Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

 

Det jeg er enig med ham i er at slutten kunne vært lengre og vist mer av hva som skjedde med flere karakterer og steder i galaksen som et resultat av valget ditt. Det tror jeg heller ikke det skulle være vanskelig å legge til med DLC. Tross alt bare snakk om å slenge på noen ekstra filmsekvenser.

 

Han har en veldig hang-up på hvordan Star Trek gjør ting. Jeg har aldri vært noen større fan av serien, så for meg var det ikke noe problem at de gikk bort fra å holde alt vitenskapelig plausibelt (i den grad det noengang var det). Jeg synes også bare det var en kul overraskelse at slutten snur opp ned på alle vedtatte sannheter om The Reapers. Det er en smekk i fleisen som gir deg en følelse av maktesløshet overfor noe som er langt mer sammensatt og mektig enn det enkle fiendebildet som er malt frem til da. At det kan være vanskelig å forstå helt hvordan Catalyst skal fungere er jeg enig i, men etter å ha spilt JRPGer i 15 år så er i grunn forventningene mine til enhver slutt at absolutt alt kan skje uavhengig av logikk eller fysiske lover. Det er greit synes jeg, man får mer enn nok av begrensninger i det virkelige liv uansett, så at noen lar fantasien flyte synes jeg bare er positivt.

 

Uansett så var det en mer interessant video enn jeg troddet det skulle være, og fanragen virker ikke like dum som den gjorde før. Bare nesten. :p

 

 

 

Jeg har ikke spilt tonnevis av JRPG-er, men av de jeg har spilt har jeg stort sett akseptert de lite logiske og merkelige avslutningene, nettopp fordi det stort sett var en slik linje spillet la seg på ellers. Fyren i videoen sammenligner kanskje litt vel mye med Star Trek, en serie som jeg heller aldri har fulgt særlig med på, men jeg synes det passer siden Star Trek og Mass Effect (som han forklarer tidlig) er av samme type sci-fi. Når man hittil har vektlagt at fenomener i spillet til en viss grad skal kunne forklares vitenskapelig/logisk, og så slutter med noe som ikke gir mening i det hele tatt, da blir i alle fall jeg ganske skuffet. Og når man på toppen av det hele får tre valg hvis utkom ikke har noen interessant forskjell fra hverandre blir det enda verre, siden det er en slik slutt spillet har lagt opp til hele tiden - en slutt som kan påvirkes av spilleren, og hvor resultatene av ens handlinger får klare følger.

 

Har ikke mer tid til å gå inn på det nå (heldagsprøve wææ), men det var i hvert fall ikke noen tilfredsstillende slutt for min del.

 

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke spilt tonnevis av JRPG-er, men av de jeg har spilt har jeg stort sett akseptert de lite logiske og merkelige avslutningene, nettopp fordi det stort sett var en slik linje spillet la seg på ellers. Fyren i videoen sammenligner kanskje litt vel mye med Star Trek, en serie som jeg heller aldri har fulgt særlig med på, men jeg synes det passer siden Star Trek og Mass Effect (som han forklarer tidlig) er av samme type sci-fi.

 

Han velger selv å kategorisere ME sammen med Star Trek som "talky and techy" og kritiserer så ME for ikke å overholde sjangerkonvensjonene slik de er etablert av Star Trek. For meg blir det å skape et kunstig premiss for kritikk, og nærmest som å si at ME var -for- originalt. Hvis man ikke aksepterer premisset om at ME skal være konsekvent "talky and techy" faller bunnen ut av den første delen av kritikken. Jeg ser absolutt likhetene mellom Star Trek og ME, men jeg ser ingen grunn til at likhetene skal være konsekvente. Jeg synes også universet til ME er hakket mer fargerikt og fantasy-preget enn Star Trek, slik at det havner et sted mellom Star Trek og Star Wars på min sjangerskala. Jeg tolker det litt som at fyren er en stor Star Trek-fan og derfor ble veldig skuffet når Bioware ikke holdt seg tettere opp mot akkurat den inspirasjonskilden.

 

Den videoen der syns jeg forklarte alt veldig godt. Takk for at jeg fikk sett den.

Og Star Trek er bra, ganske enkelt basert på hvor lenge det har vart og hvor populært det er.

 

Det er mye her i verden som er utrolig bra laget men som allikevel interesserer meg midt i ryggen. ;)

 

Når det er sagt fulgte jeg litt med på The Next Generation en periode, men det var aldri noe som hektet meg veldig og det ble mest underholdning for når det ikke var stort annet å gjøre. Enkelte episoder er direkte latterlige, som når man plutselig befinner seg i middelalderen eller Data skal være Sherlock Holmes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om akkurat den fyren ble farget av sitt forhold til Star Trek eller ikke er for meg revnende likegyldig, siden jeg er enig i konklusjonen hans uansett - jeg kjøper ikke slutten. Alle valgene er like kjedelige, av grunner han nevner (som ikke hadde med Star Trek å gjøre), og mer eller mindre alle sammen (spesielt synthesis) gir ikke mening i det hele tatt. Det er disse to faktorene som for meg gjør ME3 slutten til den desidert verste delen av hele ME3-serien, og en generelt dårlig opplevelse. Når jeg er vant til å få forklart hvorfor ting skjer i 120 timer gjennom tre spill, så liker jeg ikke at de avgjørende siste fem-ti minuttene av serien slutter med en mengde digre plotthull, samt byr på avslutninger som blant annet magisk endrer alle skapninger i universet på et molekylært nivå. Dersom ren magi hadde eksistert tidligere i ME3-spillene hadde det vært en annen ting, men å bli introdusert for noe sånt helt på tampen er et elendig deus ex machina. Det er som om man på slutten av en lang og seriøs krimserie, som Sherlock Holmes, skulle funnet ut at professor Moriarty egentlig var kontrollert av djevelen selv, og at man måtte løse den siste gåten ved å veive en tryllestav. Ingen fans liker sånt.

 

 

 

Må si jeg savner Eve Online. Kulere MMO skal du lete lenge etter (ikke det at det har blitt lagt ned, jeg har bare ikke spilt det på en stund).

 

Also: wat.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

ME3

 

Er det ikke 3 forskjellige slutter i ME3? Mange som klager på slutten, uansett, da.

OMG, hvis man saboterer kuren for Wrex og rasen, så får du full støtte med en gang

 

 

 

Jeg driver å spiller meg igjennom for tiden, men bryr meg ikke så mye om spoilere :p

 

 

Awwgud. That's it. Orker ikke spille ferdig spillet engang.

Endret av Sulfuric
Lenke til kommentar

Spill ferdig du, det er et godt spill helt til det gjenstår 10 minutter.

 

Ser Silent Hill HD Collection får mye pes. Skikkelig skuffende, men tror jeg skal driste meg til et kjøp allikevel. Vurderer også Downpour, som etter hva jeg forstår er godt så lenge man ikke trenger å sloss - og jeg klarer lett å se forbi det (jmf. Uncharted).

Lenke til kommentar

Fikk Sniper Elite v2 i posten idag, enda det ikke kommer ut før litt ut i mai. Glad og fornøyd installerte jeg det, for så å finne ut at det krever Steam. Så da får jeg ikke spille det før det slippes likevel :( Jaja, får kose meg videre med Prototype 2 så lenge.

 

Altemann: Silent Hill Collection skal patches. Samme med Downpour. Har selv Collection, men ikke testet det enda. Venter til patchen er ute.

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Prototype 2 som sjølvsagt ikkje er på PC før i Juni. Kan vere eg går for Xbox uansett av omsyn til madammen, då.

 

Er sykt keisamt å lese korrektur av min eigen oppgåve. Urk. Får sikkert ikkje med meg halvparten av feila heller, las meg blind førre veke alt. :p

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Bab.

 

Faktisk blitt litt gira på Prototype 2 selv, men har ikke helt behovet enda.

 

Startet nettopp på Shadows of the Damned, og jeg har ledd flere ganger allerede. Suda51 skriver så over-the-top campy dialoger at de rett og slett blir både morsomme og bra sett i sammenheng med universet.

Lenke til kommentar

Har gleda meg til Lollipop Chainsaw lenge. Gleder meg at GRasshopper gikk inn i et samarbeid med EA, men EA dreit på draget når det gjaldt SotD. I disse penger-only-dager bekymrer dårlige salgstakk på gode spill meg, særlig når det gjelder spill som fokuserer på enspiller og legger seg på et nivå som kanskje ikke er like tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...