Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy XIII (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var dette bestillt. Har vært usikker hele tiden, men denne anmeldelsen overbeviste rett og slett. Har lest så mange anmeldelser av Mr.Furevik nå at jeg tror jeg vet hva jeg går til.

Men uansett: Takk for en fantastisk bra anmeldelse, og takk for din lidenskap, ditt engasjement, og ikke minst innlevelsesevnen som virkelig smitter over på meg når jeg leser!

:D

Lenke til kommentar

Veldig mange som har "slaktet" spillet fordi man ikke kan gå tilbake til tidligere områder osv.. Jeg lurer på om dere i det hele tatt har spilt spillet? Man blir BANNLYST og JAGET, derfor kan man ikke komme tilbake.

 

Ellers var jeg veldig skeptisk til dette spillet selv, men er helt forelsket! Synes SE har gjort et godt og modig valg.

 

 

Ser det også er veldig mange i tråden som elsker noen FF-spill og hater andre. Personlig har jeg spilt samtlige spill i serien, og har faktisk likt alle. Jeg tar spillene for hva de er, ikke for hva de kunne ha vært, og koser meg med dette.

 

 

Final Fantasy XIII er visuelt det peneste spillet i serien, og action går for rask til at man studere individuelle hårstrå.

 

 

Heldigvis er vi alle forskjellige og liker forskjellige ting ;)

Lenke til kommentar

Grei lesning dette her, som alltid, men anmeldelsen bærer preg av at det preikast for menigheita. Sjøl har eg ikkje spelt nokon av final fantasy-spela før, og blir ikkje mykje informert om sjølve spelet av denne anmeldelsen. Det samanliknast stort sett med dei utallige andre spela i serien, og det hjelper lite. :p

 

Det er også problematisk at det skin såpass sterkt igjennom kor stor fan anmeldaren er av heile FF-greia. Eg skjønner jo frå anmeldelsen og forsåvidt også dei andre kommentarane her at det er sterke følelsar i sving rundt desse spela, men det fører til at eg ikkje heilt klarer å ta karakteren alvorleg.

Lenke til kommentar

Veldig mange som har "slaktet" spillet fordi man ikke kan gå tilbake til tidligere områder osv.. Jeg lurer på om dere i det hele tatt har spilt spillet? Man blir

BANNLYST og JAGET, derfor kan man ikke komme tilbake.

 

Takk for den. Neste gong du skal fortelle noko som skjer i spelet, kunne du ha satt det i spoiler-tag? ;)

 

Kay

Lenke til kommentar

Grei lesning dette her, som alltid, men anmeldelsen bærer preg av at det preikast for menigheita. Sjøl har eg ikkje spelt nokon av final fantasy-spela før, og blir ikkje mykje informert om sjølve spelet av denne anmeldelsen. Det samanliknast stort sett med dei utallige andre spela i serien, og det hjelper lite. :p

 

Det er også problematisk at det skin såpass sterkt igjennom kor stor fan anmeldaren er av heile FF-greia. Eg skjønner jo frå anmeldelsen og forsåvidt også dei andre kommentarane her at det er sterke følelsar i sving rundt desse spela, men det fører til at eg ikkje heilt klarer å ta karakteren alvorleg.

På den andre siden er mange av anmeldelsene på andre sider gjort av folk som åpenlyst ikke liker JRPG spill, det hele bunner i grunn ut til at spillanmeldelser er subjektive og man kan ikke sette for mye lit til dem eller anmelderene.
Lenke til kommentar

Det er vanligere å støte på kritiske holdninger til JRPGer blant anmelderne enn det motsatte. Veldig mange anmeldelser bærer preg av å være skrevet av gamere som befinner seg på fremmed grunn og gjør så godt de kan for å vurdere et spill som går på kant av alt de er vant med, ikke bare gameplay-messig men også estetisk og kulturelt. JRPGer er som opera; det finnes en solid fanbase som synes det er creme de la creme, mens resten stirrer undrende og lurer på hva greia er.

Lenke til kommentar

For de som vil ha en god latter anbefaler jeg å lese Dagbladets anmeldelse:

 

http://www.dagbladet.no/2010/03/05/kultur/spill/final_fantasy/xbox_360/playstation_3/10713568/

 

Spillet er blitt generelt godt mottatt, med 84/100 i gjennomsnitt på Metacritic, men nå er det ikke kommet spesielt mange anmeldelser ennå og resultatet kan nok forventes å endre seg. Det blir spennende å se hva kjemper som Gamespot, IGN, Edge og Gametrailers sier.

 

Så langt:

 

Edge 5/10

IGN 8/10

Gamereactor.no 5/10

VG 4/6

Dagbladet 3/6

Gamer.no 9/10

 

Liten rettelse er at IGN ga det 8,9/10

Ligger også på 8,5/10 hos gamespot.

Begynnte å spille det etter jobb i går og må inrømme at timene fløy fort, liker atmosfæren i spillet, at det er linært er jo ikke noe problem da ff spill alltid har hatt en linær historie å følge.

Lenke til kommentar

Den som ventar, ventar definitivt ikkje forgjeves.

Les hele saken

 

Først og fremst, bra anmeldelse :) Jeg elsker også dette spillet, eller historien om du vil.

 

I begynnelsen irriterte jeg meg litt over at jeg ikke hadde mer frihet som spiller.

Min mening er at FFXIII tar tak i en problemstilling som ofte er svært vanlig i forbindelse med rollespill: Det forventes ofte at du som spiller øyeblikkelig skal hives inn i og tilpasse deg en rolle du ikke nødvendigvis har forutsetning for å beherske fordi karakteren allerede har et sett med egenskaper du fortsatt har til gode å oppdage.

 

I FFXIII-universetet gir dette seg utslag i at du ved spillets start for eksempel ikke har Lightnings erfaring som soldat, Snows erfaring som geriljalagfører. Dette er da også grunnen til at kampsystemet fra starten er såpass enkelt fordi det ville være en fornærmelse mot karakterenes evner at du som spiller skal komme og pølse det til når de har gode forutsetninger for å klare seg.

 

Dessuten, karakterene du spiller er på vill flukt fra første stund! Det ville ikke vært logisk å la spilleren få anledning til å henge rundt i timesvis i hver location og dessuten, karakterene er kjent i området. De vet om alle snarveier og benytter disse for det det er verdt for å komme seg framover; Hope nevner på et tidspunkt at han er kjent i et av områdene og kan snarveier og Lightning bedyrer også i en annen sammenheng at hun har utført operasjoner i et annet område.

 

Disse problemstillingene er jo grunnen til at hvert eneste Zelda spill framstår som en reboot ettersom en direkte oppfølger vil føre til at nye spillere ikke vil kunne håndtere en fullgrind'et Link fra starten.

 

Fallout 3 løste dette ved å la deg bli født som karakteren og følge han/henne gjennom hele oppveksten for å slik kunne være med på å forme utviklingsretningen.

 

Uansett, jeg har kost meg med FFXIII og jeg lar meg trollbinde!

Lenke til kommentar

Har nå plaget meg igjennom 25 timer av dette spillet, og jeg skjønner ikke at folk kan gi dette makkverket så høye karakterer.

 

Linært med tanke på rollespill kan være bra det, hvis gjort riktig, men dette er værste sort av korridor hack & slash. En fullstendig tom sjelløs verden uten ett fnug av interaktivitet. "Leveling" er også veldig statisk, og mulighetene for å dra karakteren i egne veier med tanke på spesialisering er minimal.

 

Standard "brett" i spillet blir gjerne slik : cutscene->vandre ned en eller annen form for korridor->banke mobs på veien->banke boss->cutscene.......Dette har nå gjentatt seg i 25 timer nå!

 

Kanskje jeg ikke "tar" det, kanskje jeg ikke skjønner Jrpgs.....men jeg har nå spilt min dose av de, og selv om jeg foretrekker vestelige rollespill, så har jeg kost meg med en god del Jrpgs også.

 

Av nyere Jrpgs så vil jeg påstå at dette er noen av de dårligere jeg har spilt med tanke på ren gameplay.

 

 

Men av positive bemerkninger så er spillet veldig pent, og jeg vil faktisk se hvordan historien utvikler seg, så jeg kommer sikkert til å slite meg igjennom spillet.

 

Håper dog at folk heller plukker opp nyere gullkorn slik som Mass Effect 2, Heavy Rain eller Bioshock 2 i stedet.

Der hadde man faktisk god gameplay sammen med en god historie!

Lenke til kommentar

Har nå plaget meg igjennom 25 timer av dette spillet, og jeg skjønner ikke at folk kan gi dette makkverket så høye karakterer.

 

Linært med tanke på rollespill kan være bra det, hvis gjort riktig, men dette er værste sort av korridor hack & slash. En fullstendig tom sjelløs verden uten ett fnug av interaktivitet. "Leveling" er også veldig statisk, og mulighetene for å dra karakteren i egne veier med tanke på spesialisering er minimal.

 

Standard "brett" i spillet blir gjerne slik : cutscene->vandre ned en eller annen form for korridor->banke mobs på veien->banke boss->cutscene.......Dette har nå gjentatt seg i 25 timer nå!

 

Kanskje jeg ikke "tar" det, kanskje jeg ikke skjønner Jrpgs.....men jeg har nå spilt min dose av de, og selv om jeg foretrekker vestelige rollespill, så har jeg kost meg med en god del Jrpgs også.

 

Av nyere Jrpgs så vil jeg påstå at dette er noen av de dårligere jeg har spilt med tanke på ren gameplay.

 

 

Men av positive bemerkninger så er spillet veldig pent, og jeg vil faktisk se hvordan historien utvikler seg, så jeg kommer sikkert til å slite meg igjennom spillet.

 

Håper dog at folk heller plukker opp nyere gullkorn slik som Mass Effect 2, Heavy Rain eller Bioshock 2 i stedet.

Der hadde man faktisk god gameplay sammen med en god historie!

 

Nok en 'anmelder' som sier sitt før han har kommet til Gran Pulse... :rolleyes:

 

 

Svært så mange som skal tviholde på den stakkars nostalgien sin angående FFVII/FFIX etc. Drit i å spill nyere FF da.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Så dumt for deg da. Enten har du spilt for lite japanske rollespill, eller så har du overhode ingen aning hva Final Fantasy er og går ut på. Ville vel ikke valgt å si sjelløs verden ettersom dette er noe den ikke er i det hele tatt. Spesialiseringen er også mer maksimal enn den har vært i eldre titler og andre JRPGs og det å sammenligne Final Fantasy med titler som Bioshock 2 og Mass Effect 2 som går ut på et nærmest HELT annet gameplay blir for dumt. Så gjør oss alle en tjeneste, kast spillet i bosset, du er ikke verdt det.

 

EDIT: En liten kommentar til. FF XIII's historie banker Mass Effect 2 sin historie ned i grusen. Kan ikke en gang sammenlignes ettersom den hadde utrolig mange svake punkter (tenker da spesielt på slutten). ;)

Endret av Genetics
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor må du absolutt ned på hans nivå, ved å rakke ned på et spill han liker?

 

Liker enkelt og greit å provosere. Det å si at Final Fantasy har en mer overlegen historie enn Mass Effect 2 som ærlig talt hadde svake punkt er kun sannheten.

Endret av Genetics
Lenke til kommentar

Kan folk vennligst slutte å sammenligne vestlige rollespill med FF? Jeg elsker begge deler, men det er 2 vidt forskjellige spillestiler.

 

Anngående FF13; Jeg skal vedde på at 90% av alle anmelderne som har gitt dette spillet en dårlig anmeldelse har spilt kanskje i 15-20 timer og funnet ut at lineæritet ikke er noe for dem. Hva faen er da vitsen med å anmelde før du i det hele tatt har fullført spillet?

 

Du kan gi et førsteinntrykk, ja, men å bashe spillet ned i grusen er jo bare teit.

 

For øvrig er ikke FFXIII noe mer lineært enn FFX, som forøvrig er det beste FF som er, etter min mening.

Forskjellen er byer, men disse gir ikke noe mer enn en illusjon av frihet. Jeg har ikke savnet byer for fem øre.

Lenke til kommentar

Fullstendig enig med Vaine og dette med anmeldere som åpenbart ikke vet hva JRPGs er og virker som hardcore skytespill entusiaster. Anmeldere som har gitt Final Fantasy mindre en 6/10 er helt latterlige, no offence. Greit å ha egne meninger, men grafikken, kampsystemet og historien er alene minst en 7/10. Om de ikke liker det lineære i spillet, noe som forsåvidt alle Final Fantasy spill er, er kun deres mening. Måten de skriver det på er helt ufattelig. Kunne nesten tro spillet kun omhandlet en tusen mils korridor. De burde lære seg å se på Final Fantasy XIII spill som et eget spill, og slutte å sammenligne det med vestlige rollespill og eldre titler. Det blir for dumt og for arrogant.

Endret av Genetics
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...