Jump to content

thomasheger

Medlemmer
  • Content Count

    130
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Drit i Too Human 2. Få se en oppfølger til Eternal Darkness!
  2. Spillet ble i dag, 18. mars 2011, kansellert. Det var nok til det beste.
  3. Ser ut som de bare har copy-past'a banedesignet til Killzone. Jævlig likt reint visuelt sett, eller?
  4. Du mister meg her, men det er vel hva jeg fortjener for å trekke inn analogi med bugg. Hva jeg opprinnelig sa - og som var, når jeg tenker tilbake på det, HELT på siden av debatten her - var at du ikke kan måle antall piratnedlastninger som direkte tapt inntekt. Selvfølgelig skal folk ha lønna si, men det blir feil for en utgiver å si "Åh nei, piratene har lastet ned spillet vårt 20.000 ganger! Det er 10.000 000 kroner i tapte inntekter! Da må vi gi mindre lønn til våre ansatte!" De pengene har aldri vært der. Det er et estimat på hva utgiver (og butikk - hvis det er det du sikter til?) ville tapt om 20.000 eksemplarer av spillet ble stjålet fra butikkhyllene. Poenget mitt er, og som ofte påvises, at de som faktisk laster ned - altså piratene - slettes ikke nødvendig ville valgt å kjøpe spillet måtte de ha betalt for det. Så den summen som utgiver og butikkeiere åkker seg for, den summen ville de aldri sett snurten til uansett. Dette er selvfølgelig bare delvis sant. Noe tap er det, men ikke på langt nær så mye som spillstudioer og andre vil ha det til. Spissformulert - og her blir jeg sikkert arrestert - kan det faktisk hende at piratversjoner fungerer som en slags gratisreklame for produktet (kanskje mer gjeldende bøker og musikk), og vedkommende som "prøver" produktet på nett bestemmer seg for å kjøpe det for å eie et fysisk eksemplar med stive permer eller høyere lydkvalitet. Igjen, dette har lite eller INGENTING å gjøre med leaken til Crysis 2. Har mye mer på hjertet, men sparer det heller til en debatt eller forum der det passer.
  5. Dette blir for dumt! Blir ei bok antatt og kjøpt inn til bibliotekene så betyr det bra med inntekter til forfatteren! Staten kjøper nemlig bøkene, de stjeler ikke ei bok og så lager mange kopier. Så å hevde at piratvirksomhet er bra som du mer eller gjør mellom linjene, er noe sprøyt! Hvordan du klarer å tolker "langt fra like skadelig som mange vil ha det til" til å være en velsignelse for piratvirksomhet, synes jeg er litt merkelig.
  6. Ting kan være gratis, ja. Da er det gratis, og det er lov, og ingen blir overrasket. Men det er ikke gratis hvis det har en pris, selv om "det ikke koster dem noe som helst". La man da være å betale gjør man seg til kjeltring. Å blande inn bibliotek er tøv. Det har jeg (og du, hvis du betaler skatt) allerede betalt for. Var litt uklar. Mente ting som var skikkelig billig når jeg sa "det ikke koster dem noe som helst", som en dollar, en euro eller en tier, osv. Og jada, du gjør deg til kjeltring om du stjeler indrefilet eller bugg. Poenget var at du ikke nødvendigvis kan regne tapte indrefilet- (eller bugg-) inntekter på basis av piratvirksomhet. De fleste land har biblioteker. Du ser ikke bokbransjen klage på eksistensen av disse. Jeg synes analogien er passende. Mange låner (eller, som du sier, utnytter tilbudet som skattepengene har betalt for), de fleste velger likevel å kjøpe. Vi kan være enige om at piratvirksomheten er ulovlig, men den er langt fra like skadelig som mange vil ha det til.
  7. Argumentet bør heller settes i sammenheng med påstanden om tapte inntekter for utvikler/utgiver. Det er ikke slik at alle som laster ned piratversjonen i stedet ville kjøpt butikkeksemplar hvis ikke piratversjonen var tilgjengelig - uavhengig av om de har råd eller ikke. Derfor blir det noe feil å regne alle piratnedlastninger som "tapt inntekt". Tilgjengelighet og pris er alfa og omega, og du kan se et bevis på det i henhold til Apples App Store, og hvordan produkter som er billige skaper langt større inntjening enn produkter som er dyre (se her). Overraskende nok liker folk ting som nesten er gratis eller når det faktisk ikke koster dem noe som helst. Hvorfor tror du folkebibliotekene har såpass god suksess med utlån av bøker, filmer og, nå nylig, spill? På toppen av denne argumentasjonsrekken kommer selvfølgelig momentet at man i dette tilfellet får tilgang på spillet langt tidligere enn forventet. Det vil være fristende selv for de som faktisk tenker å kjøpe / allerede har kjøpt spillet. Problemet først og fremst for Crytek er uansett at den versjonen som nå ligger ute på torrentsidene ikke representerer det ferdige produktet, og kan gi et feil inntrykk av hvordan spillet blir seende ut når det lanseres. Det de frykter er ikke piratene - som uansett ikke kommer til å kjøpe spillet selv når det er ferdig - men at de potensielle kundene som "bare vil prøve" avfeier produktet, eller, i verste tilfelle, kansellerer forhåndsbestillingene.
  8. Du kunne også spille som Kratos i PSP-utgaven av Soul Calibur, om jeg husker riktig.
  9. Oppfølger til "Twinkle Twinkle Little Star"-traileren fra E3 2008:
  10. Ambisiøst og spennende filmspill fra Disney. Les hele saken
  11. Lumines-skaper Tetsuya Mizuguchi snakker med oss om sitt neste prosjekt. Les hele saken
  12. Her er brøkdelen av et sekunds inntrykk av Disneys eksplosive bilspill. Les hele saken
  13. Klar for et søtt, lite, stort eventyr? Les hele saken
  14. Capcom kaster seg på crossover-trenden. Les hele saken
  15. Noe er galt. Spik spenna gæ'ern galt. Les hele saken
×
×
  • Create New...