Gå til innhold

Anmeldelse: Final Fantasy XIII (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Man kan ikke gå tilbake til områder hvor man har vært før, i alle fall er det vedig begrenset ut i fra det jeg har lest på nettet. Dersom du har kommet til Chapter 13 så kan man f.eks. kun gå tilbake til Chapter 11 og 12. Det suger jo major.

 

Stemmer det. Og områdene i de tidligere kapitlene kan man ikke gå tilbake til i det hele tatt, uansett hvor man er i spillet

 

Det finnes ingen butikker, eller våpenhandlere etc.. i hele spillet.

 

Ikke helt sant. Finnes ingen butikker slik man har sett de i tidligere spill, men man kan kjøpe alt mulig rart ved hvert eneste save-punkt. (Var vel et lignende system i Crisis Core hvis jeg husker riktig)

 

Det er veldig veldig få NPC'er, og man kan snakke med de færreste av de.

 

Strengt tatt ingen NPCer som man kan snakke med uten om filmer.

 

Spillet velger for deg hvordan gruppen din ser ut og hvem som er med. Veldig ofte kan du ikke velge selv hvem som skal være med og hvem du styrer!! ARGH!"#!"#!"#¤"#¤"#¤

 

Er sånn i ca halvparten av spillet. Etter det kan du selv velge når som helst hvem du har lyst til å ha i party. Det blir også åpna opp for at alle kan ha alle de forskjellige rollene i kamp.

 

Men må si meg enig i mye av det du sier. Er greit nok at de prøver å fornye formelen litt (og jeg synes, heldigvis, at SE har truffet ganske mye bedre her enn de gjorde i XII), men samtidig så synes jeg det er ganske håpløst at dem fjerner så mye av det som gjør at det føles som ett FF-spill.

Tror jeg ville lagt meg på en 7/10 hvis jeg skulle gitt karakter til FFXIII.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt ingen NPCer som man kan snakke med uten om filmer.

 

Måtte bare svare på dette, NPCer har som regel aldri noe fornuftig å si og er ikke verd å bruke tiden på engang, enten snakker de om været, eller om tips som du ikke har noe som helst nytte av. De er oftere mer bry enn hva de er til nytte, da tenker jeg på når man skal lete etter en spesifikk npc og snakker med 20 forskjellige som ikke har noe konstruktivt å nevne.

 

Det er greit det er tradisjon det skal være npcer rundt om kring, men sannheten er strengt talt den eneste gangen man trenger det er for å pynte opp byene for at de ikke skal se livløse ut.

Lenke til kommentar

Strengt tatt ingen NPCer som man kan snakke med uten om filmer.

 

Måtte bare svare på dette, NPCer har som regel aldri noe fornuftig å si og er ikke verd å bruke tiden på engang, enten snakker de om været, eller om tips som du ikke har noe som helst nytte av. De er oftere mer bry enn hva de er til nytte, da tenker jeg på når man skal lete etter en spesifikk npc og snakker med 20 forskjellige som ikke har noe konstruktivt å nevne.

 

Det er greit det er tradisjon det skal være npcer rundt om kring, men sannheten er strengt talt den eneste gangen man trenger det er for å pynte opp byene for at de ikke skal se livløse ut.

 

Vil si meg enig til en viss grad. Kan være greit å ha masse NPCer for, som du sier, å gjøre byene litt mer livlige. Men samtidig kan det fort bli veldig kjedelig å høre forskjellige permutasjoner av "Å, så fint vær det er i dag" eller "Hm, lurer på om jeg burde kjøpe meg en ny kjole" osv ad nauseum. I FFXIII så kan man riktig nok ikke snakke med noen av NPCene, men hvis man går nærme nok så kan man høre på samtalen de har seg i mellom o.l.

Lenke til kommentar

Ser mye av diskusjonen her går på lineæritet vs frihet, altså JRPG vs VRPG. Det virker litt unødvendig da det er to forskjellige sjangere, noen liker det ene, noen liker det andre. Personlig er jeg som Ole Brumm, jeg sier ja takk til begge deler. Synes man skal ta spillet for det det er og ikke sammenligne med mange andre spill (med mindre det er en oppfølger, noe dette ikke er).

 

Det jeg derimot kan si meg enig i, som herr Furevik også var inne på, er hvor vidt FF XIII kan kalles et RPG i det hele. Når jeg leser om hvor lineært spillet er, så minner det mer om et eventyr/actionspill ala Uncharted 2 enn et rollespill. Begge er veldig lineære med et stort fokus på å fortelle en god historie.

 

Jeg elsker gode historier, og hvis FF XIII klarer å formidle historien så bra, og er så vakkert som Fureviks anmeldelse gir inntrykk av så tror jeg nok at jeg kommer til å elske dette spillet. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å savne byer. Byene i FFXII var spennende å utforske. Jeg likte å vandre rundt og snakke med alle sammen og ta en pause i melom slagene. Dette går tydeligvis ikke ann i FFXIII, men jeg har jo spilt andre Final Fantasy spill som er på samme måte.

 

Det med at en ikke kan velge hvem en skal ha i gruppen sin synes jeg er bra, for da får en kjennskap til alle personene. I ganske mange FF spill er det alltid noen en velger bort og ikke spiller med. I dette har en ikke noe valg og må spille med de du får, noe som gjør at ingen blir glemt bort.

 

Meget bra anmeldelse forresten.

 

FFXIII er et elsk og hat spill tydeligvis, siden det er store sprang fra den ene og den andre anmeldelsen. Det bunner bare ned til at noen liker lineære FF spill og noen liker ikke lineære FF spill. Jeg så en karakter spillet fikk som var på 3. Jeg har ikke prøvd spillet, men synes det er en lav karakter. Om et spill får en så lav karakter bare på grunn av at det er et lineært spill og den som anmelder det ikke liker det, er det en svak grunn til å gi det en så lav karakter. Jeg synes en anmeldeler burde være litt mer proff enn det og se det litt mer på det generelle siden og ikke bare sin egen preferanse. Akk, det er jo den anmelderen sin mening og ikke alle andre sin, men jeg hadde klart å se det fra andres perpektiv.

Lenke til kommentar

Flott anmeldelse og ser ut til at dette spiller passer meg ypperlig (linært) :)

Ser at score er veldig forskjellig på anmeldelser, men jeg leste Gamer.no sin først og

slik spillet ble beskrevet her, så virker dette veldig bra :D

Litt kjipt mtp byer, men er fullt mulig jeg ikke tenker over det, slik furevik nevner.

Lenke til kommentar

Kjempeflott anmeldelse ja. Den beste jeg har lest om spillet. Den til Dagbladet var jo helt latterlig. Han hatet jo spillet. Anmelderen til VG var ikke helt overbevist hun heller. Begge likte ikke lineære FF spill, det gjorde ihvertfall ikke han dusten som anmeldte for DB. For meg virket det ikke som han likte Final Fantasy en gang.

 

Nei, godt Gamer.no har gode folk som virkelig kan skrive og vet hva de driver med. Stå på folkens. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det blir for dumt å gi spillet en dårlig karakter fordi det var for linært for annmelderens smak. I utgangspunktet har alle Final Fantasy spill vært veldig linære med unntak av et par som har skilt seg ut litt. Jeg for min del liker veldig godt spill som er linære. Føler meg ikke komfortabel med frihet og forskjellige oppdrag i den store verdenen spillet foregår. Så dette for meg høres veldig bra ut. Har lyst til å bestille spillet. Kan noen si hvor de fikk spillet billigest mulig, refferer til 370,- ovenfor!

Lenke til kommentar

Final Fantasy var min klare favorittserie fra IV til X. Fra da har det gått gjevnt nedover og nådde foreløpig bunnpunkt med patetiske spin-offs, online-forsøk og filmer den siste tiden.

 

XIII har vært spillet som skulle snu trenden, og jeg er svært spent på å se om det vil klare det.

 

Etter å ha lest rapportene frykter jeg imidlertid at det har tatt nok et steg i feil retning. Timelange videoklipp med halvdårlig skrevet moraltung story, samtidig som det er 100% linært med null utforskning og null hemmeligheter. Ensformig og kjedelig virker å være de flestes konklusjon.

 

Dette kommer i stor grad fra JRPG-fanatikere. Bla.a Tobias fra Nintendo Magasinet/Power Player. Men vi får se. Virker å bli en fryd for øyet om ikke annet.

 

(EDIT: Tobias ga det 8/10 så håpløst var det ikke, men helt klart skuffende med tanke på hva man forventer av et Final Fantasy).

 

Føler selv at vesten er i ferd med å ta over RPG-markedet. Spill som Dragon Age virker mye mer interessant enn dette.

Endret av Chiana
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på dette spillet, og forventningene er selvsagt høye, med måtehold. Jeg er sikker på at det er et bra spill, jeg er sikker på jeg vil bli underholdt, men jeg er også nesten 100% sikker på at i forhold til tidligere FF spill, kanskje med unntak av det som kom etter FF X, vil det bli en liten nedtur. Jeg tror heller ikke det kan måle seg med Lost Odyssey. (mitt nye benchmark når det gjelder jrpgs)

Grunnen er i hovedsak rapporter om at spillet beveger seg vekk fra RPG sjangeren, noe jeg absolutt ikke liker.

 

Når det gjelder JRPGs vs VRPGs så er jeg en stor fan av begge deler, men føler at JRPGs får ufortjent mye pepper. Personlig føler jeg at mange flere VRPG utviklere trenger mye mer fornyelse enn feks Square Enix, som tross alt har en variert spillkatalog. Ta foreksempel min favorittutvikler Bioware - de har laget noen fantastiske spill. KotOR, Mass Effect og Dragon Age: Origins er alle kvalitetspill, men alle har også store likheter. Personlig føler jeg at jeg kjenner bioware så godt at de siste 2 spillene jeg spilte ble forutsigbare fordi det var så forbanna typisk bioware at jeg visste hva som kom til å skje. Samme gjelder Bethesda og Piranha Bytes, deres stil er minst like lett å kjenne igjen som Bioware.

 

Anyways, et nytt Final Fantasy spill er en stor begivenhet uansett og jeg gleder meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg bestilte mitt for 370kr, og får kansje med en kalender som en gave <3!!! Gleder meg noe sinnsykt til Final Fantasy XIII til PS3 :D

 

Nice, hvilken webshop?

 

Hehe jeg brukte innbyttekampanjen på Gamestop, fant 2 drittspill på cdon som Disney SIng it og Chronicle OF narnia limited edition for 79kr pr stykk :p, og et mellomlegg på 199kr så fikk jeg FInal Fantasy XIII for under 390kr :)

Lenke til kommentar
Hehe jeg brukte innbyttekampanjen på Gamestop, fant 2 drittspill på cdon som Disney SIng it og Chronicle OF narnia limited edition for 79kr pr stykk :p, og et mellomlegg på 199kr så fikk jeg FInal Fantasy XIII for under 390kr :)

For en tungvinn måte å kjøpe spill på :lol:

 

men veldig billig :D (ihvertfall de 1 kr kampanjene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...