Gå til innhold

Guide: 10 triks for stillere bærbar


Anbefalte innlegg

Det er verdt å utdype litt på punkt 3.

For PCer med viftesystem lignende det på bildet, har det en tendens til å samle seg støv rett på innsiden av kjøleribbene. Aluminumstrakta rundt vifta skjuler det området, slik at det er vanskelig å rengjøre, eller i det hele tatt se at det ligger noe der.

 

På enkelte laptoper jeg har rengjort, har det ligget et 1 cm tykt kompakt hybelkaninteppe som sperrer hele luftgjennomgangen.

 

Det pleier å være ganske enkelt å skru løs hele vifta. Gjerne 2 eller 3 skruer. Det anbefales å ta en titt der også.

 

Er viftene veldig spesifikke for modell eller er det visse formfaktorer som brukes ? Har en Portege R-100 laptop med sliten dvs bråkete vifte som toshiba skal ha blodpris for og lurer på om det er lett å skaffe oem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv på Ebay eller liknande, der kan du ofte finne sånt til ein langt betre pris.

 

Har handlet litt av hvert der og har veldig varierende erfaring, særlig OEM har jeg fått noen skuffelser, billig men dritt. Vifter til salgs til så gamle maskiner er stort sett brukt, og da er man jo like langt, all den tid vifter stort sett begynner å støye etter tja, skal vi gi dem ett år ? Kanskje litt mer.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si det sånn at Windows 7 x64 er et dårlig valg dersom man vil ha veldig billig stillegående lagring (SSD).

Enig der. Dessuten bruker jeg min bærbar såpass lite, at om jeg ikke hadde fått gratis W7 lisenser fra skole, msdnaa o.l. hadde nok min bærbare kjørt Linux. Det dekker i hvert fall mine behov på en laptop.

 

Men uansett, til XP og Vista hadde man nLite og vLite, programmer som gjorde at man kunne strippe ned Windows-installasjonen ved å fjerne alt mulig man ikke trenger. vLite virket på Windows 7 betaene, ikke prøvd selv siden, men skal virke på retail også.

 

Spesielt drivere kan man fjerne, og heller legge inn de som trengs. Printer-drivere til alle mulige merker tar vel 700 mb alene.

 

http://rickatnight11.com/?p=181 bilder hvordan han har brukt vLite og fjernet en del GB.

 

http://www.mydellmin...-hdd-space.html

den presser installasjonen ned i 3 GB.

Man bør prøve Windows Tiny7. Jeg har selv ganske god erfaring med vLite/nLite, WAIK og lignende, og min erfaring er at du heller bør gå for ferdige løsninger som ligger godt distribuert ut over piratnettverk. Grunnen er at det kan bli svært, svært tidkrevende om man ikke lett blir fornøyd. Ulovlig ja, men jeg har ikke dårlig samvittighet da jeg uansett eier en lovlig originalnøkkel.

 

~T

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å bruke en vanlig kompressor til å blåse rent finfint elektronikk-utstyr. Vanlige kompressorer blåser som regel ikke særlig ren luft ut. Det er svært ofte olje i denne luften. Jeg tviler på at bensinstasjoner bytter eventuelle filtre særlig ofte heller. Så mye "faenskap" som flyr rundt i luften rundt en bensinstasjon, så hadde jeg ikke brukt dette utstyret til å blåse rent noe med særlig verdi.

 

Trykkluft på boks fra Staples anbefales. Denne er ren og fin.

 

 

DrE

Lenke til kommentar

Undervolting er det trikset som jeg bruker i tillegg til de mest åpenbare fra listen her. Har brukt RMClock til undervolting de siste 4 årene, den reduserer CPU-temperaturen med ca. 20 grader i snitt på mine maskiner (35,6 grader akkurat nå), samt gir bedre batterilevetid.

 

Det finnes sikkert alternativer som er nyere eller bedre (RMClock har ikke blitt oppdatert siden 2008), men poenget er det samme - kjøre med lavere volt, da blir det mindre varmeutvikling og følgelig mindre viftestøy. Passer selvfølgelig ikke til alle maskiner like bra, fordi ikke alle prosessorer er produsert like.

Lenke til kommentar

Undervolting er det trikset som jeg bruker i tillegg til de mest åpenbare fra listen her. Har brukt RMClock til undervolting de siste 4 årene, den reduserer CPU-temperaturen med ca. 20 grader i snitt på mine maskiner (35,6 grader akkurat nå), samt gir bedre batterilevetid.

 

Det finnes sikkert alternativer som er nyere eller bedre (RMClock har ikke blitt oppdatert siden 2008), men poenget er det samme - kjøre med lavere volt, da blir det mindre varmeutvikling og følgelig mindre viftestøy. Passer selvfølgelig ikke til alle maskiner like bra, fordi ikke alle prosessorer er produsert like.

Jepp, jeg lagde en post på det i 2006 (omg som tiden går): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=628377

 

Simen1 eller andre mods, hvis dere leser dette: Posten jeg lenker til ovenfor bør vel unpinnes eller eventuelt oppdateres dersom den fortsatt er relevant for prosessorer i dag.

Lenke til kommentar

Liten ekstrainfo:

 

Viftene på spesielt acer-laptopper har en lei tendens til å skru vifta fra 0 til max til 0 hvert 5. sekund. Dette er på grunn av elendig viftestyringsprogramvare. Mye er gjort ved å installere tredjeparts viftekontrollprogramvare. Jeg fikk meget gode resultater med acerfand under linux :)

Lenke til kommentar

...eller kjøp en macbook pro. Etter over 15 plastic-fantastic bærbare kjøpte jeg for et år siden en macbook pro og nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke gjorde dette for lenge siden.

Til og med i et helt stille rom kan jeg ikke høre antydning til harddisk eller vifter som går.

Og til sytekoret som nå kommer og sier hvor utrolig dyre de er, jeg betalte under 10.000 (7.990 - kampanje lefdal), og min forrige HP kostet 17.000. I etterkant ser jeg et HPen ikke var verd 5000 engang.

Egentlig er pris temmelig uinterressant når ting faktisk bare fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

Pussig at HW.no glemte å nevne det ... (nei, vent, nå skjønner jeg det .... :no: ).

Hinter du til at HW.no ikke "liker" Apple? For spør du meg har de et ganske nøytralt syn på saken, og til tider faktisk for mye pressemeldinger fra Apple. Typ "Apple iPhone 5 kanskje lekket", "Iphone 5 lekket", "Er dette Iphone 5?", "Iphone 5 har fått lanseringsdato". Men dette gjelder også andre produsenter.

 

Det finnes en del andre pcer enn Mac som også er stille. Man får hva man betaler for.

Lenke til kommentar

Om man med normal hørsel hører en MacBook Pro kommer an på to faktorer: (1) Hvor mye man belaster maskinen - dvs. viftehastighet og (2) bakgrunnstøy.

Her jeg sitter i et kontormiljø er det klin umulig å høre en MacBook Pro over suset fra ventilasjonen, om jeg ikke kjører Mac'en på full guffe på alle 4 prosessorkjernene da... ;)

Hjemme i stua kan jeg høre et veldig svakt sus fra viftene på lav belastning (dvs. vanlig websurfing), hvis alt av TV- og lydanlegg er slått av og det er helt stille i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...