Gå til innhold

Gamer.no: Slutt med nynorsk i artikler


Nynorsk har kommet for å bli. Hva mener du?  

16 stemmer

  1. 1. Nynorsk på Gamer.no; ja eller nei?

    • Ja
      142
    • Nei
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge jeg slipper å skrive nynorsk selv, så syns jeg Gamer.no skal fortsette med den. Nynorsk gir et liv i språket som bokmål ikke klarer, og gjør det er fryd å lese - selv om det kan være et herk å skrive for oss som er vandt til bokmål.

 

Hadde tekstene fra Gamer.no vært obligatorisk lesestoff på ungdomsskolen i nynorsk, hadde nok den oppvoksende generasjonen nå hatt et helt annet syn på nynorsk.

 

Så selvsagt stemte jeg "ja" i avstemningen.

Lenke til kommentar
Å ha to skriftspråk er helt meningsløst og gir egentlig lite mening når det gjelder det samme språket. Det eneste andre landet som har det samme som jeg kommer på i farten er Kina.

Jeg er langt fra noen ekspert på området, men i følge wikipedia er dette heller omvendt:

En interessant forskjell er at mens norsk regnes som ett talespråk med flere varianter av skriftsspråket, regnes kinesisk som mange forskjellige talespråk men med ett felles skriftspråk.

 

At en nasjon har flere skriftsspråk er forøvrig ikke uvanlig; vi har flere europeiske nasjoner med både to og flere skriftsspråk hvor alle er likestilte. Jeg antar at barn i de nasjoner også læres opp i de ulike skriftsspåkene, uten at jeg har noe videre kjennskap til skolegangen "der ute".

 

Men hvorfor vi skal diskutere norsk-undervisningen i dagens skole i denne tråden, er forbi min fatteevne!

 

Jeg har mer lyst til å se sakelig argumenter på hvorfor Gamer.no ikke skal benytte seg av landets to offisielle skriftsspråk.

Lenke til kommentar
For en teit poll.. Hvis det er så ille er det bare å la være å lese. Finn heller viktigere ting å klage på.

 

Jeg er enig av at man burde finne noe annet å klage på, men det er jo kjempebra med denne pollen! Dette viser at flertallet ønsker nynorsk på Gamer.no :D

 

Forøvrig er jeg fan av nynorsk på gamr.no. Hater nynorsk på skolen men det er deilig å få variasjon i artiklene skriftmessig og så lenge artiklene er gode er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Nynorsk,SMS språk og dialekt burde vært forbudt.. jeg og mange andre tolerer ikke og lese sånt shit.

 

Jaså?

 

La oss nå si at du hater kaviar. Derfor drar du til butikken og krever at det skal bli forbudt å selge det, siden du ikke tolererer å spise "sånt shit". Det blir omtrent samme tingen, og viser bare hvor elendig argumentet ditt egentlig er. Hvis du ikke liker å lese nynorsk, bare ungå å lese det, da vel!

 

Forøvrig kan jeg nevne at Øysteins artikler er blant de bedre på Gamer.no. Å lese nynorsk gir et fint avvik fra all bokmålen jeg ellers leser. Så for all del ikke slutt med nynorsk, Gamer!

Lenke til kommentar

Nynorsk burde bli brukt av dem som skriver det og ingen andre. Har Gamer 0 skribenter som har nynorsk som skriftspråk, så forventer jeg faktisk 0 artikler på nynorsk og motsatt med bokmål. Svarte nei, da jeg misforstod pollen først. Ingen burde bli tvunget til å skrive sidemålet sitt hvis de ikke vil, det blir bare for dumt!

Lenke til kommentar
Liker veldig godt artiklene som er skrevet på nynorsk. Det er annerledes, spennende og veldig gode artikler også!

Håper virkelig dere fortsetter med nynorsk!

 

Syntes trådstarter oppfører seg tåpelig, skal man kutte ut bokmål i artikler fordi en nordlending ikke liker det? Både bokmål og nynorsk er norsk språk.

Helt enig.

 

Edit: Trøtt idag ja, jeg stemte "Nei" men mener selvsagt "ja" :p

Endret av Whalecore
Lenke til kommentar

Vel - i skrivande augneblikk visar det seg at 119 utav 150 vil ha Nynorsk på www.gamer.no.

Tala snakkar jo for seg sjølv, og eg ser ikkje poenget med å gå i noko djupare detalj her.

 

Men, me får venta og sjå. Trådstartar driv vel å mobiliserar alle som hatar sånn 'shit'. :-)

 

 

Synest det er morosamt og ironisk når folk som har tydelege skrivevanskar klagar på andre sitt skriftspråk, når dei klårt og tydeleg ikkje klarar å beherske sitt eige.

Lenke til kommentar

Greit at mesteparten kan lese nynorsk, men at 20% ikke tolererer shit er likevel en ganske stor andel..

 

Gidder ikke lese det Gaz West skrev over meg fordi spyfølelsen kom tilbake med en gang jeg leste et par ord selv om det han skrev sikkert var BRILLIANT fordi det var nynorsk.. *KREMT*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...