Philophobe Skrevet 30. mars 2011 Skrevet 30. mars 2011 Enda være er det når 600 GB SSD koster 8 tusen mens en 2 TB harddisk koster rund 600 kr ( her finnes det også en versjon til rund tusen kr) . Da ville en fornuftig pris for SSD en være rundt 2 tusen. ( ca 3 ganger mere kapasitet til 1/4 del av prisen hvis jeg sammenligner med den dyreste harddisken ) . Det hadde vært kjekt, men ikke særlig realistisk. Intel har ca 65% profittmargin på ssdene sine, så da kan du jo selv regne ut hvor lavt de kan presse prisen før de begynner å gå med tap. Dog går prisutviklingen på ssd lovlig tregt med tanke på hvor mange produsenter det begynner å bli. Jeg hadde ikke akkurat blitt sjokkert om det viste seg at det var prissamarbeid ute og gikk ...
NgZ Skrevet 30. mars 2011 Skrevet 30. mars 2011 Jeg tror alle er enige om at u er på børtur som valig, elgen. Bortsett fra deg, men du er inhabil i det spørsmålet, så du teller ikke (der heller).
Simen1 Skrevet 31. mars 2011 Skrevet 31. mars 2011 Elgen: De variable kostnadene er dominerende for både SSD og harddisker. La oss se litt nærmere på det. Realistiske produksjonskostnader for en harddisk på 2000 GB er i størrelseorden 300 kr, noe som etter fortjeneste i flere ledd og moms gir utsalgspriser i størrelseorden 600 kr. En SSD med 2000 GB kapasitet vil koste ganske mye å produsere. Bare innkjøp av flashbrikkene vil komme på over 10 000 kr. (Dagens markedspris på NAND MLC flashbrikker). Så kommer kontrolleren, PCB, montering og dekning av faste utgifter, fortjeneste, frakt, fortjeneste til importører og salgsledd, samt moms i tillegg. Utsalgspris ville blitt over 20 000 kr. Dette forventer du at produsentene skal selge for ca det dobbelte av prisen på harddisker med samme kapasitet. Altså godt over 10 000 kr i produksjonskostnader og 1200 kr i utsalgspris. Det blir et underskudd som overstiger 8800 kr per solgte enhet. Jeg regner med du ikke driver eget selskap for å si det sånn.
sinnaelgen Skrevet 31. mars 2011 Skrevet 31. mars 2011 nå sameligner jeg det lit med disse minne pene . Da virker SSD-ene overpriset . Man kan jo alltids på stå at produksjonskostnadene er høye , Det er noe man alltid kan gjør noe med Selv om produksjon koster så virker det å vær overdrevet. utviklingen vil da gå svært sakte nettopp fordi man ikke får dekket kostnadene ved salget. Årsaken er man bruker en dyr produksjon. Om man ikke har gjort det til nå så er det absolutt noe man bør gjøre med. Argumentet mit er at man nå burde være kommet så langt ut i utviklingen at produksjonskostnadene nå burde begynne å rase. Men så lange opprettholder dyr produksjon som gir relativt lite salg ( å forhold til det det burde være) så vil det gå lang tid før prisene faller . Da er man kommet inn i en ond sirkel som bremser utviklingen. Det var det jeg ville frem til
efikkan Skrevet 31. mars 2011 Skrevet 31. mars 2011 SSDer har da gjerne gode kontrollere som kobler sammen mange flash-brikker og har ofte betraktelig bedre ytelse og responstid enn minnepinner.
sinnaelgen Skrevet 31. mars 2011 Skrevet 31. mars 2011 SSDer har da gjerne gode kontrollere som kobler sammen mange flash-brikker og har ofte betraktelig bedre ytelse og responstid enn minnepinner. Siden ytelsen på minnepennene også øker så vil det være naturlig at kostnaden på kontrolleren til alle flash enheten går med i pris . Jeg ser ikke poenget med at må skal bruke de dyreste delene til alle SSE enhetene. Så når vil konkurransen om prisen slå an nå som det er fler aktører i dette markedet ?
efikkan Skrevet 31. mars 2011 Skrevet 31. mars 2011 SSDer har da gjerne gode kontrollere som kobler sammen mange flash-brikker og har ofte betraktelig bedre ytelse og responstid enn minnepinner. Siden ytelsen på minnepennene også øker så vil det være naturlig at kostnaden på kontrolleren til alle flash enheten går med i pris . Jeg ser ikke poenget med at må skal bruke de dyreste delene til alle SSE enhetene. Så når vil konkurransen om prisen slå an nå som det er fler aktører i dette markedet ? Jeg tror ikke du forstod at raske SSDer bruker dyrere kontrollere og flash-brikker av en langt høyere kvalitet, at de koster deretter er ikke rart. Jeg synest du overdriver prisforskjellen, mange store minnepinner er svindyre.
Simen1 Skrevet 31. mars 2011 Skrevet 31. mars 2011 (endret) nå sameligner jeg det lit med disse minne pene . Da virker SSD-ene overpriset . Fra prisguiden: Billigste 2 GB minnepenn: 21,2 kr/GB Billigste 4 GB minnepenn: 10,3 kr/GB Billigste 8 GB minnepenn: 8,1 kr/GB Billigste 16 GB minnepenn: 9,6 kr/GB Billigste 32 GB minnepenn: 10,1 kr/GB Billigste 64 GB minnepenn: 14,3 kr/GB Billigste 128 GB minnepenn: 16,7 kr/GB Billigste 32 GB SSD: 16,7 kr/GB Billigste 40 GB SSD: 16,5 kr/GB Billigste 64 GB SSD: 13,4 kr/GB Billigste 80 GB SSD: 13,8 kr/GB Billigste 128 GB SSD: 11,3 kr/GB Billigste 180 GB SSD: 12,1 kr/GB Billigste 200 GB SSD: 14,0 kr/GB Billigste 256 GB SSD: 12,3 kr/GB Jeg synes ikke disse tallene støtter opp under argumentet ditt om overprising. Husk at SSDene har en prosessor (kontroller) og rambrikke (buffer) i seg. Det har ikke minnepennene. Man kan jo alltids på stå at produksjonskostnadene er høye , Det er noe man alltid kan gjør noe med Som hva da? Kjøpe fra NAND-produsenter som gidder å selge til fantasipriser? Si gjerne i fra om du finner noen sånne produsenter. (Det var et retorisk spørsmål. Selvsagt finner du ingen sånne) Argumentet mit er at man nå burde være kommet så langt ut i utviklingen at produksjonskostnadene nå burde begynne å rase. Men så lange opprettholder dyr produksjon som gir relativt lite salg ( å forhold til det det burde være) så vil det gå lang tid før prisene faller. Da er man kommet inn i en ond sirkel som bremser utviklingen. Utviklingen går med godt og jevnt driv til trodd for det du mener er for høye priser. Ytelsene er omtrent firedoblet på 2 år, prisen per GB har gått ned med rundt 75% i samme periode. Stadig flere oppdager at en SSD til 1000 kr kan gi mye mer responsiv PC enn å bruke den samme tusenlappen på en ekstra rask prosessor. Endret 31. mars 2011 av Simen1
sinnaelgen Skrevet 31. mars 2011 Skrevet 31. mars 2011 nå sameligner jeg det lit med disse minne pene . Da virker SSD-ene overpriset . Fra prisguiden: Billigste 2 GB minnepenn: 21,2 kr/GB Billigste 4 GB minnepenn: 10,3 kr/GB Billigste 8 GB minnepenn: 8,1 kr/GB Billigste 16 GB minnepenn: 9,6 kr/GB Billigste 32 GB minnepenn: 10,1 kr/GB Billigste 64 GB minnepenn: 14,3 kr/GB Billigste 128 GB minnepenn: 16,7 kr/GB Billigste 32 GB SSD: 16,7 kr/GB Billigste 40 GB SSD: 16,5 kr/GB Billigste 64 GB SSD: 13,4 kr/GB Billigste 80 GB SSD: 13,8 kr/GB Billigste 128 GB SSD: 11,3 kr/GB Billigste 180 GB SSD: 12,1 kr/GB Billigste 200 GB SSD: 14,0 kr/GB Billigste 256 GB SSD: 12,3 kr/GB Jeg synes ikke disse tallene støtter opp under argumentet ditt om overprising. Husk at SSDene har en prosessor (kontroller) og rambrikke (buffer) i seg. Det har ikke minnepennene. Man kan jo alltids på stå at produksjonskostnadene er høye , Det er noe man alltid kan gjør noe med Som hva da? Kjøpe fra NAND-produsenter som gidder å selge til fantasipriser? Si gjerne i fra om du finner noen sånne produsenter. (Det var et retorisk spørsmål. Selvsagt finner du ingen sånne) Argumentet mit er at man nå burde være kommet så langt ut i utviklingen at produksjonskostnadene nå burde begynne å rase. Men så lange opprettholder dyr produksjon som gir relativt lite salg ( å forhold til det det burde være) så vil det gå lang tid før prisene faller. Da er man kommet inn i en ond sirkel som bremser utviklingen. Utviklingen går med godt og jevnt driv til trodd for det du mener er for høye priser. Ytelsene er omtrent firedoblet på 2 år, prisen per GB har gått ned med rundt 75% i samme periode. Stadig flere oppdager at en SSD til 1000 kr kan gi mye mer responsiv PC enn å bruke den samme tusenlappen på en ekstra rask prosessor. Hva finner du ut om SSD på 5-600 GB ? Jeg mer forsatt at de holder lit for mye igjen. Nå er det enkelte ting i utviklingen spom går mye saktere en andre ting . SSD virker å gjør det. Blu ray går ende lit sakte. mens utviklingen av nye mikroprosessorer,skjermkort eller tver går rimelig fort. Da er det noe som holder det igjen
Simen1 Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 Billigste 128 GB minnepenn: 16,7 kr/GB Billigste 256 GB minnepenn: 10,6 kr/GB Billigste 128 GB SSD: 11,3 kr/GB Billigste 256 GB SSD: 12,3 kr/GB Billigste 512 GB SSD: 22,3 kr/GB (PCI Express) Billigste 600 GB SSD: 13,1 kr/GB Hva tror du egentlig prosessoren på SSDene koster å produsere? 100 kr? 300 kr? 1000 kr? SSDer koster 1/4 av det de gjorde for 2 år siden. SSDer yter 4 ganger mer enn for 2 år siden. Vis meg gjerne på hvilke områder utviklingstakten til TVer, mikroprosessorer og skjermkort overgår det.
Leifen18 Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 Haha, 16 ganger pris per ytelse over to år! ^^ Jada, dette er treg utvikling. Det er helt greit, Elgen, vi skjønner at du ikke liker prisene og at du personlig ønsker svære SSDer til små slamper, på samme måte som du kan få HDDer nå til dags :-) Men som Simen1 her ytterligere demonstrerer, henger ikke prisene så langt etter minnepennene som du syntes var greie ifølge ditt tidligere utsagn. Og grunnen til at produksjonen er dyr, er ikke hovedsaklig på grunn av lønningene, som det virker som om du tror, men på grunn av at delene kjøpes igjennom flere ledd. Delene har sine priser, og disse kan man ikke bare plutselig halvere, bare fordi du ønsker det. De som selger SSDene, skal selvfølgelig tjene litt på det. De som setter sammen SSDene, skal selvfølgelig tjene litt på det. De som setter sammen hver enkelt del i SSDene, skal selvfølgelig tjene litt på det. De som oppdriver stoffene som trengs til delene, skal selvfølgelig tjene litt på det. Dette er bare de jeg kommer på, og det er garantert flere/andre ledd jeg ikke vet om eller tenker på, kanskje er til og med noen av disse også gjort samme plass, men poenget består. Dersom hver av disse tar 5% fortjeneste, vil sluttkunden betale 121,6% av det stoffene koster, og da er ikke en eneste arbeidstime inne i bildet. Og det er med svært lav fortjeneste. Jeg vet ikke så mye om hvor mye som er vanlig å ta av fortjenester, men dette illustrerer poenget uansett... Kanskje kan vår kjære Simen vite noe om dette også? xD Hehe :-)
sinnaelgen Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 Det er i grunnen mere eller mere bevist at utviklingen av minnebaserte lagringsmedier går en god del tregere en mye annet elektronikk. Det var hele poenget mit. Jeg stiller altså spørsmål om det er nødvendig med alle disse leddene når man kjøper inn delene man trenger. slik jeg ser det så er flere av ledene fordyrende for produksjonen. på sikt så vil en produsent som driver på den måten tape mot de som produsere med få innkjøps-ledd i produksjonen. Det er også derfor det var nevnt prissamarbeid mellom produsentene Da er man kommet inn i den onde sirkelen der produsenter ikke selger nokk samtidig som kundene venter på bedre priser . altså: kundene klager på prisen , produsenten klager på kundene som kjøper får eksemplarer av produktet. En årsak til at man ønsker store SSd enheter er at man slipper å måtte flytte programmene man bruker mellom SSD og Harddisk. ( en ting som forsinker jobben man ønsker å gjøre ). Det man har minst nytte av er jo kortere oppstartstrid av pcen.
del_diablo Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 den andre elgen: Et motpoeng: Hvor mye kostet den første 2gigabite hardiseken for forbrukerne, og hvor lang tid tok det før en 180 gigabyte versionen kom, og hva kostet den? Og hvor mange år tok dette? Tipper det tok litt mer en 2 år
sinnaelgen Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 den andre elgen: Et motpoeng: Hvor mye kostet den første 2gigabite hardiseken for forbrukerne, og hvor lang tid tok det før en 180 gigabyte versionen kom, og hva kostet den? Og hvor mange år tok dette? Tipper det tok litt mer en 2 år Du vet altså det ikke ? SSD er da ikke så ny teknologi at de trenger å være så dyrt som det er.
Leifen18 Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 Det du sier gir ingen mening. På tide å slutte av her.
sinnaelgen Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 Det du sier gir ingen mening. På tide å slutte av her. Hva er det som ikke gir mening ? at det ikke må være dyr. Da mer du at den må være dyr. Det er i hvertfall ikke noe poeng at produkter som skal selge må være dyre for at produsenten skal tjene penger.
L4r5 Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 SSD er da ikke så ny teknologi at de trenger å være så dyrt som det er. SSD som et konsept er et gammelt konsept, ja.SSD til en overkommelig pris og god ytelse er relativt nytt.
sinnaelgen Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 SSD er da ikke så ny teknologi at de trenger å være så dyrt som det er. SSD som et konsept er et gammelt konsept, ja.SSD til en overkommelig pris og god ytelse er relativt nytt. Nå er dert lit igjen til man er der. Overkommelig pris er som sagt tidligere omtrent dobbelt av prisen til en vanlig harddisk etter min mening.
newman221 Skrevet 1. april 2011 Skrevet 1. april 2011 (endret) Så, elgen, etter din meget merkelige logikk skal altså nVidias toppkort, GTX 590 koste omtrent dobbelt av hva en integrert grafikkbrikke signert Intel gjøre? Isåfall bommer du meget kraftig. Tipper Intel tar omkring $10-15 for sin grafikkbrikke (og da tar jeg nok meget kraftig i), mens nVidia selger sine brikker for hva? $300? Du kan ikke forvente toppytelse og betale for det billigste..? Pga kraftige utviklingskostnader og høye produksjonskostnader kan du ikke forvente å få kastet en 120GB-SSD for 300kr etter deg. Men igjen, tar man hensyn til dine priskalkyler, skal jo den disken koste omtrent det dobbelte av en normaldisk, altså i prisområdet 100-150kr. Ja takk, spesielt når man tenker på at minneprodusentene skal ha omtrent tusenlappen for minnebrikkene som er inne i disken. Få litt bakkekontakt, slutt og fantaser, og kjøp en SSD på 80-120 GB. Du vil raskt innse at det er verdt pengene. Og vær så snill, stopp denne IDIOTISKE kranglinga nå. Den er rett og slett meget ødeleggende for vi som interesserer oss for SSD, utvikling og teknologien bak den Endret 1. april 2011 av newman221
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå