Gå til innhold

Hvilken naturkatastrofe kan skade Norge som i Japan?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken naturkatastrofe som kan opptre i Norge som kan gjøre like mye skade som Jordskjelvet i Japan nå i dag... ?

 

Golfstrømmen snur?

Ekstremvær?

Jordskjelv her i landet?

Voldsomme vulkaner?

 

Og jeg er ikke ute etter svar relatert til religion, 2012teorier eller noe i den retningen... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skandinavia og Nord-Europa ligger i et av de geologisk minst aktive områdene på Jorda. Det påvises av og svake jordskjelv i Norskerenna utenfor kysten av Sør-Norge, som følge av at Skandinavia fortsatt hever seg etter at islaget fra siste istid smeltet bort for ca 10.000 år siden. Disse jordskjelvene er for svake til å gi skader eller tsunamier. Den nærmeste aktive vulkanen ligger på Jan Mayen.

 

Store deler av norskekysten (fra Hordaland til Nordland) ble imidlertid rammet av en diger tsunami for omtrent 8200 år siden. Da raste det ut et digert stykke havbunn ved Storegga, ca 3000 km³. Storegga ligger mellom Norge, Island og Skottland. Raset trakk med seg vann ned i dyphavet og derfor trakk sjøen seg ut fra kysten slik at store områder under fjærenivået ble liggende tilgjengelig for sanking av ulike sjødyr som krabber og lignende. Hvis raset skjedde på dagtid var det nok en del som benyttet denne muligheten, uten å vite hva som ville komme noen få minutter senere. Tsunamien er påvist som flomrester i kulturlagene og kartlegging av rasgropa ved kanten av Storegga.

 

Nyere utgravinger viser klare tegn på at denne flodbølgen ble 10-12 meter høy mot Sunnmøre, ved Bergen 3-4 meter, og inne i fjordene gikk den over trærne. Den slo også mot kysten nordenfor, 5-7 meter i Trøndelag, bl.a. viser Gorrtjønn i Bjugn bølgehøyde 5-6 m over datidens vannstand, og det er antatt at bølger i 3-4 meters høyde nådde helt til Lofoten og Troms. Høyest målte bølge er på Shetland med 20 meter. På Færøyene ble den 10 meter, og det kom en flere meters høy bølge både mot Island og Grønland.

 

Man regner med at omlag halvparten av Norges daværende befolkning omkom, fordi alle på den tiden bodde langs kysten. Innlandet var fortsatt dekket av is.

 

Det er lite trolig at et slikt havbunnras skjer igjen, i hvert fall i vår tid, men komplett umulig er det ikke. Derfor ble det foretatt grundige geologiske undersøkelser før man bygde ut oljefeltet Ormen Lange.

http://www.geoportalen.no/storegga/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser ut for at vi ligger rimelig beskyttet til altså?

OM det nå skulle være en særdeles voldsom og ekstrem hendelse som skulle kunne ramme Norge... Hva skulle det da kunne være?

 

Ser at meteornedslag er nevnt, men utenom det? Jeg tenker på hendelser som settes i gang uten påvirkning fra verdensrommet.

 

Så noe på NGC :p om lavaflow fra Sibir som kunne være altødeleggende, er dette en mulighet tror dere?

Lenke til kommentar

Det har ikke vært noen særlig store naturkatastrofer i Norge om man ser på historien. Bortsett fra gammaglimt, meteoritter, asteroider og sjukdom er det vel ikke så mye jeg kommer på som kan true Norge.

 

Du har jo Storegga-hendelsen som er nevnt ovenfor, men siden det ble utløst av masse fra den siste istida tviler jeg på at det kommer til å skje før ei eventuell ny istid begynner.

Lenke til kommentar

Lavlandet i Norge kan rammes av flom. Hvis det er mye snø i fjellet som smelter samtidig som det regner og blåser voldsomt, slik at snøsmeltingen går enda fortere, så blir det lett så store vannmengder i elvene at de går voldsomt over sine bredder.

 

Et par steder i Norge er det store fjellpartier som før eller siden vil rase ned i fjorden nedenfor. Dette vil føre til lokale tsunamier i disse fjordene.

 

Hvis det hadde vært et digert fjellmassiv som stod i fare fore å rase ut på motsatt side av Atlanterhavet, så kunne dette ført til en tsunami i Norge. Det en fjellside på Gran Canaria som er såpass løs at den ved ugunstige forhold kan rase ut i havet, og det er bregnet at hvis det skjer, så vil bl.a New York bli rammet av en kraftig tsunami få timer senere, altfor kort tid til å evakuere byen.

 

Men heldigvis for oss så ligger vi i le av Frankrike og Storbrittania ved en sånn raskatastrofe.

 

Så konklusjonen er fortsatt: Vi bor i et forholdsvis trygt område av verden når det gjelder naturkatastrofer.

Lenke til kommentar

Tror det skal mye til for å toppe skadeomfanget i Japan uansett hva som skjer. For øvrig bor jeg på Sunnmøre og jeg har blitt gjort oppmerksom på hva som kan skje om Åkernesrenna går til helvete. Igjen er dette bare et lokalt problem, men flodbølgen kan i hvert fall skylle bort tettsteder og andre bebodde områder i nærheten. Det er et vanvittig godt isolert land vi lever i.

Lenke til kommentar

Selv om Norge ligger et stykke fra nærmeste plategrense, er det ikke gitt at jordskjelv av magnitude 6 - 7 ikke kan forekomme.

 

I Tennant Creek, Australia (1988) samt Latur, India (1993) rammet jordskjelv av magnitude 6,4 og 6,5 (Richters) selv om områdene ligger langt borte fra nærmeste plategrense.

 

Slike jordskjelv er sjeldne, men de forekommer omtrent hvert 10. år, og man kan ikke vite hvor neste inntreffer.

 

Foreslåtte worst case scenarioer:

 

Jordskjelv, magnitude 7, rammer Oslo/Oslofjorden, utløser tsunami som utsletter Oslo.

 

Ev. rammer Bergen/Mongstad, utløser tsunami, ødelegger Bergen, raffineriet mer eller mindre eksploderer og slipper ut tonnevis giftig materiale.

 

Eller rammer Stavanger og slår samtidig ut Preikestolen, som fører til 2 tsunamier (en fra jordskjelvet og en fra Preikestolen) og vasker dermed bort Sandnes, Stavanger og Lysebotn fra kartet (samt Kårstø, som i etterkant spyr ut gift i tonnevis).

 

edit: Wikipedia artikkel:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Intraplate_earthquake

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Jeg er fra Sørlandet, og kan huske en gang på ungdomsskolen at det ristet bittelitt i klasserommet. Flere som kjente det samme, og det kom en kommentar fra en av de "morsomme" gutta i klassen at ei med et vektproblem måtte slutte å bevege seg. Tror ikke noen tenkte på jordskjelv, men jeg leste i avisen senere på dagen at det hadde vært et lite "umerkbart" jordskjelv i Skagerrak.

 

I ettertid, for eksempel nå som Japan ble rammet av tsunami, så har jeg alltid tenkt at Sørlandet er rustet mot tsunamier. Altså at skjærgården (en mengde småøyer og holmer langs kysten" vil demme opp for de verste konsekvensene, samtidig som at Norge er såpass kupert at bølgene vil "møte veggen" ganske fort, så det ikke blir voldsomme oversvømmelser.

 

Prekestolen er vel den største trusselen i Norge, ettersom geologer frykter at den kommer til å falle ned på et eller annet tidspunkt. Steinras skjer hele tiden. Kanskje Prekestolen blir offer for pøbelstreker, i form av at noen dytter nedi litt dynamitt i sprekken der oppe. I så fall har man en flodbølge som vil være katastrofalt for de som bor i enden av fjorden.

 

Kul tråd forresten!

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om en skjærgård er nødvendigvis et bra vern.

 

En tsunami i interferensmønster med doble bølgetopper tror jeg fort kan gjøre mer skade enn godt.

 

Du har ikke lyst å være på noen av de røde punktene (særlig med tanke på den enorme bølgelengden en tsunami vanligvis har):

InterferencePattern.jpg

Lenke til kommentar

Har hørt noen mene at all oljeboring uten for kysten, kan

føre til at noe skjer. Men vet ikke hva, og om der er noe hold i det.

 

Oversvømmelser ved mye nedbør og stor ismelting i fjellet kan jo forekomme. Det så vi i forb. med flomklatastrofen i 1995.

Det må vel være den største naturkatastrofen i Norge i nyere tid?

Men det er jo ingenting ift Japan.

 

Ellers er det klart at meteornedslag kan skje hvor som helst.

 

Og om yellowstonevulkanen får utbrudd, slipper vel ikke vi unna heller

Lenke til kommentar

Nei det er veldig usannsynlig at det kommer til å skje noe sånt i Norge. Vi er ganske heldige med hvor landet vårt ligger. Klart nå er du jo en tråd full av dommedags profeter som allerede har fortalt deg mange måter du kan dø på, selv om alle disse er veldig usannsynlig.

 

Flom er det eneste seriøs forslaget jeg har sett her så lang, men dette hadde nok ikke fått så dramatiske konsekvenser. Var ikke mange, om noen?, liv som gikk tapt i 95.

 

Når det kommer til dissa forbanna gama glimtene deres så foreslår jeg at dere sjekker ut hva som skal til for et slikt glimt og så kan dere finne ut hvor langt unna nærmeste trussel er. Når dere har gjort det kan dere regene ut hvor hard vi ville bli truffet. Jeg tror nok dere blir skuffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...