Gå til innhold

Viftestyring & strømstyring på bærbar


mandela

Anbefalte innlegg

En liten infotråd om viftestyring, undervolting og generell strømstyring av bærbar pc.

Post gjerne tips, erfaringer, resultater her (også andre operativsystemer enn winxp)

 

Programliste (windowsxp)

 

Batteritest

* Battery Eater (The notebook battery's life benchmark)

 

Systemovervåking

* MobileMeter (System monitoring tool for laptop PCs running under the Windows environment)

 

Multiverktøy

* Notebook Hardware Control (Control of hardware components in notebooks)

* Rightmark CPU Clock utility (real-time CPU frequency, throttling and load level monitoring)

* SpeedSwitchXP (CPU frequency control for notebooks running Windows XP)

 

Viftestyring

* Notebook Hardware Control

* SpeedFan (monitors voltages, fan speeds and temperatures)

* I8kfanGUI (Dell Inspiron/Latitude/Precision fan control utility)

* Fan/brightness controll utility (for Toshiba eiere, takk til hwarangdo for tipset)

 

Stabilitetstesting (for undervolting)

* Prime95

* Super PI

 

Viftestyring

 

Notebook Hardware Control har pr i dag begrenset støtte for styring av viftene på nyere pcer. Det du kan gjøre, for å få din pc støttet er følgende: Les punkt 1 (her, etter å ha generert fila (ACPI Source Language (ASL) file), laster du den opp som zipfil her (krever registrering).

Allerede eksisterende ACPI config filer for flere maskiner finner man her

 

SpeedFan har også foreløpig begrenset støtte for nyere pcer. Det du kan gjøre for å få din pc støttet er følgende: Last ned speedfan, registrer deg på siden, gå til SpeedFan beta program her, last ned "Tool to read ACPI TABLES", kjør (rapporten sendes via programmet, veldig enkelt)

 

Undervolting (fungerer sannsynligvis ikke med celeron m)

 

Ved å senke volten til cpu oppnår man først og fremst et kjølere system, noe som igjen betyr mindre viftestøy (spesielt dersom man ikke kan kontrollere viften selv). Videre kan man også skvise ut noen minutter ekstra batteritid.

 

Pentium M er en cpu som er veldig enkelt å undervolte uten å få et ustabilitet system. Jeg antar at standard Pentium M prosessorer kan undervoltes til LV (low voltage) og ULV (ultralow voltage) spesifikasjoner. På nettfora til de ulike programmene kan man lese at folk har undervoltet sine prosessorer t.o.m. under ULV spesifikasjonene.

 

Et eksempel på hvordan dette gjøres kan du lese her.

Både Notebook Hardware Control og Rightmark CPU Clock utility kan brukes for å undervolte cpu.

 

Dessverre har Intel med introduksjonen av Yonah (core solo & core duo), og i likhet med AMD K8 revision E prosessorer, sperret muligheten for undervolting under en gitt Vmin. For eksempel er V låst til minimum 0.950V på Intel Core prosessorer. Max V er også låst på disse prosessorene.

En tråd som omhandler dette kan leses her.

 

Mine Erfaringer

 

Selv bruker jeg for tiden en HP nx6310 med Intel Core Solo T1300. Minimum V er låst til 0.950V, maximum V er låst til 1.262V. Jeg kjører nå 1667Mhz på 1.0V (har ikke testet 0.095V) og 1000Mhz på 0.095V etter undervolting. Systemet er 100% stabilt.

 

HP nx6310, Intel Core Solo T1300 (vifte satt til 20%, kan regulere hastighet på vifta og viftestegene)

1667Mhz på 1.262V - idle CPU temperatur: ca 50C

1667Mhz på 1.000V - idle CPU temperatur: ca 45C

 

Dersom du har en hp nx / nc serien og har lyst å sjekke hvordan det står til med kjølepastaen på CPU, kan du se bilder av operasjonen nedenfor , røde prikker på bildene viser hvilke skruer som må løsnes.

 

Har nå også fått kontroll over viften med NHC, noen hyggelige personer har skrevet ACPI filen for å kontrollere HP nx/nc bærbare (skal legges inn i ACPI undermappe der hvor NHC er installert).

Har satt de tre laveste viftestegene til 20%, maskinen er nå tilnærmet lydløs.

post-1944-1158516001_thumb.jpg

post-1944-1158516012_thumb.jpg

post-1944-1158516020_thumb.jpg

post-1944-1158516031_thumb.jpg

post-1944-1158516038_thumb.jpg

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tiltak!

 

Selv har jeg en IBM Thinkpad x60s.

 

Når jeg bruker 9 celle batteri får jeg 5-8 timer batteritid alt ettersom hva jeg driver med.

 

CPU ligger da på 980 Mhz, det er en [email protected].

 

Så mitt spørsmål blir da, er det en måte å få den til å gå lavere enn det? Dette gjelder da kun "on demand" da jeg har behov for full ytelse av og til.

Lenke til kommentar

Det jeg kan lese meg til er at Core Duo LV L2400 har 10x som max multiplier og trolig 6x som minste. Jeg antar at det i utgangspunktet ikke er mulig å sette en lavere multiplier (slik som det var før i tiden på noen desktop cpu) og dermed senke hastigheten enda mer. Hadde forøvrig en pentium M 1.3Ghz inntil nylig som klokket ned til 600Mhz når den var på sparemodus, vet ikke hvorfor det er så liten spredning i steps på de nye prosessorene. Det som muligens kan gjøres er å stille på EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology) med et program, men dette har jeg ikke satt meg inn i (kan selvsagt leses om på f.eks. forumet til Rightmark) og eventuelt også stille ned volten på laveste multiplier (hvis du bruker en "max battery" profil), dersom du vil prøve å skvise noen ekstra minutter ut av batteriet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Hei Mackanz. Som jeg skrev over er din prosessor (trolig) låst til min og max V. Det betyr at du ikke vil kunne undervolte på minste multiplier eller i det hele tatt gå under min V. Det som kan gjøres er å senke V på hele multiplier registeret.

Slik gjorde jeg (default verdi for V på multiplier 10 var 1.262V):

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=98553

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=98552

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=98551

(har forøvrig samme innstillinger under begge fanene (tabs), "AC Power" og "Battery")

 

Mer info om din prosessor finner du i rightmark forumet.

Lenke til kommentar

Først, takk for hjelpen!

 

Ser ut til at RightMark virker, men i vinduet for PST er det bare listet 1,337V på alle punktene. Satte ODCM til 12% og da gikk det veldig sakte her og tempraturen sank en god del, men det gikk veldig tregt. Så ut som cpu hastigheten halverte seg og reg. v gikk ned til 1.06V

 

Forstår ikke stort av programmet egentlig, skjønner ikke halvparten av forkortelsene osv. Så det hadde vært fint med litt veiledning, prøvde å titte i forumet til RightMark men ble ikke veldig klok.

Endret av Morbidor
Lenke til kommentar

Hei. Du kan med fordel titte på read me fila som følger med programmet, jeg har engelsk versjon av winxp så hos meg befinner den seg her (punkter som er spesielt relevante for deg antar jeg):

file:///C:/Program%20Files/RMClock/RMClock.htm#ui_profiles

file:///C:/Program%20Files/RMClock/RMClock.htm#ui_profile

 

Hvis du titter på postingen over ditt innlegg så ser du skjermdumper fra mitt oppsett, det funker med core duo, vet ikke om det samme gjelder core 2 duo. Er "Master preformance states table" på hovedsiden til "profiles" grå / ikke modifiserbar hos deg?

Endret av mandela
Lenke til kommentar

HEi

 

Jeg sliter med min nye Zepto 6615WD med core 2 duo 7200 (2GHz)... På min pc går viften nesten hele tiden... utrolig irriterende... Har prøvd å lete litt i BIOS og stilt litt på de ulike temperatur-grensene for vifta der, men det ser ikke ut til å hjelpe i det hele tatt... Noen tips? Gjerne med nøyaktig beskrivelse av hvilke settinger som må til...

 

Jeg bruker Notebook Hardware Controll programmet som viser 45C på cpu nå, og nå startet viften igjen, og eneste lasten jeg har er å skrive denne meldingen... :-/

 

 

 

TIPS?? Jeg er desperat etter en stille laptop, uten viftestøy....

Lenke til kommentar
Ble litt klokere, men når jeg greier å styre r.v ned i 1.06, blir systemet veldig treg og henger seg etter en kort stund. Enten er det ikke noe god måte å styret dette på, ellers så greier jeg ikke å sette det opp.

6908782[/snapback]

Å stille ODCM uten å vite hva man gjør kan føre til sirup ja :)

Du bruker 2.2 versjonen (som kan lastes ned via forumet)?

# Added support for mobile Intel Core 2 Duo (Merom core)

# Added CPU-dependent offset to Intel CPU core temperature indications (experimental)

# Added automatic detection of 4x FID availability on AMD K8 family processors

# Changed design of Battery Info page

# Added validation of individual profiles P-states settings when Master P-States Table is altered

# Added battery charge rate averaging period (as a registry tweak)

# Removed "No Management" from -prevprofile and -nextprofile profile switching commands

# Added time stamp to logging

# Fixed delayed applying of command-line parameters

# Fixed CPU load icon color setting (registry tweak)

 

Jeg trodde først det var skjermkortet mitt som gjorde at vifta gikk mye, men kan jo se ut som det er core 2 duo prossesoren (T7200). Rart at den kan bli så mye varmere enn min gamle 1,6 centrino.
min forrige maskin med pentium m var også superkjølig i forhold til core solo som jeg har nå :hrm: Endret av mandela
Lenke til kommentar
Har prøvd å lete litt i BIOS og stilt litt på de ulike temperatur-grensene for vifta der, men det ser ikke ut til å hjelpe i det hele tatt... Noen tips? Gjerne med nøyaktig beskrivelse av hvilke settinger som må til...

6911602[/snapback]

45C er jo ikke så høy temperatur. Du skriver at du kan justere viftestyrke og intervaller i bios. Det er bare å stille inn i bios og lagre innstillingene eller hur?
Lenke til kommentar
Å stille ODCM uten å vite hva man gjør kan føre til sirup ja 

Du bruker 2.2 versjonen (som kan lastes ned via forumet)?

 

Det har har du veldig rett i, men det merka jeg jo selv i grunn.

Prøvde RM cpu clock v. 2.15.

 

Et spørsmål litt på siden: Er det mulig å ødelegge noe å stille på dette, virker jo som et ganske snevert område man kan stille på ting, og default instillingene settes jo med en gang jeg går ut av programvaren eller restarter??

Endret av Morbidor
Lenke til kommentar
Prøvde RM cpu clock v. 2.15...... default instillingene settes jo med en gang jeg går ut av programvaren eller restarter??

6914991[/snapback]

* versjon 2.2 støtter din prosessor, kan lastes ned fra programmets forum

* reset av innstillinger er satt til default for at man skal kunne prøve og feile før man går for noen innstillinger mer permanent. Det er ikke moro å undervolte prosessoren slik at systemet blir totalt ustabilt, da er det greit at innstillingene ikke er lagret ved neste spontanreboot :)

* angående om man kan ødelegge noe, vel, det har jeg ingen formening om, men det står litt om det i readme fila. så lenge man holder seg til simple undervolting, strømsparingsoppsett osv ser jeg ingen grunn til bekymring

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

* Har nå fått kontroll over viften med NHC gjennom ACPI for å kontrollere følgende HP bærbare (skal legges inn i ACPI undermappe der hvor NHC er installert):

NC6120, NX6125, NX8220, NC8000, NX6310, NX6110, NW8240, NC6000, NC8430, EVO_N620c

 

* lagt til link for Rightmark CPU Clock Utility 2.2rc1, søtter nå de nye intel prosessorene

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...