Gå til innhold

– Butikkene har seg selv å takke (PC)


Anbefalte innlegg

Det som er interessangt er at ingen har nevnt problemstillingen med, kor lenge du vil ha tilgang til spillene via Steam. 2år, 5år, 10år? Problemet er at om X år så vil du ikkje kunne spille desse spillene lengre så lenge du ikkje bruker ein crack.

 

Har egentlig ikke dette problemet. Kan være at det er jeg som er elendig til å ta vare på fysiske kopier av spill, men mine cd-plater og cover ligger bare og flyter i ei eske når jeg ikke spiller det lengre, og om jeg har et 5-år gammelt spill som fortsatt funker, så vil jeg bli passe overrasket. Steam har derimot vært fint fungerende sålangt, og om jeg har spillene jeg har kjøpt der i fem år til, så overgår det med god margin levetiden på mine fyiske kopier, og mer kan jeg egentlig ikke be om. Selv urørte CDer har jo en tendens til å dø ut, i min erfaring. Nå er det også engang slik at det tar lengre tid å finne frem og installere noe fra enn cd enn det tar å gå på sin private torrentside og laste det ned som ISO nå om dagen uansett. Jeg kan for eksempel nevne at jeg har en passe enorm fysisk dvd-samling tilgjengelig, men når jeg skal se en film jeg eier laster jeg også heller den ned enn å hente disken ut av hylla. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt hvordan butikkene skyter seg selv i foten ved å fjerne tilbudet helt. Slik at Steam og andre digitale aktører blir eneste tilbyder og dermed stiller enda sterkere enn før. Minuset stiller jo på at man ikke får boksene. De av oss som liker å ha noe håndfast å vise frem taper litt på dette. På den annen side, får fylle opp hyllene med filmer og konsollspill. :p

Lenke til kommentar

Personlig "hater" jeg ikke steam for at jeg må laste ned en klient. Problemet blir gjerne som spill selskap sine kontoer, får steam virkelig gode konkurrenter vil jeg etterhvert få svært mange klienter å forholde meg til og fordelen forsvinner i ett hav av forvirring når jeg ikke finner rett klient til spillet så jeg får lastet det ned.

 

Jeg hadde satt mer på en standardisert klient med API'er til hver enkelt digital leverandør, så hadde man EN klient som holdt på alle bibliotekene. Slik det er nå sitter røttene til steam ganske tungt inne i spillene, jeg kjøper spillet fra en digital distributør og må innom en annen for å installere det og eventuelt laste det ned igjen i fremtiden. Det føles ganske merkelig egentlig og ødelegger for konkurranse muligheter.

Lenke til kommentar

Personligt liker eg ikkje Steam, og er vanvittigt irritert over at F3-LA, Metro 2033 etc tvinger deg til å installere det.

 

Problemet eg har med Steam, er at det tvinger deg til å installerer deires klient.

 

Det som er interessangt er at ingen har nevnt problemstillingen med, kor lenge du vil ha tilgang til spillene via Steam. 2år, 5år, 10år? Problemet er at om X år så vil du ikkje kunne spille desse spillene lengre så lenge du ikkje bruker ein crack.

 

Sjølv så sitter eg meg til tider ned og spiller gamle Adventure spill fra tidligt 90 tallet, og har ikkje problemer med å se for meg at om 10-20 år så vil eg kansje sette meg ned med for eksempel eit av dagens spill. Og det er akkuratt dette som gjør at eg ikkje liker når eit spill tvinger deg til å være tilkoblet til ein annen tjeneste.

 

Eg har ingen problemer med nettbaserte butikker som selger nedlastbare versjoner av spill, har kjøpt mye via GOG. Det eg ikkje liker er når det er sperrer involvert som det er 100% sikkert vil hindre deg å spille dette spillet etter ein tid.

 

Hvis du nå hadde satt deg litt inn i dette, så hadde du vist at det faktisk er mulig å kopiere spillene fra steam og lagre de på f. eks. en DVD. Eventuelt kan du også benytte Steam's offline modus

Lenke til kommentar

Som mange andre nevner så er dårlig utvalg i butikkene en god årsak til å unngå de, i tillegg så vet du ikke om de har spillet inne. Siden jeg bor i Sandefjord så har jeg bl. a både komplett og netshop i nærheten, og når jeg i tillegg jobber på Borgeskogen (for de som vet hvor det ligger) så er det ikke store omveien å kjøre innom en av de to på veien hjem. Jeg vet om varen er på lager, og leveringstiden er god. Har opplevd å få sms om at varen er klar til henting en time etter bestilling hos komplett, og en kollega av meg har vært nede i hele 10 minutter hos netshop. Og prisene hos de to er stort sett konkurransedyktige med butikkene.

 

De eneste gangene jeg har gått i butikk de siste årene og sett etter ett spill, er hvis jeg vil ha de med en gang, og det er lørdag. Da er butikkene raskere enn digital distribusjon, da hastighetene hos de digitale distributørene godt kunne vært bedre. Får sjelden mer enn 1MB/sek og har aldri sett over 2MB/sek (har 25Mbit linje). Hadde det f. eks vært mulig å kjøpe spillene som en iso fil eller tilsvarende som du kunne overføre til en eller annen type enkel flyttbar lagringsenhet så hadde det i alle fall løst problemet med at butikkene blir utsolgt, og de blir ikke nødt til å sette av masse hylleplass. Samtidig så hadde det vært kjekt å se nøyaktig hva de lokale butikkene har i utvalget sitt, på lik linje med nettbutikkene.

 

Prøver å finne det billigste tilbudet når jeg ser etter spill, men er stort sett villig til å betale noe ekstra for å få det "med en gang". Bl.a ble Dragon Age kjøpt fra Steam til en pris jeg ikke var veldig begeistret for, men jeg ville ha det der og da, og måtte "bla opp" litt mer enn jeg egentlig ønsket å betale. Men det er vel sånn det må bli når utålmodigheten slår til ;)

 

Når det kommer til service rundt spill kjøp så er dette helt uinteressant, har jo gamer.no :D Service blir mye viktigere når det kommer til andre typer kjøp som bil, hjemmekino, sofa, kjøkken osv osv. Jeg kan være veldig lojal ovenfor butikker hvor jeg får en god kjøps opplevelse (hvor god service står for store deler av denne).

 

At de fysiske butikkene kan tilby lavere priser enn de digitale er litt kritikk verdig ovenfor de digitale, men det er kanskje ett resultat av at de fysiske butikkene opererer med lavere marginer for å kunne konkurrere, eller at de digitale prisene holdes kunstig høye for å "beskytte" butikk salget, men har ikke noe særlig tro på det siste.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt et prinsipp jeg er enig med butikkene i her, og det er at Steam ikke burde bli påkrevd sammen med spillet på fysisk media.

 

Det blir litt som om microsoft skulle legge med Openoffice på alle Windows installasjons CDer, eller velt, det er nok mange som vil det også :p

 

Men uansett, butikker sier at de ikke ønsker og selge reklame for konkurenten, det burde jo være en fair sak. Slik jeg forstår det er det ikke at spillet er tilgjenglig på steam som er problemet, men at brukeren må installere steam på pcen for å kunne spille.

 

Hva tror du Steam hadde sagt hvis spill kjøpt gjennom de måtte komme med klienter or andre nedlastingstjenester, for det er jo i praksis dette butikker opplever.

 

Og den eneste som taper til slutt er jo kunden.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt et prinsipp jeg er enig med butikkene i her, og det er at Steam ikke burde bli påkrevd sammen med spillet på fysisk media.

 

I flere tilfeller har utgivere lagt ved to installere til samme spill. En standalone og en install som går via steam. Kan ikke fatte hvorfor dette ikke er standard. Tidspress for å få på plass en utgivelse så tidlig som mulig kanskje.

Lenke til kommentar

Jeg går ikke inn til spill butikker mer. PC hyllen er et lite plass helt inners i hjørne, og disse hyllene har inneholdt samme spillene i flere år. Du ser kanon mangen av disse "classics" billig spillene til salgs, også har du top 10 listen. That's it.

 

Jeg er ikke interssert i top 10 spillene. Disse er som regel "fjortis" FPS spill, og stor budget spill som vi alle har hørt om.

 

Før så gikk jeg inn i en butikk og kunne finne masse spennende spill jeg har aldri hørt om. DET var gode tider det.

For å kunne gjøre det nå idag, har jeg nødt til å bla i slike digitale distrubution løysninger, som GamersGate, Impulse, Steam osv.

 

Butikkene har blitt så mainstream og konsol fokusert at du føler ut at du går inn i et leketøy butikk.

Lenke til kommentar

Du spekulerer og synser litt vel mye. Jeg tror ikke det er noen notisverdig sammenheng mellom nettforhandlere som steam og piratkopiering. Piratkopiering har uansett eksistert lenge før man gjorde det over nett. En gang i tiden delte man spill på fysiske disker for nettet var altfor tregt til å laste ned astronomiske størrelser som en hel megabyte, ref: Don't copy that floppy.

 

Du mener det. Steam hadde kommet uansett, men å si at piratkopiering, dets miljø og brukere er helt adskilt fra utviklingen av slike tjenester er jo naivt. Idag. Fremover er det mer uvesentlig siden slike tjenester lønner seg og har rett til liv. Det bidrar også til å gi pirater gode alternativer som mange gjerne betaler for.

 

Pirater og hackere ligger alltid foran. Dt er jobben deres. Det driver også til utvikling av andre tjenster.

 

Er vel litt på siden av saken nå men...

 

Piratkopiering av spill eksisterte lenge før internett, som vi kjenner det fra rundt 1995, i det hele tatt var påtenkt. Commodore 64 spill, f.eks., ble cracket og kopiert over en lav sko på 80-tallet. Kan du vise til reell forskning som bekrefter dine argumenter?

 

Å motsi at butikkene har skutt seg selv i foten innebærer å ignorere at de står med en rykende pistol i hånda mens blodet fosser ut av skoen.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt et prinsipp jeg er enig med butikkene i her, og det er at Steam ikke burde bli påkrevd sammen med spillet på fysisk media.

Grunnen slik jeg har skjønt det, er at spillet benytter steam/valves kopibeskyttelse/verifiserings tjeneste. Alternativet er at de legger inn en annen kopibeskyttelse eller verifiserings klient. Det er ikke behov for å kjøpe noe via steam. Men problemet for de fysiske butikkene blir at kunden blir gjort oppmerksom på steam (en konkurrent), og neste gang kunden skal kjøpe ett spill, så kan det være at h*n velger steam i stedet for.

 

Det blir litt som om microsoft skulle legge med Openoffice på alle Windows installasjons CDer

Nei, det er ikke sammenlignbart. Det nærmeste sammenlignbare blir hvis MS må legge til en link eller tilsvarende som informerer om eksistensen til Openoffice. Uansett ett dårlig eksempel/sammenligning.

Lenke til kommentar

Håh.. Kjenner jeg savner Ram&Rom som lå her i Trondheim for mange herrens år siden, det var der jeg spilte Need for Speed for aller første gang. Spillene kom i digre pappbokser og hele sjappa var fylt opp med alt hva hjertet kunne begjære, mange gode minner derifra. Men tidene forandrer seg, og ting skjer på veien. En dag var Ram&Rom borte. :(

 

Nå brukte jeg Steam mye før i tiden, men en dag var en euro lik en dollar og prisene ble stort sett ublu. Så da det ble billigere å få det fysiske produktet, blir det nå som andre over meg gjør, kun tilbudsvarer derifra, dog det er også blitt sjeldent. (På grunn av en urgammel pc som sliter med det meste, så blir det mest konsoll nå til dags, iallefall til jeg er ferdigstudert og får råd til å handle inn et nytt kraftverk)

 

Nå er det for min del netthandel som er greia, handler på gamezone og har spillene i postkassa ikke lenge etter. Og det tror jeg at jeg kommer til å fortsette med, jeg liker å ha det fysiske produktet. Og der når ikke Elkjøp, Spaceworld og resten av butikkene opp. Utvalget er for begrenset, og det er lettere og mer komfortabelt å handle via nett.

 

Du handler ikke spill der du handler vaskemaskin, gjør du vel? :D

Lenke til kommentar

Som en forbruker, og tidligere også spillselger, ser jeg på det på denne måten:

 

Folk som har en smule peiling og ikke bryr seg om cover vil omtrent alltid kjøpe spill på nett

Rett og slett fordi det handler om hvor lite tiltaket er i forhold til å dra til butikken.

 

Steam har forstått noe ekstremt viktig når det er LETTERE å kjøpe et spill på Steam i stedet for å laste ned piratkopi, patche, cracke, osv.

Etterspørselen etter PC-spill er enorm, og jeg mener det er hvor lett det er å få tak i spillet (sammen med pris) som styrer hvor du kjøper det.

Jeg har selv erfart, flere ganger, at jeg heller kjøper et spill på Steam fordi det er lettere enn piratkopiering, selv om det koster en femtilapp i forhold til piratkopiering som er gratis.

 

Pris er også selvfølgelig utslagsgivende, og prisen er nesten alltid billigere på nett, rett og slett fordi det er færre ledd i utgivningsprosessen.

 

Derfor:

Spillforhandlere må, på lik linje med platebransjen, ta STORE tak for å fornye seg for å beholde, og få nye, kunder, slik at kundene ser fordelen med å betale 50-100kr mer for spillet i butikk enn på nett. Jeg vet ikke hva noe slikt kan være utenom service, men poenget er at det handler om å gi kundene mer valuta for pengene når de i utgangspunktet betaler 50-100kr mer for spillet ved å kjøpe det i butikken enn på nett (i tillegg til at tiltaket er større). Flere effekter? Tilbehør? Her er det bare fantasien som setter grenser. Poenget er at du får noe som du ikke kan få ved å kjøpe på nett.

 

Jeg mener butikkene har seg selv å takke, fordi de ikke har iverksatt nødvendige midler for å rettferdiggjøre den høyere prisen for kundene.

Lenke til kommentar

Før så gikk jeg inn i en butikk og kunne finne masse spennende spill jeg har aldri hørt om. DET var gode tider det.

 

Bor du på bygda eller bare forventer du å finne et fantastisk utvalg på Spaceworld? Det kan muligens ha noe med at spill før (sikkert lenger tilbake en du referer til, da) ble sett på som barneleker og derfor ikke fikk noe særlig oppmerksomhet i media og lignende, men det skal virkelig godt gjøre så gå inn på en skikkelig spillbutikk og kun finne fjortisfpser med gigantbudsjett.

Lenke til kommentar

Piratnedlastning ødela for butikkene. Steam er en av aktørene som kom som et resultat av dette. Butikkene solgte mindre og mindre pga piratkopiering og dette ble enklere og enklere.

 

Når Steam (og andre) lanserte systemet sitt og flere brukte dette ble det litt vanskeligere å piratkopiere. De som laster ned spill er vant med det. De går ikke i butikken. De må ikke ha cover etc. Derfor er onlineløsninger perfekt for disse.

 

 

Hvordan har steam gjort det vanskligere å piratkopiere? De har dog gjort det lettere å kjøpe spill, det er jeg enig i. ELlers er vel dette framtiden, tidligere tall tyder jo på at over halvparten av alle PC-salg ikke skjer i butikk. Dette kaster jo også et interessant lys over ryktene om PC-plattformens død, da man ofte peker på at slaget fra butikk av PC-spill har blitt relativt sett dårligere i forhold til konsoll. Kanskje situasjonen ikke er så gal allikevel?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...