her.

 

Regn med at Lyncskype ikke blir fullverdig under annet enn Windows. Etter å ha fulgt godt med på Microsofts taktikker siden 90-tallet er de svært transparente. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne intensjonene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...