Gå til innhold

Gamer.no: Slutt med nynorsk i artikler


Nynorsk har kommet for å bli. Hva mener du?  

16 stemmer

  1. 1. Nynorsk på Gamer.no; ja eller nei?

    • Ja
      142
    • Nei
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Èn ting er å mene at verden går videre, og andelen av befolkningen som har nynorsk som hovedmål kommer til å gå ned (jeg mener i en viss grad at alle burde bytte til engelsk som morsmål, men hey, det er bare meg..). Nynorsk ser jeg selv ingen grunn til å måtte lære; jeg forstår nynorsk og de fleste som kan nynorsk kan bokmål. Men når det gjelder å ta vare på en stor del av norsk kultur og en enorm del av historien vår, så har jeg ingen problemer med at folk skal få utrykke seg slik de vil, enten det er på bokmål, nynorsk eller dialekt. (dialekt er fortsatt ikke lov på forumet, utelukkende fordi alle skal forstå hverandre uten noe om og men)

Lenke til kommentar
Det og si at nynorsk er positivt fordi det er en blanding av norske dialekter som er upåvirket av danskene er et dårlig argument. Alt blir påvirket av alt.. det spiller ingen rolle at vi alle sammen egentlig skriver mer dansk enn norsk.

 

Bokmål ser bedre ut og nesten hele befolkningen skriver det. Men selfølgelig skal noen sta jævler som klistrer seg fast til gamle metoder kjempe for og beholde dette shitet av nynorsk fordi de tror de er patrioter eller whatever.

 

Folk må tenke framover og få hodet ut av ræva. Mer og mer kunnskap kommer ut i verden og norge som vi må lære, skal vi drive å sløse tiden på og lære nynorsk og isteden for ting som betyr noe fordi et lite mindretall av befolkningen liker å skrive shit?

 

 

Som gamle bergens lærern min brukte og si: HALLO I LUKEN??

 

 

Herregud, noen sta jævler? Det er snakk om 600 000 - 800 000 personer som bruker det her i landet. Det er ganske umulig å ta deg seriøst i det hele tatt. Når du kaller de for wannabe patrioter, så er det så godt som prikken over i'en

 

Hvorfor konkluderer du med at bokmål ser bedre ut? Jeg sier stikk motsatt, og det gjør faktisk mange, mange andre nordmenn også

 

Nynorsk er ikke noe shit, og det er overhodet ikke noe gammeldags som du fremstiller det som. Det er et skriftspråk som skulle dra oss vekk fra unionstiden med Danmark. Den gang Norge var et lite og ubetydelig land som kan sammenlignes med deg selv.

 

Neste gang du argumenterer med noe, så vær så snill å tenk over hva du skriver og ha ikke minst litt kunnskap om det du argumenterer for.

Lenke til kommentar
Nynorsk,SMS språk og dialekt burde vært forbudt.. jeg og mange andre tolerer ikke og lese sånt shit.

 

Alle godtar bokmål så hvorfor ikke bare skrive artikler på bokmål og gjøre alle fornøyde?

 

 

 

"Slettet ett par innlegg om språk. Nynorsk er på Gamer for å bli. Ta den diskusjonen i kategorien Tilbakemeldinger til Gamer.no. "

 

Jeg gir min tilbakemelding!

 

Når du klager på SMS språk så vil jeg bemerke at "jeg og mange andre tolerer ikke og lese sånt shit" er ikke korrekt bokmål, så før du klager på hvordan andre skriver bør du kanskje passe på deg selv først. Vanligvis klager jeg ikke på rettskriving med mindre det er fullstendig bak mål siden jeg ofte gjør feil selv, men når man klager på hvordan andre skriver bør du passe litt på deg selv i samme slengen.

 

Jeg kommer fra lille Molde, skriver bokmål og snakker dialekt. De fleste som ikke kommer fra Oslo og tror hele norge handler om Oslo ++ vet at nynorsk er ett relativt vanlig skriftmål her i landet. Jeg skriver det ikke selv og er ikke noe særlig flink til det, men jeg forstår noen som skriver det.

 

Kanskje dette er fordi jeg ikke er en evneveik liten tøddel som eneste håp for å greie seg her i verden er å dumme ned alt jeg ikke greier å beherske til mitt eget ynkelige nivå. Uten å vite noe mer enn det lille innlegget ditt får jeg inntrykk av at du er en liten fjortiss fra oslo eller omegn som er for lat, eller rettere sagt for dum, til å lære deg nynorsk og istedefor å prøve å lære deg det lille som er nødvendig for å lese nynorsk forventer du at resten av norge skal forandre seg for å tilpasse dine egne mangler.

 

Voks opp og skjerp deg.

 

PS: Liker nynorsk artiklene til gamer svært godt. Ikke bare er de godt skrevet, de har også noe særnorsk med seg på grunn av nynorsken. Fortsett med dette, ellers mister dere iallefall en leser.

Lenke til kommentar

Ble mine innlegg faktisk slettet også, men ikke noen av hans? Merkelig.

 

Da får jeg skrive mye av det om igjen. Du mener Gamer.no ikke burde skrive nynorsk på siden sin fordi du ikke liker å lese nynorsk? Vel, de fleste av oss liker det, og dermed vinner Gamer mer enn de taper. Nynorsk er en del av det som gjør Gamer til Gamer, og de fleste av oss har ingen problemer med å lese det. De som faktisk later til å ha problemer med å lese det er som oftest personer som ikke engang gidder å lese når de ser det er nynorsk. Ikke Gamer sin feil. Nynorsk forsvinner ikke.

 

Bottom line er at om du ikke ønsker å lese artikler eller innlegg på nynorsk, så ikke heng på Gamer.

Lenke til kommentar

Det var hyggeleg å lese denne tråden. Eg har vore litt redd for at mange her på foruma var sterkt negative til nynorsk, men no ser eg at det faktisk er kun ein bitteliten minoritet som er sånn.

 

 

Både bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke talespråk. Det betyr at det er svært få i Norge som snakker "reint" bokmål eller nynorsk. Det er vel stort sett på TV man hører slikt. De fleste snakker en blanding av begge målene.

Lenke til kommentar
Nynorsk artiklene er alltid veldig gode, så nei, ikke slutt med det :D

Ikke at jeg tror dere blir påvirket av slike debatter heller da men ^^

Som nevnt tidlig i denne tråden, er det uaktuelt å slutte med nynorsk på Gamer.no, så lenge vi har skribenter i staben som foretrekker dette skriftspråket. Så ingen grunn til bekymring :-)

 

Dessuten – i den grad vi skulle latt oss påvirke av en tråd som dette, og ikke hva vi selv mener er god forretning – er det faktisk et flertall som trives med Øysteins artikler. Med andre ord: Enda en grunn til å fortsette å la skribentene bruke det skriftspråket de behersker best.

Lenke til kommentar

poll? anyone?

Så får vi virkelig se om folk liker at Gamer skriver på nynorsk eller ei.

Personlig liker jeg det veldig godt og har ingen form for sperre til å ikke klare å lese det :)

 

edit: poll = for fun såklart. Dessuten vet vi jo at majoriteten på dette forumet behersker/liker å lese nynorsk fra før av

Endret av Leaf
Lenke til kommentar

Etter noen små problemer med poll-funksjonen er den oppe igjen.

 

Merk dette: Gamer.no tar ikke hensyn til, eller vil berøres, av resultatet. Pollen er her utelukkende for å se hva brukerene av forumet og lesergruppen til Gamer.no mener om nynorsk i Gamer.nos artikler. Utdyp gjerne hvorfor du svarte det du svarte her i tråden.

Endret av TST
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...