Gå til innhold

Guide: 10 triks for stillere bærbar


Anbefalte innlegg

Om man med normal hørsel hører en MacBook Pro kommer an på to faktorer: (1) Hvor mye man belaster maskinen - dvs. viftehastighet og (2) bakgrunnstøy.

Her jeg sitter i et kontormiljø er det klin umulig å høre en MacBook Pro over suset fra ventilasjonen, om jeg ikke kjører Mac'en på full guffe på alle 4 prosessorkjernene da... ;)

Hjemme i stua kan jeg høre et veldig svakt sus fra viftene på lav belastning (dvs. vanlig websurfing), hvis alt av TV- og lydanlegg er slått av og det er helt stille i huset.

 

Jeg hører godt harddisken også på et kontormiljø. For all del, det er ikke en spesielt bråkete bærbar, men jeg er litt lei av påstander om at alt mulig er "100% stille", når det vitterlig ikke er det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utover forslagene i artikkelen, er min erfaring at man best reduserer viftestøy via software.

 

Eks

1) Slå av all form for Flash og Silverlight

Disse er CPU tyver av rang, og kan selv ved lav aktivitet stjele tilnærmet 100% av CPUen, spesielt med flere åpne arkfaner i en Web-leser på eldre laptoper.

 

2) Det finnes en del utilities som kan styre hastigheten på CPU viften.

Så lenge temperaturen på CPU er akseptabel, er det en fin måte å redusere støyene på.

 

3) Benytte en RDP (Remote Desktop) klient på laptopen mot en stasjonær.

Så kan den stasjonære stå i en kjeller og støye så mye den vil, og samtidig holde lunk i kjelleren vinterstid.

 

Punkt 3 er min personlige favoritt, og gjør en gammel laptop som ny :)

 

Hvis du i tillegg er en entusiast, så lar du den stasjonære kjøre virtuelle maskiner, som enkelt kan resettes når de har blitt infisert av for mye bloatware/virus/etc.

Mye raskere enn å reinstallere (evt legge tilbake image på) en laptop som har blitt treg og støyende.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...