Gå til innhold

Antall brukere pr. IT ansatt i bedrift


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet/har hørt hvor mange IT folk som regnes pr. fysiske bruker i en bedrift? Tenker da først og fremst i det offentlige. Evt. om noen har noen linker til sider så jeg har noe å banke i bordet med.

I mitt tilfelle er det meg + 1 lærling(teller evt. lærlinger med her?) som de eneste IT ansatte i bedriften, og rett i underkant av 1000 brukere.

Svar mottas med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere skal ta dere av ALL support, vil jeg påstå at dere er litt under bemannet. Men er det kun den lokale, fysiske delen av arbeidet er det helt ok.

 

Her hvor jeg jobber, er vi ~6 på over 2000 (gjetter vilt nå..) personer. Men de fleste har andre ansvar i tillegg pluss vi har over halvparten på andre lokasjoner.

Lenke til kommentar

Kompleksiteten på systemet teller også inn.

Er det bare mail og lagring trengs ikke så alt for mange IT-personer.

Men har du tunge/mange systemer å forholde blir det fort behov for en del flere.

 

Her på bruket er vi ca 1 IT-person pr 200 brukere, men har samtidig noe av landets mest avanserte systemer.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på. Hvor stor er IT-bruken, har alle hver sin PC, mange ansatte med behov for hjemmekontor/utekontor, PDA/epost på mobil, krypterte minnepenner, antall skrivere og hvem tar service på de, hvem skufler papir i skriverne, hvilke server-løsninger benytter dere, utvikler dere egne applikasjoner, etc etc. "En million" ting som en ITavdeling _kan_ ta seg av, og like mange ting som kan skyves ut til eksterne.

Du må sette deg ned med din nærmeste leder og få avklart hva som er jobben deres og ikke. Når det er gjort, så prøv å utfør disse tjenestene, og dokumenter responstiden dere har på de forskjellige tjenestene. Om dere har til enhver tid 1 ansatt som ikke får utført jobben sin pga dere, så er det gode argumenter for å få inn 1 ansatt til. Sånn ville iallfall jeg ha "angrepet" problemet :new_woot:

Lenke til kommentar

Takker for gode svar så langt. Bare å komme med forslag, greit å høre hvordan ting er rundt om ;)

 

Vi har support for alle brukerne. Alle har hver sin bærbare pc som vi har det fulle ansvaret for. Nettverk, både utbygging å feilsøking.

Vi får diverse tjenester som e-post, katalogtjeneste og faktisk server drift, så her slipper vi unna endel da dette blir levert fra sentralt hold.

Når det gjelder printere har vi multifunksjonsmaskiner fra Xerox (9stk.), og 7stk. mindre HP printere. Her gjør vi alt med mindre ting går i stykker å deler må byttes ut, da kommer det en kar fra xerox løpende.

Har også innkjøps ansvaret for hele bedriften når det gjelder alt av IT utstyr.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hos oss er det ca "bare" 70 stykker. Men har også bare en del av stillingen min til de "vanlige it oppgavene" og prosjektdeltakelse på resten. Og i den delen som omfatter it, så inngår noe serverdrift (heldigvis ikke totalansvar nå, da servere stør utenfor huset = trygt), ansvar for skrivere og trådløse aksesspunkter etc.

Lenke til kommentar

Høres ut som en typisk skole egentlig, bare vær glade du har lærlingen og ikke er alene :)

En mann for og "redde verden" med gjerne 1200ish klienter og all supporten til de.

men med gode rutiner samt forebyggende (i forhold til holde de unna din dør) manualer og guider tilgjengelig er ikke det så veldig mye support egentlig.

 

Med såpass mange bærbare er vel gjengangeren reinstalleringer som er kanskje 5 tastetrykk så kjører den resten selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hos oss er vi rundt 1100 ansatte, har 7-8 forskjellige nettverk og mange meget komplekse løsninger.. (Vi har vel et av norges desidert mest komplekse driftsmiljøer)

Ca 20 ansatte står for alt som har med infrastruktur, drift og support å gjøre.

 

Egentlig alt for lite med tanke på hvor komplekst miljø vi har.. Antall servere har vel rundt 200 for en stund siden..

 

Antall printere er i underkant av 100 i vårt vanlige nettverk (alt fra Xerox, levert med kortlesere og sikkerhetsløsning, samt to printerservere i cluster..), og et ukjent antall i de andre nettene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...