Gå til innhold

En gammel frelst Pirat


Anbefalte innlegg

Har null respekt for piratkopiering overhodet. Å piratkopiere et produkt er å benytte seg av et gode som opprinnelig ikke hadde eksistert hadde hele målgruppen av produktet gjort det samme. Ergo er det en 100% egoistisk handling som du ikke kan unne andre. Og hva har egentlig DU gjort for å fortjene denne goden? Hva er så jævla spesielt med deg som gjør at det er greit at du ikke betaler for produktet, mens majoriteten må? INGEN TING.

 

De av dere som sier at dere ikke har råd til å kjøpe alle spillene dere spiller er i en av følgende to situasjoner:

-Dere bruker mye fritid på spilling, fritid dere lett kunne brukt på en deltidsjobb og dermed fått råd til spillene dere nå piratkopierer.

-Dere er i en veldig vanskelig økonomisk situasjon (som kan skyldes så mangt), løsning: Søk bostøtte eller annen sosial stønad. Vi bor i et land hvor regjeringen vår kaster velferd etter hvermansen, så ingen skal kunne være i en situasjon hvor de ikke kan unne seg et par spill i måneden, forutsatt at de har jobb.

 

Forresten: Megakudos til trådstarter. Stort av deg å endre holdning, og attpåtil inrømme det for alle her inne.

Endret av Alex WS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel brukt nesten 40.000,- på spill dem siste 3-4 årene og skjønner godt folk kopierer spill. Men da igjen så er nok jeg noe ekstrem når det kommer til innkjøp av spill...hadde jeg ikke hatt råd til det så hadde jeg selvf kopiert ut av milde pokker..

 

Filmer og serier kopierer jeg så nettlinja her er rød glødende...om et par mnd så blir det en moster linje og da skal jeg sette opp en monster server hvor jeg kommer til å dele opp til 4TB...eller 4000 gb med alle mine venner så dem aldri kommer til å behøve å kjøpe en eneste film eller se på en serie på tv til idiotiske tider eller et halvt år etter usa ever ever again...

Lenke til kommentar

Har null respekt for piratkopiering overhodet. Å piratkopiere et produkt er å benytte seg av et gode som opprinnelig ikke hadde eksistert hadde hele målgruppen av produktet gjort det samme. Ergo er det en 100% egoistisk handling som du ikke kan unne andre. Og hva har egentlig DU gjort for å fortjene denne goden? Hva er så jævla spesielt med deg som gjør at det er greit at du ikke betaler for produktet, mens majoriteten må? INGEN TING.

 

De av dere som sier at dere ikke har råd til å kjøpe alle spillene dere spiller er i en av følgende to situasjoner:

-Dere bruker mye fritid på spilling, fritid dere lett kunne brukt på en deltidsjobb og dermed fått råd til spillene dere nå piratkopierer.

-Dere er i en veldig vanskelig økonomisk situasjon (som kan skyldes så mangt), løsning: Søk bostøtte eller annen sosial stønad. Vi bor i et land hvor regjeringen vår kaster velferd etter hvermansen, så ingen skal kunne være i en situasjon hvor de ikke kan unne seg et par spill i måneden, forutsatt at de har jobb.

 

Forresten: Megakudos til trådstarter. Stort av deg å endre holdning, og attpåtil inrømme det for alle her inne.

Stort sett alle har på en eller annen måte piratkopiert. Men det er vel en annen diskusjon. Og jeg kan garantere at alle har gjort dette om de hadde muligheten. Ja, selv du.

 

Jeg er også en av de som laster ned serier og filmer fra nettet. Hvilket jeg ikke ser på som en ond ting. Hvorfor skal jeg vente på noe jeg kan få tak i med en gang? Det hele har selskapene klart å skape selv. Alt er snakk om tilgjengelighet og etterspørsel. Hvorfor skal man vente i flere måneder på en serie kommer til Norge? Jeg vil ha dette nå og det så enkelt som mulig. Penger har absolutt ingenting med saken å gjøre for min del. Om noen klarer å få til en tjeneste har til lands som leverer alt av serier og filmer til en fornuftig penge så kaster jeg meg over den med en gang. Dette er en av grunnene til at jeg ser fram til Netflix på Xbox 360 som kommer i høst til Norge. Om serie- og film-tilbudet er godt nok så forvell til nedlasting for min del.

 

Istedet for å drive heksejakt kunne de ha omfanget teknologien og brukt den til enorm fortjeneste og bedret kundeforholdet. Om de hadde brukt pengene i fra denne idiotiske jakten og piratsperrer hadde de allerede klart å lage en solid løsning. Det første selskapet som lager en slik tjeneste kommer til å tjene flesk. Kanskje blir det Google nå som de ser på filmdistribusjon via YouTube.  Også her vil jeg kaste meg over det om det blir bra.

 

Når det gjelder penger og slikt får du ikke noe støtte om du skal bruke det på spill. Livsopphold er ikke spill og underholdning. Uansett har man råd til en PC og konsoll så har man penger til å kjøpe seg et spill iblant. Så den unnskyldningen er noe svak spør du meg. Jeg har selv en kamerat som piratkopierte alle spill, selv om han hadde råd. Disse brukte han heller på alt annet. Og dermed koker det ned til hvor enkelt det er å få tak i noe, sammenlignet med andre lovlige metoder.

 

 

Lenke til kommentar

Det går vel ann å forsvare (til en viss grad) det å laste ned TV-serier/filmer som ikke har kommet hit til lands. I dag er det ingenting som hindrer medieskapere i å lansere slikt over hele verden samtidig, og at noen skal måtte vente et år eller to på å kunne se den (for to år siden) nyeste episoden av *generisk TV-serie* er for dumt. Spill (ihvertfall for PC, hvor piratkopiering er mest aktuelt) blir vel lansert noenlunde likt over hele verden, kanskje med noen dagers forskjell. Hvis det ikke hadde vært tilfelle ville nok piratkopiering drept enda en gruppe av dem som ellers hadde kjøpt det.

 

De som piratkopierer ting som en kan få tak i (på sine egne premisser; DVD-er uten kopisperre, ikke via TV men til sin egen tidsplan) har jeg ikke noe til overs for.

Ting som Hulu, Netflix og video-tjenestene til spillkonsoller er et steg i riktig retning. Men når hvor du bor i verden, i år 2009 i informasjonsalderen, begrenser hva du har tilgang til av noe som alle ville vært tjent med (tjenestetilbyderene tjener penger, medieskaperene får sin andel, sluttbruker betaler) fortjener de ikke bedre. Gjør noe tilgjengelig dag èn for alle eller opplev at deres materiell blir ulovlig delt.

Lenke til kommentar

I dag er det ingenting som hindrer medieskapere i å lansere slikt over hele verden samtidig

Jo gammeldags tenkning og holdninger hos rettighetsholdere, med andre ord så vil det ikke skje noen store endringer inntill dagens 20åringer er i toppstillinger inni medieselskapene dvs at det vil gå mange lange år før det skjer noe.

Endret av BadByte
Lenke til kommentar

Og når 20 åringene er kommet til toppstillingene finner de ut at "søren heller, dette er et produkt vi har tatt all risikoen med og slit over i mange år. Ikke søren om jeg vil at noen skal stjele det gratis fra meg." Kanksje ikke "søren", men ellers ganske riktig vil jeg tro.

 

Jeg er IKKE enig i at mann skal få sosialstøtte for å kjøpe dataspill, men er ellers mye enig med deg Alex. Når det er sagt har jeg som de fleste syndet i min ungdom, så "kaste stein i glasshus.."

 

Vi er blitt veldig gode på "MINE" rettigheter. Sannheten er jo at vi tar oss til rette med andres harde arbeid. Og ja, investorers risiko investeringer.

 

Men jeg synes det er mindre støy rundt piratkopiering enn det var bare for et par år siden. Personlig synes jeg spillindustrien sammenlignet med musikk og film er desidert lengst fremme her, og sannsynligvis lider minst av piratkopiering. Og ja, de vet nok at 90% av kundene har piratkopiert en eller annen gang. Så da er det lite lurt å være for aggressiv og provokativ i fare for å støte sine nå betalende kunder.

Jeg tror bransjen vil fortsette og bli enda bedre slik at vi vil se flere utfordrere til f.eks Steam (Battle.net) og naturligvis PSN og Xbox Live videreutvikles.

Lenke til kommentar

Nei, så fett da. Tør jeg spørre hva i alle dager du har gjort for å fortjene all den velstanden? Betalt skatt for dine opptjente penger? Sagt hei til jenta bak kassen på Rimi hver gang du handler? Generelt sett vært snill og grei? Nei, nå vet jeg det, du bor selvsagt i Kardemomme By...

 

 

Hehe, artig du. Har vel litt mer med at noen lever i en boble og andre i virkeligheten. Tillogmed morra mi på godt over 50år laster ned ting. Intill selskapene som sitter på rettighetene til diverse matriale skjønner at ting som fungerte i 1970 ikke fungerer i 2009 så kommer folk til å kopiere til krampa tar dem.

 

Det er alment akseptabelt å laste ned musikk,spill,film og serier idag. Teknologien ligger der men blir ikke tilbyd til oss brukere...så da ordner folket seg selv. Som sagt så spill kjøper jeg da det blir som andre har nevt lansert globalt når det først kommer. Om det samme hadde skjedd med film og serier så hadde nok mange inklusivt meg kuttet ned eller stoppet å laste ned.

 

Men ser helt klart at tjenester som Spotify er fremtiden, hvem hadde vel ikke betalt 3-500kr pr mnd for å se alt av filmer og serier? Det er så mange muligheter men selskapene fokuserer kun på å ta pirater og ikke på potensielle kunder.

 

Håper jeg en dag kan ta ned piratflagget og ta av mitt falske trebein og min møllspiste gigantiske pirat hatt. Men intill da så seiler jeg di 7 hav!

 

C'mon, lad, shiver me timbers! RAMMING SPEED!

Lenke til kommentar

Min befatning med spill er ikke helt ulik trådstarter sin.

 

Har Atari 2600, commandore 64, ps1, ps2, ps3 og Xbox360.

Uansett er det alltid PC som har vert tingen for meg, selv om jeg har 2 av de 3 siste generasjons konsoller, står de nesten bare og samler støv.

 

Piratkopieringen har utviklet seg siden jeg puttet 2 kasetter i dualkasettspilleren og kopierte mine første spill til commandore 64.

Jeg vet faktisk ikke hva som var mitt første orginale pc spill i hylla, har en mistanke om at det var Halflife blueshift.

Siste spill jeg lastet ned var Spore. Dette opphypet spillet var en stor skuffelse, og det endte med at jeg ikke betalte for det i etterkant.

Ja, jeg har faktisk kjøpt utrolig mange spill etter å ha først prøvd piratkopien, dette er både bra og dårlig. Da det noen ganger ender med kjøp og andre ganger ikke.

Ivertfall så kjøpte jeg L4d, Crysis, Farcry 2, Wotlk, samt en god del Blue ray filmer sist jeg hadde stor innkjøp, og jeg lastet ikke ned noen på forhånd. Jeg tenker ikke en gang på å laste ned lenger.

Det startet med film, og gikk over på spill etterhvert. Stress med patcher, dårlig kvalitet, cracking osv er ikke verdt det.

Samtidig har jeg bedre råd, dette gjør lovlig handel lettere. Utrolig kjekt og ha orinalen i hylla. Som TCI er inne på, Steam forandret masse, nå kommer også spill som man ikke får tak i så lett lengre, så det er utrolig kjekt.

 

Nå som Spotify også er kommet, er piratkopiering et ikke tema for meg. Siste synderen er programvare, men jeg har handlet mine første operativsystem.

Lenke til kommentar

Jeg har vært så "heldig" å aldri hatt skikkelig internettlinje før de siste 3 årene...

 

Før så dro jeg til venner å brendte CDer på CDer med Musikk å dritt jeg aldri hørte på... Filmer og spill om de hadde... Dritt DivX kvalitet gjerne filmet i en kinosal med ungeskrik og siluetter som gikk forbi... Musikk i 128kbps MP3.. Og spill som gjerne ikke fungerte optimalt...

 

Når jeg fikk meg ADSL så lastet jeg ned endel selv, men jeg så aldri helt fordelen med det, bortsett fra at det var gratis for lommeboka til egotrippen...

Kvaliteten på Filmer, TVserier og musikk var dårlig mot DVD/CD, spill var gjerne idiotisk komplisert å hacke seg til å fungere å bare stress med alt sammen...

 

I dag så ser jeg litt mer hvordan "verden" fungerer.. Å i mitt hode så er ikke piratkopiering verken kult eller "alment akseptert"... Det er en egotripp for hjernevaskede brølaper.. (:p det man får inntrykk av på nett vertfall)

 

Men på en annen side står personlig økonomi og prioriteringer som hovedgrunnen til at mange "må" piratkopiere... Hadde alle hatt romslig økonomi hadde alle betalt for seg og vært lykkelige med det... Hadde folk prioritert å få tak i et spill, fremfor å prioritere en 1000kr fyllekule en helg, så hadde de også betalt for seg...

Men er man ung, student, uten jobb eller neddynget i lån og gjeld, så har man kanskje ikke mulighet selv ved å prioritere...

 

Nå er jeg så heldig å ha fått meg jobb, tjener greit, betydelig gjeld og klarer å unngå inkassokrav med et nødskrik hver mnd...

Men jeg klarer å prioritere min hobby, en mnd ser gjerne slik ut ::

 

Musikk = 99kr (spotify) (=4,8millioner sanger alltid tilgjengelig)

Film = 139kr (brafilm.no) (=6-12 leiefilmer ~15kr pr film også Blu-Ray)

Spill = kanskje 150-200kr mnd i snitt...

 

Mitt sorte får, er TV-serier, disse ligger litt i en gråsone i mitt hode, disse får man gratis på TV med reklamepauser..

Hvordan hadde de tjent mer penger på at jeg hadde sett en episode på TV (gratis), mot at jeg heller kjøper Samle bokser med favoritt TV-seriene mine i ettertid...?

Så ja, jeg laster ned TV-serier og kjøper de beste, å har ikke så veldig dårlig samvittighet...

Lenke til kommentar

Jeg har vel lastet ned til pc, men da har jeg kjøpt produktene jeg har lastet, gjør det til meg en spillpirat da?

 

Men til konsollene jeg har vokset opp med Atari, NES, SNES, Gameboy Color, GameBoy Advance, N64, Gameboy Advance SP, PS2, Xbox, Gamecube, PS3, 360 og Wii har jeg ikke rørt noen ting med piratspill!!!

 

Har vel brukt nok ganske mye penger på spill. Er vel over 80000kr tenker jeg meg. Husker jeg betalte 1600kr for både pokemon Stadium og Pokemon Stadium 2 til N64 :p, det var tider det :p

 

Hadde vel på det værste 200 spill til PS2 :p, og det var ikke en billig affære

Endret av Toman
Lenke til kommentar

Jeg har nå i det små begynt å kjøpe spill, selv om jeg fortsatt laster ned noen veldig få. Filmer laster jeg ned lite av, men prøver fortsatt å finne alle sesongene til That 70's show med brukbar hastighet. Men jeg liker følelsen av å ha coveret i hånda, og sette det på hylla, samme gjelder også med CDer

Lenke til kommentar

Det går vel ann å forsvare (til en viss grad) det å laste ned TV-serier/filmer som ikke har kommet hit til lands. I dag er det ingenting som hindrer medieskapere i å lansere slikt over hele verden samtidig, og at noen skal måtte vente et år eller to på å kunne se den (for to år siden) nyeste episoden av *generisk TV-serie* er for dumt. Spill (ihvertfall for PC, hvor piratkopiering er mest aktuelt) blir vel lansert noenlunde likt over hele verden, kanskje med noen dagers forskjell. Hvis det ikke hadde vært tilfelle ville nok piratkopiering drept enda en gruppe av dem som ellers hadde kjøpt det.

 

De som piratkopierer ting som en kan få tak i (på sine egne premisser; DVD-er uten kopisperre, ikke via TV men til sin egen tidsplan) har jeg ikke noe til overs for.

Ting som Hulu, Netflix og video-tjenestene til spillkonsoller er et steg i riktig retning. Men når hvor du bor i verden, i år 2009 i informasjonsalderen, begrenser hva du har tilgang til av noe som alle ville vært tjent med (tjenestetilbyderene tjener penger, medieskaperene får sin andel, sluttbruker betaler) fortjener de ikke bedre. Gjør noe tilgjengelig dag èn for alle eller opplev at deres materiell blir ulovlig delt.

 

 

South Park skaperne har jo til dels skjønt dette og legger altså ut episodene på nettet dagen etter at de er blitt vist på TV.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe galt med piratkopiering så lenge man bruker pengene sine på å kjøpe spill, og når man har nådd budsjettsgrensen kan man laste ned?

Ingen taper på det.

 

Har man ikke mere penger, så har man ikke mere penger.

 

 

Men hvis du kjøper spill fra Activision for 1000 kroner en måned, og laster ned 3-4 fra et annet spill-selskap, har du da den samme oppfatningen?

 

Det er ikke en menneskerett å ha underholdning vettu.

Lenke til kommentar

Grunnen til å piratkopiere sier seg jo selv.

Produktene jeg får på torrentsider er bedre enn de produktene jeg får kjøpt.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å betale rettighetshaverne, hvis produktet var like bra som det jeg får gratis.

 

Piratkopiering gir meg enkelt og greit det beste produktet i så og si alle sammenheng.

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Grunnen til å piratkopiere sier seg jo selv.

Produktene jeg får på torrentsider er bedre enn de produktene jeg får kjøpt.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å betale rettighetshaverne, hvis produktet var like bra som det jeg får gratis.

 

Piratkopiering gir meg enkelt og greit det beste produktet i så og si alle sammenheng.

I så og si alle sammenhenger?

Kan gå med på at filmer og enkelte av spillene med de vrangeste DRM-løsningene kan være mindre irriterende som pirat-utgave enn i orginalversjonen.

Men musikk? Bøker? Tegneserier?

 

Enten har du en noe sær (les:manglende) smak og stiller deg likegyldig til produktkvalitet, eller så forholder du deg til et smalt utvalg av produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...