Gå til innhold

Gamer.no: Slutt med nynorsk i artikler


Nynorsk har kommet for å bli. Hva mener du?  

16 stemmer

  1. 1. Nynorsk på Gamer.no; ja eller nei?

    • Ja
      142
    • Nei
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Greit at mesteparten kan lese nynorsk, men at 20% ikke tolererer shit er likevel en ganske stor andel..

 

Gidder ikke lese det Gaz West skrev over meg fordi spyfølelsen kom tilbake med en gang jeg leste et par ord selv om det han skrev sikkert var BRILLIANT fordi det var nynorsk.. *KREMT*

 

Hvordan kan du mene at 20% kan overstyre de resterende 80%? Det jeg kan si om deg er at hvis du virkelig ikke liker de nynorske artiklene så bare lar du være. Nynorsk er og kommer til å bli i det norsk skrift språk, selv om jeg er uening at vi skal lære nynorsk på skolen, mener jeg at de som vil praktisere nynorsk skal få lov til det.

Lenke til kommentar
Greit at mesteparten kan lese nynorsk, men at 20% ikke tolererer shit er likevel en ganske stor andel..

 

Gidder ikke lese det Gaz West skrev over meg fordi spyfølelsen kom tilbake med en gang jeg leste et par ord selv om det han skrev sikkert var BRILLIANT fordi det var nynorsk.. *KREMT*

Definer 'shit'.

Er det berre nynorsk som går under denne beteikninga, eller er det fleire ting - du og dine, ikkje tolererar?

 

Synest du er morosam - og flirar godt av innlegga dine!

 

Forøvrig lurar eg på kva du synest om poll resultatet? Er du nøgd med 120 kontra 31 stemmer? Trur du det blir mindre 'shit' og sånn lzzm på gamer.no no? :-)

Lenke til kommentar
Nynorsk burde bli brukt av dem som skriver det og ingen andre. Har Gamer 0 skribenter som har nynorsk som skriftspråk, så forventer jeg faktisk 0 artikler på nynorsk og motsatt med bokmål. Svarte nei, da jeg misforstod pollen først. Ingen burde bli tvunget til å skrive sidemålet sitt hvis de ikke vil, det blir bare for dumt!

 

Einig. Å tvinge Øystein til å skrive bokmål hadde vore like dumt som å tvinge dei andre til å skrive nynorsk viss han skulle slutte. Nynorsk burde ikkje vere eit krav her, men like naturleg som alt anna.

 

Synest du er morosam - og flirar godt av innlegga dine!

 

Slenger meg på den eg! :)

 

Det er alltid kjekt å bli kritisert for målforma si på nett, det blir så lett å vinne debattar på den måten!

Lenke til kommentar
Er nok mere 10% vil jeg tro. 15% av alle skoleelevene har ihvertfall nynorsk som hovedmål. Tror uansett ikke Gamer.no bryr seg om de minster et par lesere som syns at nynorsk er "shit".

 

Det er jo absolutt noe de burde bry seg om, ettersom de prøver å få mest mulig lesere.

De vil nok heller miste flere lesere om de fjerner nynorsken :)

 

Morsomt å se at de som argumenterer for at nynorsken skal bli fjernet absolutt ikke kan skrive bokmål. Lær dere bokmål, så kan dere komme og klage på nynorsken.

 

Personlig er jeg for å fjerne nynorsk som fag på ungdomsskolen, og heller ha det som valgfag på videregående i bokmålkommunene, men alle, også på Gamer.no, skal få lov til å skrive på det målet de vil og føler for. Faktisk, så legger jeg ikke engang merke til om de er på bokmål eller nynorsk.

 

EDIT: Vil bare tilføre at du skal være ganske elendig i språk generelt hvis du ikke forstår nynorsk når du forstår bokmål.

Endret av Koffeinkanin
Lenke til kommentar

Folk må få skrive slik de vil, så lenge jeg slipper å lese det. Jeg leser konsekvent ikke nynorsk, hvis jeg absolutt ikke må. Det irriterer meg grenseløst.

 

Edit: Det er min personlige mening om skriftspråket. Det er også mitt problem at jeg ikke liker det. Jeg mener ikke at det burde fjernes fra gamer.no. Så er det sagt.

Endret av Sadfez
Lenke til kommentar

Jeg merker vanligvis ikke hvilken type målform artiklene er skrevet på, eller kanskje med unntak av at de som er skrevet på nynorsk ofte føles mye mer varmere enn de på bokmål. Dette kommer nok av at nynorsk har mer ”sjel”, i motsetning til bokmål som egentlig er ganske så stivt.

Lenke til kommentar

Men en minoritet, og ut ifra logikken du har vist i tidligere poster har ikke minoriterer noe de skal ha sagt. Så du får enten hoppe over nynorsk artiklene eller gå ett annet sted.

 

At det å skrive sidemål er kjipt er jeg helt enig i, men å lese burde ikke være noe problem. Men nå syns jeg ikke hovedmål var noe særlig spennende å studere heller, med analyse av ditt og datt. Nytten i å kunne skrive hovedmål og lese begge typer norsk derimot ser jeg.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest 2 sider av denne tråden, innså jeg at gamer.no's sine lesere stort sett er enig med meg, og at denne tråden er litt en-mot-alle. Det er flott at gamer.no sine journalister skriver på sine naturlige skriftspråk.

 

Bare for å ha det sagt, hvis trådstarter og de som sympatiserer med ham fortsatt leser tråden, så er det av 433 kommuner 116 som har nynorsk som sitt offisielle skriftspråk, og 162 kommuner som har bokmål som sitt offisielle skriftspråk. De øvrige kommunene er nøytrale i språkdebatten.

 

Forøvrig kan dette være et innlegg i debatten;

 

 

Pass på så det norske språket ikke dør ut, lær deg å lese og skrive skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Greit at mesteparten kan lese nynorsk, men at 20% ikke tolererer shit er likevel en ganske stor andel..
Du er ikke så flink med hele demokrati-greien, er du vel?
Når det er nynorsk virker det som en folkelig person i bunad som snakker, mens han spiller fele og danser folkedans.

 

Eg kan garantere deg at eg kan verken danse eller spele fele.

Det synes jeg du burde lære deg. Og filme. Jeg vil se. Du kan gjerne lese en artikkel høyt samtidig. ^_^
Lenke til kommentar
Morsomt å se at de som argumenterer for at nynorsken skal bli fjernet absolutt ikke kan skrive bokmål. Lær dere bokmål, så kan dere komme og klage på nynorsken.

 

Mja, det har vel mye grunn i at de som er fiendtlig innstilt til nynorsk som skriftspråk (og ikke minst skolefag) ikke er spesielt interesserte eller glade i språk generelt. Veit for eksempel mange dyslektikere er frustrert over å måtte forholde seg til mer enn ett skriftspråk, uten at jeg kaller noen som poster i denne tråden for dyslektikere, selvfølgelig.

 

Men jeg kan godt slenge meg på de som er frustrert over folk som ikke gidder korrekturlese noe som helst, bare fordi det tar tid. Det er gudhjelpemeg så slitsomt å lese noe som ikke likner vanlig norsk - mye mer slitsomt enn å lese nynorsk.

Lenke til kommentar
Greit at mesteparten kan lese nynorsk, men at 20% ikke tolererer shit er likevel en ganske stor andel..

Vell, poenget er at hvis vi fjerner nynorsk, blir 20% glade. Hvis vi beholder nynorsk, blir 80% glade. Det sier seg selv hva som er mest ønsket av de to alternativene.

 

Gidder ikke lese det Gaz West skrev over meg fordi spyfølelsen kom tilbake med en gang jeg leste et par ord selv om det han skrev sikkert var BRILLIANT fordi det var nynorsk.. *KREMT*

Vet du, etter å ha lest alle innleggene dine, og kommet over spyfølelsen de etterlot seg, er det tre ord som står igjen i halsen min og skriker etter å slippe ut: Du er patetisk.

 

Ikke bare er du veldig uhøfflig, men du ser ikke ut til å forstå at Norge faktisk har to skriftspråk som er likestilte, og som begge er fullt lovlige å bruke. Hvis man skulle ha tvunget Øystein og eventuelle fremtidige nynorske skribenter til å bruke bokmål, ville det blitt noe i nærheten av diskriminering. I alle fall hadde jeg sett på det sånn. Gamer.no er en norsk side, og derfor sier det seg selv at det skal være lovlig å snakke begge offisielle skriftspråk vi har i Norge.

 

Som det har blitt sagt før, er nynorsk også på en måte det mest norske av skriftspråkene i Norge, siden det er basert på norske dialekter, mens bokmål er en fornorsking av dansk. Derfor ville det på et vis være mest logisk å kutte ut bokmål istedenfor nynorsk på en norsk side. Ikke at jeg mener dette bør skje, på samme grunnlag som jeg sier at nynorsk ikke bør kuttes ut.

 

Og du sier at alle tolererer bokmål? Har det falt deg inn at mange som skriver nynorsk kanskje ser på bokmål på samme måte som du ser på nynorsk? Slike uenigheter vil det alltid være, og derfor er den mest praktiske løsningen å bruke begge språk på Gamer.no. Å kutte ut ett av dem ville, som jeg har sagt før, bli en slags form for diskriminering (etter min mening).

 

Selvom 10-15% av Norges befolking som snakker nynorsk ikke virker som spesielt mye, utgjør det alikevel rundt 470 000 - 705 000 personer i Norge, og det er faktisk ganske mange. Kanskje ikke på en landsbasis, men det er alikevel veldig mange mennesker. (Matte er ikke min sterkeste side, så disse tallene er kanskje ikke helt riktige.)

 

Og til slutt, selv om dette også har blitt nevnt før, bør du lære deg å skrive korrekt bokmål før du i det hele tatt prøver å kritisere nynorsk.

 

-Miromurr

 

P.S:

Nei, naken.

:o

Endret av Miromurr
Lenke til kommentar
Eg kan garantere deg at eg kan verken danse eller spele fele.

 

.. Men du skriver artiklene iført bunad, sant? :unsure:

 

 

Nei, naken.

 

Det var da enda gått. Øyvind her er som meg han, kan vi være minst mulig påkledd er vi det. (Jeg antar at det han sa var en spøk, men jeg mener det)

Lenke til kommentar
Eg kan garantere deg at eg kan verken danse eller spele fele.

 

.. Men du skriver artiklene iført bunad, sant? :unsure:

 

 

Nei, naken.

Nå skylder du meg et tastatur, da mitt nåværende nettopp ble badet i cola! ;)

 

On-topic er jeg som stort sett alle andre imot tvungen gramatikkundervisning i sidemål (det være bokmål eller nynorsk), men har ingenting imot at folk praktiserer det. Jeg har absolutt ingen problemer med å lese nynorsk, og bruker NyNo når jeg skal skrive det selv :p Bare tull å tvinge folk til å lære de gramatiske finurligheter rundt sidemål, holder med å skjønne det som står. Nå har jeg heldigvis bare 1 år igjen med norsk på skole, så da er jeg snart fri til å lese nynorsk når(/om) jeg vil, og ikke fordi Solhjell eller en annen fjott mener jeg har behov for det.

 

Stå på med nynorsk, de er, som mange andre har sagt, blant de beste artiklene som blir skrevet har :)

Endret av King of Universe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...