Gå til innhold

Den offisielle Gran Turismo 5 tråden


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Er det en ting Polyphony ikke kan, så er det å lage animerte personer (som helst skal være i sync med snakkingen).

Startet Nascar løpet istad og fy så dårlig jobb (på den video snutten med han føreren som prater).

 

Selve kjøringen har jeg det morsomt med :D Bruker Honda Civic (ca 260-80 bhp nå). A-Spec Level 6. Tatt første license *B*

PSN = se signatur for de som vil legge meg til :)

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her er så langt ifra en simulator som du får det. Elendige lyder, 0 fysikk på kjøringen. Kræsjer du i en annen bil så reagerer bilene som en bumpy bil på tivoli.

Musikken er grusom, merkelig valg dem har gjort på menyene. Rotete meny med events som krever ditten og datten. Håpløst særlig med all loadingen mellom hver skjerm. Nettspillingen bar preg av folk som utnyttet 0 fysikk, de la seg inni hverandre i svingene for å bli dytta framover i svingen. Sjokkert over at det fikk 8/10 av IGN, er spent på om gametrailers rater dette bra. Det kan de umulig gjøre.

0 fysikk? Akkurat den kjøper jeg ikke. Det er langt fra perfekt, men det virker som om det ligger en del fysikk i kjøremotoren. Kjørte Lupo GTI rundt Nürburgring i stad og det virket relativt virkelighetsnært.

 

Hva mener du med "Rotete meny med events som krever ditten og datten"?

 

Nettspilling har jeg ikke prøvd, men jeg vil tro du har rett. Burde vært satt en stopper for usportslig kjøring, dette er svakt fra Polyphony sin side.

 

Menyene synes jeg fungerer ganske bra, bortsett fra loadetidene. Disse var heldigvis ganske lave i dag ettersom de ikke har så stor last på serveren som de hadde i går.

 

Karaktermessig synes jeg 8/10 er rettferdig da spillet tross alt er ganske bra, selv om det ikke er så bra som jeg hadde håpet.

Lenke til kommentar

Menyene er rotete og forvirrende. Ta hovedmenyen Det er lite logikk i hvordan du kommer til de forskjellige valgene. Det blir som regel en del ekstra trykk for å komme dit man vil. Nå er dette ikke det viktigste i ett bilspill, men det er med på å trekke helheten ned, om enn bare litt.

 

Fysikken er bra mellom deg selv og asfalten, men fraværende mellom deg og andre på banen (ref. bumpercars og slikt)...det trekker ned stort!

 

Grafikken er nydelig... til tider. (d.v.s. så lenge du bare kjører i og med premiumbiler). Å se perfekt modellerte biler på siden av noe som ser ut som det kommer rett fra GT4 ødelegger innlevelsen for meg, om ikke andre. Å vite at det er cockpit view på noen av bilene, men ikke favoritten din, er også forbanna irriterende.

 

Intetsigende lyder på både motorer og krasj. Motorene blir bedre med litt tuningparts, det er sant, men de føles generiske og ukorrekte. Og lyd bidrar en STOR del av innlevelsen.

 

6 eller 7/10 fra meg. Bra spill, håper det blir bedre med patching, for det synes jeg det/vi fortjene.

 

Ideelt sett skulle jeg sett at de åpnet for bidrag av entusiaster. Det er nok av hobbyartister der som jeg tipper kunne laget meget gode modeller av diverse biler.

 

PD burde åpnet for at brukere kunne submitte forslag til modeller, som blir vurderte og evt. patchet inn :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Menyene er rotete og forvirrende. Ta hovedmenyen Det er lite logikk i hvordan du kommer til de forskjellige valgene. Det blir som regel en del ekstra trykk for å komme dit man vil. Nå er dette ikke det viktigste i ett bilspill, men det er med på å trekke helheten ned, om enn bare litt.

Trur eg er ein smakssak. Eg synest menyane er enkle og svært logiske, har ikkje so langt hatt problem med å skjønne kvar eg skal gå for å gjere noko vertfall.

 

Fysikken er bra mellom deg selv og asfalten, men fraværende mellom deg og andre på banen (ref. bumpercars og slikt)...det trekker ned stort!

Er enig i att fysikken ved kollisjonar er dårleg, og skademodellen er ikkje i nærheita av kva dei lova. Sjølve kjøyringa er fortsatt veldig bra. Litt varierande kvalitet på motstandarane dine, av og til føler eg att dei kjøyrer i ein usynleg tunell utan å ense att eg er der, mens eg i andre løp kan føle att dei gir meg ei skikkeleg utfordring og kjempar og knivar om posisjonar.

 

Grafikken er nydelig... til tider. (d.v.s. så lenge du bare kjører i og med premiumbiler). Å se perfekt modellerte biler på siden av noe som ser ut som det kommer rett fra GT4 ødelegger innlevelsen for meg, om ikke andre. Å vite at det er cockpit view på noen av bilene, men ikke favoritten din, er også forbanna irriterende.

Premiumbilane er nydelege, standardbilane fungerer heilt fint (for min del vertfall), dei ser ivertfall ikkje ut som sekk med kattespy slik som ein kan få inntrykk av på nettet til tider.

Mangelen på cockpit view er grusomt ja. Innbille meg att det ikkje kan ha vore so mykje jobb å lage ein standardcockpit dei kunne brukt på alle standardbilane. Det originale Colin Mcrae Rally til ps1 hadde tross alt cockpit view !

 

Intetsigende lyder på både motorer og krasj. Motorene blir bedre med litt tuningparts, det er sant, men de føles generiske og ukorrekte. Og lyd bidrar en STOR del av innlevelsen.

Jepp, lyden er ikkje noko å rope ifrå fjelltoppane om.

 

6 eller 7/10 fra meg. Bra spill, håper det blir bedre med patching, for det synes jeg det/vi fortjene.

Litt enig i den sjueren din. GT5 er eit av dei beste bilspilla eg har prøvd (kanskje det beste?), men når forventningane var skrudd so høgt opp som dei var blir ein no uansett litt skuffa.

 

Ideelt sett skulle jeg sett at de åpnet for bidrag av entusiaster. Det er nok av hobbyartister der som jeg tipper kunne laget meget gode modeller av diverse biler.

 

PD burde åpnet for at brukere kunne submitte forslag til modeller, som blir vurderte og evt. patchet inn :)

Det trur eg kunne vore ein god ide. Åpna både for att vi kan sende inn forslag til modell, samt att ein brukarar kunne ha laga ein modell. Måtte hatt ein form for kvalitetskontroll hos PD då.

Lenke til kommentar

Selvsagt ville PD stå for kvalitetskontrollen. De kunne f.eks. gitt ut specs som modellen må oppfylle for å bli vurdert og så har de siste ord om den blir implementert.

 

For når man ser hva entusiaster lager i mod miljøer (i alle fall til PC), så ser man fort at det er mange store talenter der ute i verden som gjerne ville bidratt gratis.

 

 

Forøvrig, bare det var cockpit view i alle standard bilene, så hadde jeg vært mye mye mer fornøyd med spillet.

Lenke til kommentar

Brukerskapte modeller kunne vært en mulighet. Tror ikke PD hadde hatt så alt for store problemer med å få igjennom avtaler med bilprodusenter som lar dem implementere flere biler over tid.

 

Det er mulig de er ikke har med brukerskapte modeller fordi de ikke har tenkt på det, men det kan vel også hende de er redde for at kvalitetskontrollen blir vanskelig. Mulig de ville hatt sammenligning mellom modellens fysiske egenskaper og den ekte bilen. Tenker da på ting som stivhet i karosseri som ikke er helt lett for "mannen i gata" å beregne.

Lenke til kommentar

Slike ting kan nok ikkje brukermiljøet fikse nei. Men dette ville berre vere eit problem på bilar som ikkje eksisterer i spelet allereie.

Eg ser for meg att brukarar kunne laga interiør ol, eller kunne oppgradere standardbiler til premium. Fleire av standardbilane hadde kanskje fått interør då? Ser for meg mange som går i gang med å lage modell av deira eigen bil.

 

Edit: Er ikkje sikker på om det er forskjell i fysikken på standard og premium bilar i GT5 no..

Endret av PinguShow
Lenke til kommentar

Ser mye spredte meninger her, men det er jo alltid både idioter og de litt mer gjennomtenkte i de aller fleste forum.

 

Jeg synes GT5 var helt supert! Men det skal absolutt sies at veldig mye av mine erfaring og glede over spillet ligger i at jeg har full (hjemmelaget) Playseat rig + G27, som gjør normal spilling med kontroll latterlig i forhold (jeg kommer antakeligvis aldri til å spille med vanlig kontroll igjen :p). Jeg kan forstå noe av frustrasjonen om man deiger seg med en standard DS3 kontroll.

 

Realismen/fysikken på selveste banen er fenomenal. Har aldri spilt noe som kan måle seg på realisme, og ja, jeg har hatt et raid over nyere bilspill etter at jeg kjøpte G27, og GT5 overgikk dem samtlige på dette.

Dette med bumpy kan jeg forstå frustrasjonen over. Det har vært noen tilfeller jeg bare har vridd på øyebrynet og kjørt videre med en bitter ettersmak. Greit nok, det ødelegger ikke særlig mye for kjørefølelsen min, siden det ikke fører til store problemer (i enspillermodus).

 

Grafikken er upåklagelig! Omgivelsene er ikke akkurat tilsvarende resten, men jeg synes det er bra at de har skjønt hvor mye viktigere bilene og det du har i fokus er i forhold til omgivelsene som man så vidt legger merke til. Om ikke så kunne grafikken blitt dårligere på det man har i fokus, fordi man ville optimalisere grafikken på omgivelsene, som jeg personlig vil påstå ville vært tåpelig. Spillet går også jevn og "smuuud" som pokker, og det er en herlighet og selvfølge i seg selv.

 

Menyene er helt grei. Det tok meg ca 2-3 min å være 100% inne i det. Om man mangler grunnleggende logisk forståelse, så kan jeg forstå at noen vil ha problemer med menysystemet. Det er topp brukervennlig, raske "snarveier", stort sett, utenom få unntak som kunne gjøres på litt enklere måter. Ellers synes jeg ikke det er nevneverdig kritikk som er relevant over dette, da det ikke er menyen jeg skal gå frem -og tilbake på meste parten av min tid i GT5.

 

Lydeffekter og motorlyde® kunne muligens gjort enda bedre, men det holder for min del. Lydeffektene skal sies å ha lavere nivå enn motorlydene, som virker ganske autentisk.

 

Zlatzman:

Ikke helt i lodd dette med gnål om at usportslig nettspilling ikke er holdbart, og at det er dårlig av Polyphony. Jeg måtte faktisk le litt av den kommentaren. Jeg har ikke vært på ett eneste bilspill med nettbasert modus som ikke er usportslig, og full av rampagere, eventuelt griefers. Det flommer over av irrasjonelle drittunger, eller generelt feige fægs som kjører et useriøst løp eller to mens de venter på at pizzaen er ferdig i steikeovnen. Å kanskje ha flere moduser, der kræsj og liknende blir straffet kunne kanskje blitt forsøkt, men da hadde det nok blitt tilsvarende sutring over at de blir straffet for ting de ikke gjorde med hensikt, og dermed kanskje totalt ubrukelig funksjonalitet. Da foretrekker jeg ærlig talt å høre din sutring som klager på utviklerne fordi folk generelt er blåst i huet, fordi det tar jeg rett og slett ikke særlig seriøst.

 

 

Jeg synes det er bra at de prioriterte cockpitview på de relevante bilene, og fikk disse autentiske og optimale, i stedet for å lage noe tilsvarende Forza sine, som rett og slett ser stusselige ut. Jeg bruker ikke cockpitview heller, så personlig bryr jeg meg ikke. Jeg foretrekker å sitte i frontkamera.

 

Ellers synes jeg det er en glede å spille GT5 med tanke på bilvariasjonene, tuningen, utvalget, oppbyggingen av karrieren, variasjonen generelt, o.s.v Dette med å mekke sammen bilene man ønsker, trimme dem som man vil, og tune dem optimalt for ditt bruk o.s.v. er halve spillet, og dette er det ingen andre spill som kan stille opp med noe som helst mot.

 

Full støtte for G27 var også en deilig følelse! Her får man føle det på kroppen om man ikke bruker klutsjen riktig. når man bruker 6-trinns girspaken og om klutsjen ikke er på plass der den skal være når giringen foregår, så må man gjøre det på nytt. Dette skaper en ny dimensjon av realisme og utfordring, i tillegg til det vanlige med motstand, vibrering og generelt fullt liv i rattet. Dette med ratt og pedaler er rett og slett vanvittig godt gjort i GT5. Her også er det overlegent andre bilspill, og med G27 der man har 6-trinns girspake, så gir det det lille ekstra!

Lenke til kommentar

Har planlagt å kjøpe meg eit G27 når lommeboka er litt større, men har lurt på korleis clutch fungerer i Gran Turismo? Er den mest til pynt eller må du bruke den når du girer? Dersom eg legger bilen frå 5 til 4 gir i 200 km/t utan å clutche er det jo kjekt om det faktisk har litt konsekvensar :p

 

Antar du svenheiming har kontroll på dette?

 

Cockpit view hjelper veldig på innlevelsen og er einaste måten å kjøyre på når den er tilgjengelig :D

Endret av PinguShow
Lenke til kommentar

Har planlagt å kjøpe meg eit G27 når lommeboka er litt større, men har lurt på korleis clutch fungerer i Gran Turismo? Er den mest til pynt eller må du bruke den når du girer? Dersom eg legger bilen frå 5 til 4 gir i 200 km/t utan å clutche er det jo kjekt om det faktisk har litt konsekvensar :p

 

 

Klutsjen må man bruke (så lenge man bruker girspaken). Det som skjer om man girer uten at klutsjen er inne er at den setter seg i fri når du girer, og må gire på nytt. Når du girer ned, så gjelder det samme. Man girer ellers akkurat slik man gjør på ekte, bare at her får man ikke et brak, og ødelegger girkassen, man taper bare viktig tid og fart siden man må gire på ny om man er slurvete med klutsjen. Man kan derimot, om man ikke orker stresset, bruke spakene bak rattet (formel 1 stil) til å gire med, som ikke krever klutsj. Det er vesentlig lettere, og så får man fordelen av at man alltid har begge hender på rattet. Selv bruker jeg girspaken siden jeg er en freak på realisme og at det skal være autentisk.

Lenke til kommentar

Har planlagt å kjøpe meg eit G27 når lommeboka er litt større, men har lurt på korleis clutch fungerer i Gran Turismo? Er den mest til pynt eller må du bruke den når du girer? Dersom eg legger bilen frå 5 til 4 gir i 200 km/t utan å clutche er det jo kjekt om det faktisk har litt konsekvensar :p

 

 

Klutsjen må man bruke (så lenge man bruker girspaken). Det som skjer om man girer uten at klutsjen er inne er at den setter seg i fri når du girer, og må gire på nytt. Når du girer ned, så gjelder det samme. Man girer ellers akkurat slik man gjør på ekte, bare at her får man ikke et brak, og ødelegger girkassen, man taper bare viktig tid og fart siden man må gire på ny om man er slurvete med klutsjen. Man kan derimot, om man ikke orker stresset, bruke spakene bak rattet (formel 1 stil) til å gire med, som ikke krever klutsj. Det er vesentlig lettere, og så får man fordelen av at man alltid har begge hender på rattet. Selv bruker jeg girspaken siden jeg er en freak på realisme og at det skal være autentisk.

 

Men fungere klutsjen gradvis eller av/på?

Lenke til kommentar

 

Men fungere klutsjen gradvis eller av/på?

 

Av/På, men man merker i grunn ikke noe særlig da det stort sett bare er relevant når man løser bilen.

 

:/

Så den virker ikke gradvis.

Men er det sann halvveis automatisk sann at år bilen stopper, så klutsjer den selv?

Og så klustjser den ut når du begynner å kjøre?

Lenke til kommentar

Okay okay...jeg skal spise mine ord tidligere hvor jeg skrev at grafikken i GT5 var dårlig. Kjørte noen baner igår med litt mer variasjon i områdene en en flat bane med en tribune på....og det er jo faen meg helt vilt bra. Er endel små ting som drar ned men plutselig kommer du rundt en sving og blir blåst av stolen av grafikken igjen....kjørte rett ut i grøfta når jeg bare måtte se på sola som sakte gikk ned og mørket kom....

 

Men at et ratt og pedaler er et sort must for spillet tviler jeg ikke på...dette er en simulator og da holder bare ikke håndkontrolleren altså. Så må vurdere å investere i et ratt...bare synd det er utsolgt overalt.

Lenke til kommentar

 

Men fungere klutsjen gradvis eller av/på?

 

Av/På, men man merker i grunn ikke noe særlig da det stort sett bare er relevant når man løser bilen.

 

:/

Så den virker ikke gradvis.

Men er det sann halvveis automatisk sann at år bilen stopper, så klutsjer den selv?

Og så klustjser den ut når du begynner å kjøre?

 

Nei, men må bruke klutsjen når man står i ro og skal starte å kjøre etter man har stoppet opp. Om du ikke gjør det, så kubber bilen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...