Gå til innhold

Kommentar: Blir du lurt i spillbutikken?


Anbefalte innlegg

Gå å legg deg Dinsdale. Du har full rett å prøve ut et spill på forhånd før du går på å kjøper den største møkka som har blitt produsert dette tiår og forrige. Om du bare tar sjanser øker du bare salgs antallet og bare kaster pengene i lomma på grådige jævla feite utgiverne som fryder seg over hele praksisen. Om alle bare kjøper spill fordi reklamer og noen bilder får det til å se rått ut, uten å egentlig vite noe som helst om det så ber du om dårligere og raskere produserte spill i fremtiden siden folk er tjukke i huet og kjøper alt de "tror" er bra og bare tar en sjanse å kjøpe det.

 

Og er helt enig med artikkelforfatter, DLC er en praksis som er å spy av. Om noen tror at utviklere virkelig tar seg tid til å utvikle materiale til spillet etter det er utgitt annet enn patcher så klart så er det ingen håp for dem. Er ikke sikkert man kan helt si at ting er kuttet fra spillet heller, men utviklet på siden (siden ofte DLCer er av lavere kvalitet enn selve spillet) og blir utgitt på forskjellige tidspunkt senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også nevne at man har noe som heter returrett her til lands, så om man forhåndsbestiller et spill og en anmeldelse eller kompis viser at spillet ikke svarer til de hypede forventningene man har skapt, så kan man jo alltids returnere spillet, så fremt det ikke er åpnet (noen tillater vel retur også når det er åpnet?)?

Nei, det finnes ingen slik rett. Kun ved kjøp over internett(/fjernsalg).

Lenke til kommentar

Kan også nevne at man har noe som heter returrett her til lands, så om man forhåndsbestiller et spill og en anmeldelse eller kompis viser at spillet ikke svarer til de hypede forventningene man har skapt, så kan man jo alltids returnere spillet, så fremt det ikke er åpnet (noen tillater vel retur også når det er åpnet?)?

Nei, det finnes ingen slik rett. Kun ved kjøp over internett(/fjernsalg).

 

Klar over det, burde utdypet det i det avsnittet.

Lenke til kommentar

For meg personlig er Forhåndsbestillinger som gir deg noe "ekstra digitalt" en enorm turnoff.

En digital vare kan rett og slett ikke fungere som en pyntegjenstand som kan henges opp (Ultima IX fAscension eks sitt kart og kort) eller som en tøff liten radioaktiv burk.

 

Det som er definitvt det værste med slike utgivelser er jo nettop at man bruker disse til å øke salgstallene på forhånd nettop ved å spille på brukernes grådighet (selvsagt så ønsker du dragon slayer sword of damocles) og det er jo også problemer med slikt innhold med tanke på at det kan enten være helt ubalansert (les superpowers) eller rett og slett helt unyttig.

 

Ønsker utviklere at spillerne ikke skal selge spillene sine på nytt så hvorfor ikke sørge for at de som eier spillene over tid får gratis tilgang til bonusinnholdet (og dette er låst til brukeren) og de som kjøper brukt må finne seg i å betale for det? Det trenger ikke nødvendigvis være alt av bonusinnhold, men noe er det jo selvsagt lurt å sørge for at brukerne får.

 

Man har jo også mange muligheter til å øke salgstallene ved å promotere feks mp delen av spillet ved å gi bonuser til de beste spillerne og dermed kunne øke salgene av spillet over tid (populære må spill selger jo bra). Dette trenger jo ikke å utgjøre så mye innholdsmessig men nok til at de fleste spillerne som eier spillet vil bry seg om mp delen og konkurrere der.

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg synnes at mye av bonusinnholdet er enten priset alt for dyrt eller rett og slett innholder ting som burde vært med spillet ved lansering.

Lenke til kommentar

Liker butikk-avhengige forhåndsbestillinger veldig dårlig, særlig fordi de gjerne skiller på innhold når det er snakk om flere butikker.

 

Selv er jeg ikke så avhengig av å ha prøvd spillet først, jeg er såpass erfaren nå at jeg vet hva jeg skal se etter. Ikke handler jeg så mye på dag 1 lenger heller, avventer gjerne og ser hvordan folks tilbakemeldinger blir. Stabelen med spill å spille blir ikke akkurat mindre av seg selv uansett.

 

Angående DLC-avsløringer før spillet kommer ut er jeg egentlig litt i mot det også, særlig hvor det er tydelig at DLC'en er en del av hovedfokuset til spillet, som en utvidelse av historien og slikt. Flere karakterer til Mortal Kombat er mindre viktig, flere baner til siste Tiger Woods-spillet er mer viktig.

Lenke til kommentar

Kan også nevne at man har noe som heter returrett her til lands, så om man forhåndsbestiller et spill og en anmeldelse eller kompis viser at spillet ikke svarer til de hypede forventningene man har skapt, så kan man jo alltids returnere spillet, så fremt det ikke er åpnet (noen tillater vel retur også når det er åpnet?)?

Nei, det finnes ingen slik rett. Kun ved kjøp over internett(/fjernsalg).

 

Klar over det, burde utdypet det i det avsnittet.

 

Har du en kvittering hos f.eks. Platekompaniet så er ikke målet deres å være vrange. De vil nok gi deg en tilgodelapp du kan benytte til å kjøpe noe annet i butikken. Selv om man har regler og lovverk så er det også noe som heter kundetilfredshet som forbløffende nok en del butikker tar hensyn til.

 

10% rabatt ved forhåndskjøp er forøvrig mer enn nok incentiv for meg til å kjøpe et spill jeg har forventninger til. Anmeldelser er og blir subjektive meninger, forresten.

Lenke til kommentar

DLC kommer enkelt og greit, fordi utviklerne/utgiverne tjener grovt på det. det er fordi folk flest er villige til å betale for det. De tjener i bøtter og spann på dlc, så hvorfor ikke?

 

DLC/forhåndspestilling som er bundet til feks Gamestop, så er det for å tilltrekke seg nye kunder, og holde på de gamle. det tror de selv i allefall.

 

Det er lenge siden spillindustrien var en gjeng med 30 personer per team som laga spill. det er big business nå, større enn hollywood. og siden alle foruten om kundene tjener på DLC/forhåndsbestilling, så kommer det aldri til å ta stopp.

Lenke til kommentar

Selv om det er kommet for å bli trenger vi absolutt ikke like det. Det kommer bare til å bli verre. Vent til du betaler for et spill som er dobbel så lite som dagens spill og i tilegg betaler samme prisen og kjøper DLCer for å få resten av spillet. Da blir du ikke så fornøyd, om du er et normalt oppegående menneske. Nå er DLCer oftest bare sidehistorier som ikke er essensielt for selve spillopplevelsen, men det vil forandre seg.

Lenke til kommentar

Om spillet inneholder idiotiske bugs som aldri skulle vært der så spiller det vel ingen rolle om kritikken kommer fra kjøpere eller pirater. Og verre er det når utviklere betaler summer for at alle toppspilla de gir ut skal få bra kritikk. Har hørt så mye rart: fyr fikk sparken for å gi Kane and Lynch dårlig kritikk, husker ikke hvem, men noen fikk Halo utstyr for å gi spillet bra kritikk, et av Tomb Raider spilla ba Eidos kritikere som hadde dårlige ting å si om spillet å holde av kritikken til spillet var utgitt så det ikke påvirket salgsantalla, å siden gaming bussinesen er blitt såpass stor som den er nå tviler jeg ikke et sekund på at alle de største anmeldere får heftige summer for å bare ha godt å si. Jeg er vel ikke på en alt for absurd påstand her?

Lenke til kommentar

Jeff Gerstmann var vedkommende som "forlot" GameSpot etter at han ga det første K&L-spillet en karakter rundt 6. Nå driver han GiantBomb.com, som - iallefall for min del - er ganske mye mer vektig enn pay per grade-sider som GameSpot og IGN, eller bare plain clueless-sider som GameTrailers. Er bare synd at Metacritic, som alle utgivere tydeligvis betrakter som en suksessfasit, ikke skiller mellom tøysesider og de som kan tillate seg å gi karakterer under 7.

 

Og nei, man blir nok ikke invitert til hype-events og denslags på EA, Activision eller THQ sin regning - og kanskje velger de å annonsere andre steder også - om man altfor ofte slenger hjertebarna deres på slaktebenken. Ta all spilljournalistikk med en klype salt.

Lenke til kommentar

Liker butikk-avhengige forhåndsbestillinger veldig dårlig, særlig fordi de gjerne skiller på innhold når det er snakk om flere butikker.

 

Selv er jeg ikke så avhengig av å ha prøvd spillet først, jeg er såpass erfaren nå at jeg vet hva jeg skal se etter. Ikke handler jeg så mye på dag 1 lenger heller, avventer gjerne og ser hvordan folks tilbakemeldinger blir. Stabelen med spill å spille blir ikke akkurat mindre av seg selv uansett.

 

Ja, jeg er litt enig, det er litt poengløst (og nok en ting i kategorien, "pirater får et bedre tilbud enn ikke-pirater"). Sitter litt i samme situasjon at jeg kjøper spill raskere enn jeg får spillt de. Har bare forhåndsbestilt en eneste gang, og det var starcraft 2.

 

AtW

Lenke til kommentar

Pirater får jo i dette tilfellet det dårligste tilbudet (når man ser på bonuser som en isolert fordel), de får ingen pre-order bonuser i det hele tatt. At for eksempel EA legger ved en kode for noe småtteri og å åpne for flerspillerdelen (f. eks. Mass Effect 2 og Dead Space 2) plager meg ikke, jeg kjøper ikke spill brukt med mindre det er veldig spesielle tilfeller.

 

Når jeg tenker meg om har jeg faktisk forhåndsbestilt utrolig mye de siste månedene, 2011 har i så måte vært nesten ekstravagant. Bulletstorm Epic Edition, Dead Space 2 CE, Duke Nukem Forever Balls of Steel Edition, Mortal Kombat Kollectors Edition (amerikansk) og Portal 2. Kan vel trygt si at jeg forhåndsbrestiller i de tilfeller hvor det er interessante spesialutgaver å hente eller er spill jeg bare ha. Alle er forøvrig bestilt over nett og ingen av dem er i forbindelse med noen pre-order bonus.

Lenke til kommentar

Det er ikke så relevant (i denne sammenheng) hvem som vurderer kvaliteten på spillene. Poenget her er ikke at spillmedia og mannen i gata har ulik smak, men at økt fokus på forhåndsbestillinger kan dreie mer av kontrollen over markedet til utgiver (og markedsføringsbudsjettet). At de sitter på en god del innflytelse allerede, kan vel de fleste si seg enige i (uten at det på noen måte er unikt for spillbransjen). At det er mulig å redde seg inn etter en forhåndsbestilling man angrer på (angrerett/bytte/avbestilling) er jo greit, men jeg ser vel ikke helt hvordan det endrer nevneverdig på premissene her.

Lenke til kommentar

Spillbransjen skyter seg selv i foten imo... eller rettere sagt, de skyter sine største tilhengere i valgfri fot. Man får ikke "ekstra innhold/dingser" med på kjøpet... Man velger bort eksisterende innhold/dingser. Tenker da på de ulike bonusene de ulike butikkene tilbyr ved forhåndsbestilling.

 

Har kommet til den konklusjonen at man like godt kan underholde seg med andre spill mens man venter til Gold eller Goty edition kommer med full pakke og alle DLC'er til halve prisen.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Det er helt naturlig at utgivere finner nye måter og gjøre produktet sitt attraktivt på, og forhåndsbestillinger med små DLC bonuser ser jeg ikke akkurat på som det sleipeste salgstrikset i historien. Litt ansvar må også forbrukerne ha når de ser for seg et kjøp av et nytt spill. Enn så lenge er det også sjelden en må betale noe ekstra for slike DLC bonuser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...