Gå til innhold

SSD blir billigere og bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis de skal bli billigere så burde det holde med dobbel pris av tilsvarende Harddisk størrelse

 

Intel har vel bedre ting enn å selge ting med tap til oss brukere...

 

AtW

 

når de koster for mye så taper de penger likevel.

 

Folk vil kjøpe disse, det er ingen grunn til å anta de vil tape penger på det. Det som derimot 100% sikkert vil føre til tap er ditt forslag om å selge det til langt under produksjonskostnaden.

 

AtW

Lenke til kommentar

hvis de skal bli billigere så burde det holde med dobbel pris av tilsvarende Harddisk størrelse

 

Intel har vel bedre ting enn å selge ting med tap til oss brukere...

 

AtW

 

når de koster for mye så taper de penger likevel.

Er du så sikker på det? Intel er et ekstremt sterkt varemerke som selger veldig godt spesielt til bedrifter.
Lenke til kommentar
hvis de skal bli billigere så burde det holde med dobbel pris av tilsvarende Harddisk størrelse

Jeg regner med at du lar være å kjøpe ram også. Ram koster jo fort 100 ganger mer per GB enn harddisker.

 

Det samme med minnekort, minnepinner og CDer.

 

Nei, harddisker og SSDer har ikke samme bruksområde bare fordi bruksområdene kan overlappes.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå er det vel snakk om få et marked ?

 

Man kan alltids forsvare prisen fordi det ikke hører til et marked der kunden bryr seg så mye om prisene.

 

for meg virker det mere som en unnskyldning for å kunne holde høye priser eller for å begrense markedet

 

Hva mener du egentlig produksjonskostnadene på disse diskene er? Det er ikke sånn at man bare kan sette den prisen man vil, og fortsatt tjene penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det vel snakk om få et marked ?

 

Man kan alltids forsvare prisen fordi det ikke hører til et marked der kunden bryr seg så mye om prisene.

 

for meg virker det mere som en unnskyldning for å kunne holde høye priser eller for å begrense markedet

 

Hva mener du egentlig produksjonskostnadene på disse diskene er? Det er ikke sånn at man bare kan sette den prisen man vil, og fortsatt tjene penger.

 

AtW

 

Såpass har jeg da forstått.

Problemet er at produsenter alltid vil melke markedet for penger slik at det går lengre tid før alle tar det i bruk.

 

Nå var det da snakk om at det skulle bli billigere . Da forventer man at prisen blir såpass lav at man ikke trenger å ta en hard vurdering om man virkelig har bruk for det.Da vil alt for mange som har lust på slike finne ut at det koster for mye.

 

Poenget må da være å få markedsandeler ?

Lenke til kommentar

Nei, poenget er å tjene penger, og da kan du ikke selge noe til langt under det det koster å produsere, hvor vanskelig er det å forstå? Intel tar ikke milliarder i tap, bare så du skal slippe å tenke deg om før du kjøper enn SSD, eller for å oppfylle dine ekstremt usannsynlige forventninger.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nei, poenget er å tjene penger, og da kan du ikke selge noe til langt under det det koster å produsere, hvor vanskelig er det å forstå? Intel tar ikke milliarder i tap, bare så du skal slippe å tenke deg om før du kjøper enn SSD, eller for å oppfylle dine ekstremt usannsynlige forventninger.

 

AtW

 

nå henger da markedsandelen samme med hvor mye penger man kan tjene.

Derfor er det viktig at prisen er slik at folk også kjøper produktet.

 

Er prisen for høy og få kjøper produktet så vil naturligvis få kjøpe det og man tjener lite penger på det.

Selv om man da overpriser produktet for kompensere i håp om at entusiasten likevel vil kjøpe så begrenser det muligheten en del.

 

Jeg mer at SSD enhetene er for dyre i forhold til nytten , men så lange enkelt bare henter pengene fra treet så kan de gjøre det slik

Lenke til kommentar

Er da ikke såååå ille med prisen til Intel da. Prisen ligger på 12,50kr/GB (Intel 320 120GB). 14,74kr/GB for 80GB-varianten. Hvis man sammenligner med det dårlige og billige flashminnet som er i Apple sine iPhones/iPads, så ligger Eple-prisene på omtrent det tredobbelte (målt i kr/GB).

Så syns ikke Intel er særlig slemme i sin prising av produktet i det hele tatt.

 

Man får tross alt en "ny pc" ut av produktet, som gir myyye mer valuta for pengene enn enhver prosessoroppgradering eller anskaffelse av mer ram.

Lenke til kommentar

Nei, poenget er å tjene penger, og da kan du ikke selge noe til langt under det det koster å produsere, hvor vanskelig er det å forstå? Intel tar ikke milliarder i tap, bare så du skal slippe å tenke deg om før du kjøper enn SSD, eller for å oppfylle dine ekstremt usannsynlige forventninger.

 

AtW

 

nå henger da markedsandelen samme med hvor mye penger man kan tjene.

Derfor er det viktig at prisen er slik at folk også kjøper produktet.

 

Er prisen for høy og få kjøper produktet så vil naturligvis få kjøpe det og man tjener lite penger på det.

Selv om man da overpriser produktet for kompensere i håp om at entusiasten likevel vil kjøpe så begrenser det muligheten en del.

 

Jeg mer at SSD enhetene er for dyre i forhold til nytten , men så lange enkelt bare henter pengene fra treet så kan de gjøre det slik

 

Men det gjør også prisen, hva er det du ikke forstår her? Den prisen du foreslår vil føre til at det koster mer å produsere disken, enn de selger den for, de vil tape penger på hver eneste eneht de selger. Det er vel ganske åpenbart at dette neppe er særlig økonomisk lurt? Har du forøvrig inntrykk av at SSD ikke blir solgt?

 

Det står du fritt til å mene, men du lever i en drømmeverden om du tror de kommer til å selge med store tap pga det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det fullt mulig å selge produkter til uderpris i starten for å øke produksjonen og minske produksjonsspris per enhet, slik at man tjener penger når pioneerene har fått Ola Dunk til å følge etter. Men for et såpass ferdig produkt som dette med få mersalgmuligheter gir det kaskje ikke like mye mening.

 

Tror nok det gir mening å selge PS3 eller xbox il under produksjonspris for å få markedsandeler. elgen. Med null kroner i inntekt på after sale (kjøp av innhold, oppgradeinger o.l.) er det ikke noe økonomisk poeng i å ha markedsandeler i seg selv.

Lenke til kommentar

Nå er det fullt mulig å selge produkter til uderpris i starten for å øke produksjonen og minske produksjonsspris per enhet, slik at man tjener penger når pioneerene har fått Ola Dunk til å følge etter. Men for et såpass ferdig produkt som dette med få mersalgmuligheter gir det kaskje ikke like mye mening.

 

Tror nok det gir mening å selge PS3 eller xbox il under produksjonspris for å få markedsandeler. elgen. Med null kroner i inntekt på after sale (kjøp av innhold, oppgradeinger o.l.) er det ikke noe økonomisk poeng i å ha markedsandeler i seg selv.

 

Det er en viss forskjell på å selge seg inn på å få markedsandeler, og elgs forslag om å selge disker som plutselig koster en sjuendepart av hva diskene faktisk selges for, det henger ikke sammen med virkeligheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er bare en ting her vi er ening i og det er at vi ikke blir enige i denne saken.

 

Jeg mer at prisen på slik enheter holdes kunstig høye for å kunne tjene god med penger .

Nå skal jeg ikke påstå at der er SSD produsenten som stikker av med fortjenesten for det kan god være underleverandørene. Likevel så mer jeg at det i det lange løp kan ikke forsvares at et slikt lagringsmedium selges for en pris av opptil det 4 doble av en vanlig harddisk.

 

En vanlig harddisk har tross alt langt større lagringskapasitet.

 

Med andre ord kan man ikke forsvare prisen med at disken er 10 ganger raskere og samtidig som lagringskapasiteten er bare en brøkdel en av vanlig harddisk nor også prisen er langt høyre .

 

hvis jeg bruker litt statistisk så betaler man mye, mye mer PR GB for en slik disk en en vanlig harddisk.

 

Det blir for dyrt når kapasiteten er 1/4 ( 128 gb ) og prisen minst 3 ( 1500 - 200 kr) ganger det en vanlig harddisk koster.

 

 

Enda være er det når 600 GB SSD koster 8 tusen mens en 2 TB harddisk koster rund 600 kr ( her finnes det også en versjon til rund tusen kr) .

Da ville en fornuftig pris for SSD en være rundt 2 tusen. ( ca 3 ganger mere kapasitet til 1/4 del av prisen hvis jeg sammenligner med den dyreste harddisken ) .

 

i praksis gir det en pris som er 16 ganger det en vanlig harddisk med samme kapasitet koster og det synes jeg er lit drøyt for høy ytelse

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Greit, du får bare tro at flash-disker er mer eller mindre gratis å produsere, og at alle har sinnsyke profittmarginer, til tross for mange produsenter. Jeg orker ikke å diskutere dette lenger, det er tydelig at du vet veldig lite om den reelle kostnaden for å produsere disse diskene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...