Gå til innhold

Gamer.no: Slutt med nynorsk i artikler


Nynorsk har kommet for å bli. Hva mener du?  

16 stemmer

  1. 1. Nynorsk på Gamer.no; ja eller nei?

    • Ja
      142
    • Nei
      51


Anbefalte innlegg

Støtter fullt og helt bruken av nynorsk på nettsiden. Er alt for få aktører som tør å ta i bruk nynorsk i dag.

 

Forøvrig er det litt fasinerende å se mangelen av skrivekunnskaper i brukergruppen som vil nynorsk til livs. Etter å ha lest denne tråden, sitter jeg igjen med at nynorsk-motstanden er størst blandt brukergruppen som hverken behersker bokmål eller nynorsk ...

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes artiklene på nynorsk er flotte jeg, akkurat som de fleste andre artikler skrevet av skribentene her på Gamer. Nå oversettes riktignok nynorsken automatisk til bokmål i hodet mitt når jeg leser, så det er ofte jeg ikke merker at det er på nynorsk en gang.

Alle som ikke har dysleksi kan forstå både bokmål og nynorsk, hvilket er grunnen til at jeg personlig er imot tvungen sidemål på skolen, men det er en annen diskusjon.

 

Jeg håper også at folk får med seg en gang for alle at ingen snakker bokmål eller nynorsk bortsett fra tullingene i NRK. :p

Det er skriftspråk, og nei, uansett hvor mye nynorsk ligner på noen dialekter så er det fortsatt et skriftspråk.

 

Nynorsk er et like godt språk som noe annet, men jeg synes også at man ikke har rett til å si at det er så mye bedre enn bokmål.

En grunn til at mange bokmålsbrukere får nynorsk opp i halsen er alle nynorskbrukerene som sier at nynorsk er det eneste rette skriftspråket, og at resten av oss er en gjeng med dansker.

Det går begge veier dette her.

 

Håper at trådstarter begynner å lese litt bøker på både bokmål og nynorsk for å utvide repertoaret sitt. Personlig er dette forumet min redning siden jeg ellers foretar nesten all kommunikasjon på engelsk.

Lenke til kommentar

Nynorsk er ein del av norsk tradisjon og kultur, det å fjerne nynorsk vil seie å fjerne norsk kultur og tradisjon, og Noreg er eit for ungt land til det. Sidan både bokmål og nynorsk er sidestilte som norsk skriftspråk, er det inga grunn for gamer å slutte med det.

 

(Versåsnill; ikkje kommenter den dårlege nynorsken min, eg gjer så godt eg kan)

Lenke til kommentar

Jeg vet mange misliker nynorsk og det faktum at de må lære dette på skolen, men det er bare å innse at både bokmål og nynorsk er offisielle språk i norge og å nekte noen å skrive sitt skriftspråk ville vært latterlig. Noen burde lære seg å respektere andre og deres språk. Tråden burde egentlig ha blitt stengt.

Lenke til kommentar

En ting er å mislike å måtte lære språket. Jeg har ingen interesse av å lære nynorsk gramatikk og mener de timene burde kunne brukes til noe annet, men å hindre folk i å utrykke seg på det målet de ønsker uansett hva de har som morsmål er bare dumt. Det hindrer motivasjon, glede og "gløden" til personen som skriver.

Endret av Laland
Lenke til kommentar

Jeg syntes nå at nynorsk gir artiklene noe attåt. Ikke bare sthraight forward norsk, liker ikek å måtte lære nynorsk, men når sant skal sies er det et flott språk som må bevares, men jeg er ikke for at alle må lære det, når man begynner på en skole skal man kunne velge Nynorsk eller bokmål.

Lenke til kommentar

Berre for å gje mi meining om nynorsk i skulen: Viss vi gjer nynorsk til eit valfag, så vil nynorsk døy ut. Først i fjor skjønte eg kor kult nynorsk er, og eg hadde slutta med det for mange år sidan viss eg kunne. Nynorsk er ein del av norsk kultur og tradisjon, og Noreg er for ungt til å la denne døy ut fordi elevar ikkje liker det. Eg seier JA til å lære alle norske elevar nynorsk!

Lenke til kommentar
Berre for å gje mi meining om nynorsk i skulen: Viss vi gjer nynorsk til eit valfag, så vil nynorsk døy ut. Først i fjor skjønte eg kor kult nynorsk er, og eg hadde slutta med det for mange år sidan viss eg kunne. Nynorsk er ein del av norsk kultur og tradisjon, og Noreg er for ungt til å la denne døy ut fordi elevar ikkje liker det. Eg seier JA til å lære alle norske elevar nynorsk!

 

 

På tide og la det gå, jeg som er fra Øst.

Er snart 30 år, har aldri hatt bruk for "Ny Norsk"

For meg er det et ubrukelig "språk"

Lenke til kommentar

Jeg sier også nei til å lære alle elever grundig nynorsk, men jeg ser absolutt nytteverdien av å kunne iallefall litt om nynorsk. Punkt 1. En slipper alle de som klager på nynorsk kun fordi de ikke klarer å lese det. Punkt 2. Hva skader det deg? Jeg løy forresten på punkt 1. Vi blir aldri kvitt klagende personer. Poenget mitt ligger i at selv om det ikke er primærspråket i Norge så er fremdeles Nynorsk her, og selv om ikke alle må lære det inn og ut er det vel greit å ha i det minste hatt en liten innføring i det?

Lenke til kommentar

Vi kan ha en liten innføring i hva det er, og noen eksempler på forskjellene men, som Lakus sier, en grundig innføring er ganske meningsløst. Det kunne vært et valgfag for folk som er spesielt interesserte i norsk.

 

Å ha to skriftspråk er helt meningsløst og gir egentlig lite mening når det gjelder det samme språket. Det eneste andre landet som har det samme som jeg kommer på i farten er Kina. Hvis nynorsk dør ut er det ikke noe tap for menneskheten eller norsk kultur. Nynorsken er faktisk yngre en 150 år, selv om den er riktig nok er sammensatt av eldgamle dialekter. 8% av folk i Norge skriver nynorsk og jeg er fristet til å påstå at det er for å irritere de 92% resterende personene men det skal jeg ikke.

 

Nynorsk er et døende skriftspråk og kommer ikke til å bli mer enn en sidenote for folk som studerer Norsk på universitet nivå.

Men for all del fortsett med nynorsk i artiklene, det er ingenting galt med det.

Lenke til kommentar

Nynorsk er alt annet enn et døende skriftspråk, tvert i mot er det flere elever som velger det som hovedmål for hvert år som går. Og nei, det blir nok ganske mye mer enn en sidenote for folk som studerer norsk på universitetsnivå (kommer jo selvsagt an på hva innen norsk de studerer).

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at nynorsk skulle vært forbudt. Helt greit at noen snakker det, men ettersom de består av bare 2 - 5 % av landets befolkning, synes jeg det blir litt vel fjompete å skrive artikler på nynorsk.

Er nok så si ingen som snakker nynorsk i likhet med bokmål som heller ikke snakkes av så mange (de fleste er finmarkinger).

Lenke til kommentar
Nynorsk,SMS språk og dialekt burde vært forbudt.. jeg og mange andre tolerer ikke og lese sånt shit.

 

Alle godtar bokmål så hvorfor ikke bare skrive artikler på bokmål og gjøre alle fornøyde?

Skal du ta den linja så syns jeg at poster som ikke engang er forsøkt korrekturlest også burde vært forbudt. Jeg og mange andre tolererer ikke å lese sånn skit heller. (Forbeholden unnskyldning om du er dyslektiker, før pleide det å være anbefalt å opplyse om det i signatur, veit ikke om det er det lenger.)

 

Jeg syns nynorsk i artiklene til gamer.no er et kjempetiltak, ikke bare er det det, det (whey, tre det'er, norsk er et fantastisk språk, dere!) gjør antakelig også jobben til forfatterne mye lettere, da flere av de foretrekker å skrive sitt eget skriftspråk. Nynorsk er en fin kulturarv, og det er i mine øyne estetisk også (dog er jeg klar over at noen er uenige der).

 

Nynorsk som obligatorisk skolefag er jeg ikke for, jeg ønsker at tiden viet nynorsk heller skal være obligatorisk dialektlære (både dialektkultur og -lingvistikk), og i dette faget får trådstarter æresplass på første benkerad. Med kjeglehatt. Og eselhale.

Lenke til kommentar
Berre for å gje mi meining om nynorsk i skulen: Viss vi gjer nynorsk til eit valfag, så vil nynorsk døy ut. Først i fjor skjønte eg kor kult nynorsk er, og eg hadde slutta med det for mange år sidan viss eg kunne. Nynorsk er ein del av norsk kultur og tradisjon, og Noreg er for ungt til å la denne døy ut fordi elevar ikkje liker det. Eg seier JA til å lære alle norske elevar nynorsk!

 

 

På tide og la det gå, jeg som er fra Øst.

Er snart 30 år, har aldri hatt bruk for "Ny Norsk"

For meg er det et ubrukelig "språk"

 

Noreg er berre så vidt over 100 år gamalt, og det å kaste vekk ein så viktig del av norsk kultur allereie vil berre øydeleggje landet.

 

Jeg sier også nei til å lære alle elever grundig nynorsk, men jeg ser absolutt nytteverdien av å kunne iallefall litt om nynorsk. Punkt 1. En slipper alle de som klager på nynorsk kun fordi de ikke klarer å lese det. Punkt 2. Hva skader det deg? Jeg løy forresten på punkt 1. Vi blir aldri kvitt klagende personer. Poenget mitt ligger i at selv om det ikke er primærspråket i Norge så er fremdeles Nynorsk her, og selv om ikke alle må lære det inn og ut er det vel greit å ha i det minste hatt en liten innføring i det?

 

Det er poenget. Kva skader det å lære nynorsk? Bruke nokre få ekstra timer i veka, kan alle. Eg er så lei av folk som klager på absolutt alt.

 

 

Vi kan ha en liten innføring i hva det er, og noen eksempler på forskjellene men, som Lakus sier, en grundig innføring er ganske meningsløst. Det kunne vært et valgfag for folk som er spesielt interesserte i norsk.

 

Å ha to skriftspråk er helt meningsløst og gir egentlig lite mening når det gjelder det samme språket. Det eneste andre landet som har det samme som jeg kommer på i farten er Kina. Hvis nynorsk dør ut er det ikke noe tap for menneskheten eller norsk kultur. Nynorsken er faktisk yngre en 150 år, selv om den er riktig nok er sammensatt av eldgamle dialekter. 8% av folk i Norge skriver nynorsk og jeg er fristet til å påstå at det er for å irritere de 92% resterende personene men det skal jeg ikke.

 

Nynorsk er et døende skriftspråk og kommer ikke til å bli mer enn en sidenote for folk som studerer Norsk på universitet nivå.

Men for all del fortsett med nynorsk i artiklene, det er ingenting galt med det.

 

Nei, for viss det er valfag vil nynorsk dø heilt ut, og - som eg sa litt opp i innlegget mitt - Noreg er berre så vidt 100 år gamalt, og vi kan ikkje miste ein stor del av kulturen.

 

Nynorsk er det sikkelege norske. Aasen samla dialektar, og laga nynorsk. Bokmål er ein fornorsking av dansk, det er dialektane osm er skikkeleg norsk, og nynorsk er laga av dialektane. Det at du seier at dei som skriv nynorsk gjer det for å irritere dei som skriv bokmål er bra du ikkje påstår. For det er noko av det verste tullet eg nokonsinne har høyrd(og eg har høyrt mykje tull).

 

Som eplefe seier, så er ikkje nynorsk døande, heldigvis. For vi treng nynorsk, det er ein del av Noreg, og det må vi gjere alt vi kan for at det alltid skal vere.

Lenke til kommentar

Liker veldig godt artiklene som er skrevet på nynorsk. Det er annerledes, spennende og veldig gode artikler også!

Håper virkelig dere fortsetter med nynorsk!

 

Syntes trådstarter oppfører seg tåpelig, skal man kutte ut bokmål i artikler fordi en nordlending ikke liker det? Både bokmål og nynorsk er norsk språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...