Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy XIII (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner bare jeg blir så umåtelig trist når jeg ser at de fjerner flere og flere elementer av det som virkelig gjorde Final Fantasy til en bra spillserie.

 

Noen av det som for min del gjorde Final Fantasy spillene til virkelig gode spill var utforskingen. Det å kunne ta luftshipet ditt og oppdage spesielle plasser som "island closest to heaven/hell" eller å kunne oppdage forskjellige chocobo relaterte ting.

 

Hele konseptet med å skjule ting gjennom utforskning virker det som de har fjernet. Feks. i FF8, der du måtte fly helt til verdenskartets ytterpunkt for å finne en oljeplatform der du kunne finne de skjulte GF'ene Bahamut og Eden, eller hvordan du kunne finne 4 unike UFO lokasjoner.

 

Slike ting gir i allefall meg stor glede å finne (gjennom egen utforskning eller gjennom tips fra nettsider), men denne type ting går altså spillene mer og mer bort fra, og jeg lurer på hvorfor?. Kan det være fordi de er redd for å miste interessen til spillerne med mindre de konstant bombarderer dem med inntrykk?

Lenke til kommentar

Den som ventar, ventar definitivt ikkje forgjeves.

Les hele saken

 

 

9/10 virker litt høyt for et ultralineært rollespill.

 

Bra anmeldelse, men det virker som om det mangler mye i FFXIII.

 

Og X360 versjonen er vel 8/10 tenker jeg, rart dere ikke har satt egen karakter for X360 versjonen.

 

"The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been. "

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off

Lenke til kommentar

 

 

9/10 virker litt høyt for et ultralineært rollespill.

 

Bra anmeldelse, men det virker som om det mangler mye i FFXIII.

 

Og X360 versjonen er vel 8/10 tenker jeg, rart dere ikke har satt egen karakter for X360 versjonen.

 

"The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been. "

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off

 

Vi fekk aldri inn 360-versjonen til vurdering, og dette er grunnen til at den ikkje har fått karakter. Dårlegare grafikk er uansett ikkje nok til å trekke ein heil karakter. Spelet er det same.

 

Final Fantasy XIII har aldri vore meint å vere noko anna enn lineært. Å trekke det for kva det er, vil omtrent vere som å trekke ein film for å vere "feil" sjanger. Ser du kvifor det ikkje fungerer? Om du ikkje likar lineæritet, er det berre å la vere å spele lineære spel :)

Lenke til kommentar

Final Fantasy XIII har aldri vore meint å vere noko anna enn lineært. Å trekke det for kva det er, vil omtrent vere som å trekke ein film for å vere "feil" sjanger. Ser du kvifor det ikkje fungerer? Om du ikkje likar lineæritet, er det berre å la vere å spele lineære spel :)

 

Men er alle JRPG-spill såpass lineære? Det er vel det han mener er sammenligningsgrunnlaget.

Lenke til kommentar

Men ka går spillet ut på? For oss som ikke har spilt noe FF spill så er det vanskelig å skjønne dette..

Spillet leverer en separat historie i forhold til de foregående spillene, så historien er  vel ikkje noe problem å oppfatte. Men det er kanskje spillmekanikken du tenker på?

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

9/10 virker litt høyt for et ultralineært rollespill.

 

Bra anmeldelse, men det virker som om det mangler mye i FFXIII.

 

Og X360 versjonen er vel 8/10 tenker jeg, rart dere ikke har satt egen karakter for X360 versjonen.

 

"The rumours are true. Final Fantasy XIII on Xbox 360 isn't anywhere near as impressive as it is on PlayStation 3. The real kicker is that it's a lot worse than it should have been. "

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-final-fantasy-xiii-face-off

 

Vi fekk aldri inn 360-versjonen til vurdering, og dette er grunnen til at den ikkje har fått karakter. Dårlegare grafikk er uansett ikkje nok til å trekke ein heil karakter. Spelet er det same.

 

Final Fantasy XIII har aldri vore meint å vere noko anna enn lineært. Å trekke det for kva det er, vil omtrent vere som å trekke ein film for å vere "feil" sjanger. Ser du kvifor det ikkje fungerer? Om du ikkje likar lineæritet, er det berre å la vere å spele lineære spel :)

 

Øystein Furevik, jeg skjønner hva du mener, men det jeg mener er at de har tatt bort veldig mye i forhold til tidligere spill i samme serie også. De har tatt bort byene, det er nesten ingen utforsking i spillet, det er dårlig med NPC'er som man kan snakke med, man kan ikke gå tilbake til tidligere kaptiler (dette er i allefall veldig begrenset), de har fjernet mye av RPG elementet i spillet, det er nå nærmere et action-spill, etc, etc..

 

Så, ja, jeg er litt skuffet over at de har fjernet så mye av det som gjorde FF gøy å spille.

Lenke til kommentar

 

Men er alle JRPG-spill såpass lineære? Det er vel det han mener er sammenligningsgrunnlaget.

 

Sjølvsagt ikkje, men kva andre JRPG-spel skulle innehalde har ingen relevans for kvaliteten på kva Final Fantasy XIII har.

 

 

Øystein Furevik, jeg skjønner hva du mener, men det jeg mener er at de har tatt bort veldig mye i forhold til tidligere spill i samme serie også. De har tatt bort byene, det er nesten ingen utforsking i spillet, det er dårlig med NPC'er som man kan snakke med, man kan ikke gå tilbake til tidligere kaptiler (dette er i allefall veldig begrenset), de har fjernet mye av RPG elementet i spillet, det er nå nærmere et action-spill, etc, etc..

 

Så, ja, jeg er litt skuffet over at de har fjernet så mye av det som gjorde FF gøy å spille.

 

Joda, eg ser kvifor du er skuffa. Men det ser ut til at du er skuffa over at FFXIII ikkje er som dei gamle spela i serien. Japanske rollespel får ofte pepper for å ikkje utvikle seg, men når dei først gjer det, får dei pepper for det òg;)

 

Dette er eit veldig strømlinjeforma spel samanlikna med tidlegare, men det finnest mange minst like lineære spel i andre sjangrar som ikkje får pepper for å vere lineære. Kva med God of War til dømes? Det er ekstremt lineært, men ingen klagar på det. Problemet med FFXIII-situasjonen er at folk kritiserer det for å ikkje gjere det andre spel i JRPG-sjangeren gjer, og det er eit veldig urettferdig utgangspunkt. Eg vil seie det kan høgst diskuterast om FFXIII eigentleg er eit JRPG.

 

Final Fantasy XIII er eit fantastisk spel, uavhengig av kva som har blitt gjort tidlegare i serien, og uavhengig av kva sjanger ein skulle velje å dytte det inn i.

Lenke til kommentar

Greit nok at det er lineært, jeg har ingenting imot det egentlig.

Men det jeg ikke forstår er det at de forrige spillene var jo like lineære de, rent historiemessig. Forskjellen var at du selv kunne velge når du ville fortsette med historien. Og det er derfor jeg liker FF7, 8 og 9 så godt.

 

Jeg ser overhodet ikke hvorfor de har tatt bort dette i FF13. Spillet ville vært prikk det samme, bortsett fra at disse elementene faktisk har vært der. Det blir som å ta bort en ingrediens uten at den har behov for å bli tatt bort.

Lenke til kommentar

Nå har jeg overhodet ikke noe behov for å lese en anmeldelse av FFXIII; jeg hadde kjøpt det uansett om det scorte 50/100 på Metacritic. Jeg leste denne kun fordi den er skrevet av Furevik, som er en av de få norske anmelderne jeg føler man har litt utbytte av å lese selv om man har drevet med spill en stund.

 

Han bekrefter i grunn alle de positive og negative fordommene jeg har om dette spillet, selv om han kanskje går vel langt i å sette sistnevne i et godt lys. Det er riktig at FF og JRPGer skal være grunnleggende lineære, noe annet ville vært å bryte med sjangerkonvensjonene, men jeg vet ikke om mer lineæritet er den rette veien å gå - hva med mer balanse? Det er fullt mulig å lage et rollespill med en sterk, lineær historie men allikevel gi spilleren muligheten til å ta avstikkere her og der for å utforske områder som ennå ikke er relevante for historien, kjempe mot fiender som kanskje er hakket for vanskelige (men ikke umulige) eller finne gjenstander som man ikke er "ment" å finne på det tidspunktet, uten at man ender opp med et vestlig rollespill der historiefortelling er skrellet ned til fordel for frihet. Det er nettopp denne balansen mine favoritt-JRPGer får til så godt.

 

Slik FFXIII står for meg nå, er det først og fremst et spill jeg ser frem til å se, i andre rekke til å spille.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Jeg ser at anmelder og jeg har samme preferanser for rollespill. Jeg også trives best med linære framfor åpne spill. Fallout 3 f.eks. er et spill jeg mistet interessen av etterhvert. Når det er sagt må jeg si jeg blir en smule skeptisk når jeg leser om alle endringene som er gjort i FFXIII. Men jeg elsket FFXII, og synes det var mange steg i riktig retning etter det rimelig kjedelige FFX.

 

Det nevnes ikke noe om sidequests i anmeldelsen; inneholder spillet slikt? Jeg koste med stort med hunts i FFXII og håper det fins noe lignende.

 

Spillet skal i alle fall kjøpes uansett.

Lenke til kommentar

Oi, hadde heilt gløymt at dette var på veg. :) No er det bestilt frå Lefdal.

 

Eg trur ikkje eg er ein av dei som motsetter meg alle endringar, tvert imot synest eg det er positivt at ein prøvar å fornye ting. Eg er imidlertid litt bekymra over nedtoning av RPG-element, at ein ikkje får utforske, at der ikkje er byar, og at alt skal foregå i eit heseblesande tempo. Eg stiller meg òg bak spørsmålet frå leterel om sideoppdrag...er der verkeleg ingen sånne ting lenger? Det trur eg i so fall eg vil sakne.

 

Men det går vel bra likevel. Har ikkje blitt skuffa av denne serien enno. Fin omtale, forresten. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Var glad når jeg så karakteren her.. i dagbladet fikk den terningkast 3 og fikk terningkast 4 i VG, med skuffende kommentarer..

 

 

EDIT: Altså, missforstå meg rett her, det er Gamer.no -anmeldelsene jeg liker, med det var i avisene jeg så dem først.. :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Jeg har alltid foretrukket linearitet i rollespill, så denne endringen kan bli til det positive. Det blir rett og slett veldig stressende når man hele tiden tenker over "sidequest eller main quest". Er veldig sjelden jeg bryr meg om sidequesting i det hele tatt i JRPG-spill egentlig, siden jeg spiller hovedsaklig pga story.

 

At byer er fjernet er ganske radikalt. Svært positivt at Square gjør et slikt "stunt" med deres kjerneserie. FF-serien måtte fornyes. Å lage et nytt VII eller VIII hadde aldri nådd opp til originalene uansett. Det beste med å fjerne byer er vel at man slipper backtracking? :) Backtracking er gledesdreper så det holder :\ Gleder meg ekstremt til å spille dette.

 

Angående engine som er brukt er det vel Square sin egen White Engine?

Endret av Maister
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...